• disan1

Byta jobb eller stanna?

Hej!

Well, nu är det så att jag tog examen för 2,5 år sedan och är inne på min andra tjänst.

Jag jobbade 2 år på ett ställe och bytte sedan jobb i våras och har nu varit på mitt nuvarande jobb i snart 6 månader. Jag trivs väl lite sådär. Bytte från det gamla jobbet för att jag hade dålig lön samt utvecklades inte. Allt annat var bra, trevliga kollegor, roligt på jobbet och nära hem samt fritid. Det nya jobbet erbjöd bättre lön, svårare arbetsuppgifter, utveckling, men dåliga kollegor, mindre fritid och en pendlingstid uppemot 3,5-4 h om dagen, samt stress och ångest. Hade tankar på att flytta närmare men just nu känner jag mig inte alls motiverad till det.

Nu har jag fått erbjudande om att gå tillbaka till det gamla jobbet. Får troligen ett par år hundra mer i lön än vad jag har på det nya, enformigt jobb, men ingen ångest/stress, mer fritid och pendlings tiden kommer sjunka markant (7 min enkelväg) Alltså sparar jag lönen mer än vad jag gör på mitt nuvarande jobb.

Vad gör man?

Jag är kluven och vet inte riktigt vad som är bäst. Det som är positivt på det nya jobbet är enbart utvecklingen. Jag lär mig något varje dag, men sliter mer och mår allmänt sämre. Borde jag stå ut i åtminstone 1 år för att det ska se bättre ut på cv:t eller ska man ge upp? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Byta jobb eller stanna?
  • Silverjenny

Jag skulle byta tillbaka till det gamla jobbet om jag var du, eller söka ett nytt jobb som kan ge både utmanande arbetsuppgifter och bra arbetsklimat. Välmående och trivsel är viktigast för mig, och jag skulle prioritera en smidig vardag och korta restider. Men jag hade kanske resonerat annorlunda när jag var yngre och nyexaminerad. Vad tycker du själv, där du står i livet just nu - vad är viktigast för dig att få ut från jobbet?

Förstår jag rätt nu, blir du erbjuden högre lön om du kommer tillbaka till ditt gamla jobb?

Finns det inga möjligheter för dig att få utvecklas på det gamla jobbet, få internutbildning eller få andra arbetsuppgifter, chefsposition e.dyl på sikt?

• disan1

#1 Jag blir troligen erbjuden samma lön som jag har idag, håller på att förhandla så lönemässigt förlorar jag inget, tvärtom, tjänar mer för att jag inte behöver busskort osv.

Det jag vill få ut är att utvecklas samt trivas, och ha det nära till jobbet såklart.

Chefen på mitt gamla jobb kunde än så länge bara erbjuda mig mina gamla arbetsuppgifter, men har ambitioner att ordna utvecklingsplan så att man kan utvecklas men vet inte riktigt om det går. Under min tid på mitt gamla jobb hade vi ingen chef, nu har de fått en ny chef och han verkar ambitiös så vet inte riktigt hur det blir i framtiden, han säger att man ska kunna utvecklas, men kan inte säga något konkret.

• disan1
    Silverjenny skrev 2020-09-06 13:48:28 följande:

Jag skulle byta tillbaka till det gamla jobbet om jag var du, eller söka ett nytt jobb som kan ge både utmanande arbetsuppgifter och bra arbetsklimat. Välmående och trivsel är viktigast för mig, och jag skulle prioritera en smidig vardag och korta restider. Men jag hade kanske resonerat annorlunda när jag var yngre och nyexaminerad. Vad tycker du själv, där du står i livet just nu - vad är viktigast för dig att få ut från jobbet?

Förstår jag rätt nu, blir du erbjuden högre lön om du kommer tillbaka till ditt gamla jobb?

Finns det inga möjligheter för dig att få utvecklas på det gamla jobbet, få internutbildning eller få andra arbetsuppgifter, chefsposition e.dyl på sikt?

Blir troligen erbjuden samma lön som jag har idag, håller på att förhandla så lönemässigt förlorar jag inget, tvärtom, tjänar mer för att jag inte behöver busskort osv.

Det jag vill få ut är att utvecklas samt trivas, och ha det nära till jobbet såklart.

Chefen på mitt gamla jobb kunde än så länge bara erbjuda mig mina gamla arbetsuppgifter, men har ambitioner att ordna utvecklingsplan så att man kan utvecklas men vet inte riktigt om det går. Under min tid på mitt gamla jobb hade vi ingen chef, nu har de fått en ny chef och han verkar ambitiös så vet inte riktigt hur det blir i framtiden, han säger att man ska kunna utvecklas, men kan inte säga något konkret
  • Mandelkanel

Jag hade också bytt tillbaka. Om du nu får samma el lika lön. Du trivs ju inte och vill inte flytta närmre nya jobbet. Pendla så långt sliter i längden. Att inte utvecklas, ja det är ju svårt att ha åsikt om när man inte vad det är för jobb men bara för att du går tillbaka så är det ju inte så att du behöver stanna där för alltid. Stress och ångest är inte nödvändiga ingredienser för att utvecklas. Det ser inte nödvändigtvis dåligt ut på cv, det kan ju ses som positivt att din gamla arbetsgivare gärna ville ha tillbaka dig.

• Friger

Jag är arbetsgivare åt ingenjörer.

Nu kan jag bara tala för mig själv. Men jag brukar dra öronen åt mig om det är för mycket hopp. Det jag gillar är långa anställningar. Sen spelar det inte så stor roll vad för arbetsgivare.

Det är dyrt och tidsödande att anställa folk. Sen hamnar du på pottkanten när dom slutar. I vart fall när det är kvalificerat folk du söker. Det är inget du snyter fram.

• Silverjenny
    Friger skrev 2020-09-08 06:39:33 följande:

Jag är arbetsgivare åt ingenjörer.

Nu kan jag bara tala för mig själv. Men jag brukar dra öronen åt mig om det är för mycket hopp. Det jag gillar är långa anställningar. Sen spelar det inte så stor roll vad för arbetsgivare.

Det är dyrt och tidsödande att anställa folk. Sen hamnar du på pottkanten när dom slutar. I vart fall när det är kvalificerat folk du söker. Det är inget du snyter fram.

TS har varit två år hos sin första arbetsgivare efter examen, det tycker jag är en ganska lång tid att stanna på första jobbet för att sedan söka sig vidare. Jag skulle inte se det som negativt i cv:t. Och om hon går tillbaka till sin gamla arbetsgivare skulle det snarare höja hennes status i mina ögon - hon är så eftertraktad att gamla arbetsgivaren vill ha tillbaka henne och t.o.m matchar lönen och vill försöka ändra arbetsuppgifterna och utvecklingsmöjligheterna för att locka tillbaka henne!

Det är dyrt att anställa och lära upp folk, därför borde den nya arbetsplatsen fundera på hur de ska kunna förändra arbetsklimatet och göra det mer attraktivt för folk att stanna. Men det är ju arbetsgivarens problem inte TS.
  • brallison

Svårt är det. Jag hade en nästan liknande situation (förutom att jag inte var nyutexaminerad) - jag slutade på mitt gamla jobb då det inte fanns nån utveckling där för mig och bytte till ett "finare" företag som skulle uppskattas bättre i CV:t. Trivdes inte med min nya chef (jo, en sociopat om man förklarar det kortast), det var längre restid (inte lika lång som din dock) och mer stress, dock bra arbetskollegor som jag fortfarande har kontakt med. Jag höll ut i nästan 2 år (det var en löfte att jag skulle ta över min chefs roll då han blev befordrad, men slutligen helt plötsligt anställde han en annan person till denna tjänst). Jag kunde gå tillbaka till min gamla plats men det var inget alternativ - jag behövde utveckling. Sen plötsligt en dag dök det upp en ledig tjänst på ett företag 15 min promenad hemifrån, chefsposition med såklart högre lön, bättre utvecklingsmöjligheter och allt. Jag tog det, såklart, är där i 3 år nu och inte ångrat en enda dag att jag väntat och sökt vidare istället av att gå tillbaka
    Du bör tänka på hur länge klarar du dig på ditt nuvarande jobb, är det värt det för ditt välmående - det är för CV:ts skull. Men framför allt sökt nya jobb där alla förutsättningar är bättre än på två föregående platser.
    Lycka till!

• Friger
    Silverjenny skrev 2020-09-08 09:20:42 följande:
    TS har varit två år hos sin första arbetsgivare efter examen, det tycker jag är en ganska lång tid att stanna på första jobbet för att sedan söka sig vidare. Jag skulle inte se det som negativt i cv:t. Och om hon går tillbaka till sin gamla arbetsgivare skulle det snarare höja hennes status i mina ögon - hon är så eftertraktad att gamla arbetsgivaren vill ha tillbaka henne och t.o.m matchar lönen och vill försöka ändra arbetsuppgifterna och utvecklingsmöjligheterna för att locka tillbaka henne!

Det är dyrt att anställa och lära upp folk, därför borde den nya arbetsplatsen fundera på hur de ska kunna förändra arbetsklimatet och göra det mer attraktivt för folk att stanna. Men det är ju arbetsgivarens problem inte TS.
    2 år kanske är länge på en hamburgerrestaurang och liknande yrken där det säkert är en fördel lönemässigt att ha viss rotation. Men på många kvalificerade yrken räcker 2 år inte ens för att personen ska kunna jobba självständigt.

Det här med att gamla arbetsgivaren vill ha tillbaka personen är givetvis bra.

Chefer tycker i regel att dom har en bra arbetsplats. Att så inte alltid är fallet är en annan sak. Men inget en arbetssökande ska ta upp om det är jobb denne söker.

Det finns det en grupp människor som är svåra att passa in på en arbetsplats. Besvärliga människor helt enkelt. Dom har ofta långa mycket välskrivna CV och en jävla massa åsikter om vad chefen kan göra för dom. När jag anställer någon så vill jag ha en resurs. Jag betalar inte en massa pengar varje månad för att vara någons betjänt.

Jag inser motargumentet. Men för att förklara. Tänk dig att du köper presenter åt dina barn. Det finns bortskämda barn som kräver allt och lite till. Inget gör dom glada. Sen finns det barn som uppskattar det dom får. Sen får man vara en god förälder och ge dom lagom med paket.

Gemensamma nämnaren för dom bästa rekryteringar jag gjort är ganska dåliga CVn med få anställningar. Har ett litet lönsamt företag med mycket låg personalomsättning.
Svar på tråden Byta jobb eller stanna?