• RenLuft

Känns som om cannabis är så pass vanligt att i princip alla sysslar med det.

Hej!

Det känns som om cannabisbruk är så pass vanligt att flesta människor som man känner sysslar med det. Till och med de som man tror att de absolut inte skulle syssla med det.

Skapar man en tråd i en annan forum så får man en massa svar att det är inget ''farligt'' drog. Samtidigt som cannabis sätter sig i fettet och kan med tiden åka upp i hjärnan. Med denna tidsperiod har det redan samlats in en massa cannabis i fettet och allt på en gång åker upp till sinnet och man får en plötslig psykos attack.

Hur kan man då anse att cannabis inte är farligt?

Cannabis är alla gånger farligt och visst är det väl ändå vanlig grej att man tar cannabis och sedan börjar kroppen vänja sig, så man vill ha en högre dos och högre dos o.s.v.

Samma sak med att man vill börja med andra mer farligare saker?

Hur tror ni att världen/Sverige skulle se ut som man tog bort alkohol och hade cannabis istället?

Hur mycket av cannabis förstör hjärnan?

Vad jag kan märka av min egna äldre broder: Så går han till balkongen flera gånger om dag. Ibland flera gånger per timme. Och man känner direkt på lukten att han röker cannabis.

Jag kan inte svara på om han sysslar med något annat, men jag har dessvärre märkt att hans personlighet har förändrats. Hans tålamod har förändrats och han har svårigheter att hantera stress. Inkl har han blivit mer osäkrare, jag vet dock inte om osäkerheten tillhör narkotika-''biverkningar''. Men han blev mer kritisk och besserwiser när det fanns folk runt omkring. Förnedrande en bara för att han själv ville känna att han är ''duktig''.

Han blev mer aggressiv och svårigheter att förstå vad man sa till honom.

Som jag vet så sysslar han enbart med cannabis. Med lukten. Men jag vet inte.

Vad har ni för åsikter om cannabis och då menar jag enbart CANNABIS. just för att det är en drog som jag känner mig ensam om att det är farlig drog.

Så vill jag höra är om era åsikter. Allt möjliga inlägg är välkommet. Alkohol och cannabis, vilket är värst och hur skulle världen se ut om man tog cannabis och inte hade alkohol?

Legalisera cannabis, hur hade det varit då?

I min värld så kan man få psykos/paranoia attacker och skulle kunna leda till att man skadar sig själv eller sin omgivning på ett fysiskt sätt.

Man blir trög tänkt/förlorar IQ/INTELLIGENS. Det påstår att det kan komma tillbaka om man avslutar med drogen. Men är det sant?

• Svar på tråden Känns som om cannabis är så pass vanligt att i princip alla sysslar med det.
  • Anonym (f)
    klyban skrev 2020-06-22 14:34:04 följande:

Dock berättar den om vad som hände i nedklassningen och uppklassningen, och du har inte kommit med något som  ändrar det.

De som jobbar med missbruk är ofta de som har flest fel om droger har jag märkt i alla mina år att diskutera ämnet.
    Min teori är att de är i en bubbla och inte tror annan fakta kan existera än den som är framfördom.

Dock har du studien som är baserad på psykoser och hur många de var.
    Och det finns andra där man gjort 10-20-30åriga studier, och under tiden man fått en mångdubbling av cannabiskonsumtion.
    Som inte ens går återse i psykosstatistiken.

Det är mycket talande, att använda sig själv som en punkt av källa funkar inte, din Engelska äventyr hjälper inte det du försöker påstå och förneka.

På sin höj kan du berätta om just de du träffat och lärt känna.(lärt känna på riktigt då)

Jag har både arbetat med missbrukare och haft ett eget missbruk för många år sedan, så helt okunnig tror jag faktiskt inte att jag är jämfört med gemene man.

Bara för att jag inte har samma åsikt som du har, är jag inte okunnig. Som sagt återkom när du har studien. 
  • klyban
    Anonym (f) skrev 2020-06-23 11:12:17 följande:
    Jag har både arbetat med missbrukare och haft ett eget missbruk för många år sedan, så helt okunnig tror jag faktiskt inte att jag är jämfört med gemene man.

Bara för att jag inte har samma åsikt som du har, är jag inte okunnig. Som sagt återkom när du har studien. 

Du kan inte ignorera faktumet att psykoser minskade i nedklassningen och sen gick upp igen med klassningen i England och att du skulle veta bättre är inte ens möjligt.
    Och det troliga orsaken är att polisen jagar en och för man fick dessa ändringar.

Du har redan källan till studien, det är inte mitt problem du inte läser den.
    Och ditt argument att det är fel för du inte kollar på den.
    Dock berättar det att du har exkluderat dig ifrån diskussionen.

Australien har samma också, där under många år man studerat psykoser, schizofreni och cannabis och där cannabis ökat mångfalt men inte ökat psykoserna mer än per capita i befolkningsökningen.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (f)
    klyban skrev 2020-06-23 15:04:20 följande:

Du kan inte ignorera faktumet att psykoser minskade i nedklassningen och sen gick upp igen med klassningen i England och att du skulle veta bättre är inte ens möjligt.
    Och det troliga orsaken är att polisen jagar en och för man fick dessa ändringar.

Du har redan källan till studien, det är inte mitt problem du inte läser den.
    Och ditt argument att det är fel för du inte kollar på den.
    Dock berättar det att du har exkluderat dig ifrån diskussionen.

Australien har samma också, där under många år man studerat psykoser, schizofreni och cannabis och där cannabis ökat mångfalt men inte ökat psykoserna mer än per capita i befolkningsökningen.

Jag betalar inte för en studie som du tycker jag ska läsa, är du galen?
    Lägger du däremot in en av dina studier där de går att läsa utan att betala så läser jag gärna. 

Lustigt att du kräver av andra det du aldrig skulle göra själv i andra trådar.
  • Anonym (Samhällsklass)
    Billie38 skrev 2020-06-21 13:12:36 följande:

Definiera vad som menas med vanligt? 1 av 10, fler?

Beror nog mycket på ålder, var man bor och utbildningsnivå (samhällsklass).

I min värld är det inte vanligt. Kanske bättre o vara lite mer specifik isåfall om ålder osv om man hoppas på ett bekräftande svar.

Samhällsklass, snälla.

Eller jo du har rätt, högre utbildade är ju iof mer torsk på kola vilket är betydligt värre än cannabis då det är sjukt beroendeframkallande och kan vara dödligt om du tar för mycket utav det
  • klyban
    Anonym (f) skrev 2020-06-25 11:43:20 följande:
    Jag betalar inte för en studie som du tycker jag ska läsa, är du galen?
    Lägger du däremot in en av dina studier där de går att läsa utan att betala så läser jag gärna. 

Lustigt att du kräver av andra det du aldrig skulle göra själv i andra trådar.

Inte mitt problem, psykoserna gick ned vid nedklassningen, och psykoserna gick upp i uppklassningen.
    The End.

• Anonym (f)
    klyban skrev 2020-06-25 16:49:48 följande:

Inte mitt problem, psykoserna gick ned vid nedklassningen, och psykoserna gick upp i uppklassningen.
    The End.

Det är ju dock inte helt logiskt, om det är genetiskt med psykisk ohälsa. Du får tro att det är så, jag tvivlar på att det faktiskt har med uppåt och nedåtklssningar att göra. Kommer nog inte ändra den ståndpunkten heller utan väldigt tydliga bevis, så vi kommer inte långt med diskussionen.
  • klyban
    Anonym (f) skrev 2020-06-25 19:02:41 följande:
    Det är ju dock inte helt logiskt, om det är genetiskt med psykisk ohälsa. Du får tro att det är så, jag tvivlar på att det faktiskt har med uppåt och nedåtklssningar att göra. Kommer nog inte ändra den ståndpunkten heller utan väldigt tydliga bevis, så vi kommer inte långt med diskussionen.

Stress är en trigger för psykos, visste du inte om detta som jobbar på området?
    Och vad är mer stressande att polisen jagar en?

Gav dig studien, du kan inte gömma dig ifrån den.

• Anonym (f)
    klyban skrev 2020-06-26 09:33:40 följande:

Stress är en trigger för psykos, visste du inte om detta som jobbar på området?
    Och vad är mer stressande att polisen jagar en?

Gav dig studien, du kan inte gömma dig ifrån den.

Men enligt dig så kommer ju alla dessa få psykos förr eller senare ändå, eftersom det är genetiskt. 

Du gav mig en artikel OM en studie, en studie som tydligen är omöjlig för dig att leta fram.

Min erfarenhet är att om en siffra ändras drastiskt på diffusa grunder, så har sättet att räkna förändrats, jag tror fortfarande inte på att engelska personer som röker cannabis stressats till psykoser av polisen. Det låter mest som propaganda som du inte kan backa upp.

Skulle det visa sig stämma att antalet med psykossjukdomar drastiskt minskat, så  kanske det finns andra faktorer som påverkat, som lång fängelsevistelse i låg ålder osv, något som är betydligt vanligare där än vad det är här. Förändringar i social struktur? Nya sätt att bedöma psykos?
  • klyban
    Anonym (f) skrev 2020-06-26 10:06:50 följande:
    Men enligt dig så kommer ju alla dessa få psykos förr eller senare ändå, eftersom det är genetiskt. 

Du gav mig en artikel OM en studie, en studie som tydligen är omöjlig för dig att leta fram.

Min erfarenhet är att om en siffra ändras drastiskt på diffusa grunder, så har sättet att räkna förändrats, jag tror fortfarande inte på att engelska personer som röker cannabis stressats till psykoser av polisen. Det låter mest som propaganda som du inte kan backa upp.

Skulle det visa sig stämma att antalet med psykossjukdomar drastiskt minskat, så  kanske det finns andra faktorer som påverkat, som lång fängelsevistelse i låg ålder osv, något som är betydligt vanligare där än vad det är här. Förändringar i social struktur? Nya sätt att bedöma psykos?

JAg gett dig studien, knappast mitt problem du undviker den, utan bara ditt.

Ja, psykos är genetisk betingad och stress är en utlösare som är effektiv på att utlösa psykos, visste du inte om det?

Statistiken var tydlig, din erfarenhet saknar helt betydelse inför den.

Mindre stress betyder mindre utlösare, vi pratar bara om psykoser bland de som rökar cannabis, inte resten av samhället s psykoser, som har samma prevalens oavsett om man nedklassar eller uppklassar cannabis.

• Anonym (f)
    klyban skrev 2020-06-26 10:11:00 följande:

JAg gett dig studien, knappast mitt problem du undviker den, utan bara ditt.

Ja, psykos är genetisk betingad och stress är en utlösare som är effektiv på att utlösa psykos, visste du inte om det?

Statistiken var tydlig, din erfarenhet saknar helt betydelse inför den.

Mindre stress betyder mindre utlösare, vi pratar bara om psykoser bland de som rökar cannabis, inte resten av samhället s psykoser, som har samma prevalens oavsett om man nedklassar eller uppklassar cannabis.

Ja, du har inga fakta som backar det du säger, så jag ger upp här. Du går emot din egen logik.
  • klyban
    Anonym (f) skrev 2020-06-26 10:54:32 följande:
    Ja, du har inga fakta som backar det du säger, så jag ger upp här. Du går emot din egen logik.

Du har källan och det är du som som vägrar den, så ditt problem inte mitt.
    På tal om logik då, varför undviker du källan?

• PsykopatLena

Vill jag förstöra min hjärna så är det upp till mig att göra det. Vad har folk med det att göra. Det är ju MIN hjärna, och då är det väl jag som bestämmer över den

Att man blir lite trög och glömsk är liksom den värsta bieffekten vi pratar om här. Big deal

Om folk missbrukar av "medicinskt" syfte, så låt dem göra det då . Vad är det för sharia lagar när det kommer till droger egentligen? Det är sjukt vilket motstånd mot droger det finns. Legalisera skiten så vanliga missbrukare slipper behöva finansiera kriminella verksamheter. Ingen vill det, och det är därför man vill legalisera så att saker kan styras mer kontrollerat ex. så som med systembolaget. Något liknande vore rimligt med cannabis

1. Jag bestämmer över min hjärna, det är ett organ som tillhör mig och ingen annan.

2. Om jag vill röka på och bli lite dummare på köpet så är det fortfarande upp till mig. Och ingen annan. Däremot ska jag ha rätt att få veta vad det är jag röker och vad det innehåller

3. En legalisering (av cannabis) , skulle innebära att staten skulle göra vinsten istället för kriminella. Vilket kan gå till skola, sjukvård och äldreomsorg. Samtidigt som man underlättar man för polisen. Jag ser bara win-win-win etc. med en legalisering , och tycker det är helt sjukt att inte fler gör det

Cannabis som vara ska hanteras och distribueras kontrollerat och professionellt, inte kriminellt.

Men varför folk hellre vill finansiera gängkriminalitet och försvåra för polis och i övrigt laglydiga missbrukare är kanske något som jag som röker på är för "dum" för att förstå...

• Core

Har aldrig nyttjat något narkotikaklassat. Men är man uppvuxen med någon som har alkoholproblematik, så är det att bota cancer med sockerpiller när man pratar om cannabis. Jag dricker alkohol, för att förtydliga att jag inte är någon moralpolis, har jag då rätten att moralisera över cannabisbrukare? Nej, verkligen inte.

Visst, cannabis kanske innebär att man förstör för sig själv, men det är ingenting i jämförelse med alkohol om man kollar på collateral damage, så jag tycker att antingen är man emot all skit eller så håller man käften.

Svar på tråden Känns som om cannabis är så pass vanligt att i princip alla sysslar med det.