• Fri 18 Sep 2020 20:55
    4811 visningar
    12 svar
    12
    4811

    Falska bugivare?

    Har precis gått igenom min första budgivning där jag vann. Det var endast jag och en annan intresserad och vi trissade upp priset på lägenheten till +20%.
    (Ska dock tilläggas att det var ett lockpris på bostaden). 

    Strax under min gräns så stannar den jag bjuder mot. Mäklaren ringer och meddelar att ingen annan är intresserad/villig att buda och jag har vunnit. Nu ska bara köparen godkänna budet. 

    Dagen efter får jag reda på att han inte fått det han velat för lägenheten eller tillräckligt för att köpa den nya bostad han vill ha. Indirekt frågar mäklaren om jag kan öka men jag svarar bestämt nej. Efter två dygn ställer jag kravet att mitt bud står kvar till efter helgen och jag vill ha ett beslut innan måndag. 

    Sex timmar efter mitt krav så kommer en främmande budgivare in och lägger ett bud strax över mitt.

    Jag får starka känningar av att det här kan vara ett fakebud av någon närstående för att trissa upp priset. Min tanke är att inte röra mig och hoppas att detta visar sig vara någon som drar sig ur till kontrakt signeringen. Gör jag rätt?

    Kan jag som INTE får köpa bostaden, be om att få en lista med budgivarna utskrivna?

  • Svar på tråden Falska bugivare?
  • Fri 18 Sep 2020 23:15
    #1

    Nej, det är säljaren som får listan med budgivare
    Om något känns skumt så är det ju bra att dra sig ur

  • Fri 18 Sep 2020 23:25
    #2

    Känns verkligen som att du tänker rätt! Stå trygg i ditt bud, skulle inte förvåna mig om dom kommer tillbaka till dig om några dagar och går med på det. Låter lite för otroligt att det kommer in en främmande budgivare precis nu...

  • Fri 18 Sep 2020 23:34
    #3

    Finns folk som kommer in i sista minuten varesig de varit med och budat eller ej tidigare. Vi förlorade en lägenhet på det sättet, var inget fejk eller fuffens. För oss var det ännu värre för vi var påväg till kontraktskrivningen när de plötsligt fick ett högre bud.

    Men känns det fel är det kanske bättre att avvakta.

  • Sun 20 Sep 2020 18:25
    #5

    Ringde nu mäklaren, han påstod att det var en kille som hade varit på en privat visning och var verklig. Vi budade upp lägenheten 20 000kr i taget. Från ingenstans lägger han + 35000 så bostaden hamnar 5000 under det belopp säljaren måste ha från sin bank. Stannade där. Kändes alldeles för suspekt. 

    Visst, där kanske hans gräns låg och han körde all in men inte troligt då den nu har gått för ett pris jag (eller marknaden) tycker den är värd....

    Har inte fått någon bekräftelse på hemnet än om att jag stannat. Har någon känsla (förhoppning) om att det ska visa sig vara en bulvan och jag faktiskt får den. Men det kan bli svårsmält för ägaren att sjunka 100 000kr ner i pris från det han såg ut att få nu...

  • Sun 20 Sep 2020 18:27
    #6
    QAnon skrev 2020-09-18 23:34:23 följande:

    Finns folk som kommer in i sista minuten varesig de varit med och budat eller ej tidigare. Vi förlorade en lägenhet på det sättet, var inget fejk eller fuffens. För oss var det ännu värre för vi var påväg till kontraktskrivningen när de plötsligt fick ett högre bud.

    Men känns det fel är det kanske bättre att avvakta.


    Usch, det där är min största rädsla i allt det här, vara påväg och skriva på och allt rycks undan... Ja, den som lever får se hur det här slutar...
  • Mon 21 Sep 2020 21:35
    #7

    Uppdatering: 

    Blev överbudad och la mig tillslut. DAGEN EFTER ringer mäklaren och säger att köparen vill ha tillträde direkt (vilket säljaren inte kan eftersom han vill sälja i slutet av året). 

    SÅ, om jag kan tänka mig att pressa upp mitt pris så kan jag få köpa den istället. I euforin så blir man blind men nu när allt har smält har detta alltså skett:

    - Jag "vann" budgivningen. Säljaren ville ha mer pengar. Jag vill inte dra ut på det. Säger att mitt bud gäller 3 dagar till. Samma kväll kommer en ny budgivare. Lägger samma summa några omgångar. Tills hans dubblar ökningen och lägger sig exakt 5000kr UNDER det säljaren behöver på försäljningen för att få sitt nya hus.

    - Köparen HAR INTE KOLLAT UPP HUR DET SER UT MED TILLTRÄDE.

    Päronen är poliser och jobbar med bedrägeri och de håller med om att de bara tror att det är någon kompis till säljaren som hjälper pressa upp priserna. 

    INTE FAN GER MAN SIG I EN BUDGIVNING OM MAN VILL HA LÄGENHETEN PGA TILLTRÄDE?! SÅNT LÖSER MAN JU?! 


    lägenhet
  • Mon 21 Sep 2020 21:52
    #8

    Spännande. Så fula. Hur slutade det då? Blev lägenheten såld?

  • Tue 22 Sep 2020 06:24
    #9

    Om den nya vinnar hoppade av, var tydlig med att ert tidigare vinnande bud gäller och inget annat.

  • Wed 23 Sep 2020 17:26
    #10

    UPPDATERING DEL 2:

    Det  blir bara mer komiskt för varje dag...Spöke

    Först skylde vinnande budgivaren på tillträdet inte passade honom nu så tycker han själv att han budat lite för högt och drar inte bara tillbaka sitt vinnande bud utan ALLA bud. 

    Jävla skämt. Jag drog därmed såklart bort alla bud han trissat upp mig att ge och stannar där. 

    Tomtenissen till säljare är nog lagom glad. Han vill absolut inte sälja till mitt pris (120 000 under det han vill ha) och han vill inte förhandla verkar det som.

    Så han lägger ut den för fast pris och får ha en ny visning. 

    Jag känner bara: YES! Det är rätt åt dig. Slösa mer på din tid och resurser så får vi allt se om nån vill ha den...


    Under tiden går jag på andra visningar och hoppas betuttad i något annat så jag kan ringa tillbaka och stryka ALLA mina tidigare bud ;)

  • Wed 23 Sep 2020 17:37
    #11

    Men gud..... bra gjort av dig!

    Var med om liknande där mäklaren var så avskyvärd att man inte längre ville ha lägenheten.

    Vilken mäklare man väljer är VIKTIGT!

  • Sun 10 Apr 2022 18:11
    #12

    Ja eller hur! 

    Köpte en annan lägenhet på samma gata. Smidig affär. Rak mäklare samt generös säljare som lämnade kvar mkt möbler. Kunde inte blivit bättre :)

Svar på tråden Falska bugivare?