• glimteniöga

Cykla till jobbet?

Ni som cyklar till jobbet, hur klär ni er? Jag har ca. en halv mil till jobbet och har tänkt börja cykla, men får inte ihop ekvationen kontorskläder + cykel + vårt klimat = bekvämt/praktiskt? Är det fuktigt blir man blöt och svettig, är det varmt blir man svettig, är det kallt fryser man, har man jeans är det obekvämt.. :/ Tänker spara på bilen och slå ett slag för min egna hälsa men det känns så jäkla krångligt.

• Svar på tråden Cykla till jobbet?
  • Anonym (Cyklist)
    glimteniöga skrev 2020-07-03 08:55:55 följande:

Tack för alla svar, visste att denna tråd också skulle uppröra någon ;) Jag har inte möjlighet att duscha när jag kommer fram så det tipset som jag tyckte verkade vettigast var faktist att cykla lugnt. Sen får jag väl ta bilen de dagar det är riktigt pissigt väder, frisyren blir ju kaos annars.

För mig är det ofta också så att det går bra att cykla, blir ej så svettig, men sen när jag kommer in på jobbet och är inomhus en stund, DÅ brakar det till och jag blir svettig och får jättevarmt.

Frisyren är helt körd ändå pga hjälmen. Min stackars frisör är olycklig! Har funderat på att skaffa en Hövding för att kunna ha lite volym i håret någon gång. Dagar jag vill vara fin gör jag håruppsättningen när jag kommer fram.
  • Anonym (Väglusen)

Jag kom på ett klädtips till. Det finns jackor med "pit zips" d.v.s. dragkedjor i armhålorna som man kan öppna för att ventilera.

• asdfgh

Jag har 7.5km (8.5 om jag lämnar/hämtar) till jobbet och det där med att cykla lugnt är inte riktigt min grej Jag antingen hämtar eller lämnar dessutom så det finns en viss tidspress, speciellt på mornarna.

Jag duschar och byter kläder när jag kommer till jobbet. När det är kallt ute är duschen snarare för att bli varm än för att jag egentligen är så svettig. Kläder byter jag oavsett eftersom jag föredrar att ha kvar mina arbetskläder på jobbet snarare än att ta hem dem på kvällen. Hade jag inte haft tillgång till dusch hade jag tvättat av mig med en tvättlapp på toan innan jag bytte om.

Beroende på hur du klär dig på jobbet kan du kanske ha en basklädsel på jobbet, t ex ett par byxor/kjol och en kavaj, som du byter ut med lagom mellanrum. Kommer du undan med att bara ta med en t-shirt/blus/skjorta blir det väldigt mycket enklare att lösa logistiken Glad

• Vinterankan

Angående frisyren så viker jag upp hela håret på toppen av huvudet innan jag tar på mig hjälmen och sedan faller det fint efter att ha dragit fingrarna igenom det några gånger.

• Anonym (Cyklist)
    Vinterankan skrev 2020-07-06 22:12:39 följande:

Angående frisyren så viker jag upp hela håret på toppen av huvudet innan jag tar på mig hjälmen och sedan faller det fint efter att ha dragit fingrarna igenom det några gånger.

Vinterankan skrev 2020-07-06 22:12:39 följande:

Smart!

Mitt hår faller _aldrig_ fint. Därav uppsättningarna.
  • Anonym (Ll)

Jag cyklar 6 km till jobbet varje dag. Jag cyklar i princip till allt jag ska i den stad jag bor i. Tycker absolut inte det krävs dusch när man kommer fram på de sträckorna. Det är viktigt att ha ytterkläder som andas och inte är för varma. Har arbetskläder så jag byter ju om men om jag inte hade det hade jag inte känt det nödvändigt att byta. Kanske T-shirten under bara i så fall. Om du måste vara finklädd på jobbet är det ju bara att packa ner och byta om när du kommer fram.

• Anonym (Jag har ingen koll)

Hur är det med elcykel går det snabbare än en vanlig cykel? 
    om det till exempel tar en 20 minuter att cykla dit man ska halveras tiden  om man använder en elcykel?  

• Anonym (Väglusen)
    Anonym (Jag har ingen koll) skrev 2020-07-11 18:58:51 följande:

Hur är det med elcykel går det snabbare än en vanlig cykel? 

om det till exempel tar en 20 minuter att cykla dit man ska halveras tiden  om man använder en elcykel?  

En stark och erfaren cyklist i som inte har något emot att svettas tar sig nog fram lika fort på en vanlig cykel. Det är vägnätet (inte byggt för snabba cyklister) och trafiken som sätter gränserna för dem. Men för en nybliven cykelpendlare som inte är i så bra form är en elcykel snabbare.
    Anonym (Väglusen) skrev 2020-07-11 20:00:58 följande:.  för en nybliven cykelpendlare som inte är i så bra form är en elcykel snabbare.
    Så det spelar ingen roll om personen är tränad? en elcykel halverar inte tiden? 
  • Anonym (Väglusen)
    Anonym (Jag har ingen koll) skrev 2020-07-11 20:10:00 följande:

Så det spelar ingen roll om personen är tränad? en elcykel halverar inte tiden? 

Maxhastigheten för eldriften är 25 km/h och det kan ju en stark cyklist komma upp i utan motor. Lite kan nog motorn hjälpa till i jobbiga backar och för att accelerera snabbare, men jag tror inte att det blir någon särskilt stor skillnad i tid. Däremot kan det ju vara skönt att kunna trampa lite lugnare och inte bli så svettig.
    Anonym (Väglusen) skrev 2020-07-11 20:20:42 följande:
    Maxhastigheten för eldriften är 25 km/h och det kan ju en stark cyklist komma upp i utan motor. Lite kan nog motorn hjälpa till i jobbiga backar och för att accelerera snabbare, men jag tror inte att det blir någon särskilt stor skillnad i tid. Däremot kan det ju vara skönt att kunna trampa lite lugnare och inte bli så svettig.
    Då förstår jag tack för hjälpen 
  • sextiotalist
    Anonym (Väglusen) skrev 2020-07-11 20:20:42 följande:

Och motvind. Som boende i Malmö så har jag funderingar på att skaffa elcykel. Ibland är motvinden så kraftig att man måste trampa för att inte åka baklänges. Jag har endast trafiksignaler den sista kilometern. Den övriga sträckan är egen cykelbana och endast en korsande väg
  • Over and out

Cyklister kör som idioter och jag är på riktigt rädd att bli invalidiserad i en cykelolycka om jag cyklar till jobbet. Hur tänker ni kring detta?

Skattemässigt är det fantastiskt. Trängselskatt + bensinskatt generar kanske 3000 kr i sänkt skatt per månad och totalt 5000 i kostnadsbesparing, vilket inte är illa alls.

• Anonym (Väglusen)
    Over and out skrev 2020-07-12 21:06:37 följande:

Cyklister kör som idioter och jag är på riktigt rädd att bli invalidiserad i en cykelolycka om jag cyklar till jobbet. Hur tänker ni kring detta?

Skattemässigt är det fantastiskt. Trängselskatt + bensinskatt generar kanske 3000 kr i sänkt skatt per månad och totalt 5000 i kostnadsbesparing, vilket inte är illa alls.

Jag tänker att du är rädd för fel saker. Det är när trafikslag blandas som cyklisterna hamnar i kläm, men cyklister krockar sällan med andra cyklister. Den allra vanligaste cykelolyckan är en singelolycka. Att ta sig fram på två hjul på ofta dåligt konstruerade och dåligt underhållna vägar är riskabelt.
  • Anonym (Väglusen)
    sextiotalist skrev 2020-07-12 10:06:08 följande:

Och motvind. Som boende i Malmö så har jag funderingar på att skaffa elcykel. Ibland är motvinden så kraftig att man måste trampa för att inte åka baklänges. Jag har endast trafiksignaler den sista kilometern. Den övriga sträckan är egen cykelbana och endast en korsande väg

Det här du rätt i! Jag bor själv i Göteborg så jag vet inte hur jag lyckades glömma vinden. Kanske för att jag bor väster om jobbet vilket gör att jag nästan alltid får motvinden när jag ska hem och det inte gör så mycket om jag svettas.
  • En tönt som heter gagga
    Anonym (Väglusen) skrev 2020-07-13 04:38:51 följande:
    Jag tänker att du är rädd för fel saker. Det är när trafikslag blandas som cyklisterna hamnar i kläm, men cyklister krockar sällan med andra cyklister. Den allra vanligaste cykelolyckan är en singelolycka. Att ta sig fram på två hjul på ofta dåligt konstruerade och dåligt underhållna vägar är riskabelt.
    Tätt trafikerade cykelvägar är fruktansvärt farliga. Det är inte värt risken.

Även som fotgängare riskerar man skadas av dårar på cykel.
Svar på tråden Cykla till jobbet?