• Sommar26

Barn som är extra krävande

Hej jag frågar dig som varit i liknande situation.

Vi har en son som alltid varit krävande. Från småbarnsåren så vaknade han mellan 17-35ggr/natt där man var tvungen att ta upp och tröstar (vanligt bumpande på rumpan fungerade aldrig). Efter 3 år så började han (som genom ett mirakel att sova nästan hela natten) Innan dess så var det OMÖJLIGT att sova hemma på dagen vare dig jag bar på honom eller att han låg ner. Jag gick varenda dag 5 timmar utan avbrott (gick inte att Håbo köpcentrum eller gå på toaletten eller äta lunch) då vaknade honom direkt. Då ofta år jag inte eller kissade.

Nu är han snart 4 år. Vi ger honom minst en vuxens uppmärksamhet, leker, försöker få honom involverad mm. Hans lillasyster som är så mkt mer nöjd och klarar sig själv trots att hon bara är ett år är betydligt lättare än han någonsin varit.

Han verkar aldrig nöjd. Misshandlar mig (mamman) varje dag med slag, biter och skriker att jag är ful och han inte tycker om mig. Jag är så pass avtrubbad i nuläget att jag bryr mig inte. Känner inte längre någonting större för honom. Älskar dock hans syster och tycker synd om henne.

Han är oftast snäll mot lillasyster och sätter pappa högst upp på tronen.

Vad ska man göra?

• Svar på tråden Barn som är extra krävande
  • Sommar26

Inte så mkt de har semester. Var på ett möte innan. Det vi fick veta var att vara ?lågaffektiva?. Känns som att åtminstone en separation är nära. Annars vet jag inte ens om någon av oss orkar. Alltså på riktigt. Kan tyckas som ett ?normalt? tillstånd men vi vuxna orkar knappt vidhålla humör och vi har inte haft ett ?liv? sedan han föddes. Ingen av oss tycker livet r ens bra och maror och farföräldrar (som tidigare tyckte att han var så mysig) vill inte längre avlasta oss. Ska vi vänta på att psykologen har slut på semester. Hemmet känns som torty och det tycker vi båda. Allt pga en liten stackars 4 åring.

Svar på tråden Barn som är extra krävande