• DessieHolmie

Diesel eller bensin?

Hej!
    Ska byta bil inom en snar framtid då den jag har nu börjar bli med åren (och är rätt tråkig)
    Den stora frågan är, ska man satsa på bensin eller diesel?
    Har hört att man ska undvika diesel om man inte har så lång till jobbet eftersom motorn måste bli riktigt varm, annars kleggar partikelfiltret igen. Men inte fått något rakt svar!

Jag har 14km till jobbet, 70kmh hela vägen, vågar man sig på en diesel eller ska man satsa bensin?
    Berätta gärna för och nackdelar osv, alla inputs mottages!

• Svar på tråden Diesel eller bensin?
  • Anonym (Diesel)

Vi har haft samma dieselbil sedan 2013 (Volvo från 2012) och aldrig haft några problem från korta körsträckor. Vi kör i normalfallet kortare än 5 km då vi har den andra bilen till jobbpendlingen och volvon i vardagen bara körs till busstationen en halvmil bort. Sedan några gånger per år långkörningar på 30-50 mil och någon gång i månaden halvlånga körningar på 3-7 mil till mor- och farföräldrar. 

• Dethärärmittnamn
    Anonym (Gas) skrev 2020-06-24 22:26:21 följande:

Gas gas gas.

Kör biogas sedan 10år tycker det är bäst eftersom det är fossilfritt.

Dåligt med tankställen emellanåt bara. Beror på var man bor.
  • DessieHolmie

Låter som att diesel inte är så illa som folk säger?

Är inte riktigt aktuellt med bilbyte än, men när det är dags blir det nog en diesel!

Har några fler frågor

1: Hur vanligt är det med kamkedja på diesel? Kan man kolla upp vilka bilar som har det på någon hemsida (typ som biluppgifter) 

2: Vart skulle ni säga att smärtgränsen går på milantalet vid köp av begagnad bil?

3: Om den har regenererande filter, hur ofta bör man ta en liten extratur och hur långt?

Vill ännu en gång tacka alla för svaren! 

• Less is more
    Anonym (Gas) skrev 2020-06-24 22:26:21 följande:

Gas gas gas.

Kör biogas sedan 10år tycker det är bäst eftersom det är fossilfritt.

Har du några förslag på någrs bra gasbilar ?
  • Anonym (Gas)
    Less is more skrev 2020-06-25 21:36:11 följande:

Personligen gillar jag volvo v70 -2007. De var byggda för gas med intakt bagageutrymme, samt med nivomatic nivåreglering. Hade jag köpt en ny bil hade jag kanske valt v70 2016. Modernare bil med VEA-motorn på 245hk, fast efterkonverterad till gas med förhöjt golv i bagaget.
  • Less is more
    Anonym (Gas) skrev 2020-06-25 22:59:03 följande:

Personligen gillar jag volvo v70 -2007. De var byggda för gas med intakt bagageutrymme, samt med nivomatic nivåreglering. Hade jag köpt en ny bil hade jag kanske valt v70 2016. Modernare bil med VEA-motorn på 245hk, fast efterkonverterad till gas med förhöjt golv i bagaget.

Tack för lite tips !
  • Anonym (Män luktar diesel)

Verkar som om TS är lite för ..... ambivalent för att köpa bil.
    Kan busskort vara ett alternativ?

• mari123

Min yngsta dotter och hennes sambo köpte nyss en rätt ny bil. En diesel-bil. De bor mitt i stan så de använder inte bilen att ta sig till sina jobb utan som en FRIHET på helgen att åka ut till köpcentret etc....! Jag vet inte vad jag ska tycka men röstar för diesel!

• Skogshuggaren
    Less is more skrev 2020-06-25 21:36:11 följande:
    Jag körde Passat i många år, den hade både för- och nackdelar. Stora tankar både för gas och bensin, bra bagage och baksäte. Dock hade den svag motor och var väldigt seg i accelerationen. Svårt med omkörningar.

Nu har jag en Skoda Octavia. Den är piggare, men har mindra bagage och mindre tankar. Drar dock mindre bränsle också, så räckvidden är ungefär densamma som för Passaten (40-50 mil på gas). Bränslekostnaden är låg, ca 6:50 kr/mil.
  • DessieHolmie
    Anonym (Män luktar diesel) skrev 2020-06-25 23:15:15 följande:

Verkar som om TS är lite för ..... ambivalent för att köpa bil.
    Kan busskort vara ett alternativ?

Vill bara veta vad jag köper, haft otur innan med bilköp, orkar inte hamna där igen
    Och eftersom jag är ganska okunnig vad det gäller motorer, hur dom fungerar osv så frågar jag er som vet
  • mari123

Med all respekt för alla på landsbygden så har jag i åratal sagt till mina döttrar -"Flytta inte ut i spenaten och bli beroende av bil"! Går det buss så är det inga problem men det kan det vara snålt med på vischan!? ABSOLUT så är lantlivet trevligt! Fåglar som kvittrar och lugnt....... MEN då ska man veta att man verkligen har råd med bil om inga bussar går.....(i värsta fall två bilar!). Det är skatt/försäkring/besiktning/sommar/vinter-däck, DRIVMEDEL och svindyra reparationer om man inte kan meka själv. Jag har sagt att man kan lägga plånboken öppen på köksbänken bara att ta...........

• Anonym (Vi ute på vischan)
    mari123 skrev 2020-06-26 14:33:58 följande:

Med all respekt för alla på landsbygden så har jag i åratal sagt till mina döttrar -"Flytta inte ut i spenaten och bli beroende av bil"! Går det buss så är det inga problem men det kan det vara snålt med på vischan!? ABSOLUT så är lantlivet trevligt! Fåglar som kvittrar och lugnt....... MEN då ska man veta att man verkligen har råd med bil om inga bussar går.....(i värsta fall två bilar!). Det är skatt/försäkring/besiktning/sommar/vinter-däck, DRIVMEDEL och svindyra reparationer om man inte kan meka själv. Jag har sagt att man kan lägga plånboken öppen på köksbänken bara att ta...........

Japp. Det kostar. Tack för respekten, det är få i stan som över huvud taget bryr sig om oss som bor utanför statsgränsen.

Vi är två vuxna och en sjuttonåring som övningskör. Makens och min bil är båda automatare vilket medförde att vi köpte ytterligare en bil -manuellt växlad- till det övningskörande barnet.

Utan bil är vi fast här då den kommunala trafiken endast är fullt fungerande sommartid. För då är det ganska bra att vi här ute finns för annars hade det nog blivit "träigt" för alla "stabo" att komma ut hit till vischan och njuta av vår fantastiska skärgård och få full service.
Svar på tråden Diesel eller bensin?