• Anonym (Linnilinn)

Nyskild, önskar extra inkomst varannan helg - tips?

Nyskild och har köpt lägenhet. Jag har ett relativt bra betalt heltidsjobb, men skulle gärna få in lite extra pengar, man blir ju mera sårbar för vab etc nu när man är ensam. Jag har barnen halva tiden.

Finns ingen som helst möjlighet att jobba extra på mitt jobb, sitter på kontor. Däremot har jag sällan mer jobb än 8-17 så jag känner att jag kommer orka jobba lite mer, typ en eller två dagar den helg jag inte har barnen (behöver ju inte vara 8h/dag)

Har ni tips på bra jobb man kan börja leta efter? Jag har jobbat i affär för 100 år sedan (Pressbyrån). Kan inte komma på ngt annat som är relevant.

Handel är ju bra med tanke på OB, men känner att kassan på Konsum eller Pressbyrån är inte vad jag söker. Möjligen någon specialaffär, typ färg, kakel, men jag kan ju inget sånt. För gammal för att orka jobba som servitris eller i bar.

Tipsa gärna om allt ni kommer på. 

• Svar på tråden Nyskild, önskar extra inkomst varannan helg - tips?
  • Anonym (J-o)
    Anonym (...) skrev 2020-10-02 11:20:18 följande:

Det är dock inte ok. Man ska aldrig behöva lyfta en person utan det ska alltid finnas hjälpmedel.

Det blir så där när det finns människor som jobbar och inte vågar säga ifrån till arbetsgivaren. Dom är för fega och rädda att mista sitt jobb. Dom förstår tyvärr inte bättre, utan kör bara på som vanligt.
  • Anonym (...)
    Anonym (J-o) skrev 2020-10-02 12:00:51 följande:

Det blir så där när det finns människor som jobbar och inte vågar säga ifrån till arbetsgivaren. Dom är för fega och rädda att mista sitt jobb. Dom förstår tyvärr inte bättre, utan kör bara på som vanligt.

Ja, vilket är väldigt dumt eftersom man riskerar både sin egen och brukarens hälsa och säkerhet.

Dessurom är det så att mpnga försäkringar inte gäller om man har lyft brukaren utan hjälpmedel och förstört ryggen eller tappat brukaren i golvet.
  • AndreaBD
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-02 11:13:24 följande:
    Tunga lyft då? Torka en röv full i rännskita? PA är inte bara guld och gröna skogar. Jag kommer fortfarande ihåg en polare som kom hem fullsketen från midjan och neråt för att byta byxor, tror han fick slänga skorna efteråt. Gubben han jobbade med hade ingen lyft i hemmet heller men förlamad från midjan och neråt så det var ju ensam mankraft när han skulle i sin permobil.
    Hon kan ju välja bort såna jobb. Självklart kollar man efter sånt som passar en. Många har faktiskt lyft.
  • Anonym (hemmafru)

Personlig assistent ska vara bra. Eller att jobba inom äldrevården. Annars kan du göra som min man. Han har ett ganska välbetalt jobb och sedan har han en massa små ströjobb. Han anmäler sig alltid som extrapersonal till typ black weekend, han är mysteryshopper, han hjälper bönder, han djurvakt etc. Många bäckar små som inte tar mycket tid i anspråk. 

• Anonym (Alternativ)
    smulpaj01 skrev 2020-10-02 10:39:14 följande:

Herregud..... God man tjänar du typ 200 kr per månad i bästa fall. Vanligen 75 kr per månad, men det kanske räcker som extra inkomst

Eller ta det som heltidsjobb och ha MÅNGA.... Du hinner inte med ditt vanliga jobb och ditt barn i så fall, men det kanske är okej?

Jaså? Det kanske finns olika typer av god man då, för när min mamma var det fick hon ett par tusen i månaden.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Alternativ) skrev 2020-10-02 17:10:27 följande:

Jaså? Det kanske finns olika typer av god man då, för när min mamma var det fick hon ett par tusen i månaden.

Säker på att hon inte var förvaltare?
  • Anonym (Yt)

Sälj sexuella tjänster.

• Anonym (Cilla)

Nån mataffär?Något boende?

• Anonym (Alternativ)
    Anonym (Jag) skrev 2020-10-02 17:18:27 följande:

Säker på att hon inte var förvaltare?

Det hette god man, men det var åt ett ensamkommande barn. Det verkar vara högre ersättning för det än för vanliga gode män googlade jag mig just till.
  • Kirenaj68
    Anonym (Linnilinn) skrev 2020-10-01 17:15:05 följande:

Nyskild och har köpt lägenhet. Jag har ett relativt bra betalt heltidsjobb, men skulle gärna få in lite extra pengar, man blir ju mera sårbar för vab etc nu när man är ensam. Jag har barnen halva tiden.

Finns ingen som helst möjlighet att jobba extra på mitt jobb, sitter på kontor. Däremot har jag sällan mer jobb än 8-17 så jag känner att jag kommer orka jobba lite mer, typ en eller två dagar den helg jag inte har barnen (behöver ju inte vara 8h/dag)

Har ni tips på bra jobb man kan börja leta efter? Jag har jobbat i affär för 100 år sedan (Pressbyrån). Kan inte komma på ngt annat som är relevant.

Handel är ju bra med tanke på OB, men känner att kassan på Konsum eller Pressbyrån är inte vad jag söker. Möjligen någon specialaffär, typ färg, kakel, men jag kan ju inget sånt. För gammal för att orka jobba som servitris eller i bar.

Tipsa gärna om allt ni kommer på. 

Gatan?
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-02 11:13:24 följande:
    Tunga lyft då? Torka en röv full i rännskita? PA är inte bara guld och gröna skogar. Jag kommer fortfarande ihåg en polare som kom hem fullsketen från midjan och neråt för att byta byxor, tror han fick slänga skorna efteråt. Gubben han jobbade med hade ingen lyft i hemmet heller men förlamad från midjan och neråt så det var ju ensam mankraft när han skulle i sin permobil.
    Det är inte 1800-talet längre.
    Idag ger en sådan arbetssituation en 6-6:a, dvs omedelbart arbetsstopp.

Varför? För att det finns bra hjälpmedel och arbetsmiljölagar.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (.) skrev 2020-10-07 22:21:29 följande:
    Det är inte 1800-talet längre.
    Idag ger en sådan arbetssituation en 6-6:a, dvs omedelbart arbetsstopp.

Varför? För att det finns bra hjälpmedel och arbetsmiljölagar.
    Haha trodde du! :D Ja så ser inte verkligheten ut, det kan jag försäkra dig.
  • Anonym (Alice)

Beror lite vad du är för typ av person. Jag har jobbat extra på mack i många år och trivs bra med blandningen av försäljning, fixa med hyrbilar, byta torkarblad åt kunder, fylla på hyllor - ja blandat. Har också jobbat helger som väktare, också omväxlande. Beror helt på vilket ställe man jobbar på men går bra som extrajobb.

I övrigt får man väl leta extrajobb om de branscher/företag som går bra nu - all bygghandel, trädgårdsbutiker, utkörning av matvaror osv.

• Anonym (~~~~)

Åh jag behöver också tips så följer tråden.

• Anonym (.)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-07 22:28:43 följande:
    Haha trodde du! :D Ja så ser inte verkligheten ut, det kan jag försäkra dig.
    Verkligheten på familjeliv, ja. Men i verkliga verkligheten - nej.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (.) skrev 2020-10-10 19:51:16 följande:
    Verkligheten på familjeliv, ja. Men i verkliga verkligheten - nej.
    Då kanske du skulle prova på den verkliga verkligheten för jag känner ett stort antal människor som haft olika slags omvårdnadsjobb som vittnar om samma sak.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-10 20:02:08 följande:
    Då kanske du skulle prova på den verkliga verkligheten för jag känner ett stort antal människor som haft olika slags omvårdnadsjobb som vittnar om samma sak.
    Ja, jag sa ju det.
    Du babblar minnen du minns från fornstora dagar.

Vi andra lever i en annan dimension.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (.) skrev 2020-10-10 20:09:25 följande:
    Ja, jag sa ju det.
    Du babblar minnen du minns från fornstora dagar.

Vi andra lever i en annan dimension.
    Nej det gör jag knappast eftersom det är den verklighet vi lever i NU.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-10-10 21:27:07 följande:
    Nej det gör jag knappast eftersom det är den verklighet vi lever i NU.
    Du pratar om minnen av det gamla polare snackat om. Hörsägner från obestämbar dåtid...
    Jag är ledsen men du pratar inte om verkligheten idag utan om dina åsikter. Det är skillnad på fakta och åsikter. Fakta är alltid värt mycker mer än åsikter. Just i det här fallet är dina åsikter, baserad på gammal hörsägen, inte värda någonting.

Men självklart får du tycka vad du vill. Du får gärna tycka att jorden är platt också. För det är skillnad på fakta och åsikter.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (.) skrev 2020-10-11 10:24:29 följande:
    Du pratar om minnen av det gamla polare snackat om. Hörsägner från obestämbar dåtid...
    Jag är ledsen men du pratar inte om verkligheten idag utan om dina åsikter. Det är skillnad på fakta och åsikter. Fakta är alltid värt mycker mer än åsikter. Just i det här fallet är dina åsikter, baserad på gammal hörsägen, inte värda någonting.

Men självklart får du tycka vad du vill. Du får gärna tycka att jorden är platt också. För det är skillnad på fakta och åsikter.
    Fattar du dåligt, jag säger att det är NUTID. Läs innantill vet ja innan du börjar prata om "fornstora dagar".
Svar på tråden Nyskild, önskar extra inkomst varannan helg - tips?