• Anonym (Ångest)

Ni män som vill ha barn! Hade ni velat veta?

Jag är gravid, men jag kan inte behålla barnet. Nu är frågan om jag bör berätta för pappan eller inte. Jag har fått många fina och stöttande svar på mitt inlägg här: www.familjeliv.se/forum/thread/80598845-ska-jag-beratta-for-pappan-att-jag-ar-gravid , men själva ursprungsfrågan har försvunnit rätt mycket ur fokus i den tråden, och ju mer jag tänker på det inser jag dessutom att jag egentligen ställt fel fråga där. Det jag behöver veta är ju om man som man som vill ha barn skulle vilja veta att man gjort nån gravid, även i en situation där barnet inte kommer att födas.

Så, frågan är alltså till alla män som själva vill ha barn, om ni hade velat veta att er partner var gravid, trots att hon kommer att göra abort. Jag hade verkligen uppskattat alla svar jag kan få. Och ni som svarar ja får gärna tala om varför också, om ni pallar. Tack!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni män som vill ha barn! Hade ni velat veta?
  • Anonym (Vill veta)

Tycker att man alltid har rätt att veta, vet ju inte varför du inte kan föda barnet men då borde du förklara för honom varför. Antar att ni inte är tillsammans och då skulle det kanske vara OK att inte säga något beroende på hur situationen men är ni fortfarande tillsammans är det ju ett självklart måste att berätta för honom

• Drottningen1970

Jag är inte man. Men om jag hade en stark barnlängtan och noll möjlighet att kunna påverka ett beslut om en graviditet jag hade velat fullfölja när beslut om abort redan är tagit så skulle jag verkligen vilja slippa veta.

• Mr K69

Jag hade velat veta oavsett och en anledning är att finnas där för att stötta henne om något som vi varit två om. Jag vill ta ansvar för mina handlingar och särskilt när det gäller en sån sak.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Vill veta) skrev 2020-08-23 09:41:33 följande:

Tycker att man alltid har rätt att veta, vet ju inte varför du inte kan föda barnet men då borde du förklara för honom varför. Antar att ni inte är tillsammans och då skulle det kanske vara OK att inte säga något beroende på hur situationen men är ni fortfarande tillsammans är det ju ett självklart måste att berätta för honom

Ja, det är precis det där jag funderar över: att han ju har *rätt* att veta... men innebär det automatiskt att det är det bästa för honom? Med tanke på de röster jag fått hittills, och med tanke på det du och andra skriver, så verkar det ju så... Jag är så tacksam för att folk här inne svarar! Även om det så klart är individuellt så gör det ju det lättare att göra en informerad gissning om hur jag ska göra när jag får höra från andra hur de känner.

Pappan och jag är ett par, och jag hoppas att vi kommer att fortsätta att vara det. Men jag vill ju  inte göra honom lessen... han skulle redan veta varför vi inte kan behålla, så han skulle inte bli arg eller så, men han skulle bli så lessen över situationen. Att han skapat ett liv, men inte kan behålla det... att han kommit så nära sin dröm, men ändå inte kan få den, liksom (jag ska inte tråka ut dig här med förklaring till varför vi inte kan behålla. Om du är intresserad har jag skrivit rätt mycket om det i den andra tråden jag hänvisar till i ts).

Tack för ditt svar!
  • Anonym (Ångest)
    Drottningen1970 skrev 2020-08-23 10:13:56 följande:

Jag är inte man. Men om jag hade en stark barnlängtan och noll möjlighet att kunna påverka ett beslut om en graviditet jag hade velat fullfölja när beslut om abort redan är tagit så skulle jag verkligen vilja slippa veta.

Men precis, precis så känner jag också. Det kanske är typiskt kvinnligt???
  • Anonym (Ångest)
    Mr K69 skrev 2020-08-23 10:19:13 följande:

Jag hade velat veta oavsett och en anledning är att finnas där för att stötta henne om något som vi varit två om. Jag vill ta ansvar för mina handlingar och särskilt när det gäller en sån sak.

Så fint av dig att tänka så. Och det är nog faktiskt så här pappan till barnet skulle tänka också, när jag tänker efter, även om han inte på något sätt kan klandras/har några handlingar att ta ansvar för i det här fallet, för det var jag som sa att det var lugnt att inte använda kondom (trodde att jag hade haft ÄL flera dar innan)...
Svar på tråden Ni män som vill ha barn! Hade ni velat veta?