• Ninni944

Snälla säg att hon tröttnar på honom snart

Mitt ex och jag separerade för lite mer än 2 år sen. Vi har en son tillsammans. Jag har haft det lite struligt på senaste så jag har sonen var tredje helg just nu. Mitt ex och jag kommer ganska bra överens och han hjälper mig en del med mitt liv. Vi pratar ofta i telefon men han är ganska återhållsam med vad han berättar om sitt privatliv för mig. Är helt ok med det även om jag är nyfiken. Jag fick för några veckor sen höra från sonen att pappa hade en tjej som sov där ?nästan alltid?. Jag blev så klart nyfiken och frågade mitt ex och han bekräftade att det var så och sa ett namn men inte mer än så. Jag frågade också en gemensam vän till oss och fick hela namnet. Vi kan kalla henne Ebba.

Jag kollade på Instagram och hittade henne där och fick världens chock. Det är en 23-åring fitnesstjej. Så jävla fräsch och med perfekt kropp. Det var bara massa yoga, träning blandat med bilder på min son och mitt, samt hans hund. Till saken hör att mitt ex är 35 jävla år gammal. Inte speciellt vältränad om man ska vara snäll(man ser att han tränade för tio år sen under pappakroppen), inget supervälbetalt jobb, INGENTING sånt. Han ser helt ok ut och när han är han pratar så lyssnar folk. Jag kan förstå att han är populär bland 30 plus tjejer men en helt perfekt 23-åring. Vad ser hon hos honom när hon kan få precis vilken kille hon vill? Kan någon SNÄLLA berätta det för mig? Enligt gemensamma vänner och vår son så är hon duktig på att laga mat och tar hand om hemmet. Sonen gillar henne också jättemycket.

Jag vill att mitt ex ska vara lycklig men inte så här lycklig. Det känns som att han har den perfekta tjejen som lever det livet som jag inte ville leva. Jag är faktiskt inte så bitter som jag låter men jag kan verkligen inte förstå vad en så jäkla snygg 23-åring ser hos en 35-årig ensamstående pappa.

Snälla säg att det inte vara är för evigt eller att hon blir tjock och ful!

• Svar på tråden Snälla säg att hon tröttnar på honom snart
  • Anonym (Sally)
    Tecum skrev 2020-07-26 21:17:25 följande:
    Nej och jag förstår inte människor som kan vara så missunnsamma och svartsjuka, i synnerhet inte när det är barn inblandade.
    Så skönt för dig att du är så balanserad och mogen. Eller ... inte i kontakt med sina känslor.
    jrockyracoon skrev 2020-07-26 23:26:54 följande:
    Hur tänkte du nu?

Att om en person tänker galet, så ska man inte anmärka på det? Eftersom personen säkert själv förstår det.

Jag tycker tvärtemot dig. Det är viktigt att man vågar säga till om någon tänker tokigt kring en sak. Detta oavsett om personen är en kvinna och man själv också är det, och vill visa någon form av solidaritet. 

Och behöver man själv ha varit i samma sits för att kunna uttala sig? Om det vore sant skulle t.ex. psykologer enbart kunna behandla patienter som haft samma typ av problem som de själva. Det säger sig självt att man kan ha kloka synpunkter om saker man själv aldrig har varit med om själv.

Öh, nej, det är inte (alltid) viktigt att påpeka "fel" hos andra människor. Det är faktiskt rätt så arrogant. 

Man "behöver" inte själv ha varit i samma situation innan man uttalar sig om andras problem. Men det hjälper på förståelsen och ger en viss ödmjukhet inför andra människor och deras bekymmer.
  • Anonym (Matilda)

Det låter mer som svartsjuka över att du vill ha honom för dig själv. Att du kan lalla runt och komma och gå i hans liv som du själv vill och få hans uppmärksamhet och bekräftelse. Kanske du hoppades på att han ville ha dig igen?

Nu när han väljer henne så försöker du övertyga dig själv om alla hennes fel och brister utan att inse att HAN har valt att bli kär i HENNE.

Han vill ha henne, inte dig.

• Anonym (S)
    Anonym (Matilda) skrev 2020-07-27 08:57:11 följande:

Det låter mer som svartsjuka över att du vill ha honom för dig själv. Att du kan lalla runt och komma och gå i hans liv som du själv vill och få hans uppmärksamhet och bekräftelse. Kanske du hoppades på att han ville ha dig igen?

Nu när han väljer henne så försöker du övertyga dig själv om alla hennes fel och brister utan att inse att HAN har valt att bli kär i HENNE.

Han vill ha henne, inte dig.

Det är väl snarare så att ts inte ser tjejens fel och brister. Hon anser ju att den nya tjejen är perfekt.
  • jrockyracoon
    Anonym (Sally) skrev 2020-07-27 08:02:46 följande:
    Så skönt för dig att du är så balanserad och mogen. Eller ... inte i kontakt med sina känslor.
    jrockyracoon skrev 2020-07-26 23:26:54 följande:
    Hur tänkte du nu?

Att om en person tänker galet, så ska man inte anmärka på det? Eftersom personen säkert själv förstår det.

Jag tycker tvärtemot dig. Det är viktigt att man vågar säga till om någon tänker tokigt kring en sak. Detta oavsett om personen är en kvinna och man själv också är det, och vill visa någon form av solidaritet. 

Och behöver man själv ha varit i samma sits för att kunna uttala sig? Om det vore sant skulle t.ex. psykologer enbart kunna behandla patienter som haft samma typ av problem som de själva. Det säger sig självt att man kan ha kloka synpunkter om saker man själv aldrig har varit med om själv.

Öh, nej, det är inte (alltid) viktigt att påpeka "fel" hos andra människor. Det är faktiskt rätt så arrogant. 

Man "behöver" inte själv ha varit i samma situation innan man uttalar sig om andras problem. Men det hjälper på förståelsen och ger en viss ödmjukhet inför andra människor och deras bekymmer.
    Jag håller med dig om att man måste vilja personens bästa när man ger råd. Men menar du att personens bästa är att undanhållas från sanningen?

Ofta är det bästa att man berättar sanningen för personen. Hur ska personen kunna börja tänka i rätt banor om den inte får höra sanningen. Ibland kan sanningen upplevas som hård. Men det är ibland viktigt med en kalldusch och ruskas om för att man ska börja tänka på ett annat sätt.

Och det som du uppfattar som fel är egentligen mänskliga misstag som alla kan göra. Det är inget att skämmas över att man t.ex. är väldigt svartsjuk/avundsjuk på sin partner. Att tänka fel är inte samma sak som att vara fel. Jag tycker det är bra att TS får råd av typen att sätta barnens bästa i första hand, att ändra bilden av att den nya kvinnan inte är perfekt, etc.

Jag tycker också att man behöver vara ödmjuk och inkännande när man närmar sig en person. Men det är en helt annan sak än att undanhålla sanningen och säga vad man tycker att personen behöver göra i syfte att få personen att släppa sina destruktiva tankar. Att vara rak och ärlig, men ändå förstående och inkännande är en bra ingång.

Ska du kritisera Tecums uttalande kan du antingen sakligt angripa hans uttalanden och ge argument till varför de inte stämmer. Eller du skulle också kunna angripa hans sätt att säga dem. Men att kritisera att han framför dem, är väldigt tokigt - eftersom det är sanningen och precis vad TS behöver höra.
  • Ninni944

Som sagt, jag vet att jag är hemsk och jag önskar att jag inte kände så här men det gör jag. Visst, ni kan döma mig för det men många av er förstår inte hur det känns när man pratar i telefon med sonen och det enda man hör är ?idag har jag bakat med Ebba?, ?idag har jag varit i stallet med Ebba?, ?idag har jag och Ebba varit på utegymmet och sen åt vi glass?. Samtidigt som jag är en helt värdelös mamma rent ut sagt, iaf just nu. Känner att jag inte ens vågar ge mig in i den konkurrensen med henne faktiskt.

Hon hade frågat mitt ex om inte jag skulle stanna och äta med dem nästa gång vi byter och jag ska hämta. Det känns som att hon har allt. Jag vet att det är tjatigt men jag skulle så gärna vilja se honom genom hennes ögon.

Undrar hur lång tid det kan ta för mig att komma så pass på fötter att jag kan ha sonen vv?

Jag är inte besatt av mitt ex. Skulle nog inte vilja ha honom tillbaka men jag vill ha honom i mitt liv. Han är den som förstår mig bäst och han är en enorm trygghet för mig.

• Anonym (Alltid varit)
    Ninni944 skrev 2020-07-27 19:15:26 följande:

Som sagt, jag vet att jag är hemsk och jag önskar att jag inte kände så här men det gör jag. Visst, ni kan döma mig för det men många av er förstår inte hur det känns när man pratar i telefon med sonen och det enda man hör är ?idag har jag bakat med Ebba?, ?idag har jag varit i stallet med Ebba?, ?idag har jag och Ebba varit på utegymmet och sen åt vi glass?. Samtidigt som jag är en helt värdelös mamma rent ut sagt, iaf just nu. Känner att jag inte ens vågar ge mig in i den konkurrensen med henne faktiskt.

Hon hade frågat mitt ex om inte jag skulle stanna och äta med dem nästa gång vi byter och jag ska hämta. Det känns som att hon har allt. Jag vet att det är tjatigt men jag skulle så gärna vilja se honom genom hennes ögon.

Undrar hur lång tid det kan ta för mig att komma så pass på fötter att jag kan ha sonen vv?

Jag är inte besatt av mitt ex. Skulle nog inte vilja ha honom tillbaka men jag vill ha honom i mitt liv. Han är den som förstår mig bäst och han är en enorm trygghet för mig.

Han lämnade dig el?
  • Anonym (E)

Jag har också varit svartsjuk och är fortfarande ibland. För mig är det istället retroaktivt. Jag är svartsjuk på hans ex. Och vet du? Detta trots att jag är betydligt snyggare och vackrare, och dessutom 14 år yngre än både henne och min kille. Osäkerhet har ingenting med utseende att göra. Ingenting med ålder att göra. Jag undrar ofta vad han såg hos henne, varför de var tillsammans så länge m.m, trots att han delvis lämnade henne för mig samt att han har sagt flera gånger att han har hittat rätt och att jag är hans själsfrände. Osäkerhet, rädsla och svartsjuka är inte rationellt alls. Trots det så förekommer dessa känslor. Men det är ditt egna ansvar att mota bort dessa känslor.

Men vet du vad som hjälper bäst? Att fokusera på DIG själv! Ta hand om dig själv, fokusera på dina goda egenskaper, skriv tacksamhetsdagbok, måla naglarna, klipp dig i någon ny frisyr, dyk ner i en ny hobby med mera. Bli ditt bästa jag så kommer svartsjukan bli mindre och mindre.

Bli ditt bästa jag, för din egen skull och för sin sons skull. Tror även mycket ligger i att du själv känner dig misslyckad. Då kommer lätt svart/avund-sjukan krypande. Ta hand om dig själv så kommer den minska! Det är inte lätt men du måste!

• Ninni944
    Anonym (Alltid varit) skrev 2020-07-27 19:25:10 följande:

Han lämnade dig el?

Nej, vi var tillsammans i åtta år och när vi gjorde slut gick det väldigt fort. Det var egentligen bara en riktigt dålig period i någon eller ett par månader. Vi bestämde att vi skulle bo isär ett par veckor och jag flyttade ut. När tiden hade gått så ville jag inte komma tillbaka. Jag var trött på familjelivet så jag skaffade en lägenhet och började festa kan man säga och det är först senaste månaderna som jag landat och tagit det lugnt. Jag har hunnit med tre förhållanden under tiden men med tanke på hur jag mått så har jag inte dragit till mig de bästa männen. I ett förhållande blev jag slagen. Exet tog typ ansvar för barnet och pausade sitt liv men jag vet att han hade ett förhållande men det kändes inte så seriöst och nu kom den här jäkla miss perfect in i bilden. Typ så.
  • Ninni944
    Anonym (E) skrev 2020-07-27 19:54:23 följande:

Jag har också varit svartsjuk och är fortfarande ibland. För mig är det istället retroaktivt. Jag är svartsjuk på hans ex. Och vet du? Detta trots att jag är betydligt snyggare och vackrare, och dessutom 14 år yngre än både henne och min kille. Osäkerhet har ingenting med utseende att göra. Ingenting med ålder att göra. Jag undrar ofta vad han såg hos henne, varför de var tillsammans så länge m.m, trots att han delvis lämnade henne för mig samt att han har sagt flera gånger att han har hittat rätt och att jag är hans själsfrände. Osäkerhet, rädsla och svartsjuka är inte rationellt alls. Trots det så förekommer dessa känslor. Men det är ditt egna ansvar att mota bort dessa känslor.

Men vet du vad som hjälper bäst? Att fokusera på DIG själv! Ta hand om dig själv, fokusera på dina goda egenskaper, skriv tacksamhetsdagbok, måla naglarna, klipp dig i någon ny frisyr, dyk ner i en ny hobby med mera. Bli ditt bästa jag så kommer svartsjukan bli mindre och mindre.

Bli ditt bästa jag, för din egen skull och för sin sons skull. Tror även mycket ligger i att du själv känner dig misslyckad. Då kommer lätt svart/avund-sjukan krypande. Ta hand om dig själv så kommer den minska! Det är inte lätt men du måste!

Jag vet inte ens om det är svartsjuka eller vad det är. Jag vet iaf att inte ens mitt bästa jag kan konkurrera med henne.

Asså så tror jag inte att folk här förstår vad jag har att konkurrera uppmärksamheten med. Exet kommer definitivt alltid välja henne och sonen och hon verkar ju ha fått underbar kontakt. Det är väl jag som har öppnat för det genom att lämna min plats öppen eller vad man ska säga. Hur ska jag ens orka komma tillbaka? Hon är så sjukt perfekt. Hon har tagit mitt liv och gjort det hundra gånger bättre. Hon kunde åtminstone varit äldre och ful. Detta är hemskt.
  • Anonym (E)
    Ninni944 skrev 2020-07-27 21:04:42 följande:

Jag vet inte ens om det är svartsjuka eller vad det är. Jag vet iaf att inte ens mitt bästa jag kan konkurrera med henne.

Asså så tror jag inte att folk här förstår vad jag har att konkurrera uppmärksamheten med. Exet kommer definitivt alltid välja henne och sonen och hon verkar ju ha fått underbar kontakt. Det är väl jag som har öppnat för det genom att lämna min plats öppen eller vad man ska säga. Hur ska jag ens orka komma tillbaka? Hon är så sjukt perfekt. Hon har tagit mitt liv och gjort det hundra gånger bättre. Hon kunde åtminstone varit äldre och ful. Detta är hemskt.

Låter som att du vill ha tillbaka din man och ditt liv och att du ångrar att du flyttade/lämnade honom? Har jag rätt eller missförstår jag? Du måste förstå och börja acceptera att det är för sent. Förstår att det är skitjobbigt, men sörj och gå vidare. En dag blir du kär i någon annan. Fokusera istället på ditt liv, att bli den bästa mamman du kan vara för ditt barn istället.
  • jrockyracoon
    Ninni944 skrev 2020-07-27 21:04:42 följande:

Vad är det du konkurrerar om? Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du säger i ett inlägg att du inte skulle vilja gå tillbaka till din man. Om det är sant, så förstår jag inte vad konkurrensen består i.

Du verkar i ett annat inlägg inbilla dig att hon kan konkurrera med dig om dina barn. Det kan hon absolut inte. Du är deras mor, du har en special plats i deras hjärta oavsett hur många "perfekta" 23-åringar som introduceras i deras liv.

Du verkar ha gjort konstiga val i livet, festat för mycket, träffat dåliga män och gått lite vilse. Det kan hända den bäste. Nu är det viktigt att du börjar leva ett sundare liv där du tar hand om dig bättre så att du kan bli den förälder som dina barn behöver. Och det är just dig de behöver - du kan inte ersättas av någon annan. Utifrån dina barns ögon finns det ingen konkurrent till dig.

Det som jag finner oroväckande i den här tråden är att du tänker så fel och galet i dina resonemang. Du pratar mycket om utseende, som om det vore väldigt viktigt. Det är det inte. Du pratar om att en 23-åring är perfekt, fast ingen omöjligen är det. Du säger att du blir utkonkurrerad av 23-åringen när det gäller dina barn, fast det är omöjligt. Du förknippar hennes existens med att du själv inte kommer orka komma tillbaka. 

Om du klarar av att resa dig upp igen från det mörker där du varit, då kommer du vara starkare än innan. Man växer av att gå igenom motgångar. Den här 23-åringen har säkert mycket att lära från dig. Det var nog inte länge sedan hon lekte med "Hello Kitty". Hon vet högst sannolikt inte mycket om vad riktigt svart mörker innebär.

Var glad att dina barn tas om hand på ett bra sätt under tiden du kommer på fötter. Tänk på ditt ex och 23-åringen som samarbetspartners, ungefär som kolleger på jobbet. Fokusera på din uppgift och jämför dig inte med andra. Se till att bli bra igen så du kan umgås med dina barn. Tänk inte knäppa tankar om 23-åringar.

Det funkade inte med ditt ex av goda anledningar. Du ville inte tillbaka till honom eftersom din kärlek till honom inte räckte till. Nu tror du att du ångrar dig, men det var inte menat att det skulle bli ni. Om du börjar med att respektera hans val av partner så kommer han säkert att fortsätta hjälpa dig på fötter. Du kommer säkert kunna dra fördel av att han är lycklig i en ny relation.
  • Sven19
    jrockyracoon skrev 2020-07-27 23:20:11 följande:

Vad är det du konkurrerar om? Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du säger i ett inlägg att du inte skulle vilja gå tillbaka till din man. Om det är sant, så förstår jag inte vad konkurrensen består i.

Du verkar i ett annat inlägg inbilla dig att hon kan konkurrera med dig om dina barn. Det kan hon absolut inte. Du är deras mor, du har en special plats i deras hjärta oavsett hur många "perfekta" 23-åringar som introduceras i deras liv.

Du verkar ha gjort konstiga val i livet, festat för mycket, träffat dåliga män och gått lite vilse. Det kan hända den bäste. Nu är det viktigt att du börjar leva ett sundare liv där du tar hand om dig bättre så att du kan bli den förälder som dina barn behöver. Och det är just dig de behöver - du kan inte ersättas av någon annan. Utifrån dina barns ögon finns det ingen konkurrent till dig.

Det som jag finner oroväckande i den här tråden är att du tänker så fel och galet i dina resonemang. Du pratar mycket om utseende, som om det vore väldigt viktigt. Det är det inte. Du pratar om att en 23-åring är perfekt, fast ingen omöjligen är det. Du säger att du blir utkonkurrerad av 23-åringen när det gäller dina barn, fast det är omöjligt. Du förknippar hennes existens med att du själv inte kommer orka komma tillbaka. 

Om du klarar av att resa dig upp igen från det mörker där du varit, då kommer du vara starkare än innan. Man växer av att gå igenom motgångar. Den här 23-åringen har säkert mycket att lära från dig. Det var nog inte länge sedan hon lekte med "Hello Kitty". Hon vet högst sannolikt inte mycket om vad riktigt svart mörker innebär.

Var glad att dina barn tas om hand på ett bra sätt under tiden du kommer på fötter. Tänk på ditt ex och 23-åringen som samarbetspartners, ungefär som kolleger på jobbet. Fokusera på din uppgift och jämför dig inte med andra. Se till att bli bra igen så du kan umgås med dina barn. Tänk inte knäppa tankar om 23-åringar.

Det funkade inte med ditt ex av goda anledningar. Du ville inte tillbaka till honom eftersom din kärlek till honom inte räckte till. Nu tror du att du ångrar dig, men det var inte menat att det skulle bli ni. Om du börjar med att respektera hans val av partner så kommer han säkert att fortsätta hjälpa dig på fötter. Du kommer säkert kunna dra fördel av att han är lycklig i en ny relation.

Håller med. Det viktigaste måste ju var att ert barn har det bra. Han kunde ju lika gärna träffat en tjej som tycker att barnet ska sitta och spela på en mobiltelefon hela dagarna.

Försök ta tag i dig själv nu.
  • Ninni944
    Anonym (E) skrev 2020-07-27 21:17:49 följande:

Låter som att du vill ha tillbaka din man och ditt liv och att du ångrar att du flyttade/lämnade honom? Har jag rätt eller missförstår jag? Du måste förstå och börja acceptera att det är för sent. Förstår att det är skitjobbigt, men sörj och gå vidare. En dag blir du kär i någon annan. Fokusera istället på ditt liv, att bli den bästa mamman du kan vara för ditt barn istället.

Jag har väldigt lätt för att bli kär. Jag ser bra ut och är lojal så mår jag bättre så kan jag attrahera bättre men det har varit så destruktivt. Jag hade ett jättefint liv med hus, bra jobb och familj men jag tänkte väl hela tiden att det skulle vända för mig av sig självt, att jag skulle bli som jag var förut. Jag hade aldrig haft ångest innan det började bli dåligt med exet.

Jag vet inte om jag ångrar mig men jag tror inte det. Jag hade iaf inte velat gå tillbaka till hur det var då när vi gjorde slut. Exet har ju vuxit rejält i och med ansvaret som han har fått ta nästan ensam med barnet. Jag vet ingenting.

Jag har sån ångest för att jag aldrig kommer bli den mamman jag vill vara. Jag har sånt jobb kvar var för att komma tillbaka till ruta ett eller vad man ska säga.
  • Ninni944
    jrockyracoon skrev 2020-07-27 23:20:11 följande:

Konkurrerar om uppmärksamhet.

Jag vet att jag låter helknäpp men man måste nästan se henne och höra alla för att förstå. Hon orkar göra saker som ingen normal människa orkar, dessutom gör hon det med någon annans barn. Det hade varit så mycket lättare om hon varit normalsnygg och liksom hade behövt insatsen för att förhållandet skulle gå runt. Kul att lägga sitt liv på att bli någon aktiv extramamma åt någon annans barn och vara någon perfekt fru åt en mycket äldre kille när hon egentligen skulle kunna göra vad hon ville.

Hur ska jag dra nytta av det? Att behöva jämföras med det där.
  • Ninni944

Jag pratade i telefon med mitt ex förut. Ringde egentligen för att prata med barnet och planera något kul när jag ska ha honom nästa gång. Typ lite för att han ska ha något att prata om men också lite för mitt ego.

Det blev ett sånt samtal där vi pratade om allt mellan himmel och jord. Jag försökte luska lite i deras förhållande utan att verka helt besatt. Frågade hur det kändes med åldersskillnaden och så. Han sa att han aldrig trodde att han skulle falla för någon igen och att han hade känt lite motstridiga känslor i och med åldern så han hade försökt att lägga lite distans mellan dom. Hon hade varit ihärdig och bjudit in sig själv för att laga mat till dom och då hade allt bara fallit sig naturligt typ. Han sa att det var skönt med någon som aldrig var trött och sur, alltid fräsch och på gång. Fy fan för detta.

• jrockyracoon
    Ninni944 skrev 2020-07-28 11:40:16 följande:
    Konkurrerar om uppmärksamhet.

Jag vet att jag låter helknäpp men man måste nästan se henne och höra alla för att förstå. Hon orkar göra saker som ingen normal människa orkar, dessutom gör hon det med någon annans barn. Det hade varit så mycket lättare om hon varit normalsnygg och liksom hade behövt insatsen för att förhållandet skulle gå runt. Kul att lägga sitt liv på att bli någon aktiv extramamma åt någon annans barn och vara någon perfekt fru åt en mycket äldre kille när hon egentligen skulle kunna göra vad hon ville.

Hur ska jag dra nytta av det? Att behöva jämföras med det där.
    Du är ju inte ett barn själv. Alltså behöver du inte konkurrera om uppmärksamhet med din exmans nya partner.

Antag att du hittar en ny kille som du är väldigt förälskad i och har stora framtidsdrömmar med. Nog kommer väl den killen få en speciell plats i ditt hjärta och du visar förstås den killen stor uppmärksamhet och prioritet på ett plan som ingen annan får. T.ex. sexuell uppmärksamhet och kärleksuppmärksamhet som du inte ger till någon annan. Den uppmärksamhet du visar din nya kille är inte beroende av hur perfekt eller snygg han är, utan baserar sig helt enkelt på att du är förälskad i honom. Han kan se ut som ett troll, men eftersom du är kär ger du honom lika stor uppmärksamhet som om han vore en fotomodell.

Din man kommer inte att ge den här nya tjejen mer uppmärksamhet för att hon är snygg, ung och perfekt (vilket hon inte är), än om han hade blivit kär i någon annan.

Du behöver inse att det är en fantasiprodukt från din hjärna att du får mindre uppmärksamhet från din exman för att hans partner är "perfekt". Du behöver samtidigt lära dig att inget är vad det synes vara. Hon är måhända perfekt utifrån enligt din åsikt, men vad vet du om hennes tankar, känslor, reaktioner, ärlighet, kommunikation, trohet och andra verkligt viktiga kvalitéer i en längre relation? Kanske det redan har börjat knaka i fogarna, och han irriterar sig på en massa saker hos henne. Hon kanske är långt ifrån perfekt i din exmans ögon, det vet inte du. Eller också är det något han kommer upptäcka senare. Alla relationer har sina svarta fläckar. 

Antagligen så gör hon vad hon vill redan, d.v.s. är tillsammans med din exman. Hon är inte ett extramamma åt dina barn, hon är en vuxen som de har kommit i kontakt med. Utifrån barnens perspektiv är en minut med dig värt 10 timmar med henne. Du slår henne med hästlängder, och hon är ingen konkurrent mot dig. Det kommer du märka när du börjar träffa dina barn oftare. Deras kärlek till dig är ovillkorlig och de vill ha dig nära sig, oavsett vad ni gör. Det enda de kräver av dig är din tid. Du är den enda i hela världen som kan fylla den platsen i deras hjärta.

Du kan dra nytta av den nya genom att hon tar hand om dina barn på ett bra sätt, det värdefullaste som du har. Hon gör också din exman glad och förälskad vilket kanske innebär att han får mer kraft och kan stötta dig mer. Jag tror att det vore nyttigt att du lärde känna henne lite mer, för just nu är hon som en perfekt ballong, men du behöver sticka nål på den bild av henne du har, så du kan förstå att hon är en människa av kött och blod. En person med många goda sidor, men också dåliga. Varför inte ta tjuren vid hornen och bjuda ut henne på fika någon dag? Du skulle också kunna berätta för henne om den bild du har av henne som perfekt. Att säga det direkt till henne, skulle kanske vara en viktig del för att komma över den här fixeringen du har kring henne. 

Har du funderat på att gå i terapi? Där skulle du kunna få hjälp och stöd med att komma över ditt tidigare destruktiva liv, hitta bra förhållningssätt mot exets nya och kunna bearbeta allt som händer i ditt liv. Det tror jag skulle vara bra för dig.
Svar på tråden Snälla säg att hon tröttnar på honom snart