• Daimstruten

Vad i ditt boende stör dig men var logiskt när ditt boende byggdes?

En lite annorlunda fråga kanske men jag undrar alltså vad med ditt boende som irriterar dig men som det fanns en helt normal förklaring till när ditt hus/radhus/lägenhet byggdes.

Mitt eget exempel... Mitt hus är byggt nästan mitt på tomten vilket gör att jag har en fin lummig framsida som aldrig används och en onödigt liten trädgård på baksidan. När huset byggdes gick det en väg utanför huset och jag tror det är därför man placerade huset så långt in på tomten. Numera är vägen avstängd så det passerar inga bilar alls längre och idag hade man säkert inte placerat huset som man gjorde då. Är ju bara trist att det inte enkelt går att flytta ett hus.

Ett exempel från min kompis... Hon bor i vad jag kallar fejkat sutteränghus dvs huset står på plan mark men nedervåningen har lägre takhöjd och boytorna är på övervåningen medan hall, tvättrum och en gillestuga är på ingångsvåningen. Är även vanligt att ha garage på den ytan. Det gjordes pga fastighetsskatten om jag inte minns fel. Den räknades på boendeytan och eftersom undervåningen inte räknades så tyckte man det var smart sätt att vinna extra yta. Tror ingen idag skulle tänka tanken att bygga ett tvåvåningshus med låg takhöjd på förståvåningen och sen alltid behöva släpa upp matkassar och dylikt på nästa våning samt aldrig naturligt se vem som kommer in genom ytterdörren.

Så låt höra vilka spännande idéer ert boende bygger på som var väldigt bra från början men mindre bra idag...

• Svar på tråden Vad i ditt boende stör dig men var logiskt när ditt boende byggdes?
  • BuoBä
    Anonym (Ivy) skrev 2020-07-27 17:29:02 följande:

Haha, åh, bor i England och vet knappt var man ska börja... Här i princip skryter dom ju om lägenheten har tvåglasfönster (vilket vi inte hade i vår förra lägenhet).

Jag bor i en lägenhet från början av 2000-talet. Alla dörrar har nån liten mekanism att de automatiskt dras igen om man inte har en dörrstopp (vilket även dom som bodde här innan oss hade). Vi har även något som kallas "storage heater" istället för element. Det är i princip en stor metallåda fylld med tegelstenar som värms upp under natten och sedan värmer upp rummet. Justerar man värmen på något sätt märker man det som tidigast nästa dag. Vi har inga eluttag i hall eller badrum, vilket gör det bökigt om man vill dammsuga eller använda t.ex. hårtork. Självklart har vi heltäckningsmatta, men tack och lov bara i sovrummet. Verkligen ett helvete att försöka hålla rent. 

Heh, min syster delade en lägenhet i England. Den hade heltäckningsmatta I BADRUMMET. Gissa hur fräsch den såg ut framför toan. Och lyfte man på mattan såg man spånskivorna golvet var gjort av. Ägaren förstod inte alls problemet, det var ju mysigt åt fötterna på morgonen.

* facepalm *
  • sextiotalist
    gbgumman skrev 2020-07-27 17:43:16 följande:

Jag älskar min köksö. Den har spis och liten liten vask som är underbar att använda när man lagar mat. arbetsyta har jag på en annan lång bänk och på köksön om inte några trevliga typer sitter där och dricker vin och småpratar med mig medan jag lagar mat. Eller om jag sitter där med ett glas och småpratar med min man som lagar mat. Fantastisk mötesplats där man kan umgås och stå vid spisen samtidigt. Tidigare blev dem som laga maten helt utanför eftersom hen stod med ryggen mot alla. 

Tack för att slippa vara social när man lagar mat ;).

Nu har vi ställt bokhyllor mellan köket och vardagsrummet så man slipper laga mat för öppen ridå och man slipper se köket från vardagsrummet.

Ljudet har vi ännu inte fixat. Men det går att höja volymen på Tv:n
  • Anonym (villaträdgård)

Nu är detta ett lyxbekymmer men ändå.
    I dessa Coronatider är ju alla ute på promenader och att gå på den lagom stora gångbanan bakom MITT hur är poppis. Gärna stanna till och titta in över häcken.
    Det var ett stort misstag att klippa ner häcken i år.
    Men jag var ju permitterad och hade massa tid över.

• Anonym (Ivy)
    BuoBä skrev 2020-07-27 18:00:21 följande:
    Heh, min syster delade en lägenhet i England. Den hade heltäckningsmatta I BADRUMMET. Gissa hur fräsch den såg ut framför toan. Och lyfte man på mattan såg man spånskivorna golvet var gjort av. Ägaren förstod inte alls problemet, det var ju mysigt åt fötterna på morgonen.

* facepalm *
    Ja, det hade vi i vår förra lägenhet! Heltäckningsmatta och sen badrumsmattor på det. Fräscht!
  • gbgumman
    sextiotalist skrev 2020-07-27 19:23:32 följande:
    Tack för att slippa vara social när man lagar mat ;).

Nu har vi ställt bokhyllor mellan köket och vardagsrummet så man slipper laga mat för öppen ridå och man slipper se köket från vardagsrummet.

Ljudet har vi ännu inte fixat. Men det går att höja volymen på Tv:n
    Fast öppen planlösning och köksö är inte samma. Vi har kök och matsal i samma rum och vardagsrum på annan plats.
  • Anonym (Alice)

Inredd källare med bastu, verktygsrum, matkällare och förråd som tar yta från det riktiga rummet (blir ca hälften så stort som det skulle kunna vara) Radhus byggt 1978, då jag förmodar att detta var sanslöst trendigt.

• Jag är bara jag
    Anonym (Ivy) skrev 2020-07-27 17:29:02 följande:
    Haha, åh, bor i England och vet knappt var man ska börja... Här i princip skryter dom ju om lägenheten har tvåglasfönster (vilket vi inte hade i vår förra lägenhet).

Jag bor i en lägenhet från början av 2000-talet. Alla dörrar har nån liten mekanism att de automatiskt dras igen om man inte har en dörrstopp (vilket även dom som bodde här innan oss hade). Vi har även något som kallas "storage heater" istället för element. Det är i princip en stor metallåda fylld med tegelstenar som värms upp under natten och sedan värmer upp rummet. Justerar man värmen på något sätt märker man det som tidigast nästa dag. Vi har inga eluttag i hall eller badrum, vilket gör det bökigt om man vill dammsuga eller använda t.ex. hårtork. Självklart har vi heltäckningsmatta, men tack och lov bara i sovrummet. Verkligen ett helvete att försöka hålla rent. 
    Har du tvättmaskinen i köket också? Ser ofta på tv-programmet "Ett hus på landet" (heter det väl, fick lite hjärnsläpp känner jag...) och det är ju konstant tvättmaskin i köken! Och som sagt, tvåglasfönster verkar vara ren lyx.
  • Alexi
    Jag är bara jag skrev 2020-07-27 22:17:42 följande:

Har du tvättmaskinen i köket också? Ser ofta på tv-programmet "Ett hus på landet" (heter det väl, fick lite hjärnsläpp känner jag...) och det är ju konstant tvättmaskin i köken! Och som sagt, tvåglasfönster verkar vara ren lyx.

Jag har sett många engelska husprogram och jag ser aldrig några vettiga hus. Det är små, små rum, omodernt och ofunktionellt!
  • Anonym (Ivy)
    Jag är bara jag skrev 2020-07-27 22:17:42 följande:
    Jajjemän. Tvättmaskinen står i köket!
  • mari123
    Alexi skrev 2020-07-27 23:31:42 följande:
    Jag har sett många engelska husprogram och jag ser aldrig några vettiga hus. Det är små, små rum, omodernt och ofunktionellt!
    Jag har reagerat på de små smala hallarna vid ytterdörren. Kollade på engelska varianten av "halv åtta hos mig" och det verkade som alla hade hallar lika breda som ytterdörren och inte en centimeter till.
  • Anonym (Husägaren)

I stugan retar jag mig på att huset är byggt i två separata delar, visserligen med tak över. Tror man byggde så på 60/70-talet för att hålla ner taxeringen eller nåt. Förra stugan var också byggd så, två delar med uteveranda emellan.

Huset hemma är byggt på 30-talet, egentligen är det nog inget från byggnationen som stör mig utan mest det man gjort vid renoveringarna, lagt plastmatta på trägolvet, satt laminatväv på de putsade väggarna, rivit den stora kakelugnen etc etc.

• mari123
    Anonym (Potatis) skrev 2020-07-26 10:53:27 följande:

Till min förra lägenhet hörde ett potatisförråd. Det fanns ett vanligt förråd också. Potatisförrådet var lite svalare och hade som en stor låda där man kunde förvara potatis. Hela källaren var skyddsrum också. Huset var byggt i slutet av 40-talet.

I ett sådant hus bor min äldsta dotter. Hennes källarförråd är som att bryta sig in på fort knox! Dörrar och lås och så en skyddsrumsdörr. Blir det krig oroar jag mig inte för henne
Svar på tråden Vad i ditt boende stör dig men var logiskt när ditt boende byggdes?