• H4llongr0ttan

Någon som kastrerat sin tik?

Jag undrar bara vilka beteendeförändringar som följde, om några?

• Svar på tråden Någon som kastrerat sin tik?
  • riboflavin

Vi har alltid kastrerat våra tikar, två av dem i vuxen ålder (3 resp. 7 år), inga förändringar alls i personlighet, men däremot i pälskvalitet och aptit/metabolism.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • H4llongr0ttan
    riboflavin skrev 2020-07-17 09:08:38 följande:

Vi har alltid kastrerat våra tikar, två av dem i vuxen ålder (3 resp. 7 år), inga förändringar alls i personlighet, men däremot i pälskvalitet och aptit/metabolism.

Tack för svar. Min tik är nu 2 år och jag funderar på att göra det... Har pälsen o aptiten blivit till det sämre då?
  • Ignoramus

Aptiten blir ju i regel mycket ?bättre?, vilket kanske egentligen är sämre. Bra med lättmotiverade hundar, trist att de alltid känns maniskt hungriga. Har betydligt lättare att gå upp i vikt, så man får passa på det. Ja, pälsen riskerar att bli matt och tråkig (och svårborstad) om du har en långhårig hund. Ingen större skillnad på korthåriga.

H4llongr0ttan skrev 2020-07-17 09:29:32 följande:

Tack för svar. Min tik är nu 2 år och jag funderar på att göra det... Har pälsen o aptiten blivit till det sämre då?

• H4llongr0ttan
    Ignoramus skrev 2020-07-17 09:37:48 följande:

Aptiten blir ju i regel mycket ?bättre?, vilket kanske egentligen är sämre. Bra med lättmotiverade hundar, trist att de alltid känns maniskt hungriga. Har betydligt lättare att gå upp i vikt, så man får passa på det. Ja, pälsen riskerar att bli matt och tråkig (och svårborstad) om du har en långhårig hund. Ingen större skillnad på korthåriga.

Jaha okej, tackar för svar! Min hund äter dåligt (är dock inte undernärd) så det kanske inte gör så mycket att hon skulle börja äta när man ger henne mat...
  • Dexter dot com

Vanliga biverkningar är sämre päls, minskad förbränning och ökad hunger, inkontinens och sämre mentalitet dvs en osäker hund blir oftast mer osäker när hormonerna försvinner. Har upplevt alla biverkningar både hos mina egna hundar och vänners. 
    Varför vill du kastrera?

Svar på tråden Någon som kastrerat sin tik?