Anonym (Anna) skrev 2021-09-15 16:52:19 följande:
Oj, vad snålt. Verkar vara många snåljåpar i denna slinga. Jag är personligen student, och min sambo tjänar inte galet mycket. Vi blev bjudna på bröllop i Skåne föra några veckor sedan för att fira min sambos kollega (dom är inte jättenära). Kostade självklart att åka ner från Stockholm osv, men samtidigt så var det kul att över huvudtaget bli bjuden. Det är otroligt mycket att organisera med bröllop, så att gemensamt ge 500 spänn är fan snålt. Folk gifter sig (förhoppningsvis) bara en gång i livet till skillnad från födelsedagar, jul osv. Vi la 1400:- på presenten tillsammans, och var t.o.m rädd för att det var för lite (trots att jag aldrig hade träffat brudgummen eller bruden). Om man inte kan lägga över 500 spänn om man går på bröllop så kanske man borde testa att planera bättre. Oftast får man inbjudan långt på förhand. Det är ju inte direkt en börda att gå på bröllop.. om man ser det på det sättet borde man tacka nej istället.
Hur som helst, med tanke på att vederbörande inte ens ska gå på bröllopet så är 500 absolut rimligt och räcker.
Eller så värderar inte alla sina vänner i priset av gåva. Vi var på "vi hade inte fest när vi gifte oss, men vi slår tillsammans 50-årsdag och bröllopsfest". De som gifte sig var riktigt förmögna, väldigt fin middag. Vi gav en, inte alltför dyr gåva, överlämnad med lite sång och spex. Vi har sedan på omvägar fått höra att det var den absolut mest uppskattade gåvan, en sak som fick en hedersplats i deras hem.
Så priset på gåvan är inte det viktigaste, det är omtanken och att man väljer något som passar det paret.
Hade kravet varit att det skulle kosta minst det och det, så hade vi fått lov att tacka nej, för vår ekonomi tillät inte mer vid den tiden, och då var det ändå så vi hade prioriterat hårt.
De flesta av mina vänner gifte sig strax efter man börjat arbeta och en del var fortfarande studenter, men det var på den tiden en gåva uppskattades, oavsett prislapp och framför allt närvaron uppskattades