• Anonym (Ceeser)

Håranalys Körkort

Hej! Har lite panik, behöver hjälp så fort som möjligt.

I oktober förra året blev jag av med körkortet för drog-rattfylleri, det blev indraget i ett år exakt. Ett halv år senare, alltså tills det va ett halv år (6mån) kvar till jag kunde ta om körkortet va de dax för att lämna urinprov och blodprov för att få läkarintyg. Läkarintyget innehöll, 6 prover, 1 prov i månaden under 6 månader. Jag har redan lämnat 3 prover, men nu sedan igår så såg jag på transportstyrelsen-lappen (under vad läkarintygen innehåller) att det stod "provtagningen kan även göras genom håranalys"... och där fick jag panik, vet inte hur jag kan har missat de för har haft lappen sen jag blev av med körkortet... min fråga till er är - gör dom någonsin håranalys prover för prover till drog-rattfylleri? Är det någon här eller någon som ni känner som har fått göra håranalys pga körkortet?

Om dom gör det, finns det något sätt man kan klara håranalysen utan att snagga av allt sitt hår?

Tack i förhand!

Här är två bilder på lapparna angående läkarintyget

• Svar på tråden Håranalys Körkort
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (...) skrev 2020-06-24 16:15:20 följande:
    Jag har noll empati för folk som kört rattulla efter att mitt syskonbarn nästan miste livet på grund av en som inte hade förstånd att låta bilen stå. TS borde vara orolig. Är gärna moralkärring när andras liv står på spel.
    Det är inte bara folk med droger i kroppen som kör ihjäl andra, och det finns väldigt många som inte kan trafikreglerna och då riskerar att orsaka olyckor. Det räcker att kolla högerregel/väjningsplikt eller cirkulationsplats så ser man hur många som inte fattar vad som gäller.
  • klyban
    Anonym (...) skrev 2020-06-24 16:15:20 följande:
    Jag har noll empati för folk som kört rattulla efter att mitt syskonbarn nästan miste livet på grund av en som inte hade förstånd att låta bilen stå. TS borde vara orolig. Är gärna moralkärring när andras liv står på spel.

Det är stor skillnad på alkohol, cannabis och andra droger, och olika nivåer av risker.
    Alkohol ligger i den absoluta toppen av farlighet.

Men saken är väldigt enkel, man skrev på att du skulle var nykter under vid framförandet av fordonet, så svårt är inte det.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Mackan1978

Där måste jag säga emot dig. Det stämmer inte alls.

• Anonym (...)
    klyban skrev 2020-06-24 17:00:43 följande:

Det är stor skillnad på alkohol, cannabis och andra droger, och olika nivåer av risker.
    Alkohol ligger i den absoluta toppen av farlighet.

Killen som körde på syskonbarnet hade rökt på, han var inte full på alkohol. Rattfylla är lika vidrigt oavsett om det gäller alkohol eller droger.
  • Anonym (Krass)

Håret växer ju alltid ut på nytt...

Men TS kommer säkert att fortsätta med droger bakom ratten oavsett körkort eller ej. 

• klyban
    Anonym (...) skrev 2020-06-25 07:10:12 följande:
    Killen som körde på syskonbarnet hade rökt på, han var inte full på alkohol. Rattfylla är lika vidrigt oavsett om det gäller alkohol eller droger.

De som forskat på området säger man är lika trolig att orsaka en allvarlig olycka pårökt som de som inget tagit.
    Man har skrivit på för att få körkortet att man ska köra nykter, hur simpelt som helst.
    Dock är det stora skillnader i risker mellan olika droger, där alkohol står allra längst upp i att orsaka olyckor.

• Anonym (Krass)
    klyban skrev 2020-06-25 11:15:04 följande:

De som forskat på området säger man är lika trolig att orsaka en allvarlig olycka pårökt som de som inget tagit.
    Man har skrivit på för att få körkortet att man ska köra nykter, hur simpelt som helst.
    Dock är det stora skillnader i risker mellan olika droger, där alkohol står allra längst upp i att orsaka olyckor.

Kan du ge källan till forskningen?

Känns som du är en drogromantiker.
  • klyban
    Anonym (Krass) skrev 2020-06-25 11:21:11 följande:
    Kan du ge källan till forskningen?

Känns som du är en drogromantiker.

Saklighet är inte drogromantik.
    Källan är USA motsvarighet till trafiksäkerhetsverket(Highway safty, och är gjord under 30-40år).
    Även Delstaten Colorado såg en nedgång i allvarliga olyckor vid medicinskacannabisens införande, som än idag håller sig per km körda.(teorin är att mindre alkohol dricks och cannabis röks istället.)

Och för min del råder det noll tvekan vad som gäller vid framkörning av fordon, dvs nykter då det var ett krav för få körkortet.
    Försök inte tolka om saklighet till nått det inte är.

• Anonym (Krass)
    klyban skrev 2020-06-25 11:37:11 följande:

Saklighet är inte drogromantik.
    Källan är USA motsvarighet till trafiksäkerhetsverket(Highway safty, och är gjord under 30-40år).
    Även Delstaten Colorado såg en nedgång i allvarliga olyckor vid medicinskacannabisens införande, som än idag håller sig per km körda.(teorin är att mindre alkohol dricks och cannabis röks istället.)

Och för min del råder det noll tvekan vad som gäller vid framkörning av fordon, dvs nykter då det var ett krav för få körkortet.
    Försök inte tolka om saklighet till nått det inte är.

Så de har gjort en studie under 30-40 år och kommit fram till att det är lika troligt att orsaka en allvarlig olycka pårökt som de som är nyktra.

Helt sakligt?
  • klyban
    Anonym (Krass) skrev 2020-06-25 12:22:37 följande:
    Så de har gjort en studie under 30-40 år och kommit fram till att det är lika troligt att orsaka en allvarlig olycka pårökt som de som är nyktra.

Helt sakligt?

Ja, om trafiksäkerhetsfrågor och antalet olyckor och andra parametrar för trafiksäkerhetsverket.
    Studien i sig är inte enbart inriktad på cannabis, utan trafiksäkerhetsfrågor och vem som orsakar olyckor.

Vet du om att i Sverige finns det inte ens sådan här statistik på hur cannabis orsakar olyckor senas jag gkola, var visserligen 1-2 år sedan nu.
    Men alkohol däremot, där är det översållat av.

Råder det någon tveksamheter så ska man framför fordon i nyktert tillstånd, finns ingen fråga kring detta ens härifrån.

• Tow2Mater

Du lyckas hitta En studie, men negligerar de andra10 studierna som säger precis tvärtom.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2020-06-26 03:02:48 följande:
    Du lyckas hitta En studie, men negligerar de andra10 studierna som säger precis tvärtom.

2 Highway safty och Colorado har jag tagit upp, men det finns mer av annan art som säger samma.
    Highway safty har studerat detta i 30-40 år, de bör ju absolut veta vad de pratar om.
    Colorado hade ett rejält tapp av allvarliga olyckor, ~8-10%, och även om siffrorna ökar, så ökar det inte per miles körda.
    Varför det är så, så är teorin att folk röker på istället för är alkoholpåverkade.

Det intressanta är att vi har inte ens statistik på detta i Sverige.
    Vilket berättar att problemet är lågt, det är ett problem att folk kör onyktra.
    Då en del verkar läsa in detta åt in i helvete fel.

Dock ska man inte köra onykter någonsin, då man själv har godkänt med körkortet.
    Detta är en icke fråga för mig, då vi ska köra nyktra och de som inte gör ska straffas.
    Och gärna straffas extra om man orsakat olycka oavsett drog, alkohol eller annan.

• Anonym (Ceeser)

Kan nån ger svar på min enkla fråga bara? Har nån varit med om att lämna håranalys när det gäller indraget körkort?, kan tilllägga en sak, jag hade rakat håret 1 dag innan jag blev av med körkortet, jag har knappt klippt mig nånting sen jag blev av med körkortet vilket är typ 8 månader sen. Så allt det jag rökt efter indraget körkort sitter ju i 100%. Har rökt sisådär mkt efter det med körkortet.

Vet inte varför ni snackar om trafikolyckor helt plötsligt, plus att jag inte va ens pårökt när jag blev av med körkortet. Tror det eller ej, hade rökt flera dagar i sträck innan, 2 dagar innan tog jag min sista joint innan jag blev av med körkortet. Jag har kört hög flera gånger, men gången jag blev stannad va jag inte hög. Men jag kommer aldrig mer röka när jag fått tillbaka körkortet, kommer inte ens gå. Säger det igen, jag har rökt mkt efter jag blev av med körkortet, meeen kommer inte röka när jag tagit om det!

Svara bara på min enkla fråga, tack i förhand!!

Har någon här, elr känner nån här någon som fått lämna håranalys, elr vet ni om dom gör håranalys när det gäller indraget körkort för drog-rattfylleri?

• klyban
    Anonym (Ceeser) skrev 2020-06-27 19:20:43 följande:
    Kan nån ger svar på min enkla fråga bara? Har nån varit med om att lämna håranalys när det gäller indraget körkort?, kan tilllägga en sak, jag hade rakat håret 1 dag innan jag blev av med körkortet, jag har knappt klippt mig nånting sen jag blev av med körkortet vilket är typ 8 månader sen. Så allt det jag rökt efter indraget körkort sitter ju i 100%. Har rökt sisådär mkt efter det med körkortet.
    Vet inte varför ni snackar om trafikolyckor helt plötsligt, plus att jag inte va ens pårökt när jag blev av med körkortet. Tror det eller ej, hade rökt flera dagar i sträck innan, 2 dagar innan tog jag min sista joint innan jag blev av med körkortet. Jag har kört hög flera gånger, men gången jag blev stannad va jag inte hög. Men jag kommer aldrig mer röka när jag fått tillbaka körkortet, kommer inte ens gå. Säger det igen, jag har rökt mkt efter jag blev av med körkortet, meeen kommer inte röka när jag tagit om det!

Svara bara på min enkla fråga, tack i förhand!!

Har någon här, elr känner nån här någon som fått lämna håranalys, elr vet ni om dom gör håranalys när det gäller indraget körkort för drog-rattfylleri?

Körkortet här ihop med trafiken och orsaken till varför vi har rattnykterhet.

Jag inte hört nått i alla fall om håranalys, kanske det är den avslutande provet och för se flera månader tillbaka.
    Så jag personligen har inte ett svar för dig.

Röker du cannabis innan du fått tillbaka körkortet, och sen säger du inte ska röka när du fått körkortet?
    För det kan du väl inte ens tro på själv om du inte klarar hålla dig undan nu, om nu jag inte missförstod den delen.

Svar på tråden Håranalys Körkort