• Anonym (FiaLisa)

Vad är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän?

Vad tycker ni är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän? Inte min allra närmsta vän men ändå en jag umgås hyffsat mycket med. Jag är 26 år och student och lever verkligen på en begränsad ekonomi under sommaren. Är 500 kr för snålt? Fick tacka nej till möhippan som hålls innan då hela sällskapet skulle på spa och det skulle gå på ca 2000 kr per person, en summa jag absolut inte kan lägga just nu, så alla "onödiga" utgifter svider nu så att säga.

(Jag kommer själv inte närvara vid bröllopet pga corona utan har tackat nej av den anledningen btw).

• Svar på tråden Vad är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän?
  • Anonym (Svårt ämne för många.)

Hej!

Erfarenheten säger mig att många tycker att det här ämnet är svårt.

Jag är enig med flera som har skrivit här att du inte alls är snål om du lägger 500 kr på presenten, speviellt med tanke på att du lever på studentbudget.

• mari123
    Anonym (x) skrev 2020-06-17 10:39:38 följande:
    Jag har för mig att Ribbing skrivit att bröllopspresenten inte ska vara en en ersättning för festen.
    Och så minns man henne. Finaste Ribbing......
  • Alessia

500 är verkligen inte snålt med tanke på din ekonomiska situation, snarare generöst. Jag skulle säga att 300 är nog.

• Alessia
    Anonym (eee) skrev 2020-06-16 18:16:45 följande:
    Det beror på vilka kretsar ni rör er i, vilken typ av budget folk brukar ha för sina bröllop. Det bero också å hur nära vänner ni är. 

Om du inte ens ska på bröllopet vet jag inte om jag ens skulle lägga 500, du skriver ta det inte är en så nära vän. Känner du den som kompisen ska gifta sig med? Om inte, tycker jag inte man ger så mycket. Man ger ju till båda, liksom. 

Man tänker ju att presenten lite grann är ersättning för att man får delta på festen, har för mig att det är Ribbing som skrivit om att om det är trerättersmiddag med tårta så ger man en present i motsvarande pengastorlek. Är det knytis med hembakad tårta, kanske man ger för lite mindre. 
    Det har Magdalena Ribbing med visshet INTE sagt.Inte hennes stil alls!  Present är inte betalning för mat på en fest.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (eee) skrev 2020-06-16 18:16:45 följande:
    Det beror på vilka kretsar ni rör er i, vilken typ av budget folk brukar ha för sina bröllop. Det bero också å hur nära vänner ni är. 

Om du inte ens ska på bröllopet vet jag inte om jag ens skulle lägga 500, du skriver ta det inte är en så nära vän. Känner du den som kompisen ska gifta sig med? Om inte, tycker jag inte man ger så mycket. Man ger ju till båda, liksom. 

Man tänker ju att presenten lite grann är ersättning för att man får delta på festen, har för mig att det är Ribbing som skrivit om att om det är trerättersmiddag med tårta så ger man en present i motsvarande pengastorlek. Är det knytis med hembakad tårta, kanske man ger för lite mindre. 
    Verkligen inte, presenten är inte någon slags ersättning eller betalning för maten.

Man lägger det man har råd med, de flesta tar även hänsyn till hur nära man är brudparet. Jag som förälder kommer att ge mina barn lika mycket i bröllopsgåva, oavsett om det är en slottsmiddag eller trädgårdsfest för de närmaste.
  • Limeblad

Jag missade att du inte går på bröllopet. Då skulle jag ge något symboliskt, särskilt med tanke på din ekonomi :)

• Anonym (Anna)
    SilverEmma skrev 2020-06-17 10:46:15 följande:
    Jag och maken har gemensam ekonomi och lägger 500 tillsammans, inte 500 var. Skulle vi lägga 1000 kr så hade det varit för de allra närmsta, typ våra syskon eller syskonbarn. 

Om jag köper någonting, alltså inte ger rena pengar, så har jag mest 500 som riktlinje. Hittar jag något perfekt och personligt så spelar det ingen roll om den kostar 150 eller 1000 kr. 

Oj, vad snålt. Verkar vara många snåljåpar i denna slinga. Jag är personligen student, och min sambo tjänar inte galet mycket. Vi blev bjudna på bröllop i Skåne föra några veckor sedan för att fira min sambos kollega (dom är inte jättenära). Kostade självklart att åka ner från Stockholm osv, men samtidigt så var det kul att över huvudtaget bli bjuden. Det är otroligt mycket att organisera med bröllop, så att gemensamt ge 500 spänn är fan snålt. Folk gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång i livet till skillnad från födelsedagar, jul osv. Vi la 1400:- på presenten tillsammans, och var t.o.m rädd för att det var för lite (trots att jag aldrig hade träffat brudgummen eller bruden). Om man inte kan lägga över 500 spänn om man går på bröllop så kanske man borde testa att planera bättre. Oftast får man inbjudan långt på förhand. Det är ju inte direkt en börda att gå på bröllop.. om man ser det på det sättet borde man tacka nej istället.

Hur som helst, med tanke på att vederbörande inte ens ska gå på bröllopet så är 500 absolut rimligt och räcker.  

• Anonym (Jo)

Tycker inte att det är snålt.

• Anonym (iki)
    Anonym (FiaLisa) skrev 2020-06-16 16:49:12 följande:

Vad tycker ni är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän? Inte min allra närmsta vän men ändå en jag umgås hyffsat mycket med. Jag är 26 år och student och lever verkligen på en begränsad ekonomi under sommaren. Är 500 kr för snålt? Fick tacka nej till möhippan som hålls innan då hela sällskapet skulle på spa och det skulle gå på ca 2000 kr per person, en summa jag absolut inte kan lägga just nu, så alla "onödiga" utgifter svider nu så att säga.

(Jag kommer själv inte närvara vid bröllopet pga corona utan har tackat nej av den anledningen btw).

Minimum 500:-
  • sextiotalist
    Anonym (Anna) skrev 2021-09-15 16:52:19 följande:

Oj, vad snålt. Verkar vara många snåljåpar i denna slinga. Jag är personligen student, och min sambo tjänar inte galet mycket. Vi blev bjudna på bröllop i Skåne föra några veckor sedan för att fira min sambos kollega (dom är inte jättenära). Kostade självklart att åka ner från Stockholm osv, men samtidigt så var det kul att över huvudtaget bli bjuden. Det är otroligt mycket att organisera med bröllop, så att gemensamt ge 500 spänn är fan snålt. Folk gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång i livet till skillnad från födelsedagar, jul osv. Vi la 1400:- på presenten tillsammans, och var t.o.m rädd för att det var för lite (trots att jag aldrig hade träffat brudgummen eller bruden). Om man inte kan lägga över 500 spänn om man går på bröllop så kanske man borde testa att planera bättre. Oftast får man inbjudan långt på förhand. Det är ju inte direkt en börda att gå på bröllop.. om man ser det på det sättet borde man tacka nej istället.

Hur som helst, med tanke på att vederbörande inte ens ska gå på bröllopet så är 500 absolut rimligt och räcker.  

Eller så värderar inte alla sina vänner i priset av gåva. Vi var på "vi hade inte fest när vi gifte oss, men vi slår tillsammans 50-årsdag och bröllopsfest". De som gifte sig var riktigt förmögna, väldigt fin middag. Vi gav en, inte alltför dyr gåva, överlämnad med lite sång och spex. Vi har sedan på omvägar fått höra att det var den absolut mest uppskattade gåvan, en sak som fick en hedersplats i deras hem. 
    Så priset på gåvan är inte det viktigaste, det är omtanken och att man väljer något som passar det paret.
    Hade kravet varit att det skulle kosta minst det och det, så hade vi fått lov att tacka nej, för vår ekonomi tillät inte mer vid den tiden, och då var det ändå så vi hade prioriterat hårt.

De flesta av mina vänner gifte sig strax efter man börjat arbeta och en del var fortfarande studenter, men det var på den tiden en gåva uppskattades, oavsett prislapp och framför allt närvaron uppskattades
  • SilverEmma

Jag har tydligen missat att folk verkar bjuda på bröllop för att få så mycket pengar som möjligt. Är väl naiv nog att tro att folk bjuder på fest för att fira tillsammans med människor som är viktiga i deras liv. Du och jag verkar inte umgås med samma slags människor iallafall, min umgängeskrets värderar sina närmsta på andra sätt. =) 

Vi hade en lång period i livet då vi faktiskt inte kunde lägga mer än 500 i gåva, bara att få ihop det plus kläder, eventuell resa och allt runtomkring var galet tufft trots framförhållning. Jag tror att det uppskattades att jag inte tackade nej pga att vi inte hade råd med mer. Om jag själv hade bjudit till bröllop hade jag skämts om jag i efterhand fått reda på att någon inte velat komma för att de inte hade råd att ge en tusenlapp i present. 
  • Anonym (F)

Vad förväntar du dig på ditt eget bröllop?

Om någon kommer med en present för 500kr är det snålt alltså. De borde faktiskt stannat hemma. Geeeez?
  • sextiotalist
    Anonym (F) skrev 2021-09-18 07:34:50 följande:

Vad förväntar du dig på ditt eget bröllop?

Om någon kommer med en present för 500kr är det snålt alltså. De borde faktiskt stannat hemma. Geeeez?

Hoppas Anna är tydlig med detta i sin inbjudan den gången hon gifter sig.

Sedan är det värre att vara närig än sparsam (vilket brukar anses snålt)
Svar på tråden Vad är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän?