• Jenn1990

    2 åringars sömn

    Hej!

    Har nog skrivit här några gånger. Men måste prata av mig!

    Jag har en son på 2 år, lägger sig 19 vaknar 05.30-06.00, sover ibland 1 timme eller lite mer på dagen. Han sover i sin säng i sitt rum, lägger sig där utan problem och somnar, MEN kommer vaknar alltid ibland 1-2 gånger eller 4-7 gånger och påväg in till oss, jag går tillbaka med honom till sin säng, han somnar oftast om snabbt men sen vaknar snabbt igen och kommer in igen. Han har sina nätter där han är klarvaken 00.00-02.00, får gå in ofta och lägga om honom. Brukar det vara så? Alla är ju olika..men när brukar dom sova hela natten? Är 2 år en jobbig fas? Han börjar få en till kindtand, men var så innan den kom oxå. Händer enstaka gånger att han sover hela natten och vaknar 05.00.

    Hur har ni det?

  • Svar på tråden 2 åringars sömn
  • Jenn1990
    Långbenopluto skrev 2020-08-28 09:13:27 följande:

    Han är liten och känner sig otrygg.

    Låt han ligga med dig/er så kommer det lösa sig av sig självt.


    Jag får ingen sömn och inte min man heller, min man går upp 04.30, min son vaknar av hans larm, och han är manisk när det kommer till hår, så han drar sönder mitt hår på natten. Annars hade han fått sova med oss! :(
  • Långbenopluto
    Jenn1990 skrev 2020-08-28 09:23:36 följande:
    Jag får ingen sömn och inte min man heller, min man går upp 04.30, min son vaknar av hans larm, och han är manisk när det kommer till hår, så han drar sönder mitt hår på natten. Annars hade han fått sova med oss! :(
    Ok, då kommer det vara så där tills han blir större och blir mer trygg.
  • S23

    Som redan sagts. Det är rimligt att tro att han vaknar pga att han behöver trygghet.

    Förslag. Mannen byter sovrum så att sonen inte vaknar av hans larm. Du sover med uppsatt hår alternativt mössa om så krävs för att få bort sonens ovana gällande håret

  • lövet2

    Små barn drömmer mycket mardrömmar. Det blir värre och värre, och så brukar det vända efter 3 år. När ett barn vaknar av en mardröm, så är han skräckslagen och letar sig till tryggheten hos föräldrarna. Det växer nästan alltid bort av sig självt.

  • fjanten

    Jag hade löst det så sonen inte behöver sova ensam. Är väääldigt vanligt att barn kommer in till sina föräldrar om nätterna. Mina sover numera oftast hela nätter - men då vill de ligga tillsammans i en säng i deras rum (de blir 4 och 5 denna vinter) - men det händer också att de tassar in till oss om nätterna. Då brukar de sova i vår säng med sin pappa, och jag går till gästrummet.

    Min mamma sa att jag kom till deras säng nästan varje natt tills jag var 7-8 år. Så jag räknar med att vi kommer ha nattvandring i huset tills yngsta går i mellanstadiet

  • Litorina

    Det låter väldigt bekant. Om ditt barn är som mitt har ni ett gäng år av störda nätter framför er. Vi har gjort så att vi vuxna delat på oss. Vi turas om att sova i gästsängen. Den som sover i dubbelsängen får ta emot intassande barn. Trist, men vi mår så mycket bättre när vi får sova ordentligt varannan natt.

    Är det alltid du som tar hand om honom på nätterna?

  • Meloon

    Kan ni ha en madrass på golvet i ert rum till honom? Så kanske han kan komma in och lägga sig själv där utan att väcka er?

  • pyret013

    Känner igen. Även om det går i perioder. Upplever att det beror på väldigt mycket mardrömmar som leder till otrygghet. Vi brukar låta honom sova hos oss när han vaknat första gången, tycker inte det är värt besväret att gå tillbaka med honom. Då fortsätter han bara att vakna varje halvtimma, timma. Bredvid någon av oss somnar han inom någon timme tryggt.

    En av oss brukar gå till gästrummet när han kommit in så blir det lite mer plats.

    Sedan så kan det komma perioder då han sover hela nätter. Men någon superstabil sömn är det ju inte i den ålder.

Svar på tråden 2 åringars sömn