• Sniper123

    Havandeskapsförgiftning vab

    Har fått havandeskapsförgiftning och är inlagd på sjukhus och vet inte hur länge. Min man har semester veckan ut sen på måndag börjar han arbete igen. Min minsta har ingen dagisplats och min största börjar skolan 20 augusti och vi har inte ansökt om fritids eftersom jag är hemma.

    Jag har graviditetspenning.

    Frågan är. Kan min man vabba nästa vecka? Även om jag kommer hem från sjukhuset så ska jag ju vila eftersom jag nu är sjuk med graviditetskomplikationer och kan inte ta hand om 2 barn själv då. Hoppas någon kan svara..

  • Svar på tråden Havandeskapsförgiftning vab
  • Anonym (F.pwnning)

    Är det inte f.penning han borde ta ut? Barnen är ju inte sjuka och då gäller väl inte vab?

  • Sniper123
    Anonym (F.pwnning) skrev 2020-07-30 16:07:37 följande:

    Är det inte f.penning han borde ta ut? Barnen är ju inte sjuka och då gäller väl inte vab?


    Men man kan vell vabba om den andra föräldern är sjuk och det borde ju jag räknas som?
  • Ignoramus

    Vab är vård av barn, han får vara föräldraledig och du sjukskriven!


    Sniper123 skrev 2020-07-30 16:36:03 följande:

    Men man kan vell vabba om den andra föräldern är sjuk och det borde ju jag räknas som?


  • Jemp

    Ja om tanken var att du skulle vara hemma med barnet men är för sjuk ska han kunna vabba. Frågan är om du måste vara sjukskriven snarare än grav. Peng, bäst är ju att höra med fk. De brukar vara snabba att svara på fb.

  • Jemp
    Ignoramus skrev 2020-07-30 16:43:15 följande:

    Vab är vård av barn, han får vara föräldraledig och du sjukskriven!


    Vab gäller även om ordinarie vårdare är sjuk.
  • Sniper123
    Jemp skrev 2020-07-30 16:51:55 följande:

    Ja om tanken var att du skulle vara hemma med barnet men är för sjuk ska han kunna vabba. Frågan är om du måste vara sjukskriven snarare än grav. Peng, bäst är ju att höra med fk. De brukar vara snabba att svara på fb.


    Okej tack! Jag får kolla med fk. Hittade dock ingen "chat" till dom på fb.
  • Jemp
    Sniper123 skrev 2020-07-30 16:59:53 följande:

    Okej tack! Jag får kolla med fk. Hittade dock ingen "chat" till dom på fb.


    Brukar skriva inlägg
  • Anonym (Hej)

    Om du är sjukskriven kan din man vabba. Men inte om du har gravpenning. Kolla upp hur länge du kan vara sjuk utan att behöva intyg. Annars bör läkaren skriva ett intyg som visar tydligt vilka arbetsuppgifter, alltså vilka moment i ditt omhändertagande av barnet, du inte kan utföra.

    Detta är vad som gäller om du är sjuk under föräldraledighet. Nu har ju du gravpenning och då misstänker jag att det kan vara så att din man faktiskt inte kan vabba, för det ingår inte i dina arbetsuppgifter att ta hand om barn när du har gravpenning.

    Ring fk ocj kolla. Brukar vara kö på Max 20 min

  • Anonym (Hej)
    Jemp skrev 2020-07-30 17:03:52 följande:

    Brukar skriva inlägg


    Älskar försäkringskassan förälder... men brukar om det handlar om viktiga saker även ringa och sedan Maila för att få bekräftat att uppgifterna jag fått stämmer.

    Så hopplöst med fk att de ofta svarar fel
  • Sniper123
    Anonym (Hej) skrev 2020-07-30 19:13:25 följande:

    Om du är sjukskriven kan din man vabba. Men inte om du har gravpenning. Kolla upp hur länge du kan vara sjuk utan att behöva intyg. Annars bör läkaren skriva ett intyg som visar tydligt vilka arbetsuppgifter, alltså vilka moment i ditt omhändertagande av barnet, du inte kan utföra.

    Detta är vad som gäller om du är sjuk under föräldraledighet. Nu har ju du gravpenning och då misstänker jag att det kan vara så att din man faktiskt inte kan vabba, för det ingår inte i dina arbetsuppgifter att ta hand om barn när du har gravpenning.

    Ring fk ocj kolla. Brukar vara kö på Max 20 min


    Okej! Tack för svar
  • Anonym (Hej)
    Sniper123 skrev 2020-07-30 20:03:26 följande:

    Okej! Tack för svar


    Återkom gärna med vad du får för svar. Nyfiken på vad som gäller.
  • Sniper123
    Anonym (Hej) skrev 2020-07-30 20:11:15 följande:

    Återkom gärna med vad du får för svar. Nyfiken på vad som gäller.


    Fick till svar att min man KAN vabba när jag har grav.penning om jag är inlagd på sjukhus och även om jag kommer hem från sjukhuset men är för sjuk för att ta hand om barnen.
  • Anonym (Hej)
    Sniper123 skrev 2020-07-31 11:05:53 följande:

    Fick till svar att min man KAN vabba när jag har grav.penning om jag är inlagd på sjukhus och även om jag kommer hem från sjukhuset men är för sjuk för att ta hand om barnen.


    Ah! Toppen! Hur länge kan han göra det utan att du har sjukintyg?
  • Anonym (Sjukskriven)

    Jag blev sjukskriven från min föräldraledighet. Fördelen med det är absolut att man också inte ?slösar? föräldradagar när man ändå inte kan ta hand om barnet. Men det förutsätter också att någon annan kan ta barnen. Som i ditt fall din man. Han kan vabba om särskilda skäl finns, men jag vet inte alls hur länge. Eller hur försäkringskassan bedömer det. Men om inte annat kommer du garanterat att kunna få en sjukskrivning för din havandeskapsförgiftning om någon framöver kan ta barnen.

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning vab