• Sogol

    Vi får inte glömma klimatet i dessa coronatider

    Vi får inte glömma klimatet bara för att det blev så mycket fokus på corona nu. Enligt en forskarrapport som kom ut 2018 hade vi mindre än 10 år på oss då. Vilket innebär mindre än 8 år nu. Klimatkrisen kommer få ännu värre konsekvenser än corona.

    www.omvarlden.se/Branschnytt/nyheter-2018/starka-reaktioner-pa-klimatrapporten-vi-har-mindre-an-tio-ar-kvar/

  • Svar på tråden Vi får inte glömma klimatet i dessa coronatider
  • HSOF
    Jemp skrev 2021-07-13 11:17:53 följande:

    Forskning är bra men det som främst behövs är inte mer forskning. Vi vet tillräckligt, vi måste agera. Och kan inte bara förlita oss på kommande tekniker för inlagring av co2 som kanske aldrig kommer till.

    Och jo, sambanden är ställt bakom rimligt tvivel. Se IPCC


    Jag antar att du inte har läst forskningen bakom IPCC utan den politiska sammanställning som använt av politiker och journalister.

    Det vi med säkerhet vet är att klimatet har blivit varmare de senaste 150 åren efter den lilla istiden på 18-talets mitt. En orsak kan vara mer co2 i luften. Vilket man också vet har ökat under samma tid och mer på 19-talet.

    Man vet inte hur mycket våra utsläpp påverkar men hypotesen är att det troligen gör det. Dock vet vi inte med hur mkt då klimatet mellan hav land och atmosfär är väldigt komplext.

    Sedan kan man även ställa sig om det är negativt om det nu är vi som har höjt co2 och gjort klimatet varmare. Än så länge är det bara positivt, då jorden har blivit grönare och fler platser går att odla på än förut.

    Så skriver detta igen. Ja vi bör kolla på detta långsiktigt och göra oss mer miljöneutrala men det är definitivt inga 8 år kvar till en klimatkolaps. Den är någon man varnat för i snart 50 års tid. Alltid de där 10 åren innan katastrofen. Men den har inte kommit än iallafall och ser inte ut att komma 2028 heller.

    Däremot kan vi vara utplånade ändå efter 2027 om vi nu har otur och träffas av Apophis. Som Kommer ohyggligt nära oss i april det året eller 2036 när den kommer förbi nästa gång.
  • Jemp
    HSOF skrev 2021-07-13 14:59:21 följande:

    Jag antar att du inte har läst forskningen bakom IPCC utan den politiska sammanställning som använt av politiker och journalister.

    Det vi med säkerhet vet är att klimatet har blivit varmare de senaste 150 åren efter den lilla istiden på 18-talets mitt. En orsak kan vara mer co2 i luften. Vilket man också vet har ökat under samma tid och mer på 19-talet.

    Man vet inte hur mycket våra utsläpp påverkar men hypotesen är att det troligen gör det. Dock vet vi inte med hur mkt då klimatet mellan hav land och atmosfär är väldigt komplext.

    Sedan kan man även ställa sig om det är negativt om det nu är vi som har höjt co2 och gjort klimatet varmare. Än så länge är det bara positivt, då jorden har blivit grönare och fler platser går att odla på än förut.

    Så skriver detta igen. Ja vi bör kolla på detta långsiktigt och göra oss mer miljöneutrala men det är definitivt inga 8 år kvar till en klimatkolaps. Den är någon man varnat för i snart 50 års tid. Alltid de där 10 åren innan katastrofen. Men den har inte kommit än iallafall och ser inte ut att komma 2028 heller.

    Däremot kan vi vara utplånade ändå efter 2027 om vi nu har otur och träffas av Apophis. Som Kommer ohyggligt nära oss i april det året eller 2036 när den kommer förbi nästa gång.


    Då antar du fel.

    Är det bara positivt med torka? Med bränder? Extremväder? Artutrotning? Översvämningar? Värmerekord och tillhörande dödsfall?
  • HSOF
    Jemp skrev 2021-07-13 15:54:54 följande:
    Då antar du fel.

    Är det bara positivt med torka? Med bränder? Extremväder? Artutrotning? Översvämningar? Värmerekord och tillhörande dödsfall?
    Men inget av detta händer mer idag än förut? Eller vad menar du?
  • Jemp
    HSOF skrev 2021-07-13 18:43:16 följande:

    Men inget av detta händer mer idag än förut? Eller vad menar du?


    Jo, det gör det.
  • HSOF
    Jemp skrev 2021-07-14 09:22:38 följande:

    Jo, det gör det.


    Nej det är rena felaktigheter. Inget av detta har ökat, förutom att det har blivit varmare. Det som man tror kan bli är att orkaner kan bli starkare i framtiden, dock så gör det att de blir färre av dem då de stora slukar all energi från de mindre. Sedan tros skyfall blir vanligare.

    Men än så länge går det inte se någon ökning. Tvärt om en minskning framförallt av skogsbränder.
  • Flash Gordon

    En intressant sida om naturkatastrofer.

    ourworldindata.org/natural-disasters

    Torka och översväminng är det som dödar flest.

    Det syns ingen tydlig uppgång i antalet naturkatastrofer. Det är förmodligen för få varje år för att datat INTE ska vara påverkat av årilga variationer.

    .
    Exempel med data-linje från USA från 1895 respektive 1851. Långa serier.





     
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • HSOF
    Flash Gordon skrev 2021-07-14 15:40:40 följande:

    En intressant sida om naturkatastrofer.

    ourworldindata.org/natural-disasters

    Torka och översväminng är det som dödar flest.

    Det syns ingen tydlig uppgång i antalet naturkatastrofer. Det är förmodligen för få varje år för att datat INTE ska vara påverkat av årilga variationer.

    .

    Exempel med data-linje från USA från 1895 respektive 1851. Långa serier.

     


    Precis de som hävdar detta far med osanning eller är djupt okunniga.
  • Jemp
    HSOF skrev 2021-07-14 12:05:43 följande:

    Nej det är rena felaktigheter. Inget av detta har ökat, förutom att det har blivit varmare. Det som man tror kan bli är att orkaner kan bli starkare i framtiden, dock så gör det att de blir färre av dem då de stora slukar all energi från de mindre. Sedan tros skyfall blir vanligare.

    Men än så länge går det inte se någon ökning. Tvärt om en minskning framförallt av skogsbränder.


    Tyvärr har du/ni fel. Värmerekord som jag skrev, dödsfall tex i Kanada förra (?) veckan, stigande torka i bla Afrika med svält som följd. Bränder ökar i säsong och på fel platser (ekosystem som inte ska brinna). Du kanske tänker på att det länge minskat på annat håll så man medvetet bränner i naturvårdssyfte?

    Jag återkommer med källor, men familjetid går före såhär i semestertider.

    Dessutom smälter permafrost, glaciärer osv vilket snart leder till tröskeleffekter. Likaså avskogningen av amazonas.
  • HSOF
    Jemp skrev 2021-07-14 18:30:54 följande:
    Tyvärr har du/ni fel. Värmerekord som jag skrev, dödsfall tex i Kanada förra (?) veckan, stigande torka i bla Afrika med svält som följd. Bränder ökar i säsong och på fel platser (ekosystem som inte ska brinna). Du kanske tänker på att det länge minskat på annat håll så man medvetet bränner i naturvårdssyfte?

    Jag återkommer med källor, men familjetid går före såhär i semestertider.

    Dessutom smälter permafrost, glaciärer osv vilket snart leder till tröskeleffekter. Likaså avskogningen av amazonas.
    Ja att det blivit varmare det stämmer men den största delen av den egentliga uppvärmningen skedde redan fram till början av 40-talet, sedan blev det en kallare period under 50, 60 och 70-talet och nu är det på nytt lika varmt som början av 40-talet. Vädret i Nordamerika (canada) är även om det är extremt sånt som kan hända, väder. Skulle det dock bli så varje sommar flera år framåt så kan man prata om klimat. Det har även vart extremt kallt på samma plaster nu i vintras, när polarluft drog ned och det var över -40. Snacka om skillnad på sommar och vinter.

    Du har även rätt att landnära glaciärer har smält på många håll men isarna på Antarktis, har inte minskat, den har istället troligen ökat i massa. Enligt den senaste forskningen därifrån som går 40 år bak tiden.

    När det kommer till bränder, så syftar du säkert på bränderna i Kalifornien förra året. Att det brinner i kalkonen är inte ovanligt, då det är en väldigt torr plats även om det blivit blötare de senaste årtionden. Men den stora anledningen är misskötta skogar som ej avverkas och rensas. Även populationen har ökat dramatiskt och det räcker med en fimp för att antända en hel skog när det är så torrt.

    När det kommer till öknarna på jorden så har de inte ökat utan blivit mindre. Detta troligen pga den ökade Co2-halten i atmosfären som gör att växter behöver mindre vatten. (De behöver inte öppna klyvöppningarna like mycket för att få tillräckligt med C02, därav tappar de mindre vatten). Jorden har blivit 8% grönare de senaste årtionden och detta trots stora avverkningar i bla Amazonas.

    Det finns tyvärr mycket vilseledande inom klimatalarmismen då det har blivit ett väldigt hett politiskt ämne de senaste åren.

    Jag kan rekommendera att du lyssnar på Lennart Bengtsson som måste anses som Sveriges mest mediterade inom detta området. Trots sin kunskap så är han aldrig skådad i msm media. Man kan undra varför men han passar inte in i den bilden som de vill måla upp. Nyheter om jorden undergång är långt mycket bättre än tråkiga klimatdata och små förändringar och försiktiga hypoteser.
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2021-07-14 18:30:54 följande:
    Tyvärr har du/ni fel. Värmerekord som jag skrev, dödsfall tex i Kanada förra (?) veckan, stigande torka i bla Afrika med svält som följd. Bränder ökar i säsong och på fel platser (ekosystem som inte ska brinna). Du kanske tänker på att det länge minskat på annat håll så man medvetet bränner i naturvårdssyfte?

    Jag återkommer med källor, men familjetid går före såhär i semestertider.

    Dessutom smälter permafrost, glaciärer osv vilket snart leder till tröskeleffekter. Likaså avskogningen av amazonas.
    Torka? OK, peka gärna ut vilka tydliga tendenser du ser i siffrorna.

    Den första bilden är för hela världen (70 års mätningar). Den andra för USA specifikt (120 års mätningar).



    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

    Den värsta torkan i USA:s historia är alltså Dust Bowl som uppstod åren 1934, 1936 och 1939. I bilden ovanför är det den lägsta punkten i diagrammet, år 1934. Minus sju i annual drought severity index.

    Det är snart 90 år sedan.

    en.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Jemp
    HSOF skrev 2021-07-14 20:20:47 följande:

    Ja att det blivit varmare det stämmer men den största delen av den egentliga uppvärmningen skedde redan fram till början av 40-talet, sedan blev det en kallare period under 50, 60 och 70-talet och nu är det på nytt lika varmt som början av 40-talet. Vädret i Nordamerika (canada) är även om det är extremt sånt som kan hända, väder. Skulle det dock bli så varje sommar flera år framåt så kan man prata om klimat. Det har även vart extremt kallt på samma plaster nu i vintras, när polarluft drog ned och det var över -40. Snacka om skillnad på sommar och vinter.

    Du har även rätt att landnära glaciärer har smält på många håll men isarna på Antarktis, har inte minskat, den har istället troligen ökat i massa. Enligt den senaste forskningen därifrån som går 40 år bak tiden.

    När det kommer till bränder, så syftar du säkert på bränderna i Kalifornien förra året. Att det brinner i kalkonen är inte ovanligt, då det är en väldigt torr plats även om det blivit blötare de senaste årtionden. Men den stora anledningen är misskötta skogar som ej avverkas och rensas. Även populationen har ökat dramatiskt och det räcker med en fimp för att antända en hel skog när det är så torrt.

    När det kommer till öknarna på jorden så har de inte ökat utan blivit mindre. Detta troligen pga den ökade Co2-halten i atmosfären som gör att växter behöver mindre vatten. (De behöver inte öppna klyvöppningarna like mycket för att få tillräckligt med C02, därav tappar de mindre vatten). Jorden har blivit 8% grönare de senaste årtionden och detta trots stora avverkningar i bla Amazonas.

    Det finns tyvärr mycket vilseledande inom klimatalarmismen då det har blivit ett väldigt hett politiskt ämne de senaste åren.

    Jag kan rekommendera att du lyssnar på Lennart Bengtsson som måste anses som Sveriges mest mediterade inom detta området. Trots sin kunskap så är han aldrig skådad i msm media. Man kan undra varför men han passar inte in i den bilden som de vill måla upp. Nyheter om jorden undergång är långt mycket bättre än tråkiga klimatdata och små förändringar och försiktiga hypoteser.


    Syftar bla på Australien och Amazonas vad gäller bränder. Du har helt rätt i att förändringen av skogar och skogsbruk bidrar (även om "rensning" och trakthyggesbruk inte brukar ses som sätt att öka motståndskraften direkt).

    Ska kolla upp Bengtsson. Kan ju påpeka dock att media inte är min främsta källa direkt.
  • Jemp

    Kort sammanfattning av hur vi påverkas nu: (tar även upp skördar)

    www.wwf.se/klimat/konsekvenser/

    Ökad torka i delar av Afrika:

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.ipcc.ch/apps/njlite/srex/njlite_download.php%3Fid%3D5977&ved=2ahUKEwiw4ZyUq-PxAhUomYsKHcafAqw4ChAWegQIFhAB&usg=AOvVaw0r6bsa0qE0j6F_PScR_dhS

    Hot mot biologisk mångfald, se rödlistan (artdatabanken 2030) och IUCN.

    Ang isen i Antarktis:

    www.natursidan.se/nyheter/issmaltning-gar-allt-snabbare-havsnivahojning-underskattas/

    Ang. Värmerekord kan det mycket riktigt vara engångstillfällen om det sker enstaka år, men nu kommer det nya rekord årligen.

    Jag har semester som sagt, så släpper tråden nu.

  • Jemp

    Kollade Bengtsson. Kraftigt ifrågasatt, inte publicerat mycket vetenskapligt senaste 15 åren. Hans debattartiklar (boken kommer jag inte åt nu) verkar mest handla om att omställning är för svårt.

    Hittar inget om varför man bör lyssna mer på honom än den samlade majoriteten. Mer än att det är bekvämt, då.

  • HSOF
    Jemp skrev 2021-07-14 22:26:52 följande:

    Kollade Bengtsson. Kraftigt ifrågasatt, inte publicerat mycket vetenskapligt senaste 15 åren. Hans debattartiklar (boken kommer jag inte åt nu) verkar mest handla om att omställning är för svårt.

    Hittar inget om varför man bör lyssna mer på honom än den samlade majoriteten. Mer än att det är bekvämt, då.


    Lennert Bengtsson är kontroversiell pga att han är kritisk till den alarmistiska klimatkrisen. Alla som har den synen, blir tyvärr diskrediterade i samhällsdebatten. Men han var en gång i tiden rådgivande forskare till FN hon IPCC. Han har även arbetat på de främsta forsknings institutionerna inom klimatforskningen i Europa.

    Du kan få en bra bakgrund om honom och hans syn på klimatet här, i två delar.

    Sedan finns det mer föreläsningar på nätet som är gratis att se. Perfekt för semestern :D

    swebbtv.se/w/7bee00d4-7a83-4d3d-8c2e-e399850ea27

    swebbtv.se/w/49ab1bcf-bc76-4714-b743-ff41ad07d1b6
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2021-07-14 22:03:54 följande:
    Jag har semester som sagt, så släpper tråden nu.
    Släpp tråden du. Jag tar mig ändå friheten att granska det du länkar. Jag nöjer mig med att granska EN länk - det är inget forskningsarbete vi ägnar oss åt.

    Du länkar till WWF. En organisation som på sin förstasida har rutorna "stöd oss" och "bli fadder". De vill att man ska skänka pengar till dem. Jag säger inget om att WWF eventuellt har ett egenintresse i att skrämma upp folk.

    "Hur som, WWF påstår angående extremväder: "Rapporterade naturkastrofer som stormar, översvämningar och värmeböljor har femdubblats sedan 70-talet - det visas i en rapport från World Meterological Organisation (WMO). Ökningen är tydlig i alla världsdelar."

    .
    Femdubblats?! Wow! Låter jättehemskt! Låter ... orimligt?!

    Så jag försöker hitta vad som avses och finner denna:

    library.wmo.int/index.php&id=21777#.YO9J8-gzZPa

    State of Climate Services 2020

    En sammanfattnings-rapport på 48 sidor.

    (forts)

    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

    (forts) 

    Det WWF skriver om "femdubblats" kommer härifrån:




    (forts)
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • HSOF
    Jemp skrev 2021-07-14 22:26:52 följande:

    Kollade Bengtsson. Kraftigt ifrågasatt, inte publicerat mycket vetenskapligt senaste 15 åren. Hans debattartiklar (boken kommer jag inte åt nu) verkar mest handla om att omställning är för svårt.

    Hittar inget om varför man bör lyssna mer på honom än den samlade majoriteten. Mer än att det är bekvämt, då.


    Lennert Bengtsson är kontroversiell pga att han är kritisk till den alarmistiska klimatkrisen. Alla som har den synen, blir tyvärr diskrediterade i samhällsdebatten. Men han var en gång i tiden rådgivande forskare till FN hon IPCC. Han har även arbetat på de främsta forsknings institutionerna inom klimatforskningen i Europa.

    Du kan få en bra bakgrund om honom och hans syn på klimatet här, i två delar.

    Sedan finns det mer föreläsningar på nätet som är gratis att se. Perfekt för semestern :D

    swebbtv.se/w/7bee00d4-7a83-4d3d-8c2e-e399850ea27

    swebbtv.se/w/49ab1bcf-bc76-4714-b743-ff41ad07d1b6
    Jemp skrev 2021-07-14 22:03:54 följande:

    Kort sammanfattning av hur vi påverkas nu: (tar även upp skördar)

    www.wwf.se/klimat/konsekvenser/

    Ökad torka i delar av Afrika:

    www.google.com/url&source=web&rct=j&url=www.ipcc.ch/apps/njlite/srex/njlite_download.php%3Fid%3D5977&ved=2ahUKEwiw4ZyUq-PxAhUomYsKHcafAqw4ChAWegQIFhAB&usg=AOvVaw0r6bsa0qE0j6F_PScR_dhS

    Hot mot biologisk mångfald, se rödlistan (artdatabanken 2030) och IUCN.

    Ang isen i Antarktis:

    www.natursidan.se/nyheter/issmaltning-gar-allt-snabbare-havsnivahojning-underskattas/

    Ang. Värmerekord kan det mycket riktigt vara engångstillfällen om det sker enstaka år, men nu kommer det nya rekord årligen.

    Jag har semester som sagt, så släpper tråden nu.


    Jag var inte snabb nog. Men flash Gordon har grävt fram mycket data. Som påvisar en annan bild.

    Sedan kan du läsa om en ofattbare Norsk studie om isarna på Antarktis här. Som pågått under 40 års tid.

    petterssonsblogg.se/2021/05/23/temperaturerna-i-antarktis-har-varit-valdigt-stabila-i-40-ar/

    Det är sant isen i norra Antarktis har en viss avsmältningen och det är den som media och politiker gärna fokusera på för att måla upp en skrämmande bild som passar in i deras narrativ om en analkande klimatkatastrof. Men Antarktis som helhet är stabilt. Iallafall än så länge.
  • Flash Gordon

    (forts)

    Det avser naturkatastrofer som påverkar människan. I dödsfall och/eller i materiella skador.

    711 inrapporterade naturkatastrofer 1970-1979 har blivit till 3165 inrapporterade naturkatastrofer 2010-2019. Nyckelord: inrapporterade

    Jag kan direkt ge tre anledningar till varför "femdubblats" kan ifrågasättas.

    1) 1970 såg världen annorlunda ut. Vi kan tänka oss att många, många fattiga länder inte hade resurser och tid att rapportera naturkatastrofer.

    2) Läs den gröna rutan. Det saknas ett enhetligt sätt att rapportera in naturkatastrofer. Du får alltså tänka dig att du jämför siffrorna, decennium för decennium, med försiktighet.

    3) 1970 fanns 3,7 miljarder människor på jorden. 2020 finns 7,8 miljarder. Fler människor på jorden ger fler människor och infrastruktur som kan drabbas av naturkatastrofer. Dessutom tenderar människan att flytta in i områden så  har större risk att drabbas när antalet människor ökar. Även det är en faktor som med automatik ökar antalet katastrofer som drabbar människor och/eller infrastruktur.
    .

    Men WWF klämmer i med ett tvärsäkert "naturkatastroferna har femdubblats!"

    .
    WWF skulle kunna skriva att antalet dödade i naturkatastrofer har minskat. De skulle kunna skriva att antalet naturkatastrofer har minskat med ca 10% mellan från perioden 2000-2009 till 2010-2019. Men det gör man inte.

    (det lustiga är att WMO har ett skrivfel i sin rapport - de hävdar att det har ökat med 9% under denna period fastän diagrammet tydligt visar att antalet har minskat)

    .
    (forts)


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

    (forts)

    Så, nä. tyvärr. Det du länkar är inte så värst mycket mer än ytliga tolkningar. Inte så sällan politiskt styrda.

    Det är i mångt och mycket klimat-alarmism som inte håller när man börjar studera datan bakom.


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Vi får inte glömma klimatet i dessa coronatider