• felle3

    Någon som blivit igångsatt innan Bf pga jobbig graviditet?

    Någon som fått en igångsättning innan bf som inte berott på havandeskapsförgiftning eller liknade. Typ för att man inte orkar mer? Jag har i minst 8 veckor till å från besvärats av hög puls. Har varit inne å fått de kollat på förlossningen men dom kollar ju bara vilo puls. Detta är när jag står eller går som den rusar upp å ofta är 125. Då får jag hjärtklappning och känner mig tung andad å måste sätta mig ner. Sista veckan kommer de nästan jämt. Står inte ut. Är så påfrestande med hjärtklappningen å inte kunna Göra något samtidigt som vi har 3 barn redan och jag även har hemskt jobbig foglossning å kan knappt sova på nätterna. Är i v 38.4 idag. Var inne på ett tillväxt ultraljud idag för min bm hade fått samma mag mått vid 3 mätningar så man ville kolla att hon växer. Hon väger nu 3.8 kg. Men en igångsättning är inte aktuellt. Trots att jag mår skit. För barnet mår bra. Ska dom verkligen skita i Hur mamman mår? Ja rn igångsättning är stressande för barnet men Det måste de vara Att jag mår skit med.

    Är i v 38+4 nu

  • Svar på tråden Någon som blivit igångsatt innan Bf pga jobbig graviditet?
  • Anonym (Risk)
    felle3 skrev 2020-10-01 19:50:14 följande:

    Jo 39% större risk för kejsarsnitt vid en igångsättning för en förstföderska och 3.8% risk för en omföderska. Som sagt jag har fött 3 barn innan


    Bra. Då har du koll på riskerna.
    Oavsett om du hade varit förstföderska så hade givitvis ett önskemål om igångsättning fortfarande varit rimlig.
    Till skillnad från vid snitt så tycker jag att sjukvården inte upplyser om riskerna med igångsättning ordentligt. Det handlar ju även om risk för uttdragna förlossningar som slutar med klipp eller skador. Och värkstormar/avstannde värkar pga laborering med värskstimulerande och EDA.

    Men som sagt. Har du koll på riskerna så kan du ju kämpa för det som känns rätt för dig. Om det är igåmgsättning så får du nog tyvärr ligga på ordentligt. ÖVERDRIV. Säg att du gråter hela nätterna, nästan svimmar av utmattning osv, så kanske de förhoppningsvis kan ta dig på allvar
  • felle3

    Jag har fått igångsättning med ett va mina barn å det var ju hemskt. Blev mkt mer intensiva värkar utan paus.

    Jag kommer bara få gå 41 veckor tydligen. Enligt nya riktlinjer om man har övervikt. Så får kanske försöka kämpa mig igenom 2 veckor till

  • LaFontaine

    Jag är igångsatt med båda barnen eftersom jag blir mycket sjuk av att vara gravid. Man har inte sett någon anledning att låta mig vara gravid vara längre än nödvändigt, även om barnen mått prima i magen. Första gången sattes jag igång i 38+3 och andra 37+6.

  • Anonym (Risk)
    felle3 skrev 2020-10-01 20:41:54 följande:

    Jag har fått igångsättning med ett va mina barn å det var ju hemskt. Blev mkt mer intensiva värkar utan paus.

    Jag kommer bara få gå 41 veckor tydligen. Enligt nya riktlinjer om man har övervikt. Så får kanske försöka kämpa mig igenom 2 veckor till


    Gäller inte dessa riktlinjer ALLA? 
  • felle3

    Nej tydligen gäller riktlinjerna bara om man är sjuk eller överviktig enligt min barnmorska. Men verkar vara olika var man bor.

    Lafontaine skönt att du fått bli igångsatt eftersom du inte mådde bra. Hur var dina igångsättningar? Långdragna?

  • LaFontaine
    felle3 skrev 2020-10-01 20:53:53 följande:

    Nej tydligen gäller riktlinjerna bara om man är sjuk eller överviktig enligt min barnmorska. Men verkar vara olika var man bor.

    Lafontaine skönt att du fått bli igångsatt eftersom du inte mådde bra. Hur var dina igångsättningar? Långdragna?


    Första blev långdragen innan nåt hände. Men det gjorde ju inte ont eller så. När det väl började tog det 12 timmar. Andra tog fyra timmar från första känning och en och en halv timme från etablerad förlossning. Väldigt enkla förlossningar!
  • felle3

    Ååh låter ju underbart????

    Hoppas på en enklare igångsättning denna gång om de nu blir.

  • Anonym (Risk)
    felle3 skrev 2020-10-02 12:03:11 följande:

    Ingen mer som blivit igångsatt pga att det blivit för jobbigt?


    Jag skulle gissa att det inte är så många som blivit det, eftersom vården inte är villiga att göra det i så stor utsträckning.

    Vet inte om det kan finnas något annat forum. Någon facebookgrupp kanske? Om foglossning eller graviditetsmånade eller liknande? Där kanske det kan finnas folk?
Svar på tråden Någon som blivit igångsatt innan Bf pga jobbig graviditet?