• leonorah

Nytvättade underlakan stinker efter en natt på grund av svettande sambo

Nu har jag fått nog. Är det någon som möjligtvis har tips eller råd kring detta problem? Kanske nåt husmorsstips eller så?

Det är så att min sambo svettas rätt mycket om nätterna vilket gör att hans sida om sängen ofta är helt fuktig/blöt när han går upp. Den stank som kommer därifrån gör att jag numera ofta vänder mig om så att jag ligger med fötterna vid huvudsidan. Den är verkligen så påtaglig och äcklig. Känns som om vi har provat allt för att få bukt med detta problem men det kvarstår; han sover bara med själva lakanet - om ens något alls - om nätterna, vi har fönstret öppet, fläkten på, jag tvättar underlakanet samt madrasskydd etc minst en gång i veckan och han duschar för övrigt varje kväll. På mornarna bäddar vi dessutom inte utan ser till att hans sida är fri från täcke, kudde etc så att ingen fukt stängs in, men problemet kvarstår...

• Svar på tråden Nytvättade underlakan stinker efter en natt på grund av svettande sambo
  • Studentpappa
    leonorah skrev 2020-06-23 22:18:35 följande:

Vi har varit tillsammans i över 8 år och jag kan med säkerhet säga att min sambo absolut inte tar några preparat av något slag.

Men det är gym han tränar på? Svettas han lika alltid, eller i perioder?
    Ride it like you stole it
  • leonorah
    Studentpappa skrev 2020-06-23 22:20:46 följande:

Men det är gym han tränar på? Svettas han lika alltid, eller i perioder?

Gym mestadels, ja. Nej han svettas som sagt mest bara om natten. Visst svettas han mer än mig i övrigt och så, men inte anmärkningsvärt.
  • Vanessa89
    leonorah skrev 2020-06-23 22:18:35 följande:

Vi har varit tillsammans i över 8 år och jag kan med säkerhet säga att min sambo absolut inte tar några preparat av något slag.

Hur kan du vara så säker på det? Läs på om preparatet DNP och gör sedan en utvärdering.
  • leonorah
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-23 09:50:00 följande:

Jag svettas också mycket när jag sover och tre saker som hjälpt mig är följande: 

Absolut ingen plastad frotte, det gör bara att man svettas ännu mer. Skulle tro att jag svettas 3-4 gånger så mycket med plastad frotté som utan. Det finns andra typer av madrasskydd som är lika täta nedåt men som inte är plastade på samma sätt. Jag har ett sånt här som bara ligger på min sida av sängen: www.kungsangen.com/madrasskydd-madrasskyddvelour-255

Även madrasskyddet/skyddslakanet behöver tvättas. Kanske inte riktigt lika ofta men en gång i veckan i alla fall. Svetten går ned i det och "aktiveras" när det blir varmt (alltså redan innan man börjar svettas med ny svett). Hur ofta det behöver tvättas märker man (för mig genom att det känns obehagligt direkt när man lägger sig redan första natten efter att man bytt nya lakan istället för efter några nätter). 

Använd sängkläder av linne, märker en viss skillnad efter att jag började med det. 

Mycket intressant! Det slog mig just att det här med att det luktar äckligt började i samma veva som vi började använda plastat frotté. Vi köpte det när vi flyttade över till England för snart 3 år sedan. Innan det, när vi bodde i Sverige, hade vi inte detta problem (med att det luktar äckligt alltså. Att han svettas lom natten stör mig egentligen inte inte så mycket). Jag har funderat på om det kan vara så att det är just det faktum att vi bor i England, där ventilationen inte är känd för att vara det bästa, kan ha varit boven, men det kanske är en kombination av det, inneboende bakterier i lakanet samt att vi har plastat frotté då! Ska testa utan det och införskaffa ett annat skydd och se om det hjälper.
  • leonorah
    Vanessa89 skrev 2020-06-23 22:31:39 följande:

Hur kan du vara så säker på det? Läs på om preparatet DNP och gör sedan en utvärdering.

Alltså han svettas ju bara såhär om natten? Och problemet ligger mer i att det luktar - inte i att han faktiskt svettas! Lukten framträder dessutom bara på lakanet, dvs. han luktar inte illa på något sätt i övrigt.
  • Studentpappa
    leonorah skrev 2020-06-23 22:53:49 följande:

Alltså han svettas ju bara såhär om natten? Och problemet ligger mer i att det luktar - inte i att han faktiskt svettas! Lukten framträder dessutom bara på lakanet, dvs. han luktar inte illa på något sätt i övrigt.

Nu är det väl onödigt att tjata om det men det är ju just det som är vanligt. Tog detta från en forum "Svettas som en gris om nätterna, täcket dyblött."

Det låter ju inte normalt iaf så skicka honom till sjukvården, kan ju inte vara kul att vara så blöt om nätterna om det inte finns en anledning till det.
  • mari123

REN svett luktar ingenting. Duschar man innan man går och lägger sig och svettas som en "gris" på natten så luktar lakanen inget. Man kan hänga upp dem på tork.

• Anonym (Inte kul)
    REN svett luktar ingenting. Duschar man innan man går och lägger sig och svettas som en "gris" på natten så luktar lakanen inget. Man kan hänga upp dem på tork.

Stämmer inte på mig alls. Numer är luktar min nattliga svett surt. Nyduschad eller ej. Det är nåt som kommit sista året och jag antar att det är stigande ålder/klimakteriet som gört.

• sextiotalist
    mari123 skrev 2020-06-24 08:59:22 följande:

Nja, precis som inte kul, så luktar min svett. När jag har varit ute och sprungit luktar jag våt hund. När jag stresssvettas så får jag en annan lukt.

Däremot luktar inte värmesvettning
  • mari123
    sextiotalist skrev 2020-06-24 10:15:48 följande:
    Nja, precis som inte kul, så luktar min svett. När jag har varit ute och sprungit luktar jag våt hund. När jag stresssvettas så får jag en annan lukt.

Däremot luktar inte värmesvettning
    Nja med all respekt så vet ju inte kroppen skillnad på olika svett! Den producerar svett och punkt slut.
  • Studentpappa
    mari123 skrev 2020-06-24 10:32:08 följande:

Nja med all respekt så vet ju inte kroppen skillnad på olika svett! Den producerar svett och punkt slut.

Nu finns det ju olika grader i helvetet och män luktar ju generellt bra mycket mer svett än tjejer. Jag hade en kompis som luktade apa en kvart efter dusch trots rena kläder, det var på den nivån att kollegor klagade. Han gjorde allt han kunde för du ska ju inte inbilla dig att han tyckte det var roligt. Han luktade alltid så jäkla illa det var riktigt synd om honom och är säkert än.

Jag precis som sextiotalist luktar olika beroende på tillfälle, när jag tränar och svettas som fan luktar jag oftast inte alls om jag inte kör så hårt att jag börjat lukta aceton. När jag vaknar på morgonen kan jag dock lukta satan oavsett dusch innan jag la mig. Det blir helt klart värre med åren även om jag inte ens fyllt 40.
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2020-06-24 10:32:08 följande:

Med svett kommer hormoner bla. Svett är ju inte bara vätskan

Kan du förklara varför fotsvett luktar annorlunda än svett i armhålan t.ex.
  • mari123
    sextiotalist skrev 2020-06-24 17:28:50 följande:
    Med svett kommer hormoner bla. Svett är ju inte bara vätskan

Kan du förklara varför fotsvett luktar annorlunda än svett i armhålan t.ex.
    Nej det vet jag inte men om man tänker att man duschar sig helt ren och så svettas man utan att ta på kläder...........luktar svetten då? 
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2020-06-25 05:08:29 följande:

Nej det vet jag inte men om man tänker att man duschar sig helt ren och så svettas man utan att ta på kläder...........luktar svetten då? 

Ja, för hormoner tvättas inte bort, dessutom är man inte steril efter en vanlig dusch
  • leonorah

UPPDATERING:

Så nu har vi följt era råd och tagit bort den plastade frottén och tvättat lakanen på 90 grader. Och har det hjälpt? Svar JA! Det luktar ingenting och det är inte ens något vidare blött på mornarna. Har inte behövt sova med fläkten på varje natt och lakanet har inte känts tvunget att tvätta varje dag! Helt otroligt! Tack till er!

Svar på tråden Nytvättade underlakan stinker efter en natt på grund av svettande sambo