• Nicco123

Tråkiga brudklänningar?

Hej, en liten fundering såhär i solstolen.

Alla brudar är självklart vackra och alla får ha precis den klänning de vill, så!

Jag har varit på några få bröllop, men sett desto fler på mina vänners instastorys och övriga sociala medier och brukar tycka det är kul att se vad folk väljer för klänningar. Jag märker hela tiden att klänningarna är väldigt enkla, slimmade utan så mycket detaljer, inget puff, spets eller nånting... Ibland känns det som att ifall den varit en annan färg hade de lika gärna kunnat vara gäster på sitt eget bröllop... En gång hade jag följt klädkoden men kände att min klänning var för fin då brudens klänning var så otroligt enkel, (jag ville dö). 

Jag förstår själv att jag har en lite snedvriden bild av just brudklänningar, men jag undrar lite varför? Är det så att dessa väldigt klassiska "större" brudklänningar är ur modet? Jättedyra? Väldigt varma? Inte blir fina annat än på bild/ film? Det känns verkligen som att jag har missat något...

Jag förstår såklart att det inte är allas önskan att ha en mkt iögonfallande klänning och att man inte väljer en enorm prinsessklänning till en liten vigsel i stadshuset eller föräldrarnas trädgård. Detta är heller inget som är koncentrerat till just detta år iom corona.

Vad tror ni? Vad har jag missat som jag antagligen kommer inse när jag själv en vacker dag ska välja en klänning?  

• Svar på tråden Tråkiga brudklänningar?
  • Nicco123
    Anonym (T) skrev 2020-08-17 15:58:40 följande:

De är obekväma / opraktiska också.

Har du provat en riktig stor och tung brudklänning?

Nej det har jag inte, och det är väll därför jag frågar för det är kanske så att även jag kommer komma till den insikten att jag inte vill ha en när jag väl provar haha. Jag menar egentligen inte en marängliknande jätteklänning, utan det jag radade upp var mer som enskilda exempel på vad jag sällan ser idag på klänningarna. Inte att en klänning ska ha allt.
  • Aniiee

Bara som kul kuriosa på tal m det skiftande modet i brudklänningar. Förvisso amerikanska...:

">

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Nicco123
    Pimpinellan skrev 2020-08-17 16:37:59 följande:

Inte varit på nån vigsel på många år, men det där modet du beskriver på brudklänningar tillhör 80-90-tal. En bekant gifte sig i krinolinklänning -91. Vi fick hjälpa henne på toa för hon kom inte ens in genom dörren, än mindre kunde hon kissa på egen hand.   Brukar titta på Say yes to the dress och i det programmet finns alla typer av brudklänningar. Gräddbakelseklänningar, kortkort, genomskinliga korsettliv, röda- allt man kan tänka sig.

Haha men herregud! Det kanske inte riktigt är SÅ stora klänningar jag tänker på men det låter väldigt festligt!

Ja men exakt, det programmet tittar jag en del på också och där är det väldigt blandat men ändå fina klänningar där man ser detaljer och ändå verkligen säger brudklänning även om det inte är nån jättestor kjol osv. Men sen ser jag klänningar på bröllop i Sverige och de är så otroligt simpla, odetaljerade och ja väldigt annorlunda! Det är det som gör mig så förvånad...
  • Anonym (T)

Jag har provat olika och valde en enkel/lätt klänning just för att de stora princessklänningarna var så stora och tunga.

Man kunde inte ens kissa utan hjälp om man hade valt en sån.

Jag hade en klänning som var lik den här :

Den var bekväm och inte för varmt i alla fall.

Nicco123 skrev 2020-08-17 22:41:04 följande:

Nej det har jag inte, och det är väll därför jag frågar för det är kanske så att även jag kommer komma till den insikten att jag inte vill ha en när jag väl provar haha. Jag menar egentligen inte en marängliknande jätteklänning, utan det jag radade upp var mer som enskilda exempel på vad jag sällan ser idag på klänningarna. Inte att en klänning ska ha allt.

• Nicco123
    SweeneyTodd skrev 2020-08-17 16:45:03 följande:

Varför skulle man inte ha en sådan klänning i stadshuset? Du vet väl att man kan gifta sig i vanliga kläder i kyrkan, och ha en liten fest när man har ett kyrkobröllop, och ha en stor fest när man gifter borgerligt? Ja, det är mindre vanligt, men det kan man. 

Såklart man kan det, har varit på två stora festliga borgliga bröllop! Jag ville bara undvika kommentarer som att ?Om man har ett litet enkelt bröllop i trädgården hemma med 10 gäster så kanske det inte känns så motiverat med en enorm prinsessklänning? eller dylikt. Alltså att jag är med på att själva tillställningen styr kanske lite vad man väljer för klänning.
  • Nicco123
    hurtänktedunu skrev 2020-08-17 20:18:46 följande:

Jag älskar prinsessklänningar och gifte mig för 7 år sedan. jag hade en typisk askungenklänning. 9 lager tyll, underkjol, släp, överdel med pärlor och grejer och jag älskar hur den såg ut. Däremot är den som någon ovan sa väldigt tung. Jag hade en tvådelad så kjolen satt på höfterna och det var drygt. det bästa var helt klart att gå på toa och få ta av sig den. Men jag skulle aldrig valt någon annan. Detta var ju min prinsessdröm.

Men det är ju de att det kostar där efter också. 25 000 betalade jag för den.

Sen blev det ju så klart varmt då det var närmare 30 grader varmt men det var det för alla gäster oavsett.

Haha men WOW säger jag bara!! Kul att höra att det finns fler som gillar sånt!! Din klänning låter helt underbar! Jag tänker också att det kan vara priset som gör att folk går åt de enklare hållet men jag vet inte vad dessa enkla klänningar kostar.
  • Nicco123
    Anotherone skrev 2020-08-17 20:10:26 följande:

Jag tror man får tänka att det går mode i detta, precis som allt annat.

Själv gillar jag ganska enkla klänningar, för att ta väldigt tydliga exempel; Kronprinsessan Victorias klänning. Den hade jag gillat!

Ja det är säkert en stor det av svaret till mina funderingar! Jag förstår vad du menar med Victorias klänning, ingen spets eller tyll osv men den har en rejäl kjol och släp som verkligen gör den prinsessig skulle jag säga. Jag hade typ också kunnat tänka mig den haha! De enkla klänningar jag ser är ofta väldigt sparsamma kjolar vilket gör att det ser ut som vilken klänning som helst.. typ...
  • Embla twopointoh
    Nicco123 skrev 2020-08-17 23:59:17 följande:
    Haha men WOW säger jag bara!! Kul att höra att det finns fler som gillar sånt!! Din klänning låter helt underbar! Jag tänker också att det kan vara priset som gör att folk går åt de enklare hållet men jag vet inte vad dessa enkla klänningar kostar.

Jag har sytt flera brudklänningar, samt ändrat och sytt om ytterligare flera andra, och min erfarenhet är att enklare klänningar är svårare att sy, de kräver mer hantverksskicklighet och är inte lika "förlåtande" om en söm skulle råka bli lite sned eller liknande.

Enklare klänningar har väl den ekonomiska fördelen att det går åt mindre material, men å andra sidan behöver tyget vara av hög kvalitet för att det ska se riktigt bra ut.
  • Embla twopointoh

Jag vet att smaken är olika, men jag vill ändå protestera lite när man kallar stilrena klänningar för "tråkiga". Jag tycker att stilrent är bra mycket vackrare och mer tilltalande för ögat, än massa rysch och pysch. När det är "lite mer" kan absolut också vara vackert också, men en sådan klänning kommer aldrig att vara lika elegant och sofistikerad som en stilren.

Kronprinsessan Victorias klänning har redan förts som ett utmärkt exempel på en stilren klänning. Jag tycker inte den är det minsta tråkig, även om den kanske inte riktigt är min personliga stil. Den enkla designen lyfter fram det helt fantastiska sidentyget (som säkert i sig själv kostade motsvarande en halv årsinkomst för mig) och låter det komma till sin rätt. Klänningen har fina detaljer, såsom kragen och gördeln/bältet, vilket skänker lite intresse för ögat och hindrar klänningen från att bli tråkig.

Sedan måste man komma ihåg att Victoria till detta bar en spetsslöja, som inte alls skulle ha funkat med en mindre stilren klänning, men som ändrar helhetsintrycket, och detsamma gäller kamé-diademet hon bar. Vad man bär till, precis som vilken frisyr och makeup man har, är lika viktigt som själva klänningen för helhetsintrycket.

• Nicco123
    Embla twopointoh skrev 2020-08-18 00:33:19 följande:

Jag vet att smaken är olika, men jag vill ändå protestera lite när man kallar stilrena klänningar för "tråkiga". Jag tycker att stilrent är bra mycket vackrare och mer tilltalande för ögat, än massa rysch och pysch. När det är "lite mer" kan absolut också vara vackert också, men en sådan klänning kommer aldrig att vara lika elegant och sofistikerad som en stilren.

Kronprinsessan Victorias klänning har redan förts som ett utmärkt exempel på en stilren klänning. Jag tycker inte den är det minsta tråkig, även om den kanske inte riktigt är min personliga stil. Den enkla designen lyfter fram det helt fantastiska sidentyget (som säkert i sig själv kostade motsvarande en halv årsinkomst för mig) och låter det komma till sin rätt. Klänningen har fina detaljer, såsom kragen och gördeln/bältet, vilket skänker lite intresse för ögat och hindrar klänningen från att bli tråkig.

Sedan måste man komma ihåg att Victoria till detta bar en spetsslöja, som inte alls skulle ha funkat med en mindre stilren klänning, men som ändrar helhetsintrycket, och detsamma gäller kamé-diademet hon bar. Vad man bär till, precis som vilken frisyr och makeup man har, är lika viktigt som själva klänningen för helhetsintrycket.

Ja man får tycka vad man vill såklart, uppenbarligen är det fler som tycker stilrena enkla klänningar är finare nu än lite mer mot det prinsessiga hållet! Det är just "lite mer" denna tråd handlar om, inte massa rysch och pysch och 15 kg klänning. Jag tror även att jag inte riktigt ser helheten när man ser en bild på en instastory. Många gånger har jag märkt att det är det i ryggen mycket händer, vackra urringningar osv, men det syns ju inte framifrån vilket oftast syns på bilder. 

Victorias klänning är stilren ja men den är definitivt en stor prinsessklänning? I varje fall är det inte alls vad jag menar med enkla klänningar i denna tråd. Kjolen är stor och det är som du säger ett släp i spets, jag hade själv kunnat ha den, (kanske inte det enorma typiskt kungliga släpet men absolut klänningen plus spetsslöja/släp). De klänningar jag ser idag som jag skrev i ett tidigare inlägg har väldigt sparsamma kjolar så det blir inte alls samma brudklänningskänsla som Victorias. 

Håller helt med om att vad som bärs till klänningen är väldigt viktigt! Kanske styr det en hel del, det kanske känns som för mycket när man väl står i provrummet och provar en större klänning om man vet att man vill ha slöja och tiara på det med. 
  • sextiotalist

Och jag som var mycket på bröllop under den tiden dessa var moderna såg väldigt få av dessa.

Tyckte för övrigt att dessa klänningar var för mycket av allt.

Min syster gifte sig i en väldigt enkel och vacker klänning i början av 90-talet

• Embla twopointoh
    Nicco123 skrev 2020-08-18 08:17:53 följande:
    Ja man får tycka vad man vill såklart, uppenbarligen är det fler som tycker stilrena enkla klänningar är finare nu än lite mer mot det prinsessiga hållet! Det är just "lite mer" denna tråd handlar om, inte massa rysch och pysch och 15 kg klänning. Jag tror även att jag inte riktigt ser helheten när man ser en bild på en instastory. Många gånger har jag märkt att det är det i ryggen mycket händer, vackra urringningar osv, men det syns ju inte framifrån vilket oftast syns på bilder. 

Victorias klänning är stilren ja men den är definitivt en stor prinsessklänning? I varje fall är det inte alls vad jag menar med enkla klänningar i denna tråd. Kjolen är stor och det är som du säger ett släp i spets, jag hade själv kunnat ha den, (kanske inte det enorma typiskt kungliga släpet men absolut klänningen plus spetsslöja/släp). De klänningar jag ser idag som jag skrev i ett tidigare inlägg har väldigt sparsamma kjolar så det blir inte alls samma brudklänningskänsla som Victorias. 

Håller helt med om att vad som bärs till klänningen är väldigt viktigt! Kanske styr det en hel del, det kanske känns som för mycket när man väl står i provrummet och provar en större klänning om man vet att man vill ha slöja och tiara på det med. 
    Jag förstod inte förut hur du definierade "enkel" respektive "prinsessklänning", men nu är det klarare och jag förstår vad du menar.

På det tiotal bröllop jag varit på under de senaste säg 15 åren har alla brudar utom två burit det du kallar prinsessklänning, det vill säga lite större kjol. Variationen har snarare legat i överdelen (ärmlöst/ärm, korsett, hög midja o.s.v.). Men, det är ju en droppe i havet jämfört med alla bröllop som varit, det inser jag (statistik är trots allt en del av mitt yrke...). Kanske handlar val av klänning inte bara om mode, utan även vilken krets man rör sig i (förutom det självklara personlig smak)? Jag kan också tänka mig att många väljer en enklare klänning när det inte är första gången man gifter sig.

Jag kollade lite snabbt på sidor som säljer brudklänningar och där verkar det vara ganska vanligt även med "små kjolar". Sedan är det en skala, det är ju inte så att antingen så är det en fodralkjol, eller en gigantisk kjol. Många av de större kjolarna är inte heller så vida över höfterna, utan deras vidd ligger bakåt (Victorias klänning är ett exempel på detta), vilket gör att kjolen inte ser så stor ut rakt framifrån.
  • SweeneyTodd
    Aniiee skrev 2020-08-17 23:27:31 följande:
    Bara som kul kuriosa på tal m det skiftande modet i brudklänningar. Förvisso amerikanska...:

" target="_blank">

Great, ännu en till youtube video jag måste se. GladSolig
    Jag har sjukt många flikar på min web browser, varav många är youtube videor. 
  • hurtänktedunu

Oftast betydligt billigare skulle jag tro.
  • Limeblad

Om du går in på valfri bröllopsgrupp på facebook kommer du se att såna klänningar är vanliga. Men det är rätt stor spridning på hur klänningarna ser ut. Det är bakelser, bohemiska i spets och/eller chiffong, liknande kronprinsessans etc. Jag förstår dock inte vad du menar med klänningar som ser ut som vanliga klänningar.

• Anotherone
    Nicco123 skrev 2020-08-18 00:06:04 följande:
    Ja det är säkert en stor det av svaret till mina funderingar! Jag förstår vad du menar med Victorias klänning, ingen spets eller tyll osv men den har en rejäl kjol och släp som verkligen gör den prinsessig skulle jag säga. Jag hade typ också kunnat tänka mig den haha! De enkla klänningar jag ser är ofta väldigt sparsamma kjolar vilket gör att det ser ut som vilken klänning som helst.. typ...
    Just så, kul med någon som tänker samma. Ingen känsla av bakelse, utan rätt strikt och stilrent. Nästan mer åt "neglige"-hållet än ren brudklänning. Gillar inte heller spets.Möjligen möjligen hade jag kunnat tänka mig spets över överdelen eller "livet" så att säga men inte mer än så.
  • hurtänktedunu

Det är nog flera orsaker men tror absolut att priset påverkar.
Svar på tråden Tråkiga brudklänningar?