• Jan 2014

Föräldradagar till enbart ena föräldern

Min sambo kommer inte kunna ta några föräldradagar alls, detta pga utlandstjänst men jobbar i Sverige, dvs han har ingen SGI och hans jobbvilkor ger honom bara rätt till 20 dagars pappaledighet. Hur gör man enklast om försäkringskassan strular och vägra ge oss undantag så jag kan få alla dagar?

Kan han ge mig ensam vårdnad? Skulle de ge mig alla dagar då? Vi är inte gifta utan sambo.

Tips o råd?

• Svar på tråden Föräldradagar till enbart ena föräldern
  • Seven Costanza

Frågan är väl snarare: Behöver du tvunget ta ut dessa 90 dagar för att klara din ekonomi, eller har ni gemensam ekonomi så att han med sin förmodat högre utländska lön kan försörja dig helt eller delvis medan du ändå är hemma i två år men snålar med föräldrapenningen så att du kan spara hans låsta dagar till senare och slippa ta ensam vårdnad? Tänk på att du har rätt att vara hemma hela första året med bibehållen SGI och bibehållet jobb helt utan att ta ut någon föräldrapenning, så det är ju absolut inte så att det är en naturlag att man måste använda alla föräldradagarna för att kunna vara hemma i 1,5- 2 år. Jag levde på maken hela första året, då räckte dagarna länge.

• Seven Costanza

PS min man hade inte heller någon SGI vid födseln men nu när barnet är fyra så har han det och har tagit ut sina låsta dagar. Eftersom vi var gifta så hade vi gemensam vårdnad automatiskt men jag känner nog ändå inte att vår ekonomi skulle ha stått och fallit med eller utan de 90 dagarna ändå, även om jag kan förstå känslan av att man inte vill att de ska brinna inne.

• Anonym (8 år)
    Jan 2014 skrev 2020-09-06 23:10:46 följande:

Han har ingen SGI dvs 0kr i taxerad inkomst. Inte jag som nekar honom utan hans arbetsgivare som är utländsk och därför inte följer Svenska regler.

Han kommer till största sannolikhet behålla sitt jobb och skulle han inte höra det, så kan man i så fall skriva papper på delas vårdnad då.

Om jag har ensam och dör så kommer socialen göra en utredning om vem som ska bli barnets vårdnadshavare och då kommer man utreda pappan som första alternativ, speciellt om vi bor ihop. Men absolut något man ska tänka på.

Dessutom vad händer vid en olycka, han kommer fortfarande söka vård för barnet men inte få fatta beslut kring vården.

Jo det är klart, är hans taxerade inkomst 0 så är det ju inte stor mening att han lägger sina dagar på helger eftersom hans dagar knappt blir värda någonting i föräldrapenning.

Men alltså har han rätt till föräldrapenning alls? Om han uppenbarligen inte omfattas av det svenska sjukvårdssystemet? Är han inte svensk medborgare???
  • Jan 2014
    Anonym (8 år) skrev 2020-09-07 06:21:58 följande:

Jo det är klart, är hans taxerade inkomst 0 så är det ju inte stor mening att han lägger sina dagar på helger eftersom hans dagar knappt blir värda någonting i föräldrapenning.

Men alltså har han rätt till föräldrapenning alls? Om han uppenbarligen inte omfattas av det svenska sjukvårdssystemet? Är han inte svensk medborgare???

Precis.

Han omfattas i och med att han är svensk medborgare, men de flesta som jobbar på hans jobb är inte det och omfattas där av inte av det, så de har samma försäkringar till alla. Vilket de i första hand ska använda.

Eftersom han är svensk medborgare och bor och jobba i Sverige så har han med automatik rätt till föräldradagar MEN hans jobb går inte under svenska lagar (kan jämföras som med en ambassad typ). Där av blir det en krock, då hans jobb inte tillåter honom (pappan) mer än 20 dagar.

Vilket ses som generöst i resten av världen.

Enligt försäkringskassan så finns det undantag tex diplomater, sjömän etc. Vi hoppas han ska gå under "undantagen" i den kategorin.
  • Jan 2014
    Seven Costanza skrev 2020-09-07 00:27:20 följande:

Frågan är väl snarare: Behöver du tvunget ta ut dessa 90 dagar för att klara din ekonomi, eller har ni gemensam ekonomi så att han med sin förmodat högre utländska lön kan försörja dig helt eller delvis medan du ändå är hemma i två år men snålar med föräldrapenningen så att du kan spara hans låsta dagar till senare och slippa ta ensam vårdnad? Tänk på att du har rätt att vara hemma hela första året med bibehållen SGI och bibehållet jobb helt utan att ta ut någon föräldrapenning, så det är ju absolut inte så att det är en naturlag att man måste använda alla föräldradagarna för att kunna vara hemma i 1,5- 2 år. Jag levde på maken hela första året, då räckte dagarna länge.

Vi har inte gemensam ekonomi så direkt, men delar upp alla utgifter efter inkomst och han tar oftast de stora extra utgifterna. Men han kommer självklart försörja mig och ta mer utgifter (kanske till och med alla gemensamma) än mig under föräldrarledigheten. Men vi vill undvika att leva helt på hans lön, då vi (han) vill lägga undan pension till mig (då man förlora tjänstepensionen under föräldrarledighet). Men med det sagt kanske vi hamnar där ändå, men vi vill kolla upp vilka möjligheter som finns och för och nackdelar.
  • Anonym (S)
    Jan 2014 skrev 2020-09-07 07:42:23 följande:

Precis.

Han omfattas i och med att han är svensk medborgare, men de flesta som jobbar på hans jobb är inte det och omfattas där av inte av det, så de har samma försäkringar till alla. Vilket de i första hand ska använda.

Eftersom han är svensk medborgare och bor och jobba i Sverige så har han med automatik rätt till föräldradagar MEN hans jobb går inte under svenska lagar (kan jämföras som med en ambassad typ). Där av blir det en krock, då hans jobb inte tillåter honom (pappan) mer än 20 dagar.

Vilket ses som generöst i resten av världen.

Enligt försäkringskassan så finns det undantag tex diplomater, sjömän etc. Vi hoppas han ska gå under "undantagen" i den kategorin.

Betalar han inkomstskatt i Sverige?
  • Anonym (S)

Om jag förstår saken rätt så handlar det om en arbetsgivare som har anstälda i Sverige, som jobbar i Sverige. Då borde ju adbetsgivaren betala sociala avgifter i Sverige. Är ni 100% säkra på att han inte har någon SGI eller att inte svenska lagar om föräldraledighet gäller?

Om det verkligen stämmer så kan han ju spara sina dagar om ni klarar er ekonomiskt ändå. Han kanske byter arbetsgivare i framtiden och då får SGIoch kan vara föräldraledig i samband med andra viktiga händelser i barnets liv.

Jag skulle personligen inte kunna tänka mig att välja bort vårdnad för mitt eget barn av ekonomiska skäl om det inte handlade om överlevnad.

• Jan 2014
    Anonym (S) skrev 2020-09-07 07:55:05 följande:

Betalar han inkomstskatt i Sverige?

Nej då hade han inte varit noll taxerad ju...

Ska tillägga att UD godkänt undantaget på svensk mark, precis som vid ambassader.
  • Jan 2014
    Anonym (S) skrev 2020-09-07 08:05:42 följande:

Om jag förstår saken rätt så handlar det om en arbetsgivare som har anstälda i Sverige, som jobbar i Sverige. Då borde ju adbetsgivaren betala sociala avgifter i Sverige. Är ni 100% säkra på att han inte har någon SGI eller att inte svenska lagar om föräldraledighet gäller?

Om det verkligen stämmer så kan han ju spara sina dagar om ni klarar er ekonomiskt ändå. Han kanske byter arbetsgivare i framtiden och då får SGIoch kan vara föräldraledig i samband med andra viktiga händelser i barnets liv.

Jag skulle personligen inte kunna tänka mig att välja bort vårdnad för mitt eget barn av ekonomiska skäl om det inte handlade om överlevnad.

Nej de betalar inte sociala avgifter i Sverige, se mitt föregående inlägg. Så ja vi är säkra

Det är minimal risk att han byter arbetsgivare inom de närmaste 4,5 åren, vilket gör att inte jag kan spara några dagar efter 4års ålder (alla bli då hans) vilket vi vill undvika. Där av behöver vi ev ta till drastiska åtgärder.

Men först dialog med försäkringskassan så klart.
  • fjanten
    nnnnnnnn skrev 2020-09-06 21:42:30 följande:

Man får ju göra som man vill, men det känns ju sjukt onödigt att inte låta pappan vara vårdnadshavare till sitt egna barn trots att det verkar som att pappan är lämplig, utan för att spara 90 st SGI-dagar.

Tycker det är märkligt att man hellre förnekar pappan vårdnad än att man låter pappan ta ut sina 90 dagar.

Särskilt om man tänker på att många faktiskt hinner byta jobb innan 12 år har gått...

Hur kan man vara så säker på att man behåller exakt detta jobb i 12 år efter barnets födelse?

Eller är man så säker på att pappan inte vill/kan spendera 30-90 extra dagar med sitt barn under dessa 12 år. (30 dagar extra om man tar ut över helgen, 90 dagar extra om man faktiskt tar FL från jobbet alla 90 dagarna).

Det är så sjukt lite tid med sitt barn, fördelat på 12 år framåt i livet.

Hur kan man vara så säker på att det är det man vill? Att man förnekar pappan sin rätt till vårdnad om sitt eget barn.

Och vad händer om mamman omkommer? När pappan inte har delad vårdnad? Folk blir påkörda varje dag... Eller ramlar... Eller sätter i halsen... Det kan komma hastigt.

Å andra sidan är det ju jäkla irriterande om 90 dagar är låsta på honom efter 4-årsdagen så TS bara kan ha 6 dagar sparade på sig...
  • nnnnnnnn
    Jan 2014 skrev 2020-09-06 23:02:31 följande:
    Precis vi ville hellre Att jag är hemma 1,5-2år.
    Då borde ni klara er utan dessa 90 dagar.
    De 90 dagarna kan ni tänka att ni inte har förrän det börjar brinna i knutarna att få ut dem om sisådär en 10 år...

Du har skrivit att han kan vara FL 20 dagar. Det är väl arbetsdagar?
    Tar han 20 arbetsdagar som 20 st fredagar så kan han ta ut lördag och söndag med = har tagit ut 60 dagar och har bara 30 dagar kvar att bekymra sig för om 10 år...
    Måste han ta 20 arbetsdagar i rad, så tar han 4 veckor med helger = lör+sön + vecka 1 + lör + sön osv. Då får han ut 30 SGI-dagar och har 60 kvar till övriga 12 år.

Har han arbetsfritt 5 dagar i sträck pga klämdagar eller att han jobbar mer vissa perioder, så kan han ta ut SGI-dagar UTAN att informera sin arbetsgivare = arbetsgivaren kan inte neka honom att ta ut FP under dagar han ändå inte arbetar.... Oavsett vilka regler som finns på arbetsplatsen!

FÅr han ens ta ut 20 pappadagar för ett barn som han inte har vårdnad om?

Varför krångla till det?

Övriga 390 dagar borde räcka gott och väl för att vara hemma 1 år utan att ta ut FP + 78 veckor (1,5 år) till = 2,5 år heltid eller längre tid om du väljer att börja jobba och bara ta ut FP för de dagar du jobbar.

Varför kan inte pappan ha vårdnaden om sitt egna barn för att spara några ynkliga dagar?

• nnnnnnnn
    fjanten skrev 2020-09-07 08:19:24 följande:
    Å andra sidan är det ju jäkla irriterande om 90 dagar är låsta på honom efter 4-årsdagen så TS bara kan ha 6 dagar sparade på sig...

Fast pappan får (ska?) ju vara FL 20 dagar och kan då ta ut SGI-dagar även över helgen.

SÅ det rör ju sig om färre dagar än så...

• Anonym (8 år)
    nnnnnnnn skrev 2020-09-07 08:40:21 följande:

Då borde ni klara er utan dessa 90 dagar.

De 90 dagarna kan ni tänka att ni inte har förrän det börjar brinna i knutarna att få ut dem om sisådär en 10 år...

Du har skrivit att han kan vara FL 20 dagar. Det är väl arbetsdagar?

Tar han 20 arbetsdagar som 20 st fredagar så kan han ta ut lördag och söndag med = har tagit ut 60 dagar och har bara 30 dagar kvar att bekymra sig för om 10 år...

Måste han ta 20 arbetsdagar i rad, så tar han 4 veckor med helger = lör+sön + vecka 1 + lör + sön osv. Då får han ut 30 SGI-dagar och har 60 kvar till övriga 12 år.

Har han arbetsfritt 5 dagar i sträck pga klämdagar eller att han jobbar mer vissa perioder, så kan han ta ut SGI-dagar UTAN att informera sin arbetsgivare = arbetsgivaren kan inte neka honom att ta ut FP under dagar han ändå inte arbetar.... Oavsett vilka regler som finns på arbetsplatsen!

FÅr han ens ta ut 20 pappadagar för ett barn som han inte har vårdnad om?

Varför krångla till det?

Övriga 390 dagar borde räcka gott och väl för att vara hemma 1 år utan att ta ut FP + 78 veckor (1,5 år) till = 2,5 år heltid eller längre tid om du väljer att börja jobba och bara ta ut FP för de dagar du jobbar.

Varför kan inte pappan ha vårdnaden om sitt egna barn för att spara några ynkliga dagar?

Pappans dagar blir inte värda någonting. 180 kronor per dag typ? Eftersom han har 0 i sgi. Så antar att det känns rätt värdelöst att ta ut på helgen.

Nu har ts Även nämnt själv att det också

Uppstår problem när barnet fyller 4. Av de 96 dagar som man har kvar blir då 90 av dessa han.

Visst. Han hinner ta ut dem. Men rent ekonomiskt blir de inte värda någonting. Isf är det ju smartare att pappan tar ut sina 20 dagar han har rätt till från arbetsgivaren, utan att ta föräldrapenning då.

Utöver detta bör pappan oavsett om han ha vårdnaden eller inte ha rätt att ta ut föräldrapenning om mamman väljer att ge honom dagar.

Sedan 2019 är lagen ändrad och det räcker med att vara samboende för att kunna göra det. Man behöver alltså inte vara gift. En lag som kommit till för att andra föräldern i en bonuskontalation ska kunna vara ledig med den andres barn. Något som ts och hennes partner i den situation de Befinnwr sig i också kan använda sig av
  • Anonym (8 år)
    nnnnnnnn skrev 2020-09-07 08:42:40 följande:

Fast pappan får (ska?) ju vara FL 20 dagar och kan då ta ut SGI-dagar även över helgen.

Och hans sgi dagar är inte värda mycket pengar eftersom han har noll i sgi. Så väldigt värdelöst att han ska ta ut dom
  • fjanten
    nnnnnnnn skrev 2020-09-07 08:42:40 följande:

Jag uppfattade det som att dessa 20 dagar var något jobbet står för.
  • Anonym (8 år)
    fjanten skrev 2020-09-07 10:10:32 följande:

Jag kanske förstod fel. Jag uppfattade det som att han inte har rätt att vara ledig mer än tjugo dagar.
  • Jan 2014
    fjanten skrev 2020-09-07 10:10:32 följande:

Precis det är jobbet som står för det och han får inte ledig fler än dessa. Så 20 dagarna är utanför försäkringskassan.

Han får inte heller VABa, utan det kommer ligga 100% på mig. Sen kan man alltid lösa krissituationer om det skulle uppstå.

Vårdnaden när man bor ihop är egentligen ingen stor sak, det handlar mer om bestämmande rätt. Eftersom han ändå inte kan ta läkarbesök, inskolning etc så hamnar ändå det på mig att ta dessa beslut.
  • Anonym (8 år)
    Jan 2014 skrev 2020-09-07 13:16:56 följande:

Precis det är jobbet som står för det och han får inte ledig fler än dessa. Så 20 dagarna är utanför försäkringskassan.

Han får inte heller VABa, utan det kommer ligga 100% på mig. Sen kan man alltid lösa krissituationer om det skulle uppstå.

Vårdnaden när man bor ihop är egentligen ingen stor sak, det handlar mer om bestämmande rätt. Eftersom han ändå inte kan ta läkarbesök, inskolning etc så hamnar ändå det på mig att ta dessa beslut.

Då kan han alltså inte ens ta ut 20 dagar från fk och på så sätt lägga ledigt fre-sön för att lyckas få ut dagar?
  • Editb

Det enklaste är väl om han inte skriver på för gemensam vårdnad. Du har automatiskt ensam vårdnad när barnet föds och har då alla dagarna till förfogande. Han kan skriva under för delad vårdnad sen i efterhand när du redan hunnit använda upp alla dagarna! (antar jag)

Svar på tråden Föräldradagar till enbart ena föräldern