Vad i ditt boende stör dig men var logiskt när ditt boende byggdes?
En lite annorlunda fråga kanske men jag undrar alltså vad med ditt boende som irriterar dig men som det fanns en helt normal förklaring till när ditt hus/radhus/lägenhet byggdes.
Mitt eget exempel... Mitt hus är byggt nästan mitt på tomten vilket gör att jag har en fin lummig framsida som aldrig används och en onödigt liten trädgård på baksidan. När huset byggdes gick det en väg utanför huset och jag tror det är därför man placerade huset så långt in på tomten. Numera är vägen avstängd så det passerar inga bilar alls längre och idag hade man säkert inte placerat huset som man gjorde då. Är ju bara trist att det inte enkelt går att flytta ett hus.
Ett exempel från min kompis... Hon bor i vad jag kallar fejkat sutteränghus dvs huset står på plan mark men nedervåningen har lägre takhöjd och boytorna är på övervåningen medan hall, tvättrum och en gillestuga är på ingångsvåningen. Är även vanligt att ha garage på den ytan. Det gjordes pga fastighetsskatten om jag inte minns fel. Den räknades på boendeytan och eftersom undervåningen inte räknades så tyckte man det var smart sätt att vinna extra yta. Tror ingen idag skulle tänka tanken att bygga ett tvåvåningshus med låg takhöjd på förståvåningen och sen alltid behöva släpa upp matkassar och dylikt på nästa våning samt aldrig naturligt se vem som kommer in genom ytterdörren.
Så låt höra vilka spännande idéer ert boende bygger på som var väldigt bra från början men mindre bra idag...