• liillalo

Skaffa barn 6? Hur ska jag tänka ?

Jag har 4 barn med min exman. Åldrar 8-15.

Vi har dom varannan vecka . Jag träffade en ny och nu har vi en 1 åring tillsammans. ( hans första ) Vår bebis var så självklart i familjen. Han förde oss ännu närmare varandra. Barnen älskar honom över allt annat . Han är så bortskämd och får all uppmärksamhet av syskonen.

Till saken . När barnen åker till sin pappa märker vi hur vår son blir ensam. Hur han saknar dom. Ropar efter dom. Dom har ju varandra han ingen mer än oss. Man märker verkligen att han blir annorlunda , ängslig och saknar dom. Nu när han är 1 år är det så tydligt.

Ibland känner jag att vi borde ge honom ett syskon samtidigt som jag känner att han kan få det väldigt lyxigt med ensamtid av oss. Vilket dom andra inte fått på samma sätt.

Min sambo säger att jag får bestämma . Ingen tjatar på mig utan det är helt och hållet upp till mig. Sambon är för både och.

Hur ska jag tänka ? Hur vet jag vad som är rätt.

• Svar på tråden Skaffa barn 6? Hur ska jag tänka ?
  • Jemp

Vill du ha ett till barn? Inte för sonens skull, utanför din?

• viseversa

Syskon är en gåva men också mindre tid till det enskilda barnet. Men tror ni han mår bra av ett syskon i sin ålder och att ni vill ha en till så kör på.

• Entusiastisk

Det finns nog inget rätt eller fel tyvärr.. Ibland önskar man att man hade facit..

Jag förstår dock vad du menar med att barnet verkar vilja ha syskon. Vi har bara en dotter men hon vill så gärna ha ett syskon och frågar oss dagligen, hon är 2år och är helt bebisgalen xD

Men håller väl med ovanstående, inte BARA för barnets skull utan det ska ju även kännas rätt för er föräldrar..

Önskar jag hade bättre svar.. Men du är iaf inte ensam att barnet triggar en syskonlängtan:)

• liillalo

Jag vet ju inte det riktigt då jag är så rädd att det ska förstöra för familjen . Jag tänker så här att nu har vi 5 barn som är friska , väldigt fina och trevliga barn. Alla har varit lugna och enkla från födseln , sovit hela nätter mm.

Är så bortskämd på det sättet . Så tanken gör mig lite rädd.

Samtidigt så tycker jag lite synd om sonen och får skuldkänslor .

• liillalo

Tänker också att nu finns det möjlighet att ge han den där ensamtiden som de andra faktiskt inte fick så jätte mycket av . Men hur ska jag veta att det är just det han behöver / önskar sig när han blir stor . Det blir ju som två läger då hans syskon är äldre också , hmm svårt . Det blir ju ett litet ensam barn ändå

• Anonym (L)

Skaffa inte ett till barn bara för att ni tror att sonen vill det. Det ska ju vara för att NI faktiskt VILL ha ett till barn.

Personligen hade jag känt mig färdig redan efter två barn så jag hade absolut inte skaffat fler barn om jag var i era skor.

• Fjäril kär

Snart börjar han på dagis, får kompisar och annat att tänka på och längta efter. Och han hinner vänja sig vid att er familj ser ut som den gör.

Innan ni ens fått ett syskon kan han ju faktiskt bli det där trotsiga 3-års monstret ni aldrig upplevt...

Det går över.

Svar på tråden Skaffa barn 6? Hur ska jag tänka ?