• zivv

    Jul och läggtid

    Hur gör ni på julafton med småbarn

    Är man bortbjuden över julafton så räknar väl folk med att man ska stanna rätt sent. Julklappar brukar ju delas ut kanske vi 18-20 tiden någongång och ta ett par timmar

    Men småbarn går ju ofta och lägger sig vid den tiden. Sen ska man ju hinna åka hem osv.

    På eftermiddagen finns ju en tupplur också.

    Så hur " hinner" småbarnen vara med på både julmat fika, julklappar. Känns väldigt obekvämt måsta stressa på folk. Men man har ju bara några timmar från det att barnet vaknar på eftermiddag tills den ska sova på kvällen. Just julaftnar brukar ju allt ta tid....

    Ska man åka hem mitt i julklappsutdelningen?

  • Svar på tråden Jul och läggtid
  • Kusinen

    Vi anpassade tiderna när det fanns småbarn i skäkten. Tidigare åt vi efter Kalle och det blev bara senare och senare. Under småbarnstiden ändrade vi så att julmiddagen åts som jullunch istället. Fika efter Kalle och en stund efter det jultomten.

    Jag är absolut för att man ska kunna ändra på barnens rutiner lite men det är ju inget roligt om de är tvärtrötta när klappar ska öppnas.

  • Tinala

    Förra julen (alltså 2019) hade vi fyra småbarn mellan 1,5 och 4 år här (den äldsta och den yngsta våra, de andra två var barnens kusiner).

    Vi gjorde helt enkelt så att vi möblerade om ?schemat? efter barnen. Dels för att det är skittråkigt att vara liten och vänta på tomten och dels för att deras ordinarie läggtid var mellan 18 och 19.

    Vi startade julfirandet lite tidigare på dagen (vid 12 eller 13) än vi gjort tidigare och åt julmaten som lunch. Det tog ju någon timme. Sen tror jag vi såg på Kalle och efter det kom tomten. Alltså redan vid 16-tiden. Då hade barnen energi och lite tid att leka med sina saker innan de blev trötta och gnälliga.

    Har man möjlighet att natta barnen där man är kan man ju göra det och sen fortsätta julfirandet med de vuxna med mer mat/gröt eller spel eller vad man nu brukar göra. Eller så åker man hem.

  • Alexi

    Julklappar kan fortfarande delas ut till resten när de brukar men däremot kan de små barnen öppna sina långt tidigare. Ni måste vara flexibla och inte tänka att era barn måste vara med på allt och att allt ska anpassas efter dem. Är de så små fortfarande att de sover middag så är det helt oviktigt för dem att öppna paket en viss tid...

  • fjanten

    Vi brukar träffas och äta före eller just efter Kalle, julklappsutdelning direkt därpå, sedan beger sig folk när det passar. Ibland hemma hos oss - ibland hos någon annan släkting (vi är tre familjer som bor nog stort för att kunna ha firandet hos sig, så vi roterar). På juldagen åker vi till släktingar två timmar bort, eller så kommer de till oss. Äter middag runt 17. Delar ut klappar. Alla nattar sina barn därefter när det passar (7 barn mellan 0 och 5 år).

    I år kommer vi eventuellt vara hemma bara vi hela julen p.g.a. coronan, då kommer vi ju bara köra på det som råkar passa våra ungar bäst under dagen...

    Varenda julfirande jag någonsin deltagit i har innehållit småbarn - så för mig är det inget konstigt att man anpassar det lite år för år.

  • syntharen

    Just på julafton blir dom vanliga rutinerna lite rubbade. Barnen får vara uppe längre än vanligt. Är vi bortbjudna på julafton får barnen sova en stund i vagnen om dom är trötta eller lägga sig i nåns famn osv. Det är inte hela världen att man inte följer dom vanliga rutinerna några dagar om året. Livet blir rätt trist om man ALLTID ska ta hänsyn till sina barn. Sedan får man ju göra som själv vill. Vill man åka hem mitt i julklappsutdelningen för att man vet att ens barn blir helt förstörda av att inte få gå och lägga sig i tid så gör man det. Och har man julafton hemma hos sig själv så meddelar man gästerna vad som gäller, att julklappsutdelningen blir direkt efter Kalle eller vad som nu passar bäst.

  • legomum

    Så var det för oss också att julklapparna delades ut på kvällen. Men med ett barn som har nattskräck så stannar man inte uppe sent bara för att det är julafton.
    För några år sedan fick jag nog med att julen inte anpassades till att det fanns små barn och att middagen serverades inte förrän sent på kvällen och julklapparna senare än så.

    Jag gjorde om våra traditioner och så vi stannade helt enkelt hemma. Med nya traditioner.

  • Litorina

    Vi anpassar julrutinerna efter vilka som är med, småbarn som blir trötta eller hungriga, gamlingar som behöver köras hem, långväga resenärer som behöver åka tidigt mm. Det blir lite olika från gång till gång beroende på vad som funkar. Ofta delar vi upp julklappsutdelningen så att barnfamiljerna har en utdelning hemma innan de kommer till det större släktkalaset. Och vuxna får bara ett paket var. Det tycker vi gör just själva julklappandet mysigare.

  • syntharen

    Jag vill bara förtydliga att jag absolut har förståelse för att man tar hänsyn till sina barn om man känner att det inte är värt att låta dom vara upp längre osv för att dom blir övertrötta etc. Med min äldsta fick vi ibland gå hem tidigt från middagar (dock inte just julafton) och liknade för att han var (och är fortfarande 10 år gammal) väldigt morgonpigg och vaknade från 5 mån gammal tills nyligen kl 5 varje morgon, oavsett när han gick och la sig. Så om jag gått och lagt mig sent så var jag helt förstörd dagen efter. Det var inte alltid värt när man även jobbade heltid och så var man trött och grinig hela helgen.

  • sextiotalist

    Våra jultraditioner har inte behövts rubbat så mycket oavsett ålder på de som varit med.

    Julbordet mitt på dagen, sedan Kalle. När barnen var små så blev det julklappar en stund efter Kalle.

    Numera vid 19-20.

  • Kvittning

    Vi har anpassat på så sätt att man inte har julklappsutdelning precis under den tiden något barn normalt sover. I övrigt så får barn som är med antingen haka på eller gå och lägga sig och missa någon del (som inte är julklappar utan typ sitta vid middagsbordet en timme som de ju ändå inte tycker är kul). 

    Sedan när det är dags att åka hem så får man väcka barnet och sätta det i bilen och så fortsätter det att sova där. 

    Jag tycker generellt det är skitjobbigt med personer som kräver alltför mycket anpassning för att barnen har specifika rutiner. 

    Visst att skjuta på lunch/middag någon halvtimme och att flytta julklapparna till efter lunch istället för efter middag och liknande. Men att kräva att man ska äta jättetidig middag typ kl 17 för att ens barn ska hinna varva ned och somna kl 19 blir jag less på. 

  • Räkan77

    Vi kompromissar så gott det går mellan allas behov och önskningar. Ju fler man är, desto svårare kan det bli... Men våra barn har alltid kunnat vara uppe sent och den somnat där vi är (i någons säng eller i vagn).

    Generellt kring fester, familjehögtider så funkar det bättre med vissa och svårare med andra. Vi tenderar att mest välja det umgänge som funkar bäst för vår familj. Men ibland får man anpassa sig så mycket med släktingar att det bara är jobbigt att umgås.

  • fluu

    Vi har alltid haft ett ganska tidigt firande, det hänger i sedan jag var liten. Vi äter vid typ ett och sedan delar vi ut julklappar efter Kalle. Dotterns första år firade vi dock med svärfamiljen där de firar sent och då var det bara för dottern att sova i selen medans vi andra firade. Kasta om schemat bara, man måste inte göra på ett visst sätt precis varje år. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • malle88

    Vi brukar möblera om i schemat, som aldrig är riktigt spikat iaf. Senaste åren med flera små barn har vi kört: julmat, Kalle, jultomten kommer och delar ut paket, julgröt, spela spel/leka/åka hem. Min dotter har aldrig krävt särskilt mycket anpassning och har inga problem med att skjuta på nattningen så vi är ofta kvar senare men det är olika :) Hellre att vi får möblera om på saker och ting än att äta till en serenad av trötta och gnälliga barn

Svar på tråden Jul och läggtid