• Anonym (Emma)

Tvist med narcissist

Vill bara höra era erfarenheter med tvister med narcissistiska män.

Mitt ex gör allt i sin makt för att sprida lögner om mig. Det roliga är att allt han gör och har gjort mot mig, säger han att jag utför mot honom. Jag orkar inte ens gå in på detaljer för det är så mycket. Men han är duktig på att prata med folk, och alla myndigheter vi är i kontakt med har han redan haft ?extramöten? med för att berätta hur det ?verkligen ligger till? in an jag träffar dem. Han är väldigt duktig på att spela offer.

Men för några år sedan när han efter många år tryckt ner mig och sagt åt mig att jag behöver tala med en psykolog så sa jag att ?ja, ok, jag gör det om du också gör det.? Han bara skrattade och sa ?visst?. Nu blev det ju bara så att hans utfall av det hela var att han fick diagnosen ?narcissistisk personlighetsstörning?. Någon som han så klart (eftersom han är narcissist) bara skrattade bort. Psykologen var helt enkelt inte smart nog och kunde inte sitt jobb osv.

Min undran är, eftersom det finns en diagnos på honom, har jag användning av det i vår tvist med barnen eller ses det som helt ovidkommande?

• Svar på tråden Tvist med narcissist
  • Anonym (Samma här)

Hej,

Jag läser vad du skriver och känner med ens ångesten som kommer. Jag hade det precis som dig i ca 6 år. Jag skulle straffas för evigt för att jag valde att lämna pappan till mina barn. Han har aldrig fått en diagnos men efter att jag på riktigt kände att jag ger upp så började jag leta på internet. Alla beskrivningar stämde in, inklusive att han favoriserade ett av barnen framför det andra helt öppet. Han förvred hjärnan på precis varenda en. Han var dessutom våldsam mot barnen. Han baktalade mig inför barnens lärare, kompisarnas föräldrar, soc, familjerätten, poliserna på barnahus, div samarbetsinstanser osv.

Det tog lång tid för mig att lära mig att stänga av, reagera helt likgiltigt på alla hans påhitt. Men tillslut blev jag så bra på det att folk runt omkring kallade mig för kall och känslolös. Min räddning var att jag sparade all smskonversation där han skrev allt möjligt elakt, för att i nästa sekund vilja att jag ska komma över på lite mys. Jag hade vittnen som hade sett honom slå barnen. Jag hade även turen att tillslut få 2 handläggare på familjerätten som såg igenom honom som även dom vittnade till min fördel. Samt barnens egna samtal med olika poliser, soc, familjerätt och liknande.

Jag tror inte du kommer kunna använda hans diagnos men jag råder dig till att skaffa en advokat som är bra på att ställa rätt frågor i tr och sedan bara låta han prata och snurra in sig. Dessa människor är bra på att dupera och manipulera folk men i tr så kan det slå fel då dom glömmer att det inte handlar om att berätta vilken fantastisk människa man är som har gjort karriär och kan allt samt talar illa om barnets andra förälder.

I mitt fall fick jag efter 6 långa år äntligen ensam vårdnad plus att han endast fick träffa barnen med umgängesstöd. Det blev inte helt bra förrän barnen tillslut blev så stora att dom själva sa nej till umgänge.

Jag håller verkligen inte med om att sanningen ligger någonstans mittemellan. Jag tror att man behöver uppleva en tvist med en sjuk människa innan man förstår vad det innebär. Jag la mig platt inför alla hans önskemål i många år, men han blev aldrig nöjd. För det blir dom aldrig. Han kommer heller aldrig säga förlåt.

• Anonym (Samma här)
    Anonym (Narcoffer) skrev 2020-07-16 22:35:54 följande:

Nej, det kommer han inte att göra. En narcissist har inga problem med småsaker som etik, moral, lagar eller samvete. Han kommer ogenerat att ljuga i hop vadhelst som passar hans syften. Det är extremt svårt att vinna mot en sådan person, när man själv följer lagen och talar sanning i rätten.

Precis så. Jag höll mig till sanning och hoppades på det bästa. Men den andre parten ljög om precis allt, även när det fanns bevis på att han ljög så höll han sig till ?sin sanning?.

Folk förstår inte hur en sådan här person fungerar. Jag vet fortfarande inte men jag har blivit extremt känslig för när folk inte känns ärliga och genuina.
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (.) skrev 2020-07-16 13:32:35 följande:

Ni ligger i tvist med varandra, du påstår att han sprider lögner om dig och han hävdar tvärtom.

Sanningen lär ligga någonstans mittemellan, det är ytterst sällan ens fel när två träter.

Nu vill du använda hans diagnos emot honom för att kunna vinna vårdnaden om barnen.
    Säg mig, hur påverkar hans diagnos hans förmåga att vara förälder?
    Hur påverkar du barnen när du sprider "sanningen" om hans diagnos och hur påverkar det din förmåga att vara en bra förälder?

It takes two to tango.

Det här är så sjukt att säga till någon som utsätts för en narcissist. Jo, det kan vara ens fel att två träter, för det är liksom kontentan av att vara tillsammans med en narcissist: att de angriper utan anledning för att få makt över andra människor. En narcissist har ingen logik i sina utspel utan följer sin egen agenda.

Säger du så om psykopater också? Att det är inte ens fel att Lilla hjärtat dog? Det är inte ens fel att Hitler gasade ihjäl judarna? 

Och mobbing: klassen mobbar Mikael så han vill ta livet av sig: app, app, det är inte bara ens fel Mikael!
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Narcoffer) skrev 2020-07-16 22:32:05 följande:

Du vet vad en psykopat är? Inser du att den diagnosen automatiskt gör personen till en dålig förälder? Narcissister klassas som lika skadliga för sin omgivning som psykopater. Den som har diagnosen Narcissistisk personlighetsstörning är ingen bra förälder. Barnen tar skada bara av att umgås med den personen, och att uppfostras av den är absolut inte bra.

Ditt råd till TS om att hon ska ta en titt på sina egna brister är onödigt. Om hon levt med en narcissist, så har hon fått veta vilka fel och brister hon har många gånger per dag i alla år. Det hon behöver ta sig en titt på, är vilka goda sidor hon har, för dem har hon antagligen glömt vid det här laget.

Tack. <3
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Johanna) skrev 2020-07-17 07:45:06 följande:

Det här är så sjukt att säga till någon som utsätts för en narcissist. Jo, det kan vara ens fel att två träter, för det är liksom kontentan av att vara tillsammans med en narcissist: att de angriper utan anledning för att få makt över andra människor. En narcissist har ingen logik i sina utspel utan följer sin egen agenda.

Säger du så om psykopater också? Att det är inte ens fel att Lilla hjärtat dog? Det är inte ens fel att Hitler gasade ihjäl judarna? 

Och mobbing: klassen mobbar Mikael så han vill ta livet av sig: app, app, det är inte bara ens fel Mikael!

Tack. <3
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Tuggad och svald) skrev 2020-07-16 23:38:20 följande:

Ja, det är en lång process och jag ser att du fortfarande sitter fast en en situation som ser ut att vara omöjlig att lösa.

Jag känner igen allt du skriver - förutom att kvinnan på familjerätten/soc och vår familjerådgivare såg igenom henne direkt i vårat fall.

Men läkare på BVC, rektorer i grundskola och gymnasie(!) , lärare, vårat barn( ) har hon snurrat upp. Enda sättet att härda ut och göra det rätta för barnet är att neutralt svara ärligt och kort  - de som hon lurat har alltid haft en uppvaknad min och förstått hur lurade de blivit - också vårat gemensamma barn .

Barn med en dysfunktionell förälder måste ha tillgång till den andra föräldern och där måste det i någon mening vara normalt, så trots att jag många gånger under många år känt att det inte går, att hennes konflikt med mig skadar barnet, och att barnet skulle ha det enklare utan mig - ja jag har många gånger varit så slutkörd av all damage control  där allt jag kan välja på någonting dåligt och någonting riktigt illa att den enda lösningen sett ut att vara att ta mitt liv för att bespara barnet allt elände.

Men jag vet samtidigt att det enda jag kan göra är att göra det rätta just nu, det är allt jag behöver göra. Visserligen om och om igen. Utan det jag gjort för vårat barn skulle det gått illa, riktigt illa för barnet,  

Jag har också gått med på fika, lagat mat hemma hos dem och saker du inte kan föreställa dig i fråga om att få mammans liv att fungera - för barnens skull, men aldrig personlig och aldrig nära henne, alltid neutral kort saklig  - glädjen vårat barn känt att få ha både mamma och pappa med sig har varit värt utmattningen efter dessa tillfällen. 

Som partner med en narcissist blir man indragen i det dysfunktionella - de spelar på våra känslor, du får inte dras in för långt i det dysfunktionella. Någon och någonting måste vara mer normal i allt galet. 

Wow, imponerande att du klarat av att vara så storsint att du har lagat mat hos henne osv. Bara tanken på att ha honom här i mitt hem är mer än jag kan uthärda. Så starkt av dig. Jag är så mentalt slutkörd av femton år med honom att jag klarar inte ens av att titta på honom. Jag har alltid varit så himla naiv i livet inser jag nu och på något sätt trott att det goda alltid segrar till slut. Men besvikelsen över att se hur en enda människa kan få sådan makt över en annan (samt deras barn), och man bara står där maktlös utan att få hjälp eller veta hur man ska skaffa hjälp, samtidigt som man är helt slut mentalt.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Samma här) skrev 2020-07-17 00:59:03 följande:

Hej,

Jag läser vad du skriver och känner med ens ångesten som kommer. Jag hade det precis som dig i ca 6 år. Jag skulle straffas för evigt för att jag valde att lämna pappan till mina barn. Han har aldrig fått en diagnos men efter att jag på riktigt kände att jag ger upp så började jag leta på internet. Alla beskrivningar stämde in, inklusive att han favoriserade ett av barnen framför det andra helt öppet. Han förvred hjärnan på precis varenda en. Han var dessutom våldsam mot barnen. Han baktalade mig inför barnens lärare, kompisarnas föräldrar, soc, familjerätten, poliserna på barnahus, div samarbetsinstanser osv.

Det tog lång tid för mig att lära mig att stänga av, reagera helt likgiltigt på alla hans påhitt. Men tillslut blev jag så bra på det att folk runt omkring kallade mig för kall och känslolös. Min räddning var att jag sparade all smskonversation där han skrev allt möjligt elakt, för att i nästa sekund vilja att jag ska komma över på lite mys. Jag hade vittnen som hade sett honom slå barnen. Jag hade även turen att tillslut få 2 handläggare på familjerätten som såg igenom honom som även dom vittnade till min fördel. Samt barnens egna samtal med olika poliser, soc, familjerätt och liknande.

Jag tror inte du kommer kunna använda hans diagnos men jag råder dig till att skaffa en advokat som är bra på att ställa rätt frågor i tr och sedan bara låta han prata och snurra in sig. Dessa människor är bra på att dupera och manipulera folk men i tr så kan det slå fel då dom glömmer att det inte handlar om att berätta vilken fantastisk människa man är som har gjort karriär och kan allt samt talar illa om barnets andra förälder.

I mitt fall fick jag efter 6 långa år äntligen ensam vårdnad plus att han endast fick träffa barnen med umgängesstöd. Det blev inte helt bra förrän barnen tillslut blev så stora att dom själva sa nej till umgänge.

Jag håller verkligen inte med om att sanningen ligger någonstans mittemellan. Jag tror att man behöver uppleva en tvist med en sjuk människa innan man förstår vad det innebär. Jag la mig platt inför alla hans önskemål i många år, men han blev aldrig nöjd. För det blir dom aldrig. Han kommer heller aldrig säga förlåt.

Nej precis, han kommer aldrig bli nöjd! Precis vad jag sa til en vän i desperation igår. Han kommer aldrig bli nöjd! Hur mycket jag än levererar! För jag har redan levererat! Ja, du har rätt, jag har tänkt tanken så många gånger. Jag kan bara leverera kärlek och trygghet till barnen och vänta in tiden när de själva får välja. Gud. Vad ska man göra? Snyft.

Är så imponerade av er alla som klarat att ha tålamod. Vilken styrka det krävs. Det vet jag.
  • Anonym (Tuggad och svald)
    Anonym (Emma) skrev 2020-07-17 08:30:41 följande:
    Wow, imponerande att du klarat av att vara så storsint att du har lagat mat hos henne osv. Bara tanken på att ha honom här i mitt hem är mer än jag kan uthärda. Så starkt av dig. Jag är så mentalt slutkörd av femton år med honom att jag klarar inte ens av att titta på honom. Jag har alltid varit så himla naiv i livet inser jag nu och på något sätt trott att det goda alltid segrar till slut. Men besvikelsen över att se hur en enda människa kan få sådan makt över en annan (samt deras barn), och man bara står där maktlös utan att få hjälp eller veta hur man ska skaffa hjälp, samtidigt som man är helt slut mentalt.
    Det är inte storsinthet. Som förälder måste jag se till att vårat barn får mat, även hos sin mamma. Det är som jag skrev, väldigt många val mellan något dåligt och någonting som är riktigt illa. Det är situationer som jag tror att alla kan känna igen sig i. (Nästan) Alltid neutral, kort och känslolös mot henne - hon vet att jag gör allt för vårat barn och att inget av det jag gjort/gör är för henne. Hon får inte få ut någon känslomässig vinst från mig - det gör att jag inte längre är värd för henne att öda hennes tid på.

Men visst har jag sagt nej och satt gränser, men oftast med enkla och neutrala 'näe' (och en inget mer) - utom i början då jag fick ryta i och svära för att freda barnet.

När soc eller skolor frågat om jag vill göra en orosanmälan säger jag att just jag inte vill göra det, eller kan göra det. För att om vårat barn blir avskuren från den relation hen har med mig så är det att sätta barnet i en värre sits än det sitter i - det där valet mellan någonting dåligt och någonting riktigt illa.  

Jag förstår hur slutkörd du är och att du behöver personligt stöd för att orka hela vägen. Stödet du behöver är kanske inte det du förväntar dig. Jag har med psykolog-hjälp lärt mig att inte bara stå ut med alla svåra känslor som livet med att ha barn med en djupt störd människa, jag har lärt mig att ta känslorna med en ro och acceptans och att hjälpa mig själv, känna igen vad som händer i mig och olika sätt att inte fastna i desperation.

En dag i taget. Alltid komma ihåg att det är viktigare att göra rätt än att ha rätt, alltid komma ihåg neutral, kort , ingen känslomässig vinst för henne. Alltid välja mellan dåligt och riktigt illa med en stor acceptans för att det är som det är och det här är de kort som lagts på bordet som jag kan spela med. Det är barns liv som ligger potten och det går inte att resonera med barnets mamma.

Mamman är ju ute efter att inte blotta sitt trasiga inre för sig själv ens. Det är en del av diagnosen. Hon kan inte hjälpa sig själv, det är obotligt och destruktivt, det är dessutom så att hennes självkännedom om sina egna problem skapar nya problem, Narcissismen skyddar den med diagnosen från depression, möjliga missbruk, självmordsförsök. 

Jag har varit slutkörd och illa ute ett flertal gånger. Inte bara mentalt utan kroppen har också fått stryk då psyket tålt mer än kroppen till slut.

Vänner har undrat hur det är möjligt att jag fortfarande står upp, är vid liv och kan skratta och vara glad då de fått höra en liten del av allt som varit.   Min mamma sa för några år sedan innan hon gick bort att hon kände igen mig igen, att jag verkade ha hittat ut ur det mörkaste jag levt med så länge. Det har onekligen blivit lättare då barnet närmar sig vuxen ålder.

Det är ganska bra för det mesta. Du kommer också att kunna ha det så.Hjärta
  • Anonym (Narcoffer)

Jag har letat information i ett par år. Nu i vår kom en kort serie på Youtube med ett samarbete mellan en psykolog och en jurist. Den serien handlar just om hur man ska kunna förhandla med en narcissist. Serien är amerikansk, så en del lagliga saker stämmer inte in här i Sverige, men jag lärde mig i alla fall mycket av den.

www.youtube.com/playlist

• Anonym (op)
    Anonym (Emma) skrev 2020-07-16 14:10:41 följande:
    Oj, du vet verkligen mycket om den här situationen vi är i utan att känna oss. Att sanningen ligger någonstans mittemellan stämmer inte överhuvud taget. Alla som har haft med en äkta narcissist vet nog precis vad jag går igenom.

Att ?vilja? använda hans diagnos emot honom är eventuellt det enda sättet att ens bli lyssnad på när det gäller en narcissist.

Det är ingen önskan. Möjligen en långsökt räddning.

Och eftersom han har en bekräftad diagnos skulle det säga väldigt mycket om vad jag går igenom som ens försöker argumentera med en narcissist. Som alla vet (som varit i kontakt med någon), är omöjligt.
    Har själv haft en 13 år lång relation med en som har diagnosticerad narcisstisk personlighetsstörning. Så jag vet exakt vad du går igenom. Vad gäller tvisten? barn?
  • Anonym (op)

Läste tråden nu.

usch vad jobbigt. Jag har turen att inte ha barn med min narcissist, men han har tyvärr varit 10 år med mina barn från ett tidigare förhållande. Det påverkar barnen jättemycket. De skulle egentligen i en perfelt värld inte ha kontakt med en narcissistisk förälder (en med diagnos) eftersom de inte kan vara bra föräldrar någonsin.

• Aenononilol
    Anonym (Emma) skrev 2020-07-17 08:30:41 följande:

• Anonym (Varit där)

Det enda och bästa du kan göra är att inte ge honom det han vill ha. Reagera inte och agera inte vad han än gör. Ta all kontakt via sms så du har bevis. Svara kort. Svara enbart på saker som berör barnen. Läs på om hur en nacissist fungerar. Kör grey rock-metoden fullt ut i alla lägen. Smutskasta honom inte och prata inte illa om honom. Säg att du finner honom olämplig med tanke på de svårigheter hans diagnos för med sig. De flesta vet hur en nacissist fungerar så du behöver inte förklara eller försvara dig. Svara bara kort och sakligt på de frågor som ställs.

I övrigt kan jag säga att det kommer en dag när han ger upp om du följer råden ovan. En plågoande som inte får någon respons tröttnar till slut. Det tar tid, han måste ju prova alla knep innan han inser att det inte är värt mödan, men han kommer att ge upp och hitta någon annan att besvära. Mitt ex höll på i drygt ett år innan han kapitulerade. Idag kan vi prata vänskapligt om barnen och komma överens om saker som berör dem. Två år in i min nya relation slutade han svartmåla min nya partner. Har kört ett sådant system att jag varnar en gång vid otrevligheter eller personangrepp och slutar han inte då är diskussionen klar och jag avslutar samtalet. Har kört hårt på detta sedan vi separerade. Numera försöker han inte ens vara otrevlig. Han vet att det kommer en bestämd varning och tystnar i luren efteråt och då svarar jag inte på ett par dagar. Krävs en enorm styrka att orka vara tyst och inte svara på provokationer, men det fungerar i längden.

Gör även som Kjell föreslog och prata med ditt ombud. Och håll dig lugn och saklig i alla situationer oavsett vem du pratar med. Det ger ett moget och korrekt intryck och har åtminstone fungerat bra för mig

• Anonym (Samma här)

Jag håller med ovan om att inte ta någonting i telefon alls. De sista 2 åren tog vi allt på sms, det gjorde att jag hade bevis för hur han betedde sig. Det gick också att vid flera tillfällen koppla barnens skador till när jag sagt nej till att komma och mysa eller umgås på olika sätt. Har ni kontakt med soc? Familjerätten? Var bara så medgörlig som du kan och låt ditt ex prata på, dom kommer tillslut se igenom detta. För mig tog det ca 4 år och massa olika möten med en rad olika handläggare och dylikt. Tillslut fick vi 2 erfarna kvinnor som såg precis vad som hände. Han grävde väll sin grav lite också när han började anklaga en handläggare för att i smyg umgås med mig privat. En kvinna som jag aldrig träffat förr, suck!

Hur gamla är era/ert barn?

Mina barn har nu efter flera år vågat berätta hur det var där hemma, det kommer små saker lite då och då. Jag har aldrig talat illa om deras pappa men nu när dom har blivit lite äldre så har jag vågat säga att han är sjuk och därför gjort som han gjort. Inget är deras fel.

Svar på tråden Tvist med narcissist