Byta jobb eller stanna?
Hej!
Well, nu är det så att jag tog examen för 2,5 år sedan och är inne på min andra tjänst.
Jag jobbade 2 år på ett ställe och bytte sedan jobb i våras och har nu varit på mitt nuvarande jobb i snart 6 månader. Jag trivs väl lite sådär. Bytte från det gamla jobbet för att jag hade dålig lön samt utvecklades inte. Allt annat var bra, trevliga kollegor, roligt på jobbet och nära hem samt fritid. Det nya jobbet erbjöd bättre lön, svårare arbetsuppgifter, utveckling, men dåliga kollegor, mindre fritid och en pendlingstid uppemot 3,5-4 h om dagen, samt stress och ångest. Hade tankar på att flytta närmare men just nu känner jag mig inte alls motiverad till det.
Nu har jag fått erbjudande om att gå tillbaka till det gamla jobbet. Får troligen ett par år hundra mer i lön än vad jag har på det nya, enformigt jobb, men ingen ångest/stress, mer fritid och pendlings tiden kommer sjunka markant (7 min enkelväg) Alltså sparar jag lönen mer än vad jag gör på mitt nuvarande jobb.
Vad gör man?
Jag är kluven och vet inte riktigt vad som är bäst. Det som är positivt på det nya jobbet är enbart utvecklingen. Jag lär mig något varje dag, men sliter mer och mår allmänt sämre. Borde jag stå ut i åtminstone 1 år för att det ska se bättre ut på cv:t eller ska man ge upp? Vad hade ni gjort?