• Anonym (FiaLisa)

Vad är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän?

Vad tycker ni är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän? Inte min allra närmsta vän men ändå en jag umgås hyffsat mycket med. Jag är 26 år och student och lever verkligen på en begränsad ekonomi under sommaren. Är 500 kr för snålt? Fick tacka nej till möhippan som hålls innan då hela sällskapet skulle på spa och det skulle gå på ca 2000 kr per person, en summa jag absolut inte kan lägga just nu, så alla "onödiga" utgifter svider nu så att säga.

(Jag kommer själv inte närvara vid bröllopet pga corona utan har tackat nej av den anledningen btw).

• Svar på tråden Vad är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (FiaLisa) skrev 2020-06-16 16:49:12 följande:

Vad tycker ni är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän? Inte min allra närmsta vän men ändå en jag umgås hyffsat mycket med. Jag är 26 år och student och lever verkligen på en begränsad ekonomi under sommaren. Är 500 kr för snålt? Fick tacka nej till möhippan som hålls innan då hela sällskapet skulle på spa och det skulle gå på ca 2000 kr per person, en summa jag absolut inte kan lägga just nu, så alla "onödiga" utgifter svider nu så att säga.

(Jag kommer själv inte närvara vid bröllopet pga corona utan har tackat nej av den anledningen btw).

500 kr är verkligen inte snålt.
  • Anonym (H)

En rimlig summa vad du vill ge och har råd med .

Är de missnöjda med din present på grund av priset bör de skämmas.

Ingen normalfuntad människa kväver att ens familj och vänner köper present för pengar som behövs till hyra/mat mm.

• Anonym (Maria)

300-500 tycker jag. Mer om man vill, har råd och hittar något som känns helt rätt till det brudparet. Jag hade inte lagt mer bara för att.

• Anonym (beror på)

För mig måste jag erkänna att det beror på givaren. Jag skulle bli väldigt besiken om min pappa som tjänar ett antal miljoner om året kom dragandes med en pryl för 500 kr, men å andra sidan skulle jag bli jätteglad om min bästa vän som är fattig student kom med en pryl hon hittat i garaget hemma hos morsan.

• Anonym (.)

500 känns helt ok, speciellt med tanke på att du är student.

• Anonym (Nej)

500 är verkligen i överkant i ditt läge.

Jag skulle ge 200 som student! Inte ett öre mer.

• Anonym (K)

Jag brukar lägga runt 500 kr.

• Anonym (eee)
    Anonym (FiaLisa) skrev 2020-06-16 16:49:12 följande:

Det beror på vilka kretsar ni rör er i, vilken typ av budget folk brukar ha för sina bröllop. Det bero också å hur nära vänner ni är. 

Om du inte ens ska på bröllopet vet jag inte om jag ens skulle lägga 500, du skriver ta det inte är en så nära vän. Känner du den som kompisen ska gifta sig med? Om inte, tycker jag inte man ger så mycket. Man ger ju till båda, liksom. 

Man tänker ju att presenten lite grann är ersättning för att man får delta på festen, har för mig att det är Ribbing som skrivit om att om det är trerättersmiddag med tårta så ger man en present i motsvarande pengastorlek. Är det knytis med hembakad tårta, kanske man ger för lite mindre. 
Svar på tråden Vad är en rimlig summa att lägga på en bröllopspresent till en vän?