• Trebarnsmamma83

”Rättvis” ekonomi somgifta

Hej!

Jag skulle vilja ha förslag på hur jag och min man ska tänka kring vår ekonomi. Just nu känns det som jag är alldeles för ?snäll? med mina pengar.

Vi är gifta och bor i det hus som jag ensam äger. Jag har tre barn som bor här varav ett barn är vårt gemensamma. Hur skulle ni ha delat på de ekonomiska bitarna? Jag tjänar 36900kr per månad och han 41000kr per månad. Jag får just nu även fullt barnbidrag för alla tre barnen så våra inkomster landar på stort sett samma per månad.

Just nu betalar han maten samt de få tillfällen vi äter på restaurang. Jag står för allt annat, huskostnader (el, vatten, sopor, skatt, etc etc), renoveringar, alla utgifter för barnen, alla resor i Sverige och utomlands, allas mobiler, alla försäkringar, alla möbler och alla inventarier, husvagn osv osv. Vi har en varsin bil.

• Svar på tråden ”Rättvis” ekonomi somgifta
  • Anonym (12345)
    PH76 skrev 2020-08-31 07:30:27 följande:
    Ja TS man verkar också vara lite knepig, givetvis så ska han vara med och betala för resor och gemensamma utgifter.

Jag anser ju att man tar alla pengar och använder dem som gemensamma, men jag vet att många ser det som extremt åt andra hållet.
    Exakt vad innebär "man tar alla pengar".
    Hur tycker du man ska göra med huset rent ägandemässigt?
  • PH76
    Anonym (12345) skrev 2020-08-31 20:00:01 följande:

Exakt vad innebär "man tar alla pengar".

Hur tycker du man ska göra med huset rent ägandemässigt?

Den ena köper in sig på hälften av huset, alt att huset säljs och ett nytt köps gemensamt. Rätt enkelt faktiskt.
  • Anonym
    PH76 skrev 2020-08-31 20:12:44 följande:

Den ena köper in sig på hälften av huset, alt att huset säljs och ett nytt köps gemensamt. Rätt enkelt faktiskt.

Inte om huset t ex gått i arv i släkten. Då är äktenskapsförord absolut nödvändigt. I synnerhet när det handlar om en styvfamilj.
  • PH76
    Anonym skrev 2020-08-31 20:27:05 följande:

Inte om huset t ex gått i arv i släkten. Då är äktenskapsförord absolut nödvändigt. I synnerhet när det handlar om en styvfamilj.

Det håller jag absolut med om, dock så förutsätter jag att så inte är fallet i de allra flesta situationer.
  • Anonym (12345)
    PH76 skrev 2020-08-31 20:12:44 följande:
    Helt korrekt, men ts man kanske inte är intresserad.
  • PH76
    Anonym (12345) skrev 2020-09-01 06:33:41 följande:

Helt korrekt, men ts man kanske inte är intresserad.

Det vet vi inget om, men för så skulle det vara problematiskt om personen kunde men inte ville. Jag skulle ha svårt att se en gemensam framtid då. Att äga husbåt rätt mycket jobb förutom själva inköpet, både ekonomiskt och arbetsmässigt, äger man det inte tillsammans så skapar det lätt en hel del frustration från båda parter genom åren.

När jag blev tillsamman med min fru för 15år sedan så sa jag det på en gång, visst så kan hon flytta in i min bfr kortsiktigt men vi bör börja leta efter något tillsammans rätt snart.
  • Anonym (Bn)

Jag tycker betala för dina barn. Splittra gemensamma i hälften. Ni delar på räntor/boendekostnader samt atteraljer/mat. Dvs faktiska boendekostnader.

Ang utemat. Äter ni ofta ute till betydande belopp?

• Friger

Helt ärligt... skulle min "fru" vägra släppa in mig i huset vi båda bor i så skulle min motivation att betala, arbeta eller göra något i och för huset minska drastiskt. Jag skulle inte känna någon särskild gemenskap. Skulle bara vakta mina egna intressen. Främst av allt skulle jag be den bruden flyga och fara.

För mig var det tvärt om. Släppte in min nuvarande fru i ägandet med 50% på både bostad och lån när vi varit tillsammans några år och fått gemensamma barn. Inga pengar inblandade. Visst en förlust om det skulle ta slut men det kommer en tid när man varit tillsammans så länge att det faktiskt är ens gemensamma egendom i moralisk mening. Man arbetar och gör saker på boendet. Lika dant går den andre ju miste om en egen värdeökning på egen bostad om denne låter bli att skaffa egen bostad att arbetar på.

Det jag har som enskild egendom via äktenskapsförord är mitt företag och min pension. Skiljer jag mig så är det rätt att vi delar på boende, sparande och prylar. Men jag vill inte förlora jobbet eller tappa min pension.

• Anonym (myself)

Man gör väl som man vill och kommer överens om. Vi har gjort det enkelt för oss - båda löner och barnbidraget kommer till ett gemensamt sparkonto, därifrån vi överför ett belopp var till pensionssparande (barnbidraget går till barnets sparande), sen från det konto dras alla räkningar, bolån, amorteringar, och vi tar från det konto när vi behöver cash, så att säga (aldrig mer är 2000-3000 på kortet). Det har funkat för oss nu senaste 4 år. Nu har vi iofs bara en bil (står på honom men det är bara jag som använder den) och äger vår bostad 50/50.

• Anonym (R)
    Anonym (myself) skrev 2020-09-03 08:56:59 följande:

Man gör väl som man vill och kommer överens om. Vi har gjort det enkelt för oss - båda löner och barnbidraget kommer till ett gemensamt sparkonto, därifrån vi överför ett belopp var till pensionssparande (barnbidraget går till barnets sparande), sen från det konto dras alla räkningar, bolån, amorteringar, och vi tar från det konto när vi behöver cash, så att säga (aldrig mer är 2000-3000 på kortet). Det har funkat för oss nu senaste 4 år. Nu har vi iofs bara en bil (står på honom men det är bara jag som använder den) och äger vår bostad 50/50.

Bra att det fungerar för er. Har ni som TS familj särkullsbarn och ett boende som ägdes av någon som en annan part flyttade in i?
  • Anonym (myself)
    Anonym (R) skrev 2020-09-03 09:22:39 följande:
    Bra att det fungerar för er. Har ni som TS familj särkullsbarn och ett boende som ägdes av någon som en annan part flyttade in i?
    Nej, som sagt, vi har köpt boende tillsammans (dock min man hade större kontantinsats när vi köpte vårt första boende, men vi har inte skrivit nåt papper på det eller nåt och nu blir han "återbetalt" på så sätt att jag tjänar mer, därmed vi har råd att amortera mer). Inga särkullar heller. Men i min personliga åsikt (vad jag förstår så bor alla barn där permanent, så det är ingen delad vårdnad) om man kommer in i en familj, så tar/får man hela familjen, och då delar man inte på kostnader. Men som sagt, det är min personliga åsikt och andra kan absolut tycka annorlunda.
Svar på tråden ”Rättvis” ekonomi somgifta