• qvist
    Sun 12 Jul 2020 14:03
    7001 visningar
    83 svar
    -1 +1
    83
    7001

    Corona – att inte få vara med på MVC m.m.

    Jag blir så frustrerad! 


    Min sambo väntar barn. Jag vill ju delta i allt kring det, men på grund av den här djävla coronaepidemin får man ju inte följa med till vårdinstanserna.

    Hon berättar vad som hände när hon kommer hem, men det är ju inte samma sak. Jag känner mig ändå utesluten. Det är ju inte som på farfars tid, när mannen inte ?skulle? vara med.

    Hur gör man för att hantera dethär? Vad gör ni?

  • Svar på tråden Corona – att inte få vara med på MVC m.m.
  • Tue 14 Jul 2020 09:05
    #61
    -1
    jeanette02 skrev 2020-07-14 08:58:25 följande:

    Lite trist kanske, men du missar inte mycket. Det enda jag har förståelse för är ultraljudet som du missar, missat? som man brukar göra v.18 ca.

    Annars nä, du kommer kunna vara fullt delaktig när barnet väl är ute. Min man var bara med vid just dessa 3 ultraljud (i mitt fall då 3 barn). Kändes bara helt meningslöst att han skulle vara med på de andra tiderna. Även de mötena kändes mest meningslösa för egen del, det enda av värde var ju just att de hade koll på barnets tillväxt osv. Min hälsa var aldrig någon prio hos Bm tyvärr.

    Huvudsak är att du och din tjej pratar och kommunicerar det som händer och vad man känner.


    Sluta vara så logisk nu, då måste ju TS och Nemiia kalla dig empatistörd
  • Tue 14 Jul 2020 09:18
    #62
    +1
    Johan70 skrev 2020-07-13 20:30:32 följande:

    En man startar en tråd om känslor, och uppmanas att bita ihop. Var har jag läst det förut? Jo, just det: på Familjeliv.

    Hade det varit en kvinna som hade startat tråden, hade betydligt fler varit medkännande och tröstat. Typiskt.


    Håller med. Det är faktiskt patetiskt att det blir så olika bemötanden mellan män och kvinnor, när det handlar om känslor.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tue 14 Jul 2020 09:20
    #63
    +1
    fjanten skrev 2020-07-14 09:05:37 följande:
    Sluta vara så logisk nu, då måste ju TS och Nemiia kalla dig empatistörd
    Ja och det är trist att denna empatistörning aldrig kommer fram när det handlar om kvinnor.

    Skulle någon ge ett "logiskt rationellt  svar" till en kvinna som skriver om något emotionellt jobbigt, (oavsett vad) så skulle helvetet bryta lös direkt.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tue 14 Jul 2020 09:38
    #64
    fjanten skrev 2020-07-14 09:05:37 följande:

    Sluta vara så logisk nu, då måste ju TS och Nemiia kalla dig empatistörd


    Jag har aldrig tagit ordet störd i min mun det är dina ord. Man kan sakna brist på empati utan att vara direkt störd, vägen dit är rätt lång. Om man har svårt att sätta sig in i hur andra människor kan må utan endast kan utgå från sig själv så saknar man visst mått av empati och mentaliseringsförmåga ja.
  • Tue 14 Jul 2020 09:38
    #65
    EnAnonumius skrev 2020-07-14 09:20:23 följande:

    Ja och det är trist att denna empatistörning aldrig kommer fram när det handlar om kvinnor.

    Skulle någon ge ett "logiskt rationellt  svar" till en kvinna som skriver om något emotionellt jobbigt, (oavsett vad) så skulle helvetet bryta lös direkt.


    Nej, för det händer ju aldrig att det hackas på kvinnliga trådstartare!
  • Tue 14 Jul 2020 14:57
    #66
    fjanten skrev 2020-07-14 09:38:10 följande:
    Nej, för det händer ju aldrig att det hackas på kvinnliga trådstartare!
    Och det påstod jag, att det "aldrig hackas" på kvinnliga TS'ar?

    Läs om läs rätt.

    Inte mina problem om du har svårt att skilja på "hackas på" och "ge rationella svar".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tue 14 Jul 2020 16:52
    #67
    EnAnonumius skrev 2020-07-14 14:57:23 följande:

    Och det påstod jag, att det "aldrig hackas" på kvinnliga TS'ar?

    Läs om läs rätt.

    Inte mina problem om du har svårt att skilja på "hackas på" och "ge rationella svar".


    Okej. Det händer ju aldrig att kvinnliga trådstartare får rationella svar.
  • Sat 18 Jul 2020 22:43
    #68
    +2

    Kolla upp om det finns någon privat barnmorska i närheten av där du bor. Vi valde det då båda två får vara med. Ett ultraljud kostar drygt en tusenlapp, vilket är en struntsumma i sammanhanget.

  • qvist
    Fri 24 Jul 2020 09:55
    #69
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-13 15:50:05 följande:
    Nej väldigt egoistiskt att bry sig om sitt kommande barn OCH samhället.....
    Men han bryr sig ju inte om sitt kommande barn.
  • Fri 24 Jul 2020 10:06
    #70
    qvist skrev 2020-07-24 09:55:21 följande:

    Men han bryr sig ju inte om sitt kommande barn.


    Jo, genom att vilja hjälpa till att begränsa spridningen av pandemin som barnet kommer födas in i.
  • qvist
    Fri 24 Jul 2020 10:08
    #71
    +1
    Frenja07 skrev 2020-07-13 19:56:52 följande:

    Jag förstår verkligen att det känns supertrist ts. Men nu är det tyvärr som det är och bara att gilla läget. Även om det suger. Men SNÄLLA ts. Lova att inte bli en sån pappa som står och storlipar när du inte får sova kvar på bb. Såna finns det gott om idag. Verkar som många unga föräldrar idag är sjukt beroende av varandra. När man

    får stå och trösta två fulgråtande vuxna för att de inte får sova tillsammans börjar man ju undra..


    Varför tror du att jag skulle storgråta för en sådan sak? Skärp dig!

    Jag tror inte att du förstår något alls.

    Varför kan folk inte diskutera som folk här på Familjeliv? Skall det vara så svårt att acceptera att jag vill hantera situationen med corona? Bara för att ni är några som tycker att det bara är att godta allt som händer och gå och sätta sig i ett hörn tills pandemin har dragit förbi, så är inte alla sådana. Jag vill finnas där för min familj.
  • qvist
    Fri 24 Jul 2020 10:11
    #72
    fjanten skrev 2020-07-24 10:06:01 följande:
    Jo, genom att vilja hjälpa till att begränsa spridningen av pandemin som barnet kommer födas in i.
    Nej, det är inte det han säger. Han säger att man skall skita i allt.

    Begränsa spridningen av pandemin är jag intresserad av. Han bryr sig inte det minsta, han tycker bara att det är skönt att få vara hemma och göra ingenting. Annars skulle han ha kommit med positiva tips till hur man skulle hantera situationen utan att riskera smittspridning, vilket ju är det jag efterfrågade i trådstarten - men läs igen, det är inte det han gör.
  • Fri 24 Jul 2020 10:12
    #73
    -2
    qvist skrev 2020-07-24 10:11:51 följande:

    Nej, det är inte det han säger. Han säger att man skall skita i allt.

    Begränsa spridningen av pandemin är jag intresserad av. Han bryr sig inte det minsta, han tycker bara att det är skönt att få vara hemma och göra ingenting. Annars skulle han ha kommit med positiva tips till hur man skulle hantera situationen utan att riskera smittspridning, vilket ju är det jag efterfrågade i trådstarten - men läs igen, det är inte det han gör.


    Jaså du känner honom personligen? Då vet jag. För många andra framstår du som en oresonlig egoist.
  • qvist
    Fri 24 Jul 2020 10:17
    #74
    +1
    fjanten skrev 2020-07-24 10:12:44 följande:
    Jaså du känner honom personligen? Då vet jag. För många andra framstår du som en oresonlig egoist.
    Nej, jag känner honom inte personligen, men jag kan läsa. Jag läser vad han skriver, vilket du uppenbarligen inte gör.

    På vilket sätt skulle jag vara en egoist? Jag tog upp frågan för att gemensamt diskutera hur man skall hantera situationen kring corona och att den gör att man inte kan leva som vanligt för närvarande. Du och andra tycker att man inte skall bry sig, att man inte skall dela med sig av några tips utan bara acceptera vad som händer. Det, om något, är rejält egoistiskt. Inget samarbete alls. Det är inte vad ett samhälle kan bygga vidare på.
  • Fri 24 Jul 2020 10:20
    #75
    -2
    qvist skrev 2020-07-24 10:17:13 följande:

    Nej, jag känner honom inte personligen, men jag kan läsa. Jag läser vad han skriver, vilket du uppenbarligen inte gör.

    På vilket sätt skulle jag vara en egoist? Jag tog upp frågan för att gemensamt diskutera hur man skall hantera situationen kring corona och att den gör att man inte kan leva som vanligt för närvarande. Du och andra tycker att man inte skall bry sig, att man inte skall dela med sig av några tips utan bara acceptera vad som händer. Det, om något, är rejält egoistiskt. Inget samarbete alls. Det är inte vad ett samhälle kan bygga vidare på.


    Ja, och ingenstans ger det något sken av att han skiter i sina barn, utan att han fattar att det är något större än hans ego på gång just nu.

    Ja, de flesta har försökt hjälpa dig "hantera" genom att förklara hur lite du missar på vanliga MVC-träffar, och föreslagit exempelvis videosamtal för ultraljud och inspelning av hjärtljud, men du har som bestämt dig för att det inte duger eller något.
  • qvist
    Mon 27 Jul 2020 15:03
    #77
    +1
    fjanten skrev 2020-07-24 10:20:41 följande:
    Ja, och ingenstans ger det något sken av att han skiter i sina barn, utan att han fattar att det är något större än hans ego på gång just nu.

    Ja, de flesta har försökt hjälpa dig "hantera" genom att förklara hur lite du missar på vanliga MVC-träffar, och föreslagit exempelvis videosamtal för ultraljud och inspelning av hjärtljud, men du har som bestämt dig för att det inte duger eller något.
    Det är uppenbart att du inte läser vad folk skriver, varken vad jag skriver eller vad andra skriver. 

    Han har bara haft förakt att förmedla och har inte sagt något annat när det har ifrågasatts heller. Det är egoistiskt att bara säga "du skall inte bry dig". Jag startade den här tråden just för att det finns något som är större just nu och jag vill diskutera hur man kan hantera det. Han tycker inte att det skall diskutera alls, eftersom just han personligen inte bryr sig. Det, om något är, egoistiskt.

    En del andra har givit bra råd, t.ex. att man kan använda telefon för videosamtal m.m. Det har jag tackat för och tyckt varit bra idéer. Det har du inte heller läst.
  • Zoux
    Sun 18 Oct 2020 09:38
    #78
    +1
    Körsbärsdalen skrev 2020-07-12 19:17:46 följande:

    Visst, du får gnälla av dig o.s.v,. men herre gud... Finns det inget bättre att vara upprörd över??? Hon kan ju spela in ljuden på hjärtat med telefonen, för det är i princip bara det som handlar om bebisen. Resten är blodprover, urinprover, magmätning, broschyrer (som du såklart kan läsa sen), hur kvinnan mår o.s.v. Jag hade snarare blivit arg på min man om han skulle hänga med på besöken, så onödigt att båda ska missa arbetstid... Enda trista är väl Rutinultraljudet och KUB-ultraljudet (om man gör det), men här får mannen vara med per videosamtal om han vill det. Herre guuud vad många arbetstimmar eller tid med barnen min man missat om han hängt med på alla besök på fyra graviditeter...

    Det är en pandemi på gång - folk dör - men att du inte får vara med och lyssna på snack om hemorrojder och folsyra är den riktiga katastrofen. Eller?


    Jag kan tycka att man kan ha mer förståelse för om TS är förstagångsförälder jämfört med barn nummer 4. Själv är vi inne på graviditet nr 3,och jag som Man tycker det är tråkigt att jag missar UL främst, vilket jag också missade med nr 2 då vi inte hade barnvakt och barn inte fick följa med in.

    Med det sagt, jag var med på varenda mvc besök med vårt första barn, andra ingenting. Då har man gjort och det är som du säger inte så mycket att vara med på, men första barnet är alltid första barnet.
Svar på tråden Corona – att inte få vara med på MVC m.m.