• Skogssport

Ulf - vad tycker ni om namnet?

Vad säger ni? Ulf? Är det inte lite rivigt ändå?

Funderar på en Ulf nämligen.

• Svar på tråden Ulf - vad tycker ni om namnet?
  • TheDucky
    Skogssport skrev 2020-09-11 11:40:05 följande:

Namnet säger väl inget om hur personen är!? Det var nog det dummaste jag läst den här veckan.

Då får du tycka det är dumt. Jag tycker oftast namn säger en hel del om en person. Antagligen är det fördomar men hitills stämmer det rätt bra. T.ex. Kreativa personer ger gärna sina barn kreativa namn och de blir gärna kreativa då de fostras i sån miljö. Men döp du ditt barn till Ulf om du gillar det.
  • Xenia
    TheDucky skrev 2020-09-11 11:27:15 följande:

Nä gillar det inte alls. Fundera på om du kommer gilla att kalla din 15-åring med moppemusch Ulf eller Otto. Kommer det låta bra sen i arbetslivet? Revisorn Ulf, datateknikern Otto? För mig är båda namnen väldigt speciella och ger mig vibbarna av en lite konstig person. Men det är ni som föräldrar som ska gilla det.

En revisor eller datatekniker kan visst heta Ulf. Lever du i en bubbla där du inte känner (till) någon över 30 år?

Det är bara att kolla på wikipedia så ser man Ulfar med alla möjliga yrken. Politiker, författare, professorer, musiker, idrottsmän etc. I arbetslivet kommer det att gå alldeles utmärkt att heta Ulf.

Sen beror det på hur man ställer sig till smeknamnet Uffe, som hans kompisar säkert kommer att kalla honom.
  • Litorina

Inget av namnen är konstiga utan passerar utan höjda ögonbryn från min sida. Just namnet Ulf är jag inte så förtjust i (hellre Torulf, som ngn skrev!). Otto tycker jag är snyggt. (Otto är en noshörning!)

• Skogssport

Ja, va fan Torulf it is! Har dock för mig att det var den där onda i Bumbibjörnarna? Men vem bryr sig!

• TheDucky
    Xenia skrev 2020-09-11 17:46:56 följande:

En revisor eller datatekniker kan visst heta Ulf. Lever du i en bubbla där du inte känner (till) någon över 30 år?

Det är bara att kolla på wikipedia så ser man Ulfar med alla möjliga yrken. Politiker, författare, professorer, musiker, idrottsmän etc. I arbetslivet kommer det att gå alldeles utmärkt att heta Ulf.

Sen beror det på hur man ställer sig till smeknamnet Uffe, som hans kompisar säkert kommer att kalla honom.

Det vat exempel för ts så hon kan fundera hur hon tycker det låter. Jag tycker det är viktigt att man tänker lite längre än bara på att man ska namnge sin bebis och fundera lite på resten av sitt barns liv. Och då gäller det alla namn och inte bara Ulf.

Jag känner många Ulf och alla är 55+ dock bara en som kallas Uffe.
  • Hönshjärna

Ja, Ulf är rivigt! Och man behöver inte alls kallas Uffe för att man heter Ulf. Alla Carl är inte Calle osv. Själv älskar jag Leif, och om vi får en Leif ska han aldrig aldrig kallas Leffe.

• Norrut

Jag gillar Ulf! Redigt, rejält namn men ändå sött på ett barn. Tror det kommer att öka i popularitet de närmaste 5-10 åren. Du är nog lite före din tid bara.

• Frejv

Min pappa heter Ulf. Han hade oturen att ha mycket acne som ung och då var det några som tyckte dom var finurliga och började kalla honom "varulf". Pappa hatar sitt namn..

• Litorina
    TheDucky skrev 2020-09-11 11:27:15 följande:

Nä gillar det inte alls. Fundera på om du kommer gilla att kalla din 15-åring med moppemusch Ulf eller Otto. Kommer det låta bra sen i arbetslivet? Revisorn Ulf, datateknikern Otto? För mig är båda namnen väldigt speciella och ger mig vibbarna av en lite konstig person. Men det är ni som föräldrar som ska gilla det.

Partiledaren Ulf verkar ju funka i alla fall.
  • Man48

Namnet Otto får mig att tänka på en tönt eller en yrkesmördare.

• nénuphar
    TheDucky skrev 2020-09-11 13:16:07 följande:

Då får du tycka det är dumt. Jag tycker oftast namn säger en hel del om en person. Antagligen är det fördomar men hitills stämmer det rätt bra. T.ex. Kreativa personer ger gärna sina barn kreativa namn och de blir gärna kreativa då de fostras i sån miljö. Men döp du ditt barn till Ulf om du gillar det.

Vad tänker du på för namn då? Är nog lite arbetsskadad med Leia Stjärntämjar-barn är sällan kreativa...
  • myskmalva

Klart att det är rivigt, det betyder ju varg! Namnet är ingen personlig favorit men det funkar.

• Magical
    Hönshjärna skrev 2020-09-11 21:31:02 följande:

Ja, Ulf är rivigt! Och man behöver inte alls kallas Uffe för att man heter Ulf. Alla Carl är inte Calle osv. Själv älskar jag Leif, och om vi får en Leif ska han aldrig aldrig kallas Leffe.

Det där brukar kompisarna "ordna" med. Vad föräldrar önskar eller inte önskar om smeknamn har ingen betydelse när ungars kreativitet drar igång Flört
  • myskmalva
    Frejv skrev 2020-09-11 21:47:56 följande:
    Min pappa heter Ulf. Han hade oturen att ha mycket acne som ung och då var det några som tyckte dom var finurliga och började kalla honom "varulf". Pappa hatar sitt namn..

Kreativa mobbare kan verkligen förstöra vilket namn som helst. Det var en tjej, som skrev mycket här för några år sedan, som protesterade varenda gång det var tal om att någon skulle ge sitt barn namnet Elsa. Hennes mobbare stavade hennes namn baklänges och stoppade in ett r ...
  • Amak
    TheDucky skrev 2020-09-11 13:16:07 följande:
    Men Ulf var inte ett kreativt namn när barnen fick det namnet på 70-talet. Men det är ett kreativt namn när de får det 2020! 2020-Ulf kommer nog fostras i en kreativ miljö och bli en kreativ person tror jag. Det är ett motströmmennamn. Och fint. 
  • Tutelitut

När jag är på väg att spy så låter jag "ulf"

• Themis

Ulf kan jobba med vad som helst och nej, alla Ulf kallas inte Uffe heller.

De Ulf jag känner är montör, tekniker, egenföretagare, projektingenjör samt professor vid universitet så det lär knappast vara till hinder.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Skogssport

Okej, jobbigt att spy.

Men det kanske är så man låter. Men jag gillar ändå namnet. Men nu blir det Torulf istället. Så coolt namn!

Tutelitut skrev 2020-09-13 08:10:44 följande:

När jag är på väg att spy så låter jag "ulf"

Svar på tråden Ulf - vad tycker ni om namnet?