• Anonym (Ovetande)

Fondspara, hur går det till?

Jag är 22 år och har ingen aning om hur man fondsparar.

Jag har läst på internet men jag fattar fortfarande inte hur det går till .. Ja, jag vet ,jag skäms. Men jag har en son som jag vill börja spara till och pappan är inte i bilden så jag kan inte fråga honom.

Så jag undrade ifall någon här kunde förklara alternativt tipsa om vart jag kan vända mig.

Jag fattar ju ?the basic? att man sätter in pengar osv men undrar väl mest om man måste anmäla det till Skatteverket eller om man måste dra skatt? Suck... jag har ingen aning.

Inget hat tack.

• Svar på tråden Fondspara, hur går det till?
  • Anonym (?)

Följer, skulle också vilja lära mig mer om detta

• Mrs Green

Logga in på din bank och läs på (eller ring och fråga) om ISK (investeringssparkonto), det brukar vara enklast. Då behöver man inte betala skatt när man säljer fonderna utan det dras automatiskt skatt varje år, och du behöver inte anmäla något till Skatteverket. 

Du behöver fundera på om kontot ska stå i din sons namn, så att han automatiskt får pengarna när han fyller 18 år. Eller om de ska stå i ditt namn (med honom som förmånstagare) så att du kan bestämma när du tycker att han är mogen att hantera pengarna.

Om kontot står på dig kommer skatten dras automatisk när du deklarerar, men om det står på din son (innan han har börjat få lön) kommer det ett inbetalningskort en gång om året där det står hur mycket skatt som ska betalas. 

• Finansen7

Det är jätteenkelt. Öppna ett ISK konto på din vanliga bank eller t ex Avanza. Den sistnämnda har jag, stort utbud och en hemsida som är enkel. All beskattning sket med automatik till Skatteverket så du behöver inte göra något själv, det hamnar i din deklaration.

Sen är det bara att föra över pengar via t ex swish och leta upp några bra fonder.

Gå gärna med i någon aktiegrupp på Facebook. Där diskuteras olika fonder och investeringsstrategier.

Börja smått och väx in i det, det viktigaste är att du börjar :)

• Godisbuske

Avanza . några minuter. Öppna ett ISK-konto . Välj rubriken Spara och Investera, sedan fonder. Läs lite.

Tips:  Avanza Global + AvanzaWorld Tech by Tin
     Spara 70% i första och 30% i andra

Månadsspara via autogiro automatiskt i de fonder du väljer. Du kan även föra över med swish enkelt med deras app.

• Anonym (Fonder)

Jag skulle rekommendera dig att ringa Eller gå in på din bank och prata med dom. De kan hjälpa dig att dels förklara men också öppna upp ett konto där du kan spara pengarna i. Det finns fler olika alternativ. Dels kan du välja att spara pengarna i ditt namn och du själv väljer över pengarna och ger dem till sonen när du anser att det är läge. Du kan välja att spara i sonens namn. Vilket innebär att det blir då hans pengar och du kan tex inte ta ut pengarna för tex hyra om ni skulle få det knapert(vilket du kan när det är i ditt namn). Om det står i sonens namn får han även tillgång till alla pengarna samma dag son han fyller 18 år. Det är olika hur man väljer att göra med hur man sparar en del föredrar det ena och vissa föredrar det andra. Då många anser att de inte ska få tillgång till pengarna när de fyller 18, då de kan slösa pengarna på fest istället för kanske till körkort eller bostad. Jag personligen sparar i barnets namn och är noga på att lära mitt barn värdet av pengar.

Sen finns det ju olika sätt att spara på. Direkt i fonder, vilket innebär att den dagen fonden säljs behöver det betalas skatt på vinsten(om det blivit vinst på fonden). Sen kan du spara i ISK(invensteringssparkonto). Då betalar du en schablonavgift varje år utifrån värdet på ISK. det innebär att man varje år får en faktura från skatteverket att betala in. Vi fick betala 300kr för ena barnen och 150kr för andra låg för deras ISK konton. Då har det ena barnet ca 100 tusen och andra 50 tusen på sitt konto. Så är ju väldigt liten del att betala per år. I gengäld behöver det inte betalas någon skatt den dagen fonderna säljs. Det som finns i ISK är det värde du får den dagen du säljer.

Men tipset är kontakta banken så kan de hjälpa dig att guida vad för konto som är bäst för eran situation och då även lägga upp hur mycket du vill spara till honom. Och denna summa kan då dras direkt från ditt konto varje månad och istället sättas in i valda fonder varje månad. Så du egentligen inte behöver göra nåt när det är bestämt.

• Anonym (Anna)

Jag tycker att du ska be om ett möte med din bank. Säg bara att du vill ha privatekonomisk rådgivning. Jag gjorde det en gång och fick lära mig exakt hur man gör för att spara på rätt sätt och hur man ska tänka på olika lång sikt.

Jag sparar 600kr var i månaden till mina barn. Jag sätter allt i en svensk aktiefond. Jag sparar i mitt namn för att de inte ska få tillgång till pengarna innan de är mogna nog. Har haft kompisar som bränt föräldrarnas sparande på en sommar på Mallis liksom...

• Aliona

Avanza är ett bra tips, annars kan du göra det via din datorbank. Du öppnar antingen ett ISK eller vanligt fondkonto. I det första fallet dras det schablobskatt varje år, i det andra fallet skattar du när du en dag säljer fonderna. Jag skulle rekommendera att du öppnar i dItt eget namn så har du bättre kontroll över pengarna samt när och hur du ger dem till sonen. När du har bestämt dig för vilka fonder startar du månadsspar - det hittar du på datorbanken så sköter sig allt automatiskt sen.

Om du vill kan du boka rådgivnibgssamtal på banken så hjälper de dig med allt, inklusive rekomnenderar fonder. Tyvärr brukar bankrådgivare dock försöka sälja dyra fonder. Du kan också läsa bloggen rikatillsammans och använda deras tips för globala barnportföljen. Eftersom du sparar på 18-20 år så ska det vara hög risk i ditt sparande så att det är chans till ordentlig avkastning. När det är några år kvar kan du ändra till lite mindre risk.

Lycka till - det är en jättebra grej du gör för ditt barn!

• Anonym (Y)

Prata med din bank, du kan spara i fonder med en kapitalförsäkring där sonen som förmånstagare. Då får han inte automatiskt kontroll över pengarna när han blir myndig utan du kan välja när han får tillgång till dem, tex köp av lägenhet om pengarna ska sparas till sådant.

• Anonym (Ovetande)

Tack för alla svar!!! Verkligen. Tackar så mycket för att ni förklarat. Det uppskattas så mycket !!!

Jag kommer definitivt kolla med både min bank och har redan börjat kolla upp Avanza!!!

Men skulle någon kunna förklara vad avkastning innebär?

Hittade en annan ?fondsida? som kallas för fundler- är det någon som har några erfarenheter därifrån?

• Aliona

Avkastning är själva vinsten, alltså värdeökningen på fonderna.

• Anonym (Ovetande)
    Aliona skrev 2020-09-11 16:50:19 följande:

Avkastning är själva vinsten, alltså värdeökningen på fonderna.

Jaha ! Okej tack!

Då antar jag att det bara är att börja spara nu.

Tack igen :)
  • Aliona
    Anonym (Ovetande) skrev 2020-09-11 18:12:40 följande:

Jaha ! Okej tack!

Då antar jag att det bara är att börja spara nu.

Tack igen :)

Jag sparar i fonder båda till mig själv och till sonen, och det är himla roligt att se hur det växer. Ett sista råd bara - ha is i magen om börsen går ner och du kanske tom går på minus. Du sparar på så lång sikt att det inte gör något, iaf de första 15 åren.

Lycka till!
  • Anonym (Johan)

Vettigt att börja spara i fonder. Brukar vara smart att göra långsiktigt och rätt enkelt att komma igång när du förstått det hela. 

Avanza tycker jag är det enklaste stället att handla fonder och sätta upp ett månadsparande på. Annars kan du vända dig till din bank och få svar. 

Här är en rätt bra intro guide om du vill förstå mer. 

www.aktiekassan.se/fondguide-nyborjare

• Anonym (Z)

Ett allmänt tips är att ha kontona i ditt eget namn, inte i sonens. Då har du kontroll över sparandet, kanske extra bra om du inte har så bra kontakt med pappan.

Svar på tråden Fondspara, hur går det till?