• Tue 21 Jul 2020 05:53
    2140 visningar
    11 svar
    11
    2140

    Människor som blir impulsiva och inte alls impulsiva vid alkohol påverkan - Finns det något betydelse?

    Hej!

    Finns det någon betydelse i människans personlighet om denne inte blir impulsiv eller aggressiv vid alkohol påverkan. Liksom att personen är väldigt behärskade av sig.

    Vad säger det om den människan och vad säger det om människan som blir impulsiv, kanske till och med begår brott, är aggressiv eller på något sätt obehaglig.

  • Svar på tråden Människor som blir impulsiva och inte alls impulsiva vid alkohol påverkan - Finns det något betydelse?
  • Tue 21 Jul 2020 05:54
    #1
    Nu pratar jag om när människan är ordentlig full och inte bara lite små påverkad.
  • Tue 21 Jul 2020 06:33
    #2

    En del personer har dåligt ölsinne. Blir obehagliga, aggressiva och gör bort sig. I min värld en oduglig ursäkt för att bete sig illa, de som borde hålla sig borta från alkoholen gör det inte.

  • Tue 21 Jul 2020 07:12
    #3
    Finansen7 skrev 2020-07-21 06:33:54 följande:

    En del personer har dåligt ölsinne. Blir obehagliga, aggressiva och gör bort sig. I min värld en oduglig ursäkt för att bete sig illa, de som borde hålla sig borta från alkoholen gör det inte.


    Men vad kan det ha för betydelse i deras personlighet?

    Eller kan det vara som så att de som inte blir impulsiva har ''starkare'' sinne eller någon egenskap/förmåga? Mer intelligenta eller dylikt?
  • Tue 21 Jul 2020 07:33
    #4
    RenLuft skrev 2020-07-21 07:12:02 följande:

    Men vad kan det ha för betydelse i deras personlighet?

    Eller kan det vara som så att de som inte blir impulsiva har ''starkare'' sinne eller någon egenskap/förmåga? Mer intelligenta eller dylikt?


    Jag har inte orkat söka så mycket på någon forskning i ämnet :). En text jag hittade pekade på att det är en gen som gör att vissa har dåligt ölsinne. Mina personliga erfarenheter är att det förekommer både bland intelligenta och mindre intelligenta personer och har inte sett någon gemenskap förmåga eller egenskap. De flesta beter sig ju ändå rimligt under fylla, de otäcka fyllskallarna är färre gudskelov. Nu kan man ju tycka att de smarta med konsekvenstänk borde låta bli alkoholen men så funkar det ju inte. Det handlar inte om ?oj jag blev visst full och smällde på en annan kille? utan ett risk/missbruk som ligger bakom.
  • Steven­Diese
    Tue 21 Jul 2020 07:38
    #5

    Det handlar nog om flera saker.

    Moral

    Självkontroll

    Självförtroende

    Empati

  • Tue 21 Jul 2020 19:11
    #6

    Kan tala av egen erfarenhet här. Som yngre och med psykisk ohälsa reagerade jag kass på alkohol typ var tredje gång. Nu som vuxen och stabil psykiskt så reagerar jag inte dåligt på alkohol. Kan vara att mängden är betydligt mindre nu.

  • Burnin­gSouls
    Mon 5 Sep 2022 07:13
    #7

    Man kan ha massa underliggande känslor som inte går att kontrollera på fyllan me, har man dålig impulskontroll i nyktert tillstånd så blir de ju inte bättre när man dricker.. man ska inte dricka alkohol om man mår dåligt helt enkelt..lr åtminstone lära sig att dricka me måtta 

  • Mon 5 Sep 2022 09:02
    #8

    Man "blir" inte impulsiv av alkoholen. Folk som är impulsiva har svårare att kontrollera sig med alkohol. 

    What's in sober, comes out drunk. 

  • Mon 5 Sep 2022 09:05
    #9
    RenLuft skrev 2020-07-21 07:12:02 följande:
    Men vad kan det ha för betydelse i deras personlighet?

    Eller kan det vara som så att de som inte blir impulsiva har ''starkare'' sinne eller någon egenskap/förmåga? Mer intelligenta eller dylikt?
    Nej, det är bara deras personlighet som klarar av fyllan bättre. Just att inte vara så impulsiv, inte bli lätt arg är ju en fördel då. 
  • Thu 22 Sep 2022 01:12
    #10

    Alkohol förstärker ett redan inlärt aggressivt och våldsamt beteende. Detsamma gäller testosteron.

  • Thu 22 Sep 2022 04:12
    #11

    Känner en som blir impulsiv och aggressiv ibland när han dricker. Till vardags skulle jag beskrIva honom som social, gillar att umgås med folk utåtriktad, normalintelligent, många beslut som baseras på känslor i stället för det logiskt bästa. Känner sig missnöjd över mycket, vill ha nya prylar och köper dessa även om den sista prylen inte var lastgammal. Har inget ekonomiskt sinne, han är sd människa och säger sig bli äcklad av alla invandrare. Men är trevlig, antagligen mot invandrare också. vågar inte riktigt stå för sånt han säger, vill mer att vissa giftiga uttalanden ska hänga i luften.

Svar på tråden Människor som blir impulsiva och inte alls impulsiva vid alkohol påverkan - Finns det något betydelse?