mari123 skrev 2020-06-26 14:33:58 följande:
Med all respekt för alla på landsbygden så har jag i åratal sagt till mina döttrar -"Flytta inte ut i spenaten och bli beroende av bil"! Går det buss så är det inga problem men det kan det vara snålt med på vischan!? ABSOLUT så är lantlivet trevligt! Fåglar som kvittrar och lugnt....... MEN då ska man veta att man verkligen har råd med bil om inga bussar går.....(i värsta fall två bilar!). Det är skatt/försäkring/besiktning/sommar/vinter-däck, DRIVMEDEL och svindyra reparationer om man inte kan meka själv. Jag har sagt att man kan lägga plånboken öppen på köksbänken bara att ta...........
Japp. Det kostar. Tack för respekten, det är få i stan som över huvud taget bryr sig om oss som bor utanför statsgränsen.
Vi är två vuxna och en sjuttonåring som övningskör. Makens och min bil är båda automatare vilket medförde att vi köpte ytterligare en bil -manuellt växlad- till det övningskörande barnet.
Utan bil är vi fast här då den kommunala trafiken endast är fullt fungerande sommartid. För då är det ganska bra att vi här ute finns för annars hade det nog blivit "träigt" för alla "stabo" att komma ut hit till vischan och njuta av vår fantastiska skärgård och få full service.