• Anonym (Undrar)

Har jag några skyldigheter? Husköp

Vi har köpt hus, nyproduktion och det tar ca ett år från att första papprena skrevs på till vi får flytta in.

I kontraktet står det massa om allt man blir skyldig till om man drar sig ur, massa kostnader och dyl.

Jag står inte med på något kontrakt, varken för huset eller lånet.

Om något skulle hända så vi inte genomför köpet, har jag några skyldigheter i det hela eller landar det på min man? Och isf, vad händer om han av någon orsak inte kan betala avgifterna?

• Svar på tråden Har jag några skyldigheter? Husköp
  • Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2020-09-27 16:02:26 följande:

Indirekt kommer det drabba dig då ni är gifta.

Jag tänker mer i banan om vi skulle separera eller om något skulle hända honom. Vi har ju ingen avsikt att inte genomföra köpet, jag bara funderar på vad som skulle hända mig om något skulle hända.
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-27 16:03:56 följande:

Jag tänker mer i banan om vi skulle separera eller om något skulle hända honom. Vi har ju ingen avsikt att inte genomföra köpet, jag bara funderar på vad som skulle hända mig om något skulle hända.

Om något händer innan bodelning kommer hans skulder och tillgångar påverkar hur mycket du får.
  • Anonym (Undrar)
    Kjell2 skrev 2020-09-27 16:07:48 följande:

Om något händer innan bodelning kommer hans skulder och tillgångar påverkar hur mycket du får.

Men jag kan inte tvingas betala för det?
  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-27 16:11:31 följande:

Nej, inte direkt. Men om ni är gifta och tillsammans blir drabbad genom familjen
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-09-27 16:11:31 följande:
    Indirekt kan det bli så, eftersom det kanske kommer att ingå i bodelningen.

Varför undrar du? Osäker på relationen eller? En sån här fråga ställer man inte bara av nyfikenhet generellt.
Svar på tråden Har jag några skyldigheter? Husköp