• Sun 23 Aug 2020 01:53
    9902 visningar
    12 svar
    12
    9902

    Barn täppt i näsan VARJE kväll. (1 år)

    Har en son på 1 år som sedan han var väldigt liten är täpp i näsan VARJE kväll.

    Han lägger sig som vanligt men vaknar runt 00-01-tiden och gråter hysteriskt pga nästäppa. Vi har provat luftfuktare, kyligare i rummet, palla upp med kuddar etc men det blir samma sak varje kväll.

    Kan det vara allergi? I så fall vad?

    Han är inte snorig eller täpp i näsan eller visar några andra symptom under dagtid, utan detta kommer endast på natten. När han fått nässpray och lugnat ner sig somnar han om och sover resten av natten.

  • Svar på tråden Barn täppt i näsan VARJE kväll. (1 år)
  • Sun 23 Aug 2020 03:15
    #1

    Får han nässpray varje natt? Jag använde nässpray under lång tid och blev "beroende" och fick helt enkelt sluta tvärt. Var då täppt några dagar men sedan gav det med sig.

    https://www.1177.se/Stockholm/fragor--svar/nationellt/behandling--hjalpmedel/hur-ska-jag-gora-for-att-sluta-med-avsvallande-nassprej/

  • Sun 23 Aug 2020 07:17
    #2

    Min dotter hade det så från ca 2 månaders ålder och fram till 1 år. Vi upptäckte vid 1 år att hon var mjölkproteinallergisk och när vi tog bort mjölkproteinet ur hennes kost försvann nästäppan helt.

  • Sun 23 Aug 2020 07:51
    #3
    Hilde3000 skrev 2020-08-23 03:15:09 följande:

    Får han nässpray varje natt? Jag använde nässpray under lång tid och blev "beroende" och fick helt enkelt sluta tvärt. Var då täppt några dagar men sedan gav det med sig.

    www.1177.se/Stockholm/fragor--svar/nationellt/behandling--hjalpmedel/hur-ska-jag-gora-for-att-sluta-med-avsvallande-nassprej/


    Inte nässpray utan koksalt för bebisar. Han är inte täpp I näsan annars. Min syster är också beroende men hon måste ta nässpray hela tiden.
  • Sun 23 Aug 2020 07:51
    #4
    Monchich skrev 2020-08-23 07:17:09 följande:

    Min dotter hade det så från ca 2 månaders ålder och fram till 1 år. Vi upptäckte vid 1 år att hon var mjölkproteinallergisk och när vi tog bort mjölkproteinet ur hennes kost försvann nästäppan helt.


    Ok. Mjölkprotein. Känns som att det borde finnas fler tecken då?
  • Sun 23 Aug 2020 08:12
    #5
    +2

    Kanske kvalsterallergi eftersom det bara är i sängen det händer? Eller rent av allergisk mot något material i sängen? Själv blir jag heltäppt av dun och blir tjock i halsen och näsan.

    Testa att byta material i sängen, både lakan och kudde/täcke. Kvalster trivs olika bra beroende på materialet i sängen. Och samma med allergi, kan bli bättre/sämre av olika material.

  • Sun 23 Aug 2020 09:41
    #6
    +1

    Det låter som kvalsterallergi. Gör ett test på Apoteket för då får ni snabbt svar. Allergikollen heter det och finns på vissa apotek. Är det kvalsterallergi är det bästa att köpa kvalsterskydd till sängen. De bästa jag känner till är de från Medeca. Dyrt men värt investeringen, säger jag som är kvalsterallergisk själv.

  • Sun 23 Aug 2020 13:17
    #7

    Min första tanke var också kvalsterallergi eller som man sa på min tid allergisk mot damm. Min mamma vädrade och skakade sängkläderna varje dag. Dammsög ofta. Dun och ull/ylle tålde jag inte heller. Jag tog sprutor i 10 år mot min svåra allergi.

  • Sun 23 Aug 2020 13:22
    #8

    Har ni dunkuddar eller täcken? Jga blir "jätteförkyld" av dun i sängen, fattar inte varför folk envisas med att det ska vara lyxigt när så många reagerar.

    Och som vissa skriver, kolla kvalsterskydd/ byt kuddar och köp nya.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Sun 23 Aug 2020 13:23
    #9
    +1

    Använder ni sköljmedel på lakan och kläder? Sluta med det då.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Sun 17 Oct 2021 17:23
    #10

    Varför provar ni med kyligare i rummet? Borde det inte vara bättre att prova med varmare? Min näsa börjar ofta rinna när det är kallt, oavsett övriga omständigheter.

  • Sun 17 Oct 2021 17:27
    #11
    Johan70 skrev 2021-10-17 17:23:28 följande:

    Varför provar ni med kyligare i rummet? Borde det inte vara bättre att prova med varmare? Min näsa börjar ofta rinna när det är kallt, oavsett övriga omständigheter.


    Kyla kan svälla av slemhinnorna, värme vidgar blodkärlen och gör det mer täppt.

    Jag hade ett elände med det när jag hade flera års bihåleproblem, för man tror att värme ska hjälpa för att det känns bra i kroppen men det gör det inte vad gäller svullnaden. 

    Det är också normalt så att slemhinnorna svullnar något medan vi sover, för på natten "städar" kroppen och reparerar sig. Men för de som har allergier kan det bli besvärande.
    Alla mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • Bella 89
    Sun 17 Oct 2021 17:29
    #12

    Min son hade precis samma problem, varenda natt. Vi testade för allergi, visade jag att han hade en svag reaktion på kvalster. Men läkaren sa att även svaga reaktioner på testet kan ibland ge Stora problem i verkligheten. Så vi skaffade kvalsterskydd och började byta hans lakan 2 gånger i veckan, nu är nästäppan bortblåst

Svar på tråden Barn täppt i näsan VARJE kväll. (1 år)