• Anonym (emellan)

kommer emellan mina föräldrar

mina föräldrar har varit tillsammans i ca 37 år. för ca 1 år sedan valde min mamma att flytta ifrån min pappa i hopp om att pappa ville flytta till henne sen. !!min mamma har i många år velat flytta eller totalrenovera brf som de bott i, sen 94, min pappa vill inte, är det helt så behövs det inte lagas!! .. 
    min mamma har trott att under detta år kommer pappa ändra sig och antingen sälja brf (5rok inga lån hyra 7000kr) eller renovera eller flytta till hennes hyresrätt (3rok för 6500kr) i ett lite mindre bra område. 
    min pappa har inte ändrat sig och vill inte heller att mamma flyttar hem igen. mamma har nu sagt upp sin hyresrätt ..yes, sagt upp. och säger helt enkelt att hon ska flytta hem. pappa vägrar. mamma står fortfarande på brf och folkbokförd i brf.
    min pappa vill inte skilja sig ?! och då anser mamma att hon kan flytta hem. pappa är nöjd med att vara särbos pga min mammas stundvis psykiska ohälsa som hon haft i ca 30 år. 

nu till problemet. i helgen vill min mamma att jag hjälper henne att flytta hem igen då min pappa vägrar hjälpa henne. jag känner mig obligatorisk att hjälpa då hon hjälper mig med mina barn rätt ofta, gentjänst liksom men känner samtidigt att det inte känns rätt att hjälpa min mamma att på sätt och vis tvinga min pappa att de ska leva ihop igen. min pappa vill ju inte. så vad ska jag göra?
    jag har sagt att jag kan hjälpa om dem två är överens. 

• Svar på tråden kommer emellan mina föräldrar
  • GGN

Jag hade hjälpt min mamma att flytta om hon bett mig. Gjorde tvärtom en gång och hjälpte mamma att flytta ut när pappa absolut inte ville skiljas. Jag och pappa är väldigt tighta, men det är klart man hjälper mamsen att flytta.

• Anonym (HuxF)
    Anonym (emellan) skrev 2020-08-21 12:10:48 följande:
    ja precis, syrran bor kvar med pappa. hon är 15 år. vill inte åka till mamma, vet inte varför riktigt, känner väl sig hemma i den stora lägenheten, där hon alltid bott. min pappa får verkligen tvinga henne att vara hos mamma. hon är bara där om pappa åkt bort i jobbet eller om både hon och pappa  besöker mamma över dagen.  
    Vad tycker din lillasyster om att er mamma vill flytta hem igen?

• Pierott
    GGN skrev 2020-08-21 16:38:37 följande:

Jag hade hjälpt min mamma att flytta om hon bett mig. Gjorde tvärtom en gång och hjälpte mamma att flytta ut när pappa absolut inte ville skiljas. Jag och pappa är väldigt tighta, men det är klart man hjälper mamsen att flytta.

Fast det är ju inte i närheten av samma sak. Du hjälpte din mor "slippa" din far. Här handlar det om att hon ska hjälpa sin mor tvinga sig på sin far.
  • Anonym (emellan)
    Anonym (HuxF) skrev 2020-08-21 16:40:53 följande:

Vad tycker din lillasyster om att er mamma vill flytta hem igen?

Hon säger inget alls
  • Ess
    GGN skrev 2020-08-21 16:38:37 följande:

Det är en helt annan sak än att tvinga henne på en som inte vill ha henne där.
  • Anonym (emellan)

nu kom helgen och pappa skyllde på att det inte passade att hon flyttade tillbaka i helgen pga barnpassning och kompis som sover över.. mer än den bortförklaringen har han inte gjort. mamma ville att jag skulle hjälpa henne trots att hon och pappa inte kom till en överenskommelse och hänvisade till att hon sa upp lgh utan att hon och pappa var överens. jag vägrade. 
    Mamma måste dock inte vara ute ur lägenheten förrän till 1 oktober tror jag. 

• AnnaSthlm

Hon kommer att flytta oavsett så den saken kan du lämna åt sidan. Detta är mellan dem och de är vuxna nog att göra som de vill. Du behöver inte tycka synd om din pappa. Så lämna deras relation åt dem.

Hur länge hade du kunnat hjälpa henne om hon flyttat orelaterat till vart? Du kan säga att du är tillgänglig mellan x och y och behöver sedan göra annat. Får din mamma säga nej till att passa barnen när det inte passar henne? På vilket sätt kan du bli mindre beroende av henne framöver?

• Anonym (emellan)
    AnnaSthlm skrev 2020-08-22 18:25:40 följande:

Hon kommer att flytta oavsett så den saken kan du lämna åt sidan. Detta är mellan dem och de är vuxna nog att göra som de vill. Du behöver inte tycka synd om din pappa. Så lämna deras relation åt dem.

Hur länge hade du kunnat hjälpa henne om hon flyttat orelaterat till vart? Du kan säga att du är tillgänglig mellan x och y och behöver sedan göra annat. Får din mamma säga nej till att passa barnen när det inte passar henne? På vilket sätt kan du bli mindre beroende av henne framöver?

under några timmar bara. 
    ja det får hon, det är inte så ofta längre men det händer.
  • Anonym (?)
    Anonym (emellan) skrev 2020-08-21 20:56:26 följande:

Hon säger inget alls

Men vad tycker hon, hur mår hon? Hela situationen måste ju vara skitjobbig för henne. Det är ju hennes hem också.

Din mamma verkar lite weird faktiskt. Du gör nog klokt i att låta dina föräldrar sköta sitt, det där får dom ju reda ut själva.
  • Anonym (HuxF)
    Anonym (?) skrev 2020-08-24 22:02:52 följande:
    Men vad tycker hon, hur mår hon? Hela situationen måste ju vara skitjobbig för henne. Det är ju hennes hem också.

Din mamma verkar lite weird faktiskt. Du gör nog klokt i att låta dina föräldrar sköta sitt, det där får dom ju reda ut själva.
    Lillasystern borde har högst prio här. Därefter kan jag förstå att pappan efter 30 år kan behöva lite lugn och ro, emellanåt om inte annat.

• Anonym (emellan)
    Anonym (?) skrev 2020-08-24 22:02:52 följande:

Vet inte hur hon tänker eller tycker.

Ja min mamma är ju som sagt sjuk på något vis. Borderline kanske eller något, vi vet inte eftersom hon inte vill erkänna sig sjuk. Hon har aldrig gått till läkare och fått en diagnos. Hon var hellre hemma i 5 år inkomstlös än att gå till läkaren och bli sjukskriven för manodepressivitet. Hela det fick min pappa stå ut med. Så jag förstår om han vill vara särbos
  • Nixe
    Anonym (emellan) skrev 2020-08-26 13:24:05 följande:

Vet inte hur hon tänker eller tycker.

Ja min mamma är ju som sagt sjuk på något vis. Borderline kanske eller något, vi vet inte eftersom hon inte vill erkänna sig sjuk. Hon har aldrig gått till läkare och fått en diagnos. Hon var hellre hemma i 5 år inkomstlös än att gå till läkaren och bli sjukskriven för manodepressivitet. Hela det fick min pappa stå ut med. Så jag förstår om han vill vara särbos

Ja det kan man ju förstå att han vill men om din mamma har rätt till halva bostadens värde så kan han ju inte bara blåsa henne på det för att han känner så. Då får han ju köpa ut henne. Han kan ju inte mena att hon bara ska avstå de pengarna för att det är bekvämast för honom? Tycka vad man vill om mammans beteende eller mående men rätt får väl ändå vara rätt.
  • Anonym (emellan)
    Nixe skrev 2020-08-30 14:48:34 följande:

Ja det kan man ju förstå att han vill men om din mamma har rätt till halva bostadens värde så kan han ju inte bara blåsa henne på det för att han känner så. Då får han ju köpa ut henne. Han kan ju inte mena att hon bara ska avstå de pengarna för att det är bekvämast för honom? Tycka vad man vill om mammans beteende eller mående men rätt får väl ändå vara rätt.

Du har helt rätt och han har föreslagit att han kan köpa ut henne så att hon kan köpa något eget. Mamma vill inte bo ensam, det är där kruxet ligger.
Svar på tråden kommer emellan mina föräldrar