• Anonym (Sara82)

Är min sambo alkoholist?

Träffade en man för 1.5 år sen, vi fick barn för 4 månader sen och blev sambo först då pga svårt att hitta ett bra boende för oss båda.

Han har ekonomiska problem och jag har tänkt att han drack mycket på helgen för att han mådde dåligt men nu när vi bor ihop på heltid har jag insett att han dricker varje dag.

På vardagarna är det kanske inte så mycket, men jag dricker inte öl så jag vet inte vad som är mycket för en stor man. Då kanske han dricker 4 öl på 3-4%. Ibland ett par på mer % istället.

De flesta helgerna däckar han på soffan före 22 ibland tidigare. Har tänkt att han går ju upp tidigt och jobbar hårt och har långa dagar så det är inte så konstigt. Han kanske dricker 7-10 starköl en lördag. Han tycker inte 7 är mycket.

Nu när det är sommar börjar han dricka på dagen och är blarig redan innan vi ätit vid 19.

Den här helgen har han sina barn från ett tidigare förhållande (halvstora), jag frågade om han tänkte däcka på soffan före 22 idag igen men han lovade att det skulle han inte. Han gick över till en kompis för att snacka lite men blev borta flera timmar. Kommer hem snorfull, raglar runt och lägger sig näck i barnens pool. Jag kollar på film och bebisen har somnat brevid mig. Håller koll på mannen så att han inte drunknar där ute i poolen.

Självklart somnar han och huvudet kommer under vattnet så han vaknar av en kallsup.

Får tillslut upp honom. Han sätter sig med handduken på sig i soffan och börjar snarka.

10-åringen har varken borstat tänderna eller lagt sig utan sitter i soffan och ser handfallen ut. Det är midnatt.

Det är alltså inte första gången han gör något så här dumt, när bebisen var bara några dagar söp han sig full och råkade lägga sig på honom.

Det gick bra men han får inte vara ensam med bebisen och ibland tänker jag att jag faktiskt inte kan lämna honom även om jag vill för att jag inte kan lämna mitt barn ensam med honom en hel helg.

(Nu är ju barnet väldigt litet än så länge, men efter 1 år tror jag man måste låta pappan ha barnet över natten)

Hur tar jag upp hans drickande med honom på ett bra sätt?

Om jag berättar för bvc, kan de ta mitt barn då?

• Svar på tråden Är min sambo alkoholist?
  • Anonym (Rak o tydlig)
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-27 11:11:13 följande:

Tack alla som svarat men jag vet fortfarande inte hur jag ska ta upp ämnet med honom. Vill inte göra honom arg eller skämta bort det eller bli förnärmad för då blir det ju ingen ändring.

Du tar upp det med honom nångång när han är nykter. Säg att du dricker för mkt, du sabbar din relation till dina barn och vår relation. Sök hjälp annars så flyttar jag.
  • Anonym (funkar inte)

Ja, han är alkoholist.
    Du bör inte leva ihop med honom när han nu är en fara för barnen.
    Du är redan medberoende.

En sak jag inte förstår...
    Jag vill inte skylla på dig, för situationen är helt och hållet din sambos fel, och hans skyldighet att erkänna sin alkoholism och gå med på behandling (men det kan ta flera decennier till).
    Det jag inte förstår är hur du (trots att du inte har någon skyldighet till detta) inte gjorde mer för att hjälpa hans tidigare barn. Tex, hur kommer det sig att du inte hjälpte till med läggning, utan lät 10-åringen sitta och se handfallen ut i soffan vid midnatt, och 9-åring fått somna på en annan soffa? Är det helt omöjligt för dig att ta hand om hans barn lite (som sagt - ingen skyldighet, men det känns märkligt)? Skulle inte du kunnat få dem att gå och lägga sig, borsta tänderna osv? Du visste ju att pappan inte var kapabel till det.

Skulle du kunna filma honom när han är såpass full, så han får se sig själv när han är nykter? Film och foton kanske kan få honom att tänka till lite?
    Det finns tester som vården använder, tex AUDIT där man fyller i om man har riskabelt drickande.

alkoholhjalpen.se/sites/default/files/Bilaga%204%20AUDIT.pdf
    doktorerna.com/tolkning/audit-tolkning/

• Anonym (Sara82)
    Anonym (funkar inte) skrev 2020-06-27 21:54:22 följande:

Ja, han är alkoholist.

Du bör inte leva ihop med honom när han nu är en fara för barnen.

Du är redan medberoende.

En sak jag inte förstår...

Jag vill inte skylla på dig, för situationen är helt och hållet din sambos fel, och hans skyldighet att erkänna sin alkoholism och gå med på behandling (men det kan ta flera decennier till).

Det jag inte förstår är hur du (trots att du inte har någon skyldighet till detta) inte gjorde mer för att hjälpa hans tidigare barn. Tex, hur kommer det sig att du inte hjälpte till med läggning, utan lät 10-åringen sitta och se handfallen ut i soffan vid midnatt, och 9-åring fått somna på en annan soffa? Är det helt omöjligt för dig att ta hand om hans barn lite (som sagt - ingen skyldighet, men det känns märkligt)? Skulle inte du kunnat få dem att gå och lägga sig, borsta tänderna osv? Du visste ju att pappan inte var kapabel till det.

Skulle du kunna filma honom när han är såpass full, så han får se sig själv när han är nykter? Film och foton kanske kan få honom att tänka till lite?

Det finns tester som vården använder, tex AUDIT där man fyller i om man har riskabelt drickande.

alkoholhjalpen.se/sites/default/files/Bilaga%204%20AUDIT.pdf

doktorerna.com/tolkning/audit-tolkning/

Förstår att det kan verka märkligt men jag känner inte hans barn så väl att jag vågar säga till dem nånting alls. Hade själv lite olika styvföräldrar som skulle "uppfostra" och säga åt mig en massa saker så jag har valt att ge dem space och låta dem vänja sig vid mig då vi som sagt inte har träffats så ofta pga de har sin pappahelg när jag hade min jobbhelg.

De är ganska slappa med sånt som att borsta tänderna etc, jag vet att han har dåligt samvete för skilsmässan så på helgen vill han att de ska ha kul.

(Hur bra nu det har gått...).

Idag skyllde han ifrån sig på kompisen som blandat för starka groggar. Vi har inte prata om det än eftersom barnen är med men jag vet ju att jag måste ta upp det när vi blir ensamma.

Han har sagt att exet lämnade honom för att han alltid jobbade och det lät för det gör han nu med men kanske att han drack mycket på helgerna då oxå.

Jag är väldigt dålig på att ta konflikter så det här är skitjobbigt...
  • Anonym (Sara82)
    Anonym (Barn till missbrukare) skrev 2020-06-27 18:51:20 följande:

Jag mår så dåligt av att läsa det här. Du måste skydda både ert gemensamma barn samt hans barn. Det här är inte normalt.

Mina föräldrar var ändå mer städade än din sambo men det har satt djupa spår i mig. Jag kommer så väl ihåg vad obehagligt jag tycke

det var och vad otrygg jag kände mig så snart vinet åkte fram och mina föräldrar blev förändrade.

Jag försökte säga ifrån och be dom att inte dricka mer men de ville inte förstå och praktiskt taget dumförklarade mig för att jag hade fel och att de inte alls var påverkade. Jag slutade försöka och satt istället på helspänn hela kvällen och vågade inte slappna av.

Här får man inte bli påverkad när barnen är vakna. Det är strikt förbjudet. Och påverkad och förändrad blir man rätt snabbt med alkohol i kroppen.

Mina föräldrar hade noll koll på mig under deras middagar/fester. Försvann till och med någon gång mitt i natten men inte ens det fick dom att inse problemet.

Nej alkohol och barn hör inte ihop. Hade min sambo varit full och råkat lägga sig på barnet och efter det tillåtit sig att bli full i närheten av barnet igen så hade jag flyttat. Jag hade inte stannat en minut till i samma hus.

Lämna honom och ställ krav på nykterhet för att ge förhållandet en chans till. Ditt barn förtjänar inte att du är kvar i det hör förhållandet. Han är alkoholist och han skadar sina barn. Den lilla fysiskt och de stora psykiskt.

Ja jag minns hur obehagligt jag tyckte det var när vuxna drack även om de inte blev fulla. Tyckte det var skitjobbigt och kunde höra på min mammas röst om hon så bara druckit en klunk vin. För mig är det en självklarhet att inte dricka alkohol alls med ett barn, sen är jag rätt så lättpåverkad oxå. Vet att det finns de som kan dricka en cider till maten och inte bli påverkade alls.
  • Anonym (Kojo)
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-27 23:49:05 följande:

Förstår att det kan verka märkligt men jag känner inte hans barn så väl att jag vågar säga till dem nånting alls. Hade själv lite olika styvföräldrar som skulle "uppfostra" och säga åt mig en massa saker så jag har valt att ge dem space och låta dem vänja sig vid mig då vi som sagt inte har träffats så ofta pga de har sin pappahelg när jag hade min jobbhelg.

De är ganska slappa med sånt som att borsta tänderna etc, jag vet att han har dåligt samvete för skilsmässan så på helgen vill han att de ska ha kul.

(Hur bra nu det har gått...).

Idag skyllde han ifrån sig på kompisen som blandat för starka groggar. Vi har inte prata om det än eftersom barnen är med men jag vet ju att jag måste ta upp det när vi blir ensamma.

Han har sagt att exet lämnade honom för att han alltid jobbade och det lät för det gör han nu med men kanske att han drack mycket på helgerna då oxå.

Jag är väldigt dålig på att ta konflikter så det här är skitjobbigt...

Jag förstår att det är jättejobbigt!

Har du någon i familjen eller någon vän du kan ha som stöd? Inte alls omöjligt att de redan anar hur det ligger till och är oroliga.

Står du i bostadskö? Om inte så ställ dig i det genast. Om han inte skärper sig genast (vilket är jättesvårt att göra för en alkis) så måste ju någon av er flytta. Barnen kan inte bo med honom.
  • minst

Filma honom när han är berusad och spar som bevis. Skriv ned så mycker du kan och skriv på en plats där han inte kan komma åt och radera något. Du behöver stöd så kontakta en anhöriggrupp så fort som möjligt. Kram!

• Räkan77

Så här kan varken du eller barnen ha det!

Du skriver att du är konflikträdd och jag tror du behöver hjälp att ta tag i detta. Har du en bra BVC-sköterska? Vänd dig isf till hen och berätta allt. Hen kommer både se till att barnens mamma får reda på detta (genom socialen) och hjälpa dig. Ingen kommer ta ditt barn ifrån dig så länge du kan ta hand om ditt barn och skydda den från faror. Just nu är pappan en fara och du behöver agera.

Du måste våga berätta för någon, gör det innan du pratar med sambon så han inte manipulerar dig, det är väldigt lätt hänt.

Lycka till, du fixar det här!

• Anonym (Kkk)
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-27 23:56:39 följande:

Ja jag minns hur obehagligt jag tyckte det var när vuxna drack även om de inte blev fulla. Tyckte det var skitjobbigt och kunde höra på min mammas röst om hon så bara druckit en klunk vin. För mig är det en självklarhet att inte dricka alkohol alls med ett barn, sen är jag rätt så lättpåverkad oxå. Vet att det finns de som kan dricka en cider till maten och inte bli påverkade alls.

ALLA är inte så. Jag känner igen allt du skriver när det gäller mamma och hennes man. Men pappa däremot drack mer, det vet jag och på honom märktes ingenting.

Min 12-åriga dotter har sagt att hon aldrig sett mig berusad, och då dricker jag iaf två glas vin per dag. En flaska på helgen. Jag och barnen pappa bor ihop och jag njuter av ett gott vin. Ska man aldrig få dricka dp vi alltid har barnen hemma? .för mig är det ingen självklarhet.

Om vi däremot drack oss fulla eller om sambon gjorde det hade det inte vart ok.
  • Anonym (Sara82)
    Anonym (Kkk) skrev 2020-06-28 23:00:05 följande:

ALLA är inte så. Jag känner igen allt du skriver när det gäller mamma och hennes man. Men pappa däremot drack mer, det vet jag och på honom märktes ingenting.

Min 12-åriga dotter har sagt att hon aldrig sett mig berusad, och då dricker jag iaf två glas vin per dag. En flaska på helgen. Jag och barnen pappa bor ihop och jag njuter av ett gott vin. Ska man aldrig få dricka dp vi alltid har barnen hemma? .för mig är det ingen självklarhet.

Om vi däremot drack oss fulla eller om sambon gjorde det hade det inte vart ok.

Vet inte varför du tar åt dig, det står klart och tydligt att jag vet att det finns de som kan dricka utan att bli påverkade. Jag blir berusad på ett glas vin, skulle jag dricka lika mycket som du gör skulle jag vara full varje dag.

Dessutom är mitt barn 4 månader inte 12 år.
  • Anonym (Kkk)
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-29 00:03:09 följande:

Vet inte varför du tar åt dig, det står klart och tydligt att jag vet att det finns de som kan dricka utan att bli påverkade. Jag blir berusad på ett glas vin, skulle jag dricka lika mycket som du gör skulle jag vara full varje dag.

Ok, nä jag drack inte heller när barnen var små. Och oavsett mängd så handlar det om berusningen som du säger.
  • Anonym (Kkk)
    Anonym (Sara82) skrev 2020-06-29 00:03:09 följande:

Ok, nä jag drack inte heller när barnen var små. Och oavsett mängd så handlar det om berusningen som du säger.
  • Anonym (Barn till missbrukare)
    Anonym (Kkk) skrev 2020-06-29 00:48:10 följande:

Och även jag sa att det handlade om när mina föräldrar blev förändrade/påverkade. Problemet mina föräldrar hade var att de inte insåg att de blev påverkade snabbare än de insåg.
Svar på tråden Är min sambo alkoholist?