• Positivakakan

    Vilken vecka är jag gravid i?

    Normalt sett så har jag en 28 dagars cykel men med ett MA och ett MF detta år så har cykeln blivit lite rubbad.

    Min senaste mens första dag var 10/7 och jag blödde i sex dagar, alltså fram till 15/7.

    ÄL var beräknad den 26/7

    Enligt appen FLO är min mens nu beräknad att komma på måndag (10/8). Jag tog ett grav test igår pga smått mensvärk samt nyfikenhet om det skulle ge utslag även fast det är 4 dagar innan BIM.

    Chockad blev jag när det står 2-3 på CB veckoindikator. Och glad om något.

    Men nu till frågan... HUR går detta ihop? Jag kan knappast ha BIM på måndag och räknar jag 28 dagars cykel hade jag BIM igår, när jag tog testet. Men då skulle det väl stå 1-2?

    Kan jag haft ÄL precis när jag slutat blöda? Någon som varit med om liknande? Jag ska ta ett till CB imorgon för att se om det ökat till 3+

  • Svar på tråden Vilken vecka är jag gravid i?
  • Anonym (myself)

    Faktiskt ingen av oss är asiat (och jag vågar inte påstå att vi äter asiatiskt ofta, men vi försöker alternera maträtter så gott det går, så det blir olika hela tiden )
    Däremot vill jag gärna tipsa om en koreansk spenatsallad - spenaten i sig är ju ganska trist, men den är ju jättenyttigt, så jag var väldigt glad att hitta en sån god recept!
    150 g färsk spenat
    1 gul lök (hackad)
    1 vitlöksklyfta
    3 ml olja
    2 nypor chillipulver
    1 krm paprika
    1 tsk sesamfrön
    1/2 msk sojasås
    salt
    Koka upp vatten, lägg i spenaten - rör om i ca 30-40 sekunder,  häll av varmt vatten och häll på kallt vatten - låt stå 10-20 sec.
    Häll av vatten och låt rinna av allt, samt krama ur överskott av vatten. Lägg spenaten i en skål.
    Värm upp stekpanna med olja, lägg i hackade lök, paprika- och chillipulver, stek tills löken får fin färg (ca 3 min).
    Lägg över löken till spenaten, pressa dit även vitlöken. Tillsätt sojasås, salt (smaka av - det behövdes mer salt är jag trodde då sojasåsen tog inte över), rör om väl och strö på sesamfrön. Klart! Man kan servera direkt, dock tyckte jag att salladen smakade ännu godare dagen efter, när alla smaker verkligen blandades Tungan ute

    Verkligen lätt och gott! Passar till vilken som helst mat som tillbehör/sallad.

  • Positivakakan

    Wow det där lät supergott! Måste testas :)

    Ja vi måste verkligen bli bättre på att variera vår kost, speciellt nu under graviditeten har det blivit så enformigt och tråkigt. Jag älskar all sorts mat, likaså sambon. Så det är ju ett +!

  • Positivakakan
    Anonym (Undrar) skrev 2021-01-22 16:41:44 följande:

    Hej är med om samma sak att jag fått 2-3 på CB 11 dagar efter äl, vilket typ borde vara omöjligt eftersom man ska få 1-2 först, undrar om de stämde för dig, eller om du blev bakåtflyttad på ul ? :)


    Ja alltså tydligen så måste min ÄL kommit sjukt tidigt för att jag har inte flyttats i datum, varken första eller sista UL :)

    Grattis förresten!
  • Anonym (myself)

    Oj, nu har det gått ett tag till - hur mår du? Börjar du bli klar inför förlossningen? Eller kanske du har t o m fått din bebis?
    Varit hos BM idag (nu ska jag gå dit varje vecka för att mäta blodtrycket och även ska på ett TUL om ett par veckor, men vi får se om han inte kommer lite tidigare, hehe), allt såg bra ut och pojken ligger ganska långt ner dock inte fixerat än (men vad jag förstår så gör de inte det alltid för omföderskor).
    Vi är klara med all inhandling, så det är bara kvar att skruva ihop spjälsängen (kanske gör det nu i helgen) och förhoppningsvis byta däck (vi har dubbdäck, så vi kan inte köra på de efter 15/4 och då blir det lite svårt med logistiken då vi brukar både byta däck och tvätta bilen in- och utvärtes - lämnar till en firma och själva går på ett café eller handlar i centrum, men vagnen får ju inte plats om alla däck är inlastade). Så, jag håller tummarna att det slutar snöa fr o m nu och t o m hösten

  • Positivakakan

    Heej! Förlåt för sent svar, jag har inte varit så aktiv senaste veckorna. Men tänkte logga in och skriva till dig så det var ju tur :) jag mår bra, förutom extrem halsbränna!! Har vänt på dygnet också så sover lite när och hur som helst. Allt är tungt och jobbigt, jag klarar knappt att gå en promenad. Jag känner mig bara plufsig och otymplig, längtar tills han väljer att titta ut! Har fått som förvärkar lite då och då (främst nätter), men annars tycker jag inte att det hänt något speciellt. Hur går det för dig? Du är ju en vecka före mig också!!

    Ja nu behöver du nog inte oroa dig för snö längre ;) vi hade 13+ idag. Underbart men samtidigt påfrestande när man inte orkar gå ut, haha!! Vi har inhandlat allt och är så gott som färdiga nu vi med, idag teståkte vi till förlossningen för att se hur långt tid det tar, haha!

  • Anonym (myself)

    Hej!
    Åh, vad jag förstår dig, det är rätt så tungt. Fast inte för mig längre - vår son har bestämt att komma redan förra lördag (dvs prick för en vecka sedan hade jag inte en aning om att 3 timmar senare mitt vatten skulle gå och ytterligare 4 timmar senare skulle jag föda min lilla pojke! Allt gick jättesnabbt - jag åkte in till SöS egentligen för kontroll, då det var väldigt lite vatten som kom. Min man stannade hemma och jag tog bilen (jag hade ju inga värkar än då och trodde till 99% att jag skulle bli hemskickad för att invänta värkarna). Men ca 15 min senare när jag kom fram, så började jag känna av första värkar och på BB kunde konstatera att dessa var redan regelbundna. Sen på 3 timmar blev jag öppen fullt och min man hann knappt till själva förlossningen (jo, han var med hela tiden, men det var typ sista 1,5 timme, då han behövde lämna vår dotter till grannar, samla lite grejer, sen åka taxi till BB, springa till mig för att hämta bilnycklar och hämta alla grejer därifrån). Med andra ord, jag hann inte med nån smärtlindring, men allt gick så gott som det bara kunde gå, samt fick inte ens några bristningar. Jag kan verkligen inte klaga på nåt, haha. Och vår son föddes 20/3 kl. 2.22.
    Vi fick stanna på BB i 2 dygn, då han fortfarande räknades som prematur, men alla kontroller slutligen såg jättebra ut, så vi släpptes hem i måndags.
    Det lustiga med hela förra fredag var att jag varit på SöS på morgonen för TUL och de beräknade att han skulle väga 3190 (några timmar senare vägde han 3230 och vad 52 cm lång). Jag tittade på parkeringen i närheten, hur man går nånstans och sånt (trots att vi planerade ju inte ha vår bil med oss, utan skulle åka taxi fram och tillbaka - aldrig i livet skulle jag ens tänka en tanke att åka till BB själv med värkar ) Men livet bestämmer annorlunda ibland.
    Så nu har vi varit hemma i några dagar, varit på efterkontroll på SöS och hörselscreening - så livet fortsätter
    Och det kan gå väldigt fort och oväntat, haha
    Nu ska jag hålla tummarna att allting ska gå så lätt för dig också!!!

  • Positivakakan

    Nej men STORT grattis!!!! Kan inte göra emojis från mobilen men jag gör flera firande emojis med bubbel och ballonger =D inte skulle jag tro att du redan fått din älskling, hur känns det?! Vad sjukt att det bara gick sådär, poff! Det sjuka är ju att det kan hända när som helst men ändå så förstår man inte riktigt det.

    Så härligt att höra att allt gick så smidigt och lätt, utan komplikationer dvs. Och att du klarade dig från bristningar, vad skönt! Åh, jag är verkligen så glad för er skull <3

    Hur mådde du dagarna innan detta? Hade du någon som helst känsla av att det var på g? Vissa säger ju att man kan bli rätt lös i magen och så. Ovanlig aktivitet från bebbe?

    Jag har en stark känsla av att mitt lilla hjärtegull kommer att vilja stanna i magen så länge han bara kan. Kanske tror jag det för att det enligt mig skulle vara värsta scenario, att bli igångsatt.

    Sen sitter jag i karantän sen 1 vecka tillbaka så dagarna går inte snabbt, och inte är det kul heller ;) men men, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :)

  • Anonym (Sara)

    När har ni bf?:) verkar vara samtidigt som mig . Har ni några känningar??

  • Anonym (myself)

    Tack så mycket! Jo, det har nu gått en vecka sen han dök upp i vår familj men vi är fortfarande lite förvånade över det, haha Första natten på BB sov han bredvid mig och jag fångade mig själv på tanke när jag vaknade att han ligger där och gnyr - det var typ, oj, just det, han är ju redan här
    Jag har verkligen inte känt nånting varken dagarna eller ens timmarna innan - allting var precis som vanligt. Med dottern vaknade jag bara helt plötsligt på natten av första värkarna och då ville min mage rensa sig (men då tog allting 25 timmar, så jag hann med allting där emellan, den här gången inte ens det. haha).
    Jag hade tänkte på att han kan komma tidigare (dock tänkte jag så med dottern också men det stämde inte alls), dessutom läste jag nånstans att egentligen ju äldre man är, desto större risk att gå över tid. Det lustiga var att jag pratade med min kollega några dagar innan samma vecka och vi på skoj kom fram till att det skulle passa bäst om han kom nästa vecka (dvs den här veckan som är nu), då det passar bäst arbetsmässigt Men han tyckte att helgen passade ännu bättre
    Vi hade planerat in att min man skulle jobba hemifrån sista 2 veckor före BF för karantänens skull, men han hann aldrig
    Men nu håller vi tummarna för dig, så att er son kommer någorlunda snart (men inte för snart) och smidigt

  • Anonym (myself)
    Anonym (Sara) skrev 2021-03-27 07:18:01 följande:

    När har ni bf?:) verkar vara samtidigt som mig . Har ni några känningar??


    Jag hade 10/4, men sonen kom 20/3
  • Positivakakan

    Men va sjukt!! Jag har också läst många som säger att de blir dåliga i magen när det är dags. Nej alla förlossningar är ju så unika, hur känns det nu när det gått några veckor? Måste vara underbart. Jag är så taggad på att min lilla bebbe ska titta ut, på torsdag är det exakt 1 vecka till bf. Jag har börjat få vääldigt mycket sammandragningar, lite molvärk till och från också. Men senaste veckan har sammandragningarna verkligen gjort sig till synes.. :) dock ska man inte hoppas på något. Jag är nöjd så länge jag slipper bli igångsatt hehe.

    Jag har varit väldigt rädd inför fl men för varje dag känns det som jag vänjer mig! Hur kände du inför förlossningen?

  • Anonym (myself)

    Ja, det är fortfarande lite overkligt, men underbart! Han är ju 2,5 veckor nu. Redan!
    Jag mår jättebra - enda problemet jag har är att jag blev trög i mage (tror att största problemet ligger i att han äter så pass ofta - all vätska jag dricker går åt mjölken och finns inget kvar till tarmar. Måste försöka att dricka ännu mera, men jag börjar jobba lite nu, så då blir det lättare med drickandet - man har typ en rutin att glaset står bredvid och man snuttar på det hela tiden )
    Bäda gångenr så var jag ganska rädd för förlossning. Både att det ska göra ont, samt att man vet ju aldrig hur det ska gå. Den här gången dock, bestämde jag mig att försöka vara lite mer positivt inställd till förlossning (och i o m att magen var större och mer i vägen nu, så var det lättare att motivera sig, haha). Jag såg nästan fram emot förlossningen - man ville ju testa lite saker som en hört på gravidyoga (hann inte prova nåt dock). Och det kanske det som hjälpte mig - jag lät kroppen ta hand om allt själv och det gick ju suveränt!

  • Positivakakan

    Åh, lilla pojken. Har ni bestämt namn än? Har ju helt glömt att fråga det!

    Ja men exakt, man ska vara positiv men samtidigt veta om risker, anser jag vara en sund inställning! Och du som redan gått igenom en FL visste ju lite mer vad som väntade :)

    Jobbigt med trög mage, det kan jag säga att jag också har. Så försöker också att dricka ännu mer, men har fått börja med sådana dospåsar nu som ska göra det lättare hehe. Har varit många jobbiga stunder på toa.

    Jag är också så motiverad just nu! Fy vad trött jag är på att ligga här som en val, och min mage, den är så stor. Som ett bowlingklot! Sammandragningarna ökar markant vilket gör det svårt att sova och förvärrar halsbrännan så jag är så redo nu ;)

  • Anonym (myself)

    Ja, problem med trög mage är välkända både under gravidideten och efter förlossningen Men vi löser det, som allt annat
    Vi har bestämt oss för tilltalsnamnet - det blir Dominik Men det är fortfarande oklart om andra namn (dottern har 3 namn, så vi tycker att lillebror ska få lika många och där är det fortfarande lite problem med att bestämma, haha - papper från Skatteverket ligger och väntar på sin tur )
    Ja, men om sammandragningarna tilltar, så är det väl ett bra tecken att finalen är nära Håller tummarna att ni får er lilla pojke innan helgen Kanske t o m idag?

  • Positivakakan

    Ja fy, fick ringa in till FL igårkväll pga jag trodde min mage skulle gå sönder. Hade tagit dulcolax och gör aldrig om det, fick sådana värksmärtor så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Nu kör jag dulcosoft och mycket vatten haha!

    Ingen bebis i sikte - jag har tid på onsdag för att träffa läkare ang igångsättning. Känner mest, kan det bli onsdag nu för jag är så j*vla trött på att vara gravid. Usch, bara massa krämpor. Nej, nu vill jag ha min pojke här :) men han trivs bra där inne hehe

    Vilket fint namn!! Hur känns det att vara 2-barns mamma nu då? =)

  • Anonym (myself)

    Åh, nej, stackars dig! Inte roligt alls med ont, som dessutom inte leder till nåt produktivt eller en bebis.
    Och ja, det är faktiskt inte roligt att vara höggravid
    Har ni tänkt ut nåt namn än? Vi hade flera namn att välja från men ville se vår kille innan vi bestämde oss
    Nej, jag har inte riktigt vant mig vid att vara 2-barnsmamma, haha. Och med tanke på att sonen är vädigt lik vår dotter när hon var bebis, så rätt så ofta fångar jag mig på tanke att det är hon som är i min famn och inte en ny bebis

  • Positivakakan

    Precis som du säger, ska man ha ont ska det ju komma något bra utav det haha!! Äsch, jag får se smärtan som en förberedelse ;)

    Han ska heta Gabriel, och nu har vi fått en massa presenter där det står Gabriel på så nu måtte han se ut som en sådan ;)

    Vi hade så svårt att komma överens om ett namn vi båda verkligen tyckte om men nu har man vant sig vid det.

    Åh, jag kan tänka mig det. Visst, din dotter är ju så pass ?stor? att hon klarar att ta hand om sig själv men ändå!

    Vad fint att de är lika också, tycker du att han är mer lik dig eller din man om man jämför när ni var bebisar? Sånt är ju kul att jämföra =)

  • Anonym (myself)

    Jag tycker att Gabriel är ett jättefint namn! Då får han se ut som en Gabriel då
    Precis - vår dotter är så stor att hon gör allt själv (väldigt skönt faktiskt, när man har en bebis som vaknar 1500 ggr per natt) - hon går upp själv, äter frukost och även kollar att jag vaknar (då jag säger hejdå när hon går till skolan). Hon även tar hand om sin lillebror när jag byter om och borstar tänderna, så han inte gråter. Perfekt!
    Båda barn är väldigt lika mig (hela min familj är väldigt lika varandra - både jag, min halvbror och vår mamma, så det är våra gener som går vidare), men visst finns det lite av min man också i barnen

  • Anonym (J)
    Anonym (myself) skrev 2021-01-25 08:43:38 följande:

    Faktiskt ingen av oss är asiat (och jag vågar inte påstå att vi äter asiatiskt ofta, men vi försöker alternera maträtter så gott det går, så det blir olika hela tiden )

    Däremot vill jag gärna tipsa om en koreansk spenatsallad - spenaten i sig är ju ganska trist, men den är ju jättenyttigt, så jag var väldigt glad att hitta en sån god recept!

    150 g färsk spenat

    1 gul lök (hackad)

    1 vitlöksklyfta

    3 ml olja

    2 nypor chillipulver

    1 krm paprika

    1 tsk sesamfrön

    1/2 msk sojasås

    salt

    Koka upp vatten, lägg i spenaten - rör om i ca 30-40 sekunder,  häll av varmt vatten och häll på kallt vatten - låt stå 10-20 sec.

    Häll av vatten och låt rinna av allt, samt krama ur överskott av vatten. Lägg spenaten i en skål.

    Värm upp stekpanna med olja, lägg i hackade lök, paprika- och chillipulver, stek tills löken får fin färg (ca 3 min).

    Lägg över löken till spenaten, pressa dit även vitlöken. Tillsätt sojasås, salt (smaka av - det behövdes mer salt är jag trodde då sojasåsen tog inte över), rör om väl och strö på sesamfrön. Klart! Man kan servera direkt, dock tyckte jag att salladen smakade ännu godare dagen efter, när alla smaker verkligen blandades

    Verkligen lätt och gott! Passar till vilken som helst mat som tillbehör/sallad.


    Supergott låter det! Ska testa idag. Tack för tipset
  • Anonym (myself)

    Hur gick det för er? Jantar att bebisen har kommit och redan varit hemma ett tag Hur gick förlossningen? Har ni vant er vid att vara 3?

Svar på tråden Vilken vecka är jag gravid i?