• Anonym (KalleP)

    Inget sex = lösning?

    Lever i ett förhållande sedan snart tjugo år med en underbar fru och två barn.

    Sexet avtog efter barn nummer två och har aldrig repat sig. Blir sex en gång i halvåret, ofta mer sällan och någon enstaka gång en gång i kvartalet med det är undantag.

    Vi har pratat om det. Jag har förklarat hur viktigt det är för mig. Men hon gör inget för att ändra på saken. Alltid jag som tagit initiativ, alltid jag som erbjuder närhet. Men jag mår dåligt. Jag orkar inte längre. Hatar att känna mig oattraktiv och dålig.

    Gått så långt att man undrar om det här ens är ett liv att leva.

    Är dock grymt duktig på att dölja det. Visst humöret påverkas rejält, alltså lättare lite sur eller så.

    Men tror jag kanske kommit på en lösning. Och behöver hjälp. Hur blir man av med sexlusten och kåtheten? Har försökt att inte tänka sexuellt när frugan duschar eller när jag ser henne med underkläder och absolut inte närma mig då.

    Vill liksom tappa intresset för sex så vi är på samma nivå och kan njuta av livet så som vi lever det.

    Älskar min fru mer än sex så lämna är absolut INTE ett alternativ!!!

    Hur gör ni andra som lever i ett förhållande med lite eller inget sex? Onanera varje dag är liksom inte superspännande.

  • Svar på tråden Inget sex = lösning?
  • Anonym (Rödluvan)

    Är det säkert hon inte har sexlust? Kanske inte lust till dig bara?

  • Allanojag
    Steven01 skrev 2020-08-15 08:58:52 följande:

    Ts skriver att han har en underbar fru men hur bra kan hon vara om hon inte ens vill ha sex? Är hon så bra på att göra köttbullar eller vad?
    Nä ts du har försökt men det kommer ändå aldrig att fungera. Lämna henne och hitta nån ny som uppskattar dig på riktigt.


    Helt rätt skrivet, har det gått såhär långt så beror frånvaron av sex på att förhållandet helt enkelt är dött. Lägg ner det TS, och gå vidare i livet.
  • Anonym (Har vant mig)

    Min fru tappade nästan all sexlust i samband med klimakteriet.

    Vi har pratat om det och hur vi känner och jag förklarde att jag blir helt avtänd om hon försöker sig på någon form av barmhärtighets sex så då är jag hellre utan.

    Sedan tog jag en djup fundering om Jag vill leva så här resten av livet och bestämde mig för att jag tycker om henne och det är inte hennes fel att hon inte har samma sexlust längre.

    Onani är ingen lösning för mig så jag bestämde mig för att helt enkelt sluta tänka på sex. Det funkar faktiskt bra efter en tid man får se till att inte trigga igång tankarna bara. Det är faktiskt skönt att inte ha det där behovet längre! 

  • Anonym (Besviken bitter frustrerad gift man)

    har det likadant. har varit så hela tiden i snart 25 års äktenskap. kan inte skilja mig, ekonomin och det praktiska sätter stopp. känns som att jag har blivit fast med en övervakare av min avhållsamhet. gift så att jag inte kan ha sex mer. och nej, det är inte bara det där in-ut, jag vill ha hela paketet med närhet och en kvinna som vill ha MIG och inte kan hålla händerna borta från MIG. men det verkar vara helt omöjligt och det gör mig totalt galen. 


    sexlöst är inget alternativ. jag känner mig oälskad, oönskad, som en börda, någon som bara är ivägen. som om det bästa för alla vore om jag bara försvann, eller åtminstone fann mig i min lott med att vara dömd till ett sexlöst liv trots att jag alltid haft en mycket stark sexdrift. jag längtade så... och längtar fortfarande. och snart är det försent. 


    vet inte vad jag vill tillföra tråden egentligen... kanske bara skriva av mig.

  • Anonym (Äntligen där)

    Jag känner igen allt det som TS skriver och har upplevt exakt samma sak. Sex, eller närmare bestämt min sexlust, blev något som svärtade ner vårt förhållande. Jag hade ofta dåligt samvete för att jag hade lust till min fru och att jag med det även fick henne att ha dåligt samvete över att "inte räcka till" för mig. Sex blev något som jag upplevde som pinsamt och primitivt. Jag borde kunna stå över det. Jag borde inte sänka mig så lågt att styras av låga drifter.

    Det krävs att du är fast beslutsam och disciplinerad. Att du är bestämd i din uppfattning att ditt förhållande med din kvinna är så viktigt att din sexdrift inte skall få förstöra det. Att du högaktar henne så. Det var de bärande hörnstenarna för mig. Jag har fortfarande en sexdrift men jag har lyckats styra bort den från henne. Nu hanterar jag min sexdrift som en ungkarl. Alltså jag onanerar någon gång i bland. Bara för att släppa på trycket. Relationen till min fru är stark och varm. Vi har mycket närhet och bekräftar varandra på olika sätt. Men dock inte sexuellt längre tack och lov. Mina känslor för henne är närmast som för en syster eller en extremt nära tjejkompis. Min partner för livet. Jag kommer aldrig att svika henne. 

    Jag är extremt tacksam för att inte säga lättad, att jag har lyckats bekämpa min sexlust på så sätt att den inte fördärvar vårt förhållande. 

    Det handlar om beslutsamhet, disciplin och prioriteringar. 

  • Anonym (blä)

    Föreslå en öppen relation eftersom hon ändå inte vill ha sex eller tycker att sex ingår i relationen.
    Att gå på massage kan annars vara ett alternativ.

  • Mimosa86
    Steven01 skrev 2020-08-15 08:58:52 följande:

    Ts skriver att han har en underbar fru men hur bra kan hon vara om hon inte ens vill ha sex? Är hon så bra på att göra köttbullar eller vad?

    Nä ts du har försökt men det kommer ändå aldrig att fungera. Lämna henne och hitta nån ny som uppskattar dig på riktigt.


    Ja har man den inställningen att man har en fru för i huvudsak sex och köttbullar, då kommer man garanterat bli sexlös. Klart man kan älska någon och ha ett fantastisk tillvaro utan sex. Tråkigt i och för sig, men sex är en del av relationen. Inte hela
  • Bjoer
    Anonym (Alva) skrev 2020-08-14 01:12:18 följande:
    En man kan generellt sett (ursäkta generalisering) ligga med sin hustru fast relationen är kass för sex är liksom en självständig del av relationen. Så är det sällan för kvinnor. Där är det mer en helhet.
    Det här stämmer rätt bra. Jag och min sambo har diskuterat det här lite och det finns liksom ett glapp i prioritering och hur vi fungerar. Säg att det finns en del saker att göra och att båda är lite småsugna. Jag vill ligga först för att sen ta tag i det som behöver göras, för annars tänker jag på sex och kan inte koncentrera mig på uppgifterna. Hon vill göra saker först och när det är klart ligga för annars tänker hon på det som behöver göras och kan inte koncentrera sig på sexet. Det här känns som en klassisk diskrepans mellan kvinnor och män som båda måste förstå. Det kräver lite kompromisser från båda håll för att det ska funka i längden.
  • Bjoer
    Mimosa86 skrev 2020-08-21 09:44:23 följande:
    Ja har man den inställningen att man har en fru för i huvudsak sex och köttbullar, då kommer man garanterat bli sexlös. Klart man kan älska någon och ha ett fantastisk tillvaro utan sex. Tråkigt i och för sig, men sex är en del av relationen. Inte hela
    Men det kan vara en deal breaker.
  • Anonym (G)
    Mimosa86 skrev 2020-08-21 09:44:23 följande:

    Ja har man den inställningen att man har en fru för i huvudsak sex och köttbullar, då kommer man garanterat bli sexlös. Klart man kan älska någon och ha ett fantastisk tillvaro utan sex. Tråkigt i och för sig, men sex är en del av relationen. Inte hela


    Når man inser att man älskar någon av gammal vana och lever i det förflutna. Man tar varandra för givna och utåt sett är allt fantastiskt men inåt är allt frustrerande då kanske man ska tänka på vad som är viktigt med livet. Det är ett stort beslut att lämna men kom ihåg att ingen minns en fegis.
  • Steven01
    Mimosa86 skrev 2020-08-21 09:44:23 följande:
    Ja har man den inställningen att man har en fru för i huvudsak sex och köttbullar, då kommer man garanterat bli sexlös. Klart man kan älska någon och ha ett fantastisk tillvaro utan sex. Tråkigt i och för sig, men sex är en del av relationen. Inte hela
    Det kanske är sant för dig men för flertalet stämmer det inte. Om hon inte vill ha sex med dig är det dags att byta till någon som faktiskt uppskattar hela dig och inte bara plånboken.
  • tomix11

    Kan flika in att antidepressiva läkemedel fungerar fantastiskt bra på att sänka lusten! Samt att den blir lättare att kontrollera. Sedan är det kanske ingen bra lösning i längden!

  • Anonym (Nope)
    Anonym (Man40+++) skrev 2020-08-14 15:05:15 följande:
    Jag är man, närmare 50 än 40, +20årig relation, 3 barn i tonåren, "perfekt yttre" med allt vad det kan tänkas innebära.

    Det du skriver skulle lika gärna kunna ha varit jag som skrev. Så vad vill jag få sagt; tror inte nödvändigtvis att det handlar enbart om manligt och kvinnligt.

    Jag och min sambo har haft våra ups and downs i vårt gemensamma sex-och samliv. Ibland har det berott på mig (ofta jobb-och stressrelaterat), och ibland på min sambo (anser jag!). Vi har tagit oss ur dessa svackor oftast, genom att prata, ibland genom att verkligen ta bladet från munnen (säga ifrån!).

    Men jag kan känna igen mig hos TS. Senaste åren (2-3) så har jag också levt med känslan av att det främst är jag som tar initiativ, ser tillfällen, ser möjligheter. Nu lever jag och min sambo i en relation där vi sällan nekar varandra dock. Men ändå... Tar inte jag initiativ så kan det gå lång stund mellan gångerna. Och att spela ett waiting game är inte alltid så lyckat, det leder lätt till frustration som lätt kan spilla över i irritation.

    "Hon är inte attraherad av dig" (brukar vara ett svar!). Njae, i mitt fall så är jag tämligen säker på att det inte stämmer. Jag har inga "trivselkilon" som sitter i vägen, jag klär mig snyggt (även när jag är hemma), sköter min hygien, tränar för husbehov etc och jag får komplimanger av min sambo.

    "Du hjälper inte till med hushållsarbetet" (brukar också vara ett svar!) Njaee, det stämmer inte heller anser jag. Jag lagar mat, jag handlar, jag hänger tvätt, jag skjutsar barn till aktiviteter, jag går på föräldramöten, jag klipper gräset, tvättar bilarna etc. Och i mångt och mycket hjälps vi åt, med det mesta, för det mesta gällande hus-och-hem och Familjen AB.

    För mig handlar det om att det ligger på båda parters ansvar att just ta ansvar för det gemensamma sex-och samlivet. Annars är risken stor att det faller mellan stolarna och så blir det mindre, och mindre, och mindre och tillslut dör det ut.

    Och en del i det ansvaret är ju att våga (!) prata om det, våga lyfta frågan när det börjar skava och när det börjar kännas jobbigt. Somliga har lättare för det, somliga svårare. Jag hade svårare för det i början av vår relation. Det kändes konstigt. Jag såg mig som en sexuell person som älskade sex (lite som vi män ofta beskrivs - alltid redo!). Nu har jag betydligt lättare att säga åt min sambo att "nu måste vi ta tag i vårt sexliv" när jag anser att hon "tappat bollen lite".

    Vill man ha ett fungerande sex-och samliv så måste man jobba för det, man kan inte alltid utgå från att det händer av sig själv. För en del krävs det inte mycket jobb, för andra mer.

    Att leva som TS skulle jag aldrig palla under en längre tid, ej heller skulle jag se lösningen att totalt disconnecta som sexuell varelse, eller börja knapra "lyckopiller" som en hållbar lösning.

    mvh
    Sorry, men det hjälper föga att mannen inte är tjock, smutsig och gör sin del av hushållsarbetet. Det krävs mycket mer än så. För mig som kvinna sitter attraktionen i hur han tar på mig, hur han pratar med mig och lyssnar, att det finns ett genuint intresse, hålla spänningen vid liv (så himla viktigt) osv osv. Att tro att kvinnan ska bli kåt bara för att mannen har snygga kläder är tyvärr helt fel.
  • Anonym (KalleP)
    Anonym (En vän) skrev 2020-08-13 17:03:36 följande:

    En vän till mig lever också utan sex i förhållandet. Han gick till läkaren och fick antidepressiva utskrivet, något du kan tänka dig kanske?


    Tack för tipset! Ska nog kolla upp det!!
  • Anonym (Man40+++)
    Anonym (Nope) skrev 2020-08-24 19:07:46 följande:
    Sorry, men det hjälper föga att mannen inte är tjock, smutsig och gör sin del av hushållsarbetet. Det krävs mycket mer än så. För mig som kvinna sitter attraktionen i hur han tar på mig, hur han pratar med mig och lyssnar, att det finns ett genuint intresse, hålla spänningen vid liv (så himla viktigt) osv osv. Att tro att kvinnan ska bli kåt bara för att mannen har snygga kläder är tyvärr helt fel.
    Absolut, jag förstår det. Det jag försökte lyfta fram är att det brukar vara sedvanliga svar här på FL (från andra). Men att det inte alltid är svaren som passar in för relation X i jämförelse med relation Y. Det kan vara något helt annat som gör att relationen går i stå...

    Så jag håller med dig, det finns så många fler parametrar att ta hänsyn till.
  • Anonym (C)
    Anonym (Man40+++) skrev 2020-08-25 09:46:20 följande:

    Absolut, jag förstår det. Det jag försökte lyfta fram är att det brukar vara sedvanliga svar här på FL (från andra). Men att det inte alltid är svaren som passar in för relation X i jämförelse med relation Y. Det kan vara något helt annat som gör att relationen går i stå...

    Så jag håller med dig, det finns så många fler parametrar att ta hänsyn till.


    Håller med! Men jag vill nog ändå säga att det är knasigt att trycka undan sexdriften. Håller definitivt att det är många parametrar som ska stämma. Men man är ändå två i relationen. En kan inte bara lägga samlivet på hyllan. Det är ändå en viktig del i relationen. Att det går upp och ner är naturligt. Men jag tycker man har ansvar gentemot sin partner. Kommunikation är superviktigt. Annars ta hjälp utifrån. Starta om med intimitetsövningar. Det ska vara glädje, lust och intimitet!
  • Jaguar1234
    Anonym (Man40+++) skrev 2020-08-14 15:05:15 följande:

    Jag är man, närmare 50 än 40, +20årig relation, 3 barn i tonåren, "perfekt yttre" med allt vad det kan tänkas innebära.

    Det du skriver skulle lika gärna kunna ha varit jag som skrev. Så vad vill jag få sagt; tror inte nödvändigtvis att det handlar enbart om manligt och kvinnligt.

    Jag och min sambo har haft våra ups and downs i vårt gemensamma sex-och samliv. Ibland har det berott på mig (ofta jobb-och stressrelaterat), och ibland på min sambo (anser jag!). Vi har tagit oss ur dessa svackor oftast, genom att prata, ibland genom att verkligen ta bladet från munnen (säga ifrån!).

    Men jag kan känna igen mig hos TS. Senaste åren (2-3) så har jag också levt med känslan av att det främst är jag som tar initiativ, ser tillfällen, ser möjligheter. Nu lever jag och min sambo i en relation där vi sällan nekar varandra dock. Men ändå... Tar inte jag initiativ så kan det gå lång stund mellan gångerna. Och att spela ett waiting game är inte alltid så lyckat, det leder lätt till frustration som lätt kan spilla över i irritation.

    "Hon är inte attraherad av dig" (brukar vara ett svar!). Njae, i mitt fall så är jag tämligen säker på att det inte stämmer. Jag har inga "trivselkilon" som sitter i vägen, jag klär mig snyggt (även när jag är hemma), sköter min hygien, tränar för husbehov etc och jag får komplimanger av min sambo.

    "Du hjälper inte till med hushållsarbetet" (brukar också vara ett svar!) Njaee, det stämmer inte heller anser jag. Jag lagar mat, jag handlar, jag hänger tvätt, jag skjutsar barn till aktiviteter, jag går på föräldramöten, jag klipper gräset, tvättar bilarna etc. Och i mångt och mycket hjälps vi åt, med det mesta, för det mesta gällande hus-och-hem och Familjen AB.

    För mig handlar det om att det ligger på båda parters ansvar att just ta ansvar för det gemensamma sex-och samlivet. Annars är risken stor att det faller mellan stolarna och så blir det mindre, och mindre, och mindre och tillslut dör det ut.

    Och en del i det ansvaret är ju att våga (!) prata om det, våga lyfta frågan när det börjar skava och när det börjar kännas jobbigt. Somliga har lättare för det, somliga svårare. Jag hade svårare för det i början av vår relation. Det kändes konstigt. Jag såg mig som en sexuell person som älskade sex (lite som vi män ofta beskrivs - alltid redo!). Nu har jag betydligt lättare att säga åt min sambo att "nu måste vi ta tag i vårt sexliv" när jag anser att hon "tappat bollen lite".

    Vill man ha ett fungerande sex-och samliv så måste man jobba för det, man kan inte alltid utgå från att det händer av sig själv. För en del krävs det inte mycket jobb, för andra mer.

    Att leva som TS skulle jag aldrig palla under en längre tid, ej heller skulle jag se lösningen att totalt disconnecta som sexuell varelse, eller börja knapra "lyckopiller" som en hållbar lösning.

    mvh


    Väldigt bra skrivet.

    Håller med dig till punkt och pricka.

    Man måste prata med sin partner lösa saker tillsammans även om det är obekvämt.

    Jag älskar sex med men man måste respektera att män och kvinnor är inte exakt likadana utan olika individer.

    Tack för mig!
    Sex är jätte viktigt
Svar på tråden Inget sex = lösning?