• Metalbrutta

Kristallsjuka/ gungande känsla

Jag fick för en vecka sen problem med yrsel och åkte till akuten där jag fick göra EKG och kolla blodtrycket, allt var normalt. Vart sen rekommenderad att jag skulle ringa vårdcentralen vilket jag gjorde där dom gjorde en neurologisk undersökning som var normalt samt ett antal blodprov som jag inte fått svar på, men kunde se via mina journaler att blodproven var normala. Igår var jag på kalas och slogs då av en gungande känsla i huvet, ungefär som när man sitter i en båt och vågorna slår mot skrovet. Kändes som att jag tappade balansen så jag fick ta tag i grejer men egentligen tappade jag inte balansen trots att det kändes som det. Jag åkte raka vägen hem och gick o la mig men under hela dagen har jag känt samma sak och suttit ner för att symtomen ska kännas mildare.. sjukvården gör mig inte klokare men ska ringa igen imorgon tlll vc för att göra en uppföljning då dom aldrig undersökte mina öron när jag var där sist. Men jag undrar om någon har känt lika dant? Detta tar kol på mig

• Svar på tråden Kristallsjuka/ gungande känsla
  • katrinp

Om du googlar kristallsjuka övningar, så får du fram övningar som kan hjälpa om det nu skulle vara det. Värt att testa! Annars får du ju söka igen.

• Anonym (Japp)

Ja förmodligen är det kristallsjuka. Jag fick det första gången när jag var i 19 år. Sedan dess har jag det ett par gånger per år. För mig känns det som att en karusell fastnat och det flackar fram och tillbaka. Vid några år har det pågått nästan konstant i flera dagar och jag har fått ligga i ett mörkt rum med huvudvärk och illamående. Ofta kommer det mitt i natten. Jag vänder mig förmodligen i sömnen och det triggar igång det. Jag väcks av yrselkänslan men kan alltid somna om fort. Det är alltid en rörelse när huvudet är lutar bakåt som triggar det... därför är jag inte orolig att det ska hända när jag tex kör bil..

• Anonym (...)

Jag utvecklade fobisk yrsel förut, dvs när jag var i situationer jag kände mig pressad i eller var nervös orolig för oså , fick jag gungande yrsel. Du kanske har kristallsjukan eller så kanske det är psykologiskt .. jobbogt är det hur som ..hoppas du får svar o vet hur du ska hantera den!

• Metalbrutta
    Anonym (...) skrev 2020-09-21 01:03:55 följande:

Jag utvecklade fobisk yrsel förut, dvs när jag var i situationer jag kände mig pressad i eller var nervös orolig för oså , fick jag gungande yrsel. Du kanske har kristallsjukan eller så kanske det är psykologiskt .. jobbogt är det hur som ..hoppas du får svar o vet hur du ska hantera den!

Det har jag haft, lider av en inre stress plus att jag har hypokondri så såna här symtom skrämmer skiten ur mig! Sen vill jag aldrig ta allt förgivet för ibland kanske det inte är psykiskt.. men jag ska se hur jag mår idag annars ringer jag igen
  • Metalbrutta
    Anonym (Japp) skrev 2020-09-20 23:12:38 följande:

Ja förmodligen är det kristallsjuka. Jag fick det första gången när jag var i 19 år. Sedan dess har jag det ett par gånger per år. För mig känns det som att en karusell fastnat och det flackar fram och tillbaka. Vid några år har det pågått nästan konstant i flera dagar och jag har fått ligga i ett mörkt rum med huvudvärk och illamående. Ofta kommer det mitt i natten. Jag vänder mig förmodligen i sömnen och det triggar igång det. Jag väcks av yrselkänslan men kan alltid somna om fort. Det är alltid en rörelse när huvudet är lutar bakåt som triggar det... därför är jag inte orolig att det ska hända när jag tex kör bil..

Gud vad jobbigt! Det verkar vara vanligare än vad man tror med kristallsjuka! Tur att du har hittat en metod som funkar för dig
  • Anonym (Maskrosen)

Hade fullt utvecklad ks och kunde inte stå upp. Lätt gungande kan vara förstadie alt stress.

Men riktig ks är att du inte kan stå upp...

• Metalbrutta
    Anonym (Maskrosen) skrev 2020-09-21 14:33:48 följande:

Hade fullt utvecklad ks och kunde inte stå upp. Lätt gungande kan vara förstadie alt stress.

Kändes det bättre när du satt ner? Att det försvann liksom men kom tillbaka så fort du ställde dig upp
  • Anonym (Maskrosen)
    Metalbrutta skrev 2020-09-21 20:46:36 följande:

Kändes det bättre när du satt ner? Att det försvann liksom men kom tillbaka så fort du ställde dig upp

Var kraftigt illamående så svårt att säga men blev nog värre nä jag suttit och sen reste mig.

När det var som värst snurrade det hela tiden. Tänk pariserhjul i huvudet men du är hjulet
  • Anonym (ABC)

Första gången jag fick kristallsjuka så ramlade jag in i väggen på jobbet när jag skulle resa mig från toalettstolen. Som tur var så när jag pratade i telefonen med min pappa senare på kvällen så hade han en vän hemma hos sig som fått övningar av en läkare för att hantera kristallsjuka och de hjälpte direkt (tog ett tag innan jag blev helt bra, men de funkar verkligen). Vad jag inte förstår är varför man inte berättar de övningarna från sjukvården, det är ju verkligen något som är jättelätt att ge instruktioner om via telefonen. Och om man inte har kristallsjukan så gör man ju ingen skada genom att göra övningarna. 

Jag har fått det två gånger till efteråt, men då har jag kunnat identifiera direkt att det är på väg och gjort övningarna och det har inte riktigt blivit något. De övningar som jag gjort är inte de där Epseys manöver utan bara att man sitter på sängen och faller åt höger, sätter sig upp igen och sedan samma sak åt vänster och sedan bakåt och så gör man det några gånger. Och sedan sätta sig på knäna och falla framåt och sedan upp igen och det några gånger. 

Behöver inte vara kraftiga fall så att man tar i utöver vad gravitationen ger utan bara lugnt falla ned från sittande med händerna i knät. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Maskrosen) skrev 2020-09-21 14:33:48 följande:

Inte nödvändigtvis. Jag drabbas av kristallsjuka av och till några ggr per år och första gången var det så extremt att jag inte kunde stå upp ens en gång men de andra gångerna har det bara varit kraftig och ihållande yrsel men jag har oftast kunnat stå och gå omkring, vissa gånger med stöd och andra inte.
Svar på tråden Kristallsjuka/ gungande känsla