• Anonym (A.F)

Kan han och älskarinnan ta över exfruns föräldragård? Hjälp!

Situationen för min bästa

vän,

Gifta. Han var otrogen och fick barn med älskarinnan. Han och älskarinnan vill leva ihop och ta över min väninnas familjegård. Min väninna har inte råd att lösa ut sin ex man. Hon säljer hellre än att de tar över.

Har hon rätt att kräva försäljning trots att de kan köpa in sig i hela gården och hävda att han är mer berättigad till att bo kvar då han har ett barn men inte hon? Den nya kvinnan är tydligen helt frälst i gården, vilket är förståligt då min vän lagt ner hutlös tid på att få det så fint och härligt..

Min väninna är såklart helt förkrossad över detta och att förlora sitt föräldrahem är som att hälla bensin på en brasa..

Hur ska vi tänka här?

• Svar på tråden Kan han och älskarinnan ta över exfruns föräldragård? Hjälp!
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Kim) skrev 2020-08-27 12:02:28 följande:
    Japp besserwisser! Klart du ska ha rätt...

Om de äger gemensamt annars inte. Ägarförhållandet framgår inte i frågeställningen. Du som enskild säljare har rätt att välja vem du vill sälja till oavsett budgivning.
    Om du läst länken ser du att man inte kan sälja en gemensam bostad som är giftorättsgods, oavsett vem som står som ägare. Naturligtvis behöver TS vän som är ensam ägare inte sälja till högstbjudande, men hon måste ha exmannens eller domstols tillåtelse för att sälja över huvud taget, tills bodelningen är klar.
    Att försöka sälja innan bodelningen för att snuva exmannen på gården går alltså inte.
  • Anonym (Besserwisser)
    Anonym (Mia) skrev 2020-08-27 14:52:01 följande:
    Om enbart hon står som ägare får hon sälja gården om hon vill men i bo skillnaden har han rätt till hälften av deras gemensamma tillgångar, det betyder inte att han har rätt till hälften av gården.
    Att stå som ensam ägare är inte samma sak som att det är enskild egendom. I det här fallet får hon inte sälja alls innan bodelningen utan exmannens eller en domstols tillåtelse. Det spelar ingen roll att hon är ensam ägare, bostaden är/var gemensam och är giftorättsgods, dvs inte enskild egendom.

Som jag redan skrivit tidigare har hon som ensam ägare rätt att behålla gården om hon har råd att ersätta exmannen i bodelningen. Där är vi överens.
    Det står dock redan i första inlägget att hon inte har råd.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2020-08-28 00:10:31 följande:
    Att stå som ensam ägare är inte samma sak som att det är enskild egendom. I det här fallet får hon inte sälja alls innan bodelningen utan exmannens eller en domstols tillåtelse. Det spelar ingen roll att hon är ensam ägare, bostaden är/var gemensam och är giftorättsgods, dvs inte enskild egendom.

Som jag redan skrivit tidigare har hon som ensam ägare rätt att behålla gården om hon har råd att ersätta exmannen i bodelningen. Där är vi överens.
    Det står dock redan i första inlägget att hon inte har råd.
    Ja man måste ha sin partners godkännande att sälja men nu blir det ju en försäljning om någon ska ta över.  Du skriver att man inte kan neka högsta bud men det kan man, man väljer själv vem man vill sälja till.
    TS kan neka att mannen köper ute henne och då ska gården säljas om det då inte är så att efter bodelning av det totala hushållet (fonder, banktillgångar osv) finns så mycket att mannen kan få hälften av tillgångarna och att ts kan då kan köpa ut mannen med det av värdet som är kvar efter bodelningen.
    Mannen har som sagt rätt till hälften av tillgångarna det betyder inte hälften av gården utan gården och allt annat slås ihop och delas.
    Om nu ts står som ensam ägare (vilket inte har framgått vad jag uppfattat) har hon rätt att behålla gården om möjligt.

Men ts kan om hon inte kan köpa ut mannen begära att gården då säljs, vill mannen då köpa kan hon alltså säga nej till det och framföra att hon vill ta en annan köpare.

Du skriver att hon inte får sälja utan mannens godkännande och det har du rätt i men det betyder inte att mannen har rätt att köpa ut henne utan hon kan som sagt då begära att gården säljs.

Ts kan alltså säga nej även om mannen budar högst vid en försäljning, skulle mannen säga nej till andra köpare kan gården tvångsförsäljas.

Precis så hände min mans kollega för ca 10 år.
    När dom inte kunde komma överens och den ena ville köpa ut den andra men den andra inte ville att expartnern skulle kunna ta över huset gick huset till tvångsförsäljning och dom fick dela på försäljningsbeloppet.

Så ts kan ju tyvärr mista släktgården men kan absolut neka mannen att ta över och istället låta de gå till försäljning.

Men åter som är viktigt och som många missar när folk separerar, mannen har inte rätt till hälften av gården utan alla bägges tillgångar läggs ihop, han har säkert några tillgångar och sen delas dom 50/50.
    Då ingår gården i det totala.
  • Nixe

Hade helt ärligt sett till att bränna ner hela gården, utan att det gått att spåra... tio ggr hellre det än att de tar den.

• Anonym (Avstyckning)

Om din kompis vill se till att hon kan bo kvar i huset men inte bruka jorden/skogen kan hon väl stycka av en del åker eller skog för att lösa ut ex-sambon.

Och dessutom - om detta är en familjegården och ex-sambon inte har någon egen anknytning så kan jag tänka mig att din kompis kan få lite hjälp från andra i ?byn?.

• Spagettimonstret
    Anonym (Avstyckning) skrev 2020-08-30 22:19:40 följande:

Om din kompis vill se till att hon kan bo kvar i huset men inte bruka jorden/skogen kan hon väl stycka av en del åker eller skog för att lösa ut ex-sambon.

Och dessutom - om detta är en familjegården och ex-sambon inte har någon egen anknytning så kan jag tänka mig att din kompis kan få lite hjälp från andra i ?byn?.

TS vän och mannen var gifta, inte sambo. Helt olika regler.
  • Anonym (Avstyckning)

Ja, spagettimonstret, det missade jag men själva tanken - avstyckning eller skogsavverkning för att frigöra kapital påverkas inte. Det går lika bra även fast de varit gifta.

• Anonym (Zxcv)
    Anonym (Avstyckning) skrev 2020-08-31 08:53:00 följande:

Ja, spagettimonstret, det missade jag men själva tanken - avstyckning eller skogsavverkning för att frigöra kapital påverkas inte. Det går lika bra även fast de varit gifta.

Det här är faktiskt ett utmärkt förslag. Mark /åkermark /betesmark /skog är ofta värd mycket pengar. Att behålla boningshus / byggnader på en avstyckad tomt kan vara ett alternativ till att låta hela gården gå under klubban.

Sen framgår det inte om TS vännina driver gården som sitt yrke eller ej, då blir en avstyckning mindre bra kanske. Så det är många frågetecken. Men hon har gjort valet en gång att låta gården bli giftorättsgods och då får hon ta konsekvenserna också.
  • Anonym (Avstyckning)

Ja Zxcv, du har ytterligare en poäng där. Om det bedrivs någon sorts verksamhet på fastigheten kan det krävas förvärvstillstånd för att överta ägandet.

(Det är ett tillstånd som ska garantera att den som köper

en jordbruksfastighet i närheten av en stad har relevant yrkeskunskap och inte bara köper fastigheten som en investering för att så småningom stycka mark.)

• Anonym (Stina)

Hur har det gått TS?

• Anonym (Vänster är ett skällsord)

Sol o vår?

Vänd på könen på de inblandade o föreställ er samma tråd.....

• Anonym (A.F)
    Anonym (Stina) skrev 2020-11-06 23:29:41 följande:

Hur har det gått TS?

Det har gått bra! Avstyckning var det som stod på agendan (många bra tips här i tråden!) Men det löste sig så att flera släktingar på hennes sida blev helt rasande och sköt till pengar och gick i borgen för henne. Mannen backade då det blev ett väldigt kackel i byn om detta och folk vände sig emot dem och älskarinnan kunde knappt ens handla i butiken utan att få onda öga. Det hade de nig inte räknat med. Så det löste sig faktiskt på traditionellt :bonnavis: Så min vän kommer kunna bo kvar och hon är så tacksam över detta. Nästa steg blir att läka detta enorma svek... men hon kommer kina. Göra det i sitt hus kalla fall.

Tack!
  • GGN
    Anonym (A.F) skrev 2020-11-07 23:09:25 följande:

Det har gått bra! Avstyckning var det som stod på agendan (många bra tips här i tråden!) Men det löste sig så att flera släktingar på hennes sida blev helt rasande och sköt till pengar och gick i borgen för henne. Mannen backade då det blev ett väldigt kackel i byn om detta och folk vände sig emot dem och älskarinnan kunde knappt ens handla i butiken utan att få onda öga. Det hade de nig inte räknat med. Så det löste sig faktiskt på traditionellt :bonnavis: Så min vän kommer kunna bo kvar och hon är så tacksam över detta. Nästa steg blir att läka detta enorma svek... men hon kommer kina. Göra det i sitt hus kalla fall.

Tack!

Han lät henne ta över gården alltså?
  • Anonvm
    Anonym (A.F) skrev 2020-11-07 23:09:25 följande:
    Så det löste sig faktiskt på traditionellt :bonnavis:
    Skönt att höra exempel där sunt bonnförnuft får råda, det förekommer allt för sällan i dagens samhälle....
  • Anonym (Mia)
    GGN skrev 2020-11-08 00:02:34 följande:
    Han lät henne ta över gården alltså?
    Jag uppfattar det hela som att ts väninnas släktingar sköt till pengar och gick i borgen för lån så att ts väninna kunde lösa ut mannen så att hon kunde behålla sin släktgård och föräldrahem.
    Så han (väninnans man) lät henne alltså inte ta över gården utan han lät henne behålla den genom att bli ut köpt. 

• GGN
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-08 08:08:05 följande:

Jag uppfattar det hela som att ts väninnas släktingar sköt till pengar och gick i borgen för lån så att ts väninna kunde lösa ut mannen så att hon kunde behålla sin släktgård och föräldrahem.

Så han (väninnans man) lät henne alltså inte ta över gården utan han lät henne behålla den genom att bli ut köpt. 

Så sorgligt hur vissa personer blir förblindade och helt glömmer bort juridiken, tror att det ska hålla för evighet. Nu sitter elaka exet där med "hennes" pengar...
  • Anonym (J)

Hoppas hon gifter inte sig igen utan äktenskapsförord.

Det var en riktig dyr gigolo hon fick tag på.

Trist att i 2020 man kan fortfarande ta exets pengar/egendomar.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (J) skrev 2020-11-08 14:07:33 följande:

Hoppas hon gifter inte sig igen utan äktenskapsförord.

Det var en riktig dyr gigolo hon fick tag på.

Trist att i 2020 man kan fortfarande ta exets pengar/egendomar.

Jag tycker det är trist att folk  2020 inte förstår att skydda sin egendom/ekonomiska tillgångar, utan tror på evig kärlek...
  • Anonym (J)
    Anonym (Kajsa) skrev 2020-11-08 14:18:19 följande:

Jag tycker det är trist att folk  2020 inte förstår att skydda sin egendom/ekonomiska tillgångar, utan tror på evig kärlek...

Hon har lärt sig nog läxan och inte köper en lika dyr prostituerad nästa gång.

Äktenskapsförord är också ett bra sätt att slippa golddiggers och oärliga prostituerade.
Svar på tråden Kan han och älskarinnan ta över exfruns föräldragård? Hjälp!