Anonym (Ambulanssk) skrev 2020-08-21 21:09:25 följande:
Missförstå mig inte: var och varannan 4-5-åring simmar inte som TS dotter (och jag har ännu inte stött på en 4-5-åring att klassa som simkunnig, även om en del har teknik och viss styrka). Mina egna barn var inte att klassa som simkunniga förrän mellan 8 och 11 års ålder (har 4 barn). Det är däremot RELATIVT vanligt att 4-5-åringar har viss simkunskap (inte simkunnighet), till den grad att (om jag hårddrar det) 1-2 elever ligger där innan fsk.klass.
Ok, jag uppfattade TS inlägg som att barnet kan simma 50 meter. Och när jag pratar om simma/simkunnighet (och trodde alla gjorde det) så handlar det om att man tar sig fram med någorlunda regelrätta arm- och bentag. T.ex. att ta sig fram med hundsim eller bröstarmtag tillsammans med crawlbenspark är att ta sig fram i vattnet, inte att simma. Så jag tolkade ditt inlägg som att det är relativt vanligt att 4-5-åringar kan simma, vilket ingenting jag sett eller hört visar på. Men förstår nu att du pratade om att kunna hålla sig flytande i en framåtrörelse med diverse metoder.
Men inser i den här tråden att många inte tänker på samma sätt. Men utgår fortfarande från att det som TS menar med att barnet kan simma 50 meter är att den faktiskt simmar och inte bara sparkar sig fram och det är definitivt inte vanligt.