• Skogssport

    Könsneutrala namn till en FLICKA!

    I den här omröstningen ska ni rösta på ett namn att ge till en FLICKA!

    Tänk alltså FLICKA när ni röstar.

    (Jag ska skapa en till omröstning med samma namn, där ni får rösta på ett av namnen att ge till en pojke).

    Men i denna omröstning ska ni alltså välja ett av namnet till en FLICKA!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Könsneutrala namn till en FLICKA!
  • Xenia
    Skogssport skrev 2020-08-07 15:08:25 följande:
    Sasha är ryskt. Men du kanske bara snubblade på t:et?

    Det finns könsneutrala namn som domineras av kvinnor; Juno och Maria, t.ex.
    Ja, jag menade ryskt. Vanja är ett ryskt smeknamn för Ivan. De brukar sluta på A.

    Juno är inte könsneutralt. Och definitivt inte Maria! Har du hört någon man som kallats för Maria? En annan sak är om de har det som ett religiöst andranamn. Maria blir inte ett mansnamn för det.

    Det finns ytterst få namn som är könsneutrala. Då är det oftast namn från olika kulturer, kvinnligt i en kultur, manligt i en annan.

    Eller så beror det på stavningen. Michel är ett franskt pojknamn, Michelle är ett franskt flicknamn (uttalas likadant). Michell är en (felstavad) variant av Michelle.
  • Anonym (ooo)
    Skogssport skrev 2020-08-06 17:51:59 följande:

    I den här omröstningen ska ni rösta på ett namn att ge till en FLICKA!

    Tänk alltså FLICKA när ni röstar.

    (Jag ska skapa en till omröstning med samma namn, där ni får rösta på ett av namnen att ge till en pojke).

    Men i denna omröstning ska ni alltså välja ett av namnet till en FLICKA!


    Nu kanske jag har missat någon kommentar för jag orkade verkligen inte  läsa alla andefattiga kommentarer, men TS, om de är könsneutrala så behöver man ju inte tänka att det är till en flicka eller pojke - det är väl det som är grejen? Varför skrev du så tydligt att det är till en FLICKA? Det styr ju folks tankar och blir högst "oneutralt", tänker jag 
  • Skogssport
    Anonym (ooo) skrev 2020-08-07 15:48:51 följande:

    Nu kanske jag har missat någon kommentar för jag orkade verkligen inte  läsa alla andefattiga kommentarer, men TS, om de är könsneutrala så behöver man ju inte tänka att det är till en flicka eller pojke - det är väl det som är grejen? Varför skrev du så tydligt att det är till en FLICKA? Det styr ju folks tankar och blir högst "oneutralt", tänker jag 


    För att se om personerna som röstar på tex Charlie i pojktråden, även röstar på Charlie i flicktråden.
  • Aniiee
    Xenia skrev 2020-08-07 15:45:19 följande:
    Ja, jag menade ryskt. Vanja är ett ryskt smeknamn för Ivan. De brukar sluta på A.

    Juno är inte könsneutralt. Och definitivt inte Maria! Har du hört någon man som kallats för Maria? En annan sak är om de har det som ett religiöst andranamn. Maria blir inte ett mansnamn för det.

    Det finns ytterst få namn som är könsneutrala. Då är det oftast namn från olika kulturer, kvinnligt i en kultur, manligt i en annan.

    Eller så beror det på stavningen. Michel är ett franskt pojknamn, Michelle är ett franskt flicknamn (uttalas likadant). Michell är en (felstavad) variant av Michelle.
    Maria är ett vanligt mansnamn i både sydeuropa, latinamerika och mellanöstern. Inte så ofta som tilltalsnamn kanske, dock.

    I Sverige heter nästan 800 män Maria och 6 har det som tilltalsnamn
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Härligt!)
    Xenia skrev 2020-08-07 15:45:19 följande:

    Ja, jag menade ryskt. Vanja är ett ryskt smeknamn för Ivan. De brukar sluta på A.

    Juno är inte könsneutralt. Och definitivt inte Maria! Har du hört någon man som kallats för Maria? En annan sak är om de har det som ett religiöst andranamn. Maria blir inte ett mansnamn för det.

    Det finns ytterst få namn som är könsneutrala. Då är det oftast namn från olika kulturer, kvinnligt i en kultur, manligt i en annan.

    Eller så beror det på stavningen. Michel är ett franskt pojknamn, Michelle är ett franskt flicknamn (uttalas likadant). Michell är en (felstavad) variant av Michelle.


    Michell är vanligare för män medan michelle är vanligare för kvinnor. Men inget är felstavat.

    Maria är ett könsneutralt namn och många män bär det som sitt tilltalsnamn. Juno bärs av flest kvinnor, men är ett vedertaget namn även för män.

    Du verkar ha väldigt dålig koll på det här ämnet.
  • Anonym (Siri)
    Anonym (Härligt!) skrev 2020-08-07 17:27:09 följande:

    Michell är vanligare för män medan michelle är vanligare för kvinnor. Men inget är felstavat.

    Maria är ett könsneutralt namn och många män bär det som sitt tilltalsnamn. Juno bärs av flest kvinnor, men är ett vedertaget namn även för män.

    Du verkar ha väldigt dålig koll på det här ämnet.


  • Xenia

    Tvärtom har jag bättre koll på namn och deras historia än de flesta. Att några få män heter Maria som tilltalsnamn gör det inte till ett mansnamn. Det är ett faktum att män brukar få det som ett religiöst andranamn men inte som tilltalsnamn. Det är löjligt att kalla det för ett "könsneutralt namn". 

    Juno var en romersk gudinna, hur kan det vara ett mansnamn? Det är den romerska motsvarigheten till den grekiska gudinnan Hera, är det också ett könsneutralt namn?

    Lee skulle kunna ses som ett könsneutralt namn men jag gillar inte såna superkorta namn och föredrar stavningen Li.

    Så jag vidhåller att dessa s k könsneutrala namn antingen är mansnamn el smeknamn (eller kvinnonamn när det gäller Juno). Och undrar fortfarande varför folk inte ska få fatta vilket kön barnet är. 

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Härligt!) skrev 2020-08-07 17:27:09 följande:
    Michell är vanligare för män medan michelle är vanligare för kvinnor. Men inget är felstavat.

    Maria är ett könsneutralt namn och många män bär det som sitt tilltalsnamn. Juno bärs av flest kvinnor, men är ett vedertaget namn även för män.

    Du verkar ha väldigt dålig koll på det här ämnet.
    Nja, jag skulle nog inte kalla Maria ett könsneutralt namn, för män som heter så brukar ju ha fått detta namn för att hylla (eller vad det nu är) Jesu moder. Dvs de bär en betydelsefull kvinnas namn. 
    Charlie däremot, tror knappast något flicka fått det namnet för att hylla tex Charlie Chaplin, så det är väl snarare ett mansnamn ursprungligen, som sedan har blivit könsneutralt. Föräldrarna vill att flickan ska heta så, utan någon tanke på någon annan person.
    Känner förresten även franska män som av samma anledning heter Marie, oftast i andra namn, eller typ Jean-Marie. Samt träffade en spanjor som fått full pott, han hette Jesus Maria.
  • Kirenaj68

    Eller Midori. Det betyder grönska på japanska och är ett vanligt namn på både pojkar och flickor i Japan.

  • Embla twopointoh

    En hel radda med namn där flera inte egentligen är könsneutrala. De flesta på listan uppfattar jag också som väldigt amerikanska (eller valfritt Commonwealth-land) när det kommer till könsneutraliteten. Namn som Sam eller Charlie kommer i Sverige att uppfattas som pojknamn, även om de i engelsktalande länder används som smeknamn för Samantha och Charlotte.

    Billy - Med Y är det ett absolut främst ett pojknamn, till en tjej har jag bara sett stavningen Billie.

    Elliot- Jag tror att 99,9% av alla som hör detta namn kommer att tro att det handlar om en pojke.

    Juno - Det är en gudinna i romersk mytologi, så det skulle jag inte vilja klassa som ett pojknamn. Det är däremot ett väldigt coolt namn på en tjej!

    Michell- Med den stavningen skulle jag uppfatta det som ett pojknamn. Hos dessa franska namn som kan bäras av bägge könen så stavas flicknamnen med E på slutet (Michel/Michelle, Daniel/Danielle osv)

    Nico - Är jag också tveksam till, de flesta skulle nog uppfatta detta som ett pojknamn.

    Sasha - Även om jag vet att detta används på tjejer, så protesterar min konservativa sida, eftersom det är ett ryskt smeknamn för Alexander.

  • Aniiee
    Kirenaj68 skrev 2020-08-07 20:21:52 följande:

    Eller Midori. Det betyder grönska på japanska och är ett vanligt namn på både pojkar och flickor i Japan.


    Sora, Makoto, Rin, Haku, Yuki, Juno (!), Megumi, Aasu, Kaori, Misaki, Sen.....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    Kirenaj68 skrev 2020-08-07 20:21:52 följande:

    Eller Midori. Det betyder grönska på japanska och är ett vanligt namn på både pojkar och flickor i Japan.


    Midori kan "stavas" på många sätt och en del kanji står ju för många saker. Midori kan betyda grönska, men det kan också betyda "kungsfiskare" (samma kanji) eller stavas "azurblå" (annan singular kanji) eller "uppriktig/ärlig fågel" (två kanji). Knepigt, knepigt.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Embla twopointoh
    Aniiee skrev 2020-08-07 20:59:11 följande:
    Midori kan "stavas" på många sätt och en del kanji står ju för många saker. Midori kan betyda grönska, men det kan också betyda "kungsfiskare" (samma kanji) eller stavas "azurblå" (annan singular kanji) eller "uppriktig/ärlig fågel" (två kanji). Knepigt, knepigt.
    "Knepigt" är väl en synonym för "japanska"? Flört
  • Anonym (Hen)
    Kirenaj68 skrev 2020-08-07 20:18:11 följande:

    Bengt-Anna blir bra. Båda könen med i namnet och då blir det ju neutralt.


    Hahahahahaha, Roger-Lisa
  • Aniiee
    Embla twopointoh skrev 2020-08-07 21:06:40 följande:
    "Knepigt" är väl en synonym för "japanska"? Flört
    Haha, ja, typ =P
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Xenia

    Jag röstade som sagt på Juno. Mitt andra val är Michell, som jag antar uttalas som Michelle, dvs "mi-CHELL".

    Nico vore ett perfekt smeknamn för Nicolina eller Nicolette.

    Elliot är ett av de där trendiga amerikanska "efternamn-som-förnamn".

    När folk ska vara originella så väljer de alltid samma sak, dvs amerikanska namn. Juno låter klassiskt romerskt men har ju förekommit i en känd amerikansk film.

Svar på tråden Könsneutrala namn till en FLICKA!