• Längtar88

Långsamt stigande hcg, normal graviditet?

Jag vet att hcg ska dubblas på 2-3 dagar vid normal graviditet. MEN är de ALLTID så eller GENERELLT bara och de KAN vara en normal graviditet trots långsamt stigande hcg?

Gravidsymptomen ökar. Magen fortsätter växa. Blöder ändå dagligen mindre än en mens men nu efter ca 3 veckor ibland koagulerat, rött, inga klumpar.

Vul förra veckan syndens en förtjockad slemhinna och inget i äggledarna, ingen fri vätska osv. Nytt vul på onsdag.

Hcg i tisdags: 1890. Torsdags: 1810. Idag: 1920.

Mina spekulationer som jag inte fattar om de är möjligt/realistiskt.

1. Normal graviditet men kroppen behöver stöttning för att klara fullfölja.

2. Tvillingar varav en stöts ut och en fortgår därav högt hcg och nu långsam ökning.

3. Ma igen.

4. X

5. Tidigt missfall, ägglossning ändå utan att jag märkte och gravid på nytt därav konstigt hcg? (Jag vet långsökt men allt med mig känns bara konstigt så ovanligheter utesluter inte jag så länge)

Läkaren var först helt säker på utebliven äl efter undersökningen men innan hcg prov, nu är dom helt inne på x. Jag tvivlar på x då allt såg normalt ut där, livmodern är den jag känner av, jag blöder, och magen växer.

Erfarenheter eller gissningar? Spekulera fritt. Bättre dåliga besked än inga besked.

• Svar på tråden Långsamt stigande hcg, normal graviditet?
  • Pimpinellan

Ingen normal graviditet tyvärr. Magen kan växa i flera månader. Vet ett par där hon gick på RUL och det fanns inget foster öht.

• Längtar88

Tack för svar! Ni har rätt. Hjärnan vet det.

Läste att i 85% av normala graviditeter dubblas hcg på 2-3 dagar. Det ihop med ett inte säkert besked från vården och att ingenting någonson är normalt gällande mig gör nog att jag greppar efter strån.

• Aamon

Tror tyvärr på x, ma eller ofostrig graviditet. Stegringen är alldeles för låg för en normal graviditet. Jag hoppas jag har fel.

Jag har haft både x och ma. Båda gav dålig hcg ökning (vid ma när fostret dött), mild smärta som vid växtvärk, blödning och mage som fortsatte växa.

• Längtar88
    Aamon skrev 2020-07-27 22:12:56 följande:

Tror tyvärr på x, ma eller ofostrig graviditet. Stegringen är alldeles för låg för en normal graviditet. Jag hoppas jag har fel.

Jag har haft både x och ma. Båda gav dålig hcg ökning (vid ma när fostret dött), mild smärta som vid växtvärk, blödning och mage som fortsatte växa.

Tack för svar. Kunde du känna skillnad på ma och x?

Jag har haft ma men hade hunnit se hjärta slå så vi mätte aldrig hcg eller så.
  • Anonym (Anonym)

Ett hcg ska aldrig sjunka för att sedan öka igen om jag förstått det rätt, bara det tyder starkt på x sedan att det stiger långsamt samt blödningar tyder också på x. Jag hoppas jag har fel dock. Vet inte vilken vecka du är i men det kan vara väldigt svårt att se ett x innan v 5+ eller om det var 6+ sa en läkare till mig när jag själv sökte och var orolig för x. I vissa fall kan även ett x tillbakabildas av sig själv utan läkemedelsbehandling eller operation blev jag tillsagd. Hoppas de kan se ngt på onsd!

• Längtar88
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-28 08:24:03 följande:

Ett hcg ska aldrig sjunka för att sedan öka igen om jag förstått det rätt, bara det tyder starkt på x sedan att det stiger långsamt samt blödningar tyder också på x. Jag hoppas jag har fel dock. Vet inte vilken vecka du är i men det kan vara väldigt svårt att se ett x innan v 5+ eller om det var 6+ sa en läkare till mig när jag själv sökte och var orolig för x. I vissa fall kan även ett x tillbakabildas av sig själv utan läkemedelsbehandling eller operation blev jag tillsagd. Hoppas de kan se ngt på onsd!

Ska vara i vecka 7+ nu isf. Var 6+ förra gången. Blev uppringd av en läkare senare igår och fick tid idag istället så sitter just nu i väntrummet. Är inställd på x nu, aldrig varit med om det här av alla missfall innan. Och jag har ändå 10+ att jämföra med utöver mina 2 fullgångna graviditeter... hjärnan har nog inte velat erkänna eller ta in det mest logiska denna gång.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-07-28 08:24:03 följande:

Vad betyder det att få ett x? Vad är det för skillnad på x och missfall?
  • Långbenopluto
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-28 09:51:05 följande:
    Ett x är utomkveds, och det är inte bra.
  • Anonym (Anonym)
    Längtar88 skrev 2020-07-28 08:53:28 följande:

Ska vara i vecka 7+ nu isf. Var 6+ förra gången. Blev uppringd av en läkare senare igår och fick tid idag istället så sitter just nu i väntrummet. Är inställd på x nu, aldrig varit med om det här av alla missfall innan. Och jag har ändå 10+ att jämföra med utöver mina 2 fullgångna graviditeter... hjärnan har nog inte velat erkänna eller ta in det mest logiska denna gång.

Håller tummarna att de kunde se något nu så du får hjälp antingen med läkemedel eller op så inget allvarligt händer. Ta hand om dig nu och så hoppas jag ni snart lyckas bli gravida igen!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-07-28 09:51:05 följande:

Ett x är ett utomkvedshavandeskap, alltså när graviditeten inte sitter i livmodern utan oftast i någon av äggledarna. I värsta fall kan fostret växa där tills äggledaren spricker vilket leder till kraftig blödning i buken och akut operation behövs där man tar bort äggledaren. Ett missfall är en graviditet på rätt ställe, alltså i livmodern men fostret inte överlever och vanligtvis stöts ut av kroppen.
  • Långbenopluto
    Längtar88 skrev 2020-07-28 15:09:18 följande:
    Nyopererad och en äggledare mindre.
    Beklagar verkligen <3 KRAM
  • Anonym (Lh)
    Längtar88 skrev 2020-07-28 15:09:18 följande:

Nyopererad och en äggledare mindre.

Beklagar verkligen ! :( Men from nu kanske dina graviditeter kommer att gå bättre, kanske har denna äggledare varit skadad hela tiden ? Krya på dig och var rädd om dig, och stort lycka till med framtiden <3
Svar på tråden Långsamt stigande hcg, normal graviditet?