• ratatiti

    Förlossningssmärta

    Hej fina!

    Jag är gravid i 35 och förlossningen börjar närma sig. Kan inte säga att jag är rädd utan känner mig hyfsat redo och taggad på att få uppleva det här.

    Dock är det så att jag gjorde en medicinsk abort för några år sedan, i vecka 8 eller 9, och upplevde den smärtan som absolut helt outhärdlig. Det gjorde så fruktansvärt ont.

    Jag förstår ju att en förlossning kommer innebära en liknande smärta fast gånger 10000000 då jag var så pass kort gången vid aborten. Detta oroar mig såklart en gnutta. Samtidigt som jag förstår att smärtan och hela upplevelsen vid förlossningen egentligen inte går att jämföra med aborten, då jag nu får träffa min älskade dotter.

    Tänkte kolla om någon varit med om både medicinsk abort och förlossning och vill dela med sig av sina upplevelser. Går de att jämföra? Är smärtan lik?

    Ta hand om er. <3

  • Svar på tråden Förlossningssmärta
  • syntharen

    Jag har gjort två medicinska aborter, eller dvs tagit Cytotec för uteblivet missfall. Och andra gången kan jag säga att smärtan påminde väldigt mkt som förlossningssmärta, minns att jag tänkte på det när jag tagit smärtlindring som inte hjälpte. Men förlossningssmärtan är mkt mer smärtsam samtidigt får man pauser utan smärta och det tyckte jag inte jag fick när jag gjorde aborten. Men den stora skillnaden är att vid en förlossning får man nåt ljuvligt i slutändan och man glömmer smärtan nästan direkt efteråt.

  • ratatiti
    syntharen skrev 2020-09-23 09:41:14 följande:

    Jag har gjort två medicinska aborter, eller dvs tagit Cytotec för uteblivet missfall. Och andra gången kan jag säga att smärtan påminde väldigt mkt som förlossningssmärta, minns att jag tänkte på det när jag tagit smärtlindring som inte hjälpte. Men förlossningssmärtan är mkt mer smärtsam samtidigt får man pauser utan smärta och det tyckte jag inte jag fick när jag gjorde aborten. Men den stora skillnaden är att vid en förlossning får man nåt ljuvligt i slutändan och man glömmer smärtan nästan direkt efteråt.


    Åh, förstår. Det som oroar mig lite smått är att jag verkligen inte kan förstå hur något kan göra ondare än vad aborten gjorde, kan inte greppa hur det skulle gå till. Är som sagt inte så rädd men förstår inte hur jag ska klara av det, haha. Vad tog du för smärtstillande vid förlossningen/förlossningarna? Jag fick morfin vid aborten och minns det som att smärtan då i princip helt försvann, utan det hade jag nog dött.
  • Solblomma30

    Jag har också gjort medicinsk abort och det är ju samma typ av smärta, eftersom en abort också är en typ av förlossning, fast med ett väldigt litet foster.

    Jag har efter aborten fött fyra barn och för mig har det gjort väldigt mycket mer ont. Men jag upplevde inte som du att abortens smärta var outhärdlig. Däremot har jag upplevt att smärtan vid mina fullgångna förlossningar har varit outhärdlig när det har varit som värst från 6 cm till att bebisen har fötts.

    Så om du upplevde aborten som outhärdlig så tror jag inte att du kommer känna att en förlossning är värre :) Skillnaden blir väl isåfall att det kan ta längre tid, och att du måste ta i mer fysiskt än vid en abort. Man behöver ju ofta inte krysta vid en medicinsk abort.

    Jag har fått morfin, lustgas och spinalbedövning när jag har fött mina barn. Jag fick ryggbedövning vid den senaste förlossningen, jag hade inte testat det tidigare och den hjälpte så himla bra, smärtan försvann nästan helt under en stor del av förlossningen. Så det finns ju mer hjälp att få när du föder barn :) Samtidigt kommer du inte kunna få morfin på det sättet som du fick vid din abort eftersom höga doser av morfin gör bebisen slö, trött och kan hämma andningen efter födseln. Men det finns som sagt ryggbedövning att få och det slår morfin med hästlängder! Lycka till, som någon skrev så får du världens finaste present efter förlossningen så det är milsvidd skillnad mot att göra en abort som är psykiskt tungt. Kram!!

  • ratatiti
    Solblomma30 skrev 2020-09-23 11:39:58 följande:

    Jag har också gjort medicinsk abort och det är ju samma typ av smärta, eftersom en abort också är en typ av förlossning, fast med ett väldigt litet foster.

    Jag har efter aborten fött fyra barn och för mig har det gjort väldigt mycket mer ont. Men jag upplevde inte som du att abortens smärta var outhärdlig. Däremot har jag upplevt att smärtan vid mina fullgångna förlossningar har varit outhärdlig när det har varit som värst från 6 cm till att bebisen har fötts.

    Så om du upplevde aborten som outhärdlig så tror jag inte att du kommer känna att en förlossning är värre :) Skillnaden blir väl isåfall att det kan ta längre tid, och att du måste ta i mer fysiskt än vid en abort. Man behöver ju ofta inte krysta vid en medicinsk abort.

    Jag har fått morfin, lustgas och spinalbedövning när jag har fött mina barn. Jag fick ryggbedövning vid den senaste förlossningen, jag hade inte testat det tidigare och den hjälpte så himla bra, smärtan försvann nästan helt under en stor del av förlossningen. Så det finns ju mer hjälp att få när du föder barn :) Samtidigt kommer du inte kunna få morfin på det sättet som du fick vid din abort eftersom höga doser av morfin gör bebisen slö, trött och kan hämma andningen efter födseln. Men det finns som sagt ryggbedövning att få och det slår morfin med hästlängder! Lycka till, som någon skrev så får du världens finaste present efter förlossningen så det är milsvidd skillnad mot att göra en abort som är psykiskt tungt. Kram!!


    Tusen tack för ditt svar!

    Kommer inte ta morfin alls men är helt öppen för epidural om jag känner att det behövs. Lustgas kommer jag med stor sannolikhet testa då jag hört mycket bra om det. Hur har du upplevt det?

    Tack och stora kramar till dig!
  • HeidiHR

    Jag har gjort en medicinsk abort och fött två barn. Smärtan under aborten var närmast mensvärk medan smärtan, åtminstone under första förlossningen var något helt annat.

    Jag använde endast lustgas vid första förlossningen. Öppningsskedet gick mkt snabbt och var för mig den värsta smärtan jag upplevt. Jag var trött (värkarna satte igång ordentligt på kvällen och tilltog på natten så var inte utsövd) vilket förvärrades av lustgasen. Var ?full?, mådde illa och kände mig allmänt svag. Ska tilläggas att från inskrivning på förlossningen tog det bara nio timmar innan sonen var ute.

    Andra förlossningen fattade jag beslut veckan innan att föda utan någon smärtlindring. Kanske det bästa beslut jag fattat då förlossningen blev som en dröm.

    Drog slutsatsen att lustgasen nog var det som försämrade mitt mående under första förlossningen.

    Vill med detta absolut inte skrämma upp dig, förstår att det är jobbigt med tankarna inför smärtan som väntar. Men med det sagt, känn efter om lustgasen är nåt för dig! Märker du att du blir illamående osv, strunta i den.

    Under min andra förlossning satt jag och hoppade på en pilatesboll och andades genom värkarna. Det var det som hjälpte allra mest! Badade under öppningsskedet, det var också jätteskönt. Glöm inte att vila i pauserna, man har ju inte värkar precis hela tiden. Ät, vila, rör på dig mycket!

    Om du inte redan läst tipsar jag gärna om Gudrun abascals böcker ?att föda? och ?att möta förlossningssmärtan? (om jag minns rätt på sista titeln).

    Och som tidigare nämnts, vid er förlossning går man i mål med världens finaste present, den målbilden hjälper en oerhört mycket i värkarbetet. Stort lycka till, vilken spännande tid som väntar!

  • Solblomma30
    ratatiti skrev 2020-09-23 11:53:29 följande:

    Tusen tack för ditt svar!

    Kommer inte ta morfin alls men är helt öppen för epidural om jag känner att det behövs. Lustgas kommer jag med stor sannolikhet testa då jag hört mycket bra om det. Hur har du upplevt det?

    Tack och stora kramar till dig!


    ratatiti skrev 2020-09-23 11:53:29 följande:

    Tusen tack för ditt svar!

    Kommer inte ta morfin alls men är helt öppen för epidural om jag känner att det behövs. Lustgas kommer jag med stor sannolikhet testa då jag hört mycket bra om det. Hur har du upplevt det?

    Tack och stora kramar till dig!


    Jag har älskat lustgasen alla fyra gånger! Jag har känt mig skönt berusad, lugnare och gladare, och jag tycker att det har tagit udden av smärtan på ett bra sätt, även om jag verkligen har känt smärtan fortfarande. Jag har upplevt den lättare att uthärda med lustgasen. Och så får man något att göra under en värk också :) Som Heidi skriver här ovanför så kan man bli lite illamående och det blev jag nog under första eller andra värken med lustgas men det försvann helt sen. Man kan ju må illa pga smärtan också, och när bebisen tränger ned i bäckenet osv så kanske kan det också vara annat som ger illamåendet och inte bara lustgasen.
Svar på tråden Förlossningssmärta