• Sockerbagarinnan

    relation mor och dotter

    Min dotter är 36 år och bor tillsammans med sin man och 3 barn. Sedan hon var 10 år har hon diagnosen ADHD. Detta har bidragit till att hon har svårt med relationer och kan få fruktansvärda aggressiva utbrott som hon har svårt att hantera.Som ung medicinerade hon  för sin diagnos men när hon blev gravid med sin första son slutade hon med medicinen. Hon gick dessutom i terapi för att lära sig att hantera sina raseriutbrott.



    Jag och min dotter har haft en bra relation mor-dotter även om det har varit jobbigt med hennes raseriutbrott men jag har kunnat acceptera dem pga hennes diagnos och att hon var ung. Nu när hon är 36 år fortsätter hennes raseriutbrott och de riktar sig främst mot mig som mamma. Hon stör sig på allt jag gör och allt jag säger och förvränger sanningen av det som sägs och görs. När hon får sina raseriutbrott skriker hon och kallar mig det värsta man kan tänka sig som mamma och hon skickar mängder av sms där hon önskar min död etc.etc.



    Under alla år har jag tigit och tagit emot utan att hon fått några konsekvenser av sitt handlande. Jag har förklarat det med och förlåtit allt just pga av hennes diagnos men nu har jag tröttnat och mår fruktansvärt dåligt av allt det här. Jag har försökt prata med henne och tala om att jag inte orkar ta emot allt hemskt hon skriver till mig eftersom jag blir så fruktansvärt ledsen men det bryr hon sig inte om. Hon anser att hon har rätt att säga vad hon vill till mig när hon blir arg. Jag har också föreslagit att hon ska ta kontakt med en kurator igen men det har hon ingen lust att göra och hon anser att hon inte behöver någon hjälp. Hon har förlorat en del vänner och hennes tre bröder har mer eller mindre vänt henne ryggen pga hennes humör och hur hon behandlar deras mamma. 

    Jag har alltid funnits där för henne och försökt att ge henne en trygg och kärleksfull uppväxt men nu känner jag att jag inte orkar längre. Jag blir mer och mer nervös i hennes närhet och kan inte koppla av eftersom jag måste överväga allt jag säger och gör för att inte irritera henne. Har nu börjat fundera på att bryta min relation med min dotter men det är så svårt eftersom jag älskar henne. Känner ändå att jag inte kan fortsätta så här. Går nu hos en kurator för att kunna bearbeta allt detta som händer. Vad ska jag göra?


     
  • Svar på tråden relation mor och dotter
  • annabellelee

    Det jag funderar på är barnbarnen. Att bryta med henne är en sak - hon måste ju förstå att du inte är hennes trasdocka som hon kan kasta i väggen när hon blir arg - men hur blir det med din kontakt med hennes barn? Kanske de behöver dig som känslomässigt stöd om deras mamma är labil?

  • Sockerbagarinnan

    Hej!
    Jag har tänkt på det många gånger. Min dotter är en mycket bra mamma och tar väldigt bra hand om sina barn även om hon skriker lite väl mycket på dem. Att inte finnas till för mina barnbarn skulle vara jättejobbigt. Jag hoppas ju att min dotter ska förstå att hon behöver mig om jag säger ifrån och visar att jag inte accepterar hennes sätt just nu. Det kanske tvingar henne att förändras.

  • Magical

    Hur är det med hennes man? Hur kan han bidra till att du och din dotter kan ha en ok tillvaro och relation? 

  • Sockerbagarinnan

    Pappan kan inte göra något då han har flyttat från min dotter. Han är kriminellt belastad och tar droger. Han har i nuläget ingen möjlighet att få träffa barnen.

  • Just Precis
    Sockerbagarinnan skrev 2020-09-21 21:00:00 följande:

    Hej!

    Jag har tänkt på det många gånger. Min dotter är en mycket bra mamma och tar väldigt bra hand om sina barn även om hon skriker lite väl mycket på dem. Att inte finnas till för mina barnbarn skulle vara jättejobbigt. Jag hoppas ju att min dotter ska förstå att hon behöver mig om jag säger ifrån och visar att jag inte accepterar hennes sätt just nu. Det kanske tvingar henne att förändras.


    Jag växte upp med en väldigt arg mamma och det har ärrat mig. Hon behöver ta hjälp även för barnens skull.
  • Wolfie13

    Tänker mest på barnen i detta. Behöver de inte en trygg mormor som stöd om deras mamma gastar massa?

  • Sockerbagarinnan

    Jag tänker också mycket på mina barnbarn och vill så gärna träffa dem men det slutar alltid med någon typ av utskällning och att jag efteråt mår jättedåligt. Det gör att jag inte orkar längre, inte ens för mina barnbarn. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. 

Svar på tråden relation mor och dotter