• Anonym (Anonym)

    Katt med artros

    Hej

    Har en 17årig katt som fått artros i ryggen. Hon fick metacam mot det och skulle ta den hela tiden. Är det någon annan som får ge den medicinen till sin katt väldigt länge? Är det bra? Men visst, vad ska man göra om katten har ont. Biverkningar? Är så orolig.

    En annan fråga. Vad mer kan hjälpa för artros? Något speciellt foder? Massage? Tipsa mig gärna.

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Katt med artros
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (...) skrev 2020-07-14 00:42:20 följande:

    Gav min Metacam vilket jag ångrar efter att jag fick veta att den är olaglig i andra länder.. Slutade med den eftersom hon började kräkas. Gav glukosamminer och så fick hon sprutor med Cartrophen. Hjälpte en del men så började musklerna förtvina i bakbenen. Helt övertygad om att det berodde på sprutorna. Bytte till veterinärfoder för lederna och nu har hon blivit mycket bättre i ryggen och piggare. Hon är 20 år :)


    Stackars kissen. Skönt att ta att det hjälpte. Vilket veterinär foder har du?
  • Dexter dot com

    Har vänner som gett sina katter metacam i många år utan biverkningar och katterna har verkligen mått mycket bättre när dom sluppit ha ont. När katten redan har ont hjälper sällan tillskott tex glukosamin, grönläppad mussla mm utan det är mer förebyggande. Har vet skrivit ut metacam beror det ju på att vet bedömer att katten behöver smärtstillande och inte naturmedel.
    Värmedyna tycker många djur är skönt och kan hjälpa mot stelhet. 

    Naturligtvis finns det katter som inte tål metacam vilket oftast visar sig genom kräkningar och dålig mage men testa och se först. Katten ska ju inte behöva ha ont och skulle den inte tåla metacam så får du höra med vet vilka alternativ som finns.

  • Satira

    Hej!

    Jag har haft en katt med smärta från höfterna som under flera år stod på metacamb med mycket gott resultat. Hon mådde så mycket bättre när hon inte hade ont! Hennes mage och njurar klarade metacamben bra, vilket vissa katter inte gör.

    Hon fick även glucosamin, men som det tidigare skrevs om så är det mer förebyggande än hjälper där det redan finns skador.

    Har en vän som haft en katt i flera år på ett motsvarande preparat kallat onsir som fungerade bra för hennes katt.

    Prata med en veterinär om vad som är bäst för din katt och lyft dina farhågor där.

    Jag håller med om att det inte är bra att ge smärtstillande dagligen, men det är ett betydligt bättre alternativ än att djuret får gå och ha ont...

    Lycka till!

  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2020-07-14 05:05:25 följande:

    Har vänner som gett sina katter metacam i många år utan biverkningar och katterna har verkligen mått mycket bättre när dom sluppit ha ont. När katten redan har ont hjälper sällan tillskott tex glukosamin, grönläppad mussla mm utan det är mer förebyggande. Har vet skrivit ut metacam beror det ju på att vet bedömer att katten behöver smärtstillande och inte naturmedel.

    Värmedyna tycker många djur är skönt och kan hjälpa mot stelhet. 

    Naturligtvis finns det katter som inte tål metacam vilket oftast visar sig genom kräkningar och dålig mage men testa och se först. Katten ska ju inte behöva ha ont och skulle den inte tåla metacam så får du höra med vet vilka alternativ som finns.


    Satira skrev 2020-07-14 07:37:58 följande:

    Hej!

    Jag har haft en katt med smärta från höfterna som under flera år stod på metacamb med mycket gott resultat. Hon mådde så mycket bättre när hon inte hade ont! Hennes mage och njurar klarade metacamben bra, vilket vissa katter inte gör.

    Hon fick även glucosamin, men som det tidigare skrevs om så är det mer förebyggande än hjälper där det redan finns skador.

    Har en vän som haft en katt i flera år på ett motsvarande preparat kallat onsir som fungerade bra för hennes katt.

    Prata med en veterinär om vad som är bäst för din katt och lyft dina farhågor där.

    Jag håller med om att det inte är bra att ge smärtstillande dagligen, men det är ett betydligt bättre alternativ än att djuret får gå och ha ont...

    Lycka till!


    Tack för era svar. Skönt att höra att det funkat bra för er. Testa skulle jag ju kunna göra iallafall. Tycker ju synd om henne. Värmedyna var ett bra tips. Massage funderar jag också på. Man vill ju göra allt man kan för att hjälpa henne.
  • Dexter dot com
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-14 10:14:52 följande:
    Satira skrev 2020-07-14 07:37:58 följande:

    Hej!

    Jag har haft en katt med smärta från höfterna som under flera år stod på metacamb med mycket gott resultat. Hon mådde så mycket bättre när hon inte hade ont! Hennes mage och njurar klarade metacamben bra, vilket vissa katter inte gör.

    Hon fick även glucosamin, men som det tidigare skrevs om så är det mer förebyggande än hjälper där det redan finns skador.

    Har en vän som haft en katt i flera år på ett motsvarande preparat kallat onsir som fungerade bra för hennes katt.

    Prata med en veterinär om vad som är bäst för din katt och lyft dina farhågor där.

    Jag håller med om att det inte är bra att ge smärtstillande dagligen, men det är ett betydligt bättre alternativ än att djuret får gå och ha ont...

    Lycka till!


    Tack för era svar. Skönt att höra att det funkat bra för er. Testa skulle jag ju kunna göra iallafall. Tycker ju synd om henne. Värmedyna var ett bra tips. Massage funderar jag också på. Man vill ju göra allt man kan för att hjälpa henne.
    Klart du måste testa att ge smärtlindring och inte låta katten gå och lida i onödan. Funkar inte metacam så finns det ju andra preparat som kan lindra smärtan.
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2020-07-14 10:31:08 följande:

    Klart du måste testa att ge smärtlindring och inte låta katten gå och lida i onödan. Funkar inte metacam så finns det ju andra preparat som kan lindra smärtan.


    Metacam fanns inte att ta ut någonstans, så har fått loxicom istället. Jo jag för göra det. Men blir rädd för biverkningar när många skriver negativt om det.

    Funderar ändå på vad man kan ge henne för foder, om det finns något som är bra för Kurt artros? Någob som vet?
  • Alessia

    Jag har inte längre katt, så där är jag inte särskilt kunnig, men har haft - och har - ett antal hundar som ju också blir gamla och skröpliga och får artroser då ofta i de stora lederna som höftleder armbågs- och bogleder. Det är väldigt individuellt vilka smärtstillande preparat en hund tål och jag antar att det är detsamma med katter. En klarade inte Rimadyl, en annan åt lågdos av det i fem år utan biverkningar. En annan fick grava magproblem av Metacam, men tålde Previcox alldeles utmärkt. En fick cartropheninjektioner eftersom orala tabletter inte funkade och klarade sig bra på det.
    Med andra ord: man får pröva sig fram och se vad ens djur tål bäst.

    I övrigt kan man nog för såväl katt som hund rekommendera att ge kosttillskott med Omega 3 och essentiella fettsyror och kosttillskott med kondroitinsulfat och glukosamin. Jag ger Aptus Glycoflex, som är för både hund och katt.
    Väl tilltagen vikt är också något att jobba med och påverkar hälsotillståndet. Så är din kiss en Feta Trisse gäller lite bantning....

  • Anonym (...)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-14 01:11:44 följande:
    Stackars kissen. Skönt att ta att det hjälpte. Vilket veterinär foder har du?
    Royal canin mobility.
  • Ignoramus

    Nu har jag bara hund och inte ens en hund med artrosproblen, men skulle inte laserbehandlingar kunna vara ett alternativ?

  • Jemp

    Jag har bott med två katter som fått metacam utan biverkningar. I dagsläget äter hunden långtidsdos, även han utan biverkningar.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (...) skrev 2020-07-14 14:22:13 följande:

    Royal canin mobility.


    Tack för tipset.
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2020-07-14 15:05:51 följande:

    Jag har bott med två katter som fått metacam utan biverkningar. I dagsläget äter hunden långtidsdos, även han utan biverkningar.


    Vad skönt att höra. Men det är bäst att ge det med mat antar jag?
  • Jemp
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-14 17:04:24 följande:

    Vad skönt att höra. Men det är bäst att ge det med mat antar jag?


    För hund i alla fall, gissar på att det är samma för katt men har inte kollat bipackssedeln nyligen. Du har väl fått anvisningar av veterinären?
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2020-07-14 22:53:56 följande:

    För hund i alla fall, gissar på att det är samma för katt men har inte kollat bipackssedeln nyligen. Du har väl fått anvisningar av veterinären?


    Nej hon sa inget om det.
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2020-07-14 22:53:56 följande:

    För hund i alla fall, gissar på att det är samma för katt men har inte kollat bipackssedeln nyligen. Du har väl fått anvisningar av veterinären?


    Men läste det på bipackssedeln så.
  • Dexter dot com
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-14 12:25:22 följande:
    Funderar ändå på vad man kan ge henne för foder, om det finns något som är bra för Kurt artros? Någob som vet?
    Oftast innehåller foder så otroligt låg dos av tillskott för lederna så du ändå måste tillsätt på sidan om för att få någon effekt. Det viktigaste är att ge ett foder som katten håller sig slank på.
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2020-07-15 06:10:45 följande:

    Oftast innehåller foder så otroligt låg dos av tillskott för lederna så du ändå måste tillsätt på sidan om för att få någon effekt. Det viktigaste är att ge ett foder som katten håller sig slank på.


    Okej ja hon är inte så överviktig, bara lite. Veterinären tyckte att det var bra att hon är det med när hon är lite äldre, än att hon är för smal. Hon fick i sig medicinen idag iallafall, hittade en blötmatssort som hon verkade tycka var väldigt god. Det är ju smidigast att ge den med mat.
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2020-07-15 06:10:45 följande:

    Oftast innehåller foder så otroligt låg dos av tillskott för lederna så du ändå måste tillsätt på sidan om för att få någon effekt. Det viktigaste är att ge ett foder som katten håller sig slank på.


    Köpte royal caninmat, sedan har hon även en annan sort som ska vara bra för lederna. Hoppas det iallafall kan hjälpa lite.
  • Anonym (Katter med artros)

    Hej, tänkte att i denna tråd kanske der finns en del kattägare  som skulle vilja vara med i en undersökning som två djursjukskötarstudenter genomför som en del av sitt examensarbete där de undersöker välfärd, anpassningar och upplevt stöd från kliniker och djursjukhus kring hur de ska ta hand om sina katter som har artros. 
    Enkäten vänder sig till kattägare vars katter varit hos veterinären och veterinären tror att det rör sig om osteoartrit även benämnt ledproblem/artros. 

    Jag fick enkäten delad till mig och tänkte att jag skulle hjälpa till att sprida den då de fått få svar hittills.  Hoppas det är okej för ts! www.netigate.se/ra/s.aspx&fbclid=IwAR3K_Nkyc7svEdRqtKjJ-GVRqKD1MqlCa3SL6Ow5J_3HOU01Y3tMqNlT7UA

Svar på tråden Katt med artros