• PH76

Normalt att simma vid 4år?

Hej

Vår dotter är 4.5 år och simmar som en fisk, hon klarar 50 meter utan problem och kan simma 12 meter under vattnet.

Till saken, jag tycker att det är enastående men min fru tycker ?mäh det är ok?. Jag kan inte hitta något vettigt genom googling, vad tycker ni?

• Svar på tråden Normalt att simma vid 4år?
  • Anonym (M)

Jag antar att det finns en anledning att åtminstone de kommunala simskolorna här har en nedre åldersgräns på 5 år, så jag antar att det är relativt ovanligt att de har tillräckligt bra motorik för att lära sig simma vid 4 år. 

• Anonym (Ambulanssk)
    Anonym (Verkligen??) skrev 2020-08-21 20:52:40 följande:

Är det verkligen det? Mina barn har kunnat simma ungefär som ts beskriver när de varit runt 5 år gamla och jag har inte stött på ett enda barn som kunnat det utöver dem. Att de kan det är för att jag och min man båda är vattenmänniskor med tävlingsbakgrund mm och velat att de ska kunna följa med ut och snorkla och dyka så snabbt som möjligt.

Det är obligatorisk simskola här i förskoleklasserna och i mitt äldsta barns klass så var det en till utöver min dotter som kunde simma och i mitt yngsta barn inte en enda. Och då bor jag i ett socioekonomiskt välbeställt område där "alla" sätter sina barn i simskola, på dans, pytteidrott mm.

Jag skulle säga att det är exceptionellt att kunna göra det som ts barn kan och att hela den här tråden känns som en riktig jantetråd där man inte vill erkänna det utan låtsas som att det är vanligt.

Missförstå mig inte: var och varannan 4-5-åring simmar inte som TS dotter (och jag har ännu inte stött på en 4-5-åring att klassa som simkunnig, även om en del har teknik och viss styrka). Mina egna barn var inte att klassa som simkunniga förrän mellan 8 och 11 års ålder (har 4 barn). Det är däremot RELATIVT vanligt att 4-5-åringar har viss simkunskap (inte simkunnighet), till den grad att (om jag hårddrar det) 1-2 elever ligger där innan fsk.klass.
  • cosinus

Jag tog mitt första simborgarmärke några veckor innan jag fyllde 5 år.

Mina föräldrar hade badat väldigt mycket med mig så jag lärde mig den vägen. Dock inga riktiga simtag men det är inget krav när det gäller just simborgarmärket. Jag tog mig fram utan problem som 4-åring.

• Anonym (Som fisken)

Frågan är vad man räknar som ovanligt. Jag har stött på flera och då slutar åtminstone jag tycka att det är exceptionellt.

Tror att många föräldrar idag är aktiva med sina barn. Mycket för att det är roligt. Klart man ska vara imponerad av sina barn om man tycker att de för nåt bra. Som förälder är man sjukt stolt.över mycket. Det är väl vara att fortsätta med det. Oavsett om det är en extremt ovanlig prestation eller inte. Barn är fantastiska på att lära sig saker. Jag imponeras varje dag. Tänker att den som skrev om drunkningsolyckor också kanske påvisar att många barn simmar i allt lägre ålder. Även om de inte är simkunniga per definition.

• Anonym (2 barns mor)

Ja ganska normalt. Ni har säkert gett henne goda möjligheter att utvecklas.
    Det finns gott om föräldrar som inte badar med sina barn.
    Jag har en fisk och en duktig simmare.
    Min dotter simmade inte 50m fören hon var 5 år
    Lillebror har alltid älskat vatten, började simma mest under vattnet vid 3år, troligen i nivå med erat barn. Plockade upp en mindre flicka från sjöbotten när han var 4.
    Nu är de tonåringar och hyfsade simmare.

• Anonym (Pinnen)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-21 19:53:06 följande:

Bra gjort. Min är tolv och sjunker fortfarande som en jävla gråsten, trots att vi badat och simmat massor och trots en jävla massa extra simundervisning. Är helt uppgiven. Till saken hör att han i alla andra idrotter är extremt stark, snabb och atletisk. Blir liksom bäst på allt han tar sig för när det gäller idrott. Men simning... bara blubb blubb så sjunker han. Kombinationen med att han älskar vatten och är helt orädd är inte toppen. Suck.

Är din son kanske väldigt smal? Jag har själv en mycket smal lite gosse som inte har ett uns underhudsfett. Han tar simtagen bra och kämpar men ändå verkar han sjunka lättare än de andra barnen. När jag har kikat på simlektionerna så verkar det som om de smala barnen får kämpa mer, medan de med lite hull verkar flyta lite mer på hullet och inte behöver kämpa lika mycket för att hålla sig över ytan, så de simmar bättre.
  • Drottningen1970
    Anonym (Pinnen) skrev 2020-08-21 23:12:45 följande:

Är din son kanske väldigt smal? Jag har själv en mycket smal lite gosse som inte har ett uns underhudsfett. Han tar simtagen bra och kämpar men ändå verkar han sjunka lättare än de andra barnen. När jag har kikat på simlektionerna så verkar det som om de smala barnen får kämpa mer, medan de med lite hull verkar flyta lite mer på hullet och inte behöver kämpa lika mycket för att hålla sig över ytan, så de simmar bättre.

Ja. Han har nog inte ett extra gram fett på kroppen, men mycket muskler.
  • Anonym (Gokväll)

Känns det fint att fiska efter komplimanger?

• Anonym (de flesta)

Här omkring kan de flesta 4-5-åringar simma i alla fall lite grann, men jag bor förstås på en pyttig skärgårdsö och tar båten till förskolan. Barnen får lära sig tidigt på grund av att det är vatten överallt.

• Anonym (2 barns mor)
    Anonym (de flesta) skrev 2020-08-22 13:03:32 följande:

Här omkring kan de flesta 4-5-åringar simma i alla fall lite grann, men jag bor förstås på en pyttig skärgårdsö och tar båten till förskolan. Barnen får lära sig tidigt på grund av att det är vatten överallt.

just så.
    Man prioriterar ofta det som behövs för att vardagen ska funka.
    Mina ungar kan inte åka tunnelbana, har aldrig kört snöskoter heller för den delen.
  • Anonym (Verkligen??)
    Anonym (Ambulanssk) skrev 2020-08-21 21:09:25 följande:
    Missförstå mig inte: var och varannan 4-5-åring simmar inte som TS dotter (och jag har ännu inte stött på en 4-5-åring att klassa som simkunnig, även om en del har teknik och viss styrka). Mina egna barn var inte att klassa som simkunniga förrän mellan 8 och 11 års ålder (har 4 barn). Det är däremot RELATIVT vanligt att 4-5-åringar har viss simkunskap (inte simkunnighet), till den grad att (om jag hårddrar det) 1-2 elever ligger där innan fsk.klass.

Ok, jag uppfattade TS inlägg som att barnet kan simma 50 meter. Och när jag pratar om simma/simkunnighet  (och trodde alla gjorde det) så handlar det om att man tar sig fram med någorlunda regelrätta arm- och bentag. T.ex. att ta sig fram med hundsim eller bröstarmtag tillsammans med crawlbenspark är att ta sig fram i vattnet, inte att simma. Så jag tolkade ditt inlägg som att det är relativt vanligt att 4-5-åringar kan simma, vilket ingenting jag sett eller hört visar på. Men förstår nu att du pratade om att kunna hålla sig flytande i en framåtrörelse med diverse metoder. 

Men inser i den här tråden att många inte tänker på samma sätt. Men utgår fortfarande från att det som TS menar med att barnet kan simma 50 meter är att den faktiskt simmar och inte bara sparkar sig fram och det är definitivt inte vanligt. 

• PH76
    Anonym (Verkligen??) skrev 2020-08-27 10:51:47 följande:

Ok, jag uppfattade TS inlägg som att barnet kan simma 50 meter. Och när jag pratar om simma/simkunnighet  (och trodde alla gjorde det) så handlar det om att man tar sig fram med någorlunda regelrätta arm- och bentag. T.ex. att ta sig fram med hundsim eller bröstarmtag tillsammans med crawlbenspark är att ta sig fram i vattnet, inte att simma. Så jag tolkade ditt inlägg som att det är relativt vanligt att 4-5-åringar kan simma, vilket ingenting jag sett eller hört visar på. Men förstår nu att du pratade om att kunna hålla sig flytande i en framåtrörelse med diverse metoder. 

Men inser i den här tråden att många inte tänker på samma sätt. Men utgår fortfarande från att det som TS menar med att barnet kan simma 50 meter är att den faktiskt simmar och inte bara sparkar sig fram och det är definitivt inte vanligt. 

Ja precis, hon simmar bröstsim väldigt bra och tar sig framåt med både crawl och rygg (men inte speciellt bra).
  • LFF

Jag lärde mig simma runt 4, pappa lärde mig, har aldrig gått simskola. Mina tvillingar (snart 7 år) kan simma på rygg och börjar knäcka gåtan om hur man simmar på mage. De har gått en intensivsimskola och sen två omgångar vanlig simskola (steg 1 och 2 på Medleys skala). Dock har vi inte hunnit med mängdträning under simskoletiden vilket gjort att det dröjde nu till sommaren och utebad för att de skulle få mängdträning. Sen funkar mina barn lite så att de lär sig något i tex simskola, man tar en paus och sen när man tar upp det igen så sitter det hyfsat bra. 

Har din dotter sen "pushen" av att storebror kan simma och är duktig så kan ju det också hjälpa till att hon också vill simma mer istället för att "bara" leka i vattnet.

• PH76
    LFF skrev 2020-08-27 11:59:57 följande:

Jag lärde mig simma runt 4, pappa lärde mig, har aldrig gått simskola. Mina tvillingar (snart 7 år) kan simma på rygg och börjar knäcka gåtan om hur man simmar på mage. De har gått en intensivsimskola och sen två omgångar vanlig simskola (steg 1 och 2 på Medleys skala). Dock har vi inte hunnit med mängdträning under simskoletiden vilket gjort att det dröjde nu till sommaren och utebad för att de skulle få mängdträning. Sen funkar mina barn lite så att de lär sig något i tex simskola, man tar en paus och sen när man tar upp det igen så sitter det hyfsat bra. 

Har din dotter sen "pushen" av att storebror kan simma och är duktig så kan ju det också hjälpa till att hon också vill simma mer istället för att "bara" leka i vattnet.

Ja storebror har helt klart haft stör inverkan, hon är en sådan som aldrig kan gå med på att hon inte klara av samma saker som han gör.
  • Anonym (Som fisken)
    Anonym (Verkligen??) skrev 2020-08-27 10:51:47 följande:

Vi kollade med simskolan (större stad) hur det var med 5 åringar som tagit simborgarmärket. Och det är inte jättevanligt, men det finns några varje år. Och nej, jag menar inte ta sig fram med hundsim eller liknande. Han tog sitt första simborgarmärke när han var 5. Den yngsta att ta simborgarmärke i Sverige tror jag var 4. Och efter simborgarmärket betraktas man som simkunnig. Då ska man kunna simma antingen bröstsim eller ryggsim. Andra i tråden får gärna också förklara vad de menar med att simma, men jag tror de flesta ser bröstsim eller ryggsim som att simma.
  • Anonym (-)

Min son hade aldrig satt sin fot i vattnet innan 6-års ålder.

När han var 6,5 lärde han sig att simma i skolan. Idag är han 10 år och har tagit alla märken som går att ta från båda distrikten.

Det spelar ingen roll när man lär sig.

• Anonym (Som fisken)
    Anonym (-) skrev 2020-08-28 08:45:11 följande:

Min son hade aldrig satt sin fot i vattnet innan 6-års ålder.

När han var 6,5 lärde han sig att simma i skolan. Idag är han 10 år och har tagit alla märken som går att ta från båda distrikten.

Det spelar ingen roll när man lär sig.

Tråden handlar ju om ålder när man börjar simma. Och för TS spelar det roll. Klart TS ska vara stolt. Det är ju bra att kunna simma. Livräddande kunskaper. Men hur viktigt att lära sig tidigt är ju upp till föräldrarna. Som med mycket annat.
  • Blåbil

Varken min dotter eller någon av hennes kompisar kan simma. De har precis börjat förskoleklass, så jag tycker att 4 år är tidigt. Min dotter vågade knappt gå i vattnet förrän den här sommaren, men hon är väl extrem åt andra hållet. Hon kunde dock cykla när hon var fyra år och det var tidigt om man jämför med hennes kompisar. Har dock ingen aning om hur det ser ut bland andra barn.

Svar på tråden Normalt att simma vid 4år?