• Anonym (Kristen och påläst)

Tänker någon som gör abort på vårdpersonalens psykiska hälsa?

Hej! det finns många åsikter kring huruvida kvinnor får eller inte får göra abort, moraliska motiveringar för och emot. Men det jag aldrig får se i icke kristna tidningar är rapporter om hur aborter påverkar vårdpersonalen som genomför aborterna.. och tvingas hålla i dessa små bebisar eller deras kroppsdelar i händerna och lägga dem i skålar.
    Är det bara jag som tänker på dem? spelar deras känslor någon roll tycker ni? eller ska de bara bita ihop och göra det patienten vill och stuva undan sina känslor. Om svaret är ja, hur kan ni då förvänta er att den personalen är vänlig och tillmötesgående när ni väl föder barn ni vill ha? om de lärt sig att avskärma sig från sina känslor efter allt de sett. Alla gör inte tidiga aborter, vissa efter v12 och ju längre fram i graviditeten kvinnor gör det destå jobbigare kan jag tänka mig det är för vårdpersonalen, speciellt om barnet är vid liv vid födseln och kippar efter andan.
    Försöker förstå. 

• Svar på tråden Tänker någon som gör abort på vårdpersonalens psykiska hälsa?
  • Anonym (Ssk)
    Tow2Mater skrev 2020-10-07 23:46:22 följande:

Du kan inte förstå att för en del är de jämställda?

(En del är helt ok med dödsstraff, de ser inte dömda hårda brottslingar som jämställda människor heller, medan andra gör det.)

Och för en del kan andra djur vara jämställda människor, ändå deklarerar du att de inte är det. Poängen är att då kanske man ska hålla sig borta från yrken vars arbetsuppgifter inte stämmer överens med ens värderingar. Det finns gott om andra yrken.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Kristen och påläst) skrev 2020-10-07 23:10:33 följande:

eu.desmoinesregister.com/story/opinion/columnists/iowa-view/2018/12/12/science-conclusive-fetus-baby-iowa-fetal-heartbeat-law-abortion/2286938002/

Det finns vetenskapliga studier, inte bara vad jag själv tror pga min tro och mitt samvete, utan också vad vetenskapliga studier, som håller med om att det visst är en människa.

Har du ens läst vad du länkade? Det var en debattartikel av en annan pro lifer, innehöll inget om någon vetenskaplig studie.
  • Trent

(En del är helt ok med dödsstraff, de ser inte dömda hårda brottslingar som jämställda människor heller, medan andra gör det.)

Hur är det med att äga andra människor som egendom. Är den ägda jämställd med den som äger?
  • Tow2Mater
    Akidoki skrev 2020-10-08 08:53:35 följande:
    Och andra ser djur som jämställda vad gäller livsvärld. Det där med att inte kasta Sten i glashus. Swooosh.
    din kommentar har noll att gora med vad som diskuteras i den har traden.
  • Akidoki
    Tow2Mater skrev 2020-10-08 14:58:35 följande:

din kommentar har noll att gora med vad som diskuteras i den har traden.

Det är möjligt, men det har allt att göra med ditt inlägg vilket jag citerade.
    Tow2Mater skrev 2020-10-07 13:49:07 följande:

Men det är det ju inte alls. Dels är inte djur jänställda med människor, dels utgors inte en slaktares arbetsuppgifter i majoritet av andra saker. Så det gar inte alls att jämfora.

Varpå jag skrev:
    Akidoki skrev 2020-10-08 08:53:35 följande:

Och andra ser djur som jämställda vad gäller livsvärld. Det där med att inte kasta Sten i glashus. Swooosh.

Och du svarade: bjäbb, bjäbb. Ungefär så.
  • nihka

Då får "en del" tycka så privat, men det är fortfarande inget ersonal ska belasta vårdtagare med.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (jaha)
    eu.desmoinesregister.com/story/opinion/columnists/iowa-view/2018/12/12/science-conclusive-fetus-baby-iowa-fetal-heartbeat-law-abortion/2286938002/
    Det finns vetenskapliga studier, inte bara vad jag själv tror pga min tro och mitt samvete, utan också vad vetenskapliga studier, som håller med om att det visst är en människa.
    På vilket sätt menar du att en debattartikel skriven av ett annat ufo är detsamma som "vetenskap"?

Tip: Prova att ta näsan ur bibeln och läsa VERKLIG vetenskap istället så ska du se att bilden klarnar 
  • Anonym (.)
    eu.desmoinesregister.com/story/opinion/column.../
    Varför länkar du till en opinionsartikel och försöker framställa den som vetenskap?

Tror du även på att jorden är platt? Det finns ju "vetenskapliga studier" som visar att jorden är just platt.

Du inser vikten av saklighet och källkritik?
  • Anonym (22)

Nej inte jag i alla fall. Abort är en legal rättighet och jag utgår från att bm är professionella och utför de uppgifter som regleras i deras arbetsbeskrivning. Blir det jobbigt för dem är det dags att byta yrke.

• Anonym ((vi kan välja))
    Anonym (Kristen och påläst) skrev 2020-10-07 00:48:20 följande:
    I sena missfall, och i krigsdrabbade områden där barnen blivit tortyrskadade etc, där så är vårdpersonalen där för att hjälpa människor. De är inte delaktiga i att avsluta ett människoliv. Det är stor skillnad för mig.
    Även om själva patienten, i det här fallet tjejen som vill göra abort, kan räkna ingreppet som en vårdinsats, så kan man inte förbise det faktum att det är en människa där inne i magen vars liv släcks. 
    Man tar barnets liv= avslutar en graviditet.
    Att ta en människas liv, är fel, bara att i det här samhället har man accepterat det som något som är rätt.. för att människan är inne i magen istället för utanför..
    Jag förstår att det är skillnad för dig utifrån din uppfattning.

Din fråga i trådstarten gällde dock varför man inte bryr sig om att vårdpersonalen tycker att det är jobbigt att medverka vid aborter, och att du försöker förstå. Svar på denna fråga enligt mig är

- (återigen) Mycket är jobbigt i vården. Som barnmorska eller obstetriker är det sannolikt för flertalet ännu tuffare att vara med om att ett efter längtat barn dör sent i graviditeten eller får allvarliga skador / dör i samband med förlossning,
    - Det är inte en rättighet att få arbeta exakt var man vill, och i synnerhet inne om man inte vill utföra alla ingående arbetsuppgifter. Den som inte vill medverka vid aborter behöver inte bli just barnmorska eller obstetriker.
    - Det finns olika typer av stöd för den som upplever sig ha varit med om något jobbigt. Och jag tror visst den finns möjlighet att ta upp känslor efter t ex en väldigt sen abort för den som har behov av det.

För att ta ett annat exemplen där ens övertygelse om vad som är rätt eller fel kan göra det svårt att ha vissa arbeten: Ett Jehovas vittne som tror att blodtransfusioner är emot Guds vilja vill bli anestesisjuksköterska, men hen vill inte medverka vid blodtransfusioner. Är det då synd om den personen om hen måste ordna med transfusion på operation eller IVA, eller ska hen snarare välja ett annat jobb?
  • Anonym (...)

TS utgår från att alla fungerar som henne.
    TS tycker att det är jobbigt med aborter - alltså tycker alla det.

Logiken i trådstarten är samma som att påstå att solen är en citron. Citroner är gula, likaså är citroner. Alltså är solen en citron.

Alla kvinnor tycker inte att abort är jobbigt. Tvärtom finns det gott om kvinnor som tycker att det inte är en speciellt stor sak.

Och att vårdpersonal tycker att det är extremt betungande tvivlar jag i allra högsta grad på. Helt enkelt för att man måste utgå från att yrkesverksamma och utbildade människor är fullt kapabla att fatta beslut över sina egna liv så att de inte arbetar med något de mår mycket dåligt av. De som inte klarar av aborter jobbar inte med det. För om man börjar tvivla på det, då ska man fundera på att omyndigförklara hela yrkeskårer - vet de verkligen vad de vill jobba med?

• Anonym ((vi kan välja))

Från läkartidningenom vad som är jobbigt :

"Jag har en liten kyrkogård i mitt bröst. Den finns där hela tiden. Det är de små, små barnen som knappt fick börja livet som jag bär med mig. Det är oftast stilla och lugnt på kyrkogården i mitt bröst. Alla barnen sover djupt. Men så händer något som gör att det blir oroligt, de vrider sig mellan mina revben. Bilder, ljud och namn kommer till mig. Muskelminnen väcks.

Jag kan återigen känna den smala armen och höra hur det låter när jag knäcker humerus för att kunna lösa skulderdystocin. Jag känner den slappa kroppen komma efter och strax står jag vid återupplivningsbordet.

En annan gång lyfter jag ut en alldeles vit liten kropp ur hysterotomin, inget fostervatten syns utan bara blod. Jag syr snabbt, snabbt för att stilla blödningen men kan inte låta bli att snegla över axeln mot barnbordet där det arbetas febrilt. Fortfarande en vit och död liten kropp, nu med katetrar i naveln och en tub i näsan. Hoppas, hoppas att den kommer igång, tänker jag medan jag måste återgå till mitt, fokusera på att avsluta operationen, få torrt.

Sedan är jag tillbaka vid återupplivningsbordet. Den här gången är det jag som sluter händerna om en liten bröstkorg och pumpar. Mecket rinner ur näsborrarna och ur munnen. Pulsoximetern bara piper. Kan inte mäta någon saturation.

Och sedan det där snittet som egentligen var på mamma-indikation. Men ut kom en liten trasa. Som levde några timmar. Jag var så oförberedd. Hur hade kurvan sett ut? Hade jag ens granskat den? Det här barnet skulle vi ju bara plocka ut när mamman fastat färdigt.

Otillräckligheten. Skulden. Att kunna se föräldrarna i ögonen den gången var svårt. Det skulle fortfarande vara svårt fast det är mer än tio år sedan nu.

Prematurerna har jag lättare att hålla distansen till. De är ju liksom inte riktigt klara. Men den där som de bestämde sig för att lägga ned vården på och som sedan låg och gnydde i timmar på mammas bröst. Honom kommer jag ihåg. Och hur jag sedan tittade på honom ute i sköljen, när det var klart, så stilla i en fin liten korg, och en av mina tårar föll på den tunna, tunna hjässan.

Flera av de jag bär omkring på i min lilla kyrkogård är inte döda egentligen, men svårt märkta av den bräckliga tiden, de skälvande avgörande minuterna omkring födelsen. Och märkt är även jag. Att hålla en annans döda barn. Att se och känna den perfekta lilla människan alldeles stilla och kall.

Triumferna finns också. Larmsnitten, besluten som tas i precis rätt tid. När Woods skruvmanöver sitter perfekt och jag får världens tacksammaste blick från barnmorskan som sett den annalkande katastrofen. Och det är fantastiskt. Att kunna vara den som gör skillnad.

Men triumferna kan inte tränga undan kyrkogården. De är två sidor av samma mynt. De existerar alltid tillsammans. Utan hotande smärta ingen jublande lättnad när den uteblir. Och den kommer att växa, den där kyrkogården. Den gör det för oss alla inom detta yrke. Att hålla riktningen och styrfarten där mellan de små gravarna, hur gör man det?"

• Anonym (barnmorskan)
    Anonym ((vi kan välja)) skrev 2020-10-10 22:28:29 följande:

Från läkartidningenom vad som är jobbigt :

"Jag har en liten kyrkogård i mitt bröst. Den finns där hela tiden. Det är de små, små barnen som knappt fick börja livet som jag bär med mig. Det är oftast stilla och lugnt på kyrkogården i mitt bröst. Alla barnen sover djupt. Men så händer något som gör att det blir oroligt, de vrider sig mellan mina revben. Bilder, ljud och namn kommer till mig. Muskelminnen väcks.

Jag kan återigen känna den smala armen och höra hur det låter när jag knäcker humerus för att kunna lösa skulderdystocin. Jag känner den slappa kroppen komma efter och strax står jag vid återupplivningsbordet.

En annan gång lyfter jag ut en alldeles vit liten kropp ur hysterotomin, inget fostervatten syns utan bara blod. Jag syr snabbt, snabbt för att stilla blödningen men kan inte låta bli att snegla över axeln mot barnbordet där det arbetas febrilt. Fortfarande en vit och död liten kropp, nu med katetrar i naveln och en tub i näsan. Hoppas, hoppas att den kommer igång, tänker jag medan jag måste återgå till mitt, fokusera på att avsluta operationen, få torrt.

Sedan är jag tillbaka vid återupplivningsbordet. Den här gången är det jag som sluter händerna om en liten bröstkorg och pumpar. Mecket rinner ur näsborrarna och ur munnen. Pulsoximetern bara piper. Kan inte mäta någon saturation.

Och sedan det där snittet som egentligen var på mamma-indikation. Men ut kom en liten trasa. Som levde några timmar. Jag var så oförberedd. Hur hade kurvan sett ut? Hade jag ens granskat den? Det här barnet skulle vi ju bara plocka ut när mamman fastat färdigt.

Otillräckligheten. Skulden. Att kunna se föräldrarna i ögonen den gången var svårt. Det skulle fortfarande vara svårt fast det är mer än tio år sedan nu.

Prematurerna har jag lättare att hålla distansen till. De är ju liksom inte riktigt klara. Men den där som de bestämde sig för att lägga ned vården på och som sedan låg och gnydde i timmar på mammas bröst. Honom kommer jag ihåg. Och hur jag sedan tittade på honom ute i sköljen, när det var klart, så stilla i en fin liten korg, och en av mina tårar föll på den tunna, tunna hjässan.

Flera av de jag bär omkring på i min lilla kyrkogård är inte döda egentligen, men svårt märkta av den bräckliga tiden, de skälvande avgörande minuterna omkring födelsen. Och märkt är även jag. Att hålla en annans döda barn. Att se och känna den perfekta lilla människan alldeles stilla och kall.

Triumferna finns också. Larmsnitten, besluten som tas i precis rätt tid. När Woods skruvmanöver sitter perfekt och jag får världens tacksammaste blick från barnmorskan som sett den annalkande katastrofen. Och det är fantastiskt. Att kunna vara den som gör skillnad.

Men triumferna kan inte tränga undan kyrkogården. De är två sidor av samma mynt. De existerar alltid tillsammans. Utan hotande smärta ingen jublande lättnad när den uteblir. Och den kommer att växa, den där kyrkogården. Den gör det för oss alla inom detta yrke. Att hålla riktningen och styrfarten där mellan de små gravarna, hur gör man det?"

Det är så sant som det är sagt. Aborterna gör inte ont, de flesta. De sena missfallen, prematurerna som inte klarar sig, akutfallen som går åt pipan. Att möta sorgen från föräldrarna, att sörja med dem, om de vill. Det är det som sätter sig.
Svar på tråden Tänker någon som gör abort på vårdpersonalens psykiska hälsa?