• LejonSa

5 åring ev polyper, andningsuppehåll - hjälp.

Hej.

Min 5 åring har senaste månaderna (sen innan sommarlovet) snarkat ofantligt mkt. Oavsett vilken sovposition han befinner sig i. Snarkar i princip hela tiden. Andas oftast med öppen mun när han sover.

Sover oroligt. Och typ svettas lite när han sover. Men fötter är kalla! Typ kallsvettiga nästan jämt.

Han är väldigt väldigt trött om dagarna. Sover mellan 19/19.30-05.30/06.30. Kunde gärna sovit lite längre tycker jag men han kan inte sova. Kanske pga andningen. Han vaknar ibland orolig och man hör hur han liksom kämpar med att andas via näsan men är totalt täppt. Som en rejäl nästäppa.

Han tappar också lätt koncentration och när han är riktigt trött vid 4-5 tiden så blir saker så tokiga ibland. Han får utbrott och blir ledsen. Arg. Besviken osv. O mitt i allt detta så är han nästan in i sömn. Jättetrött Mao. (Vi håller även koll på denna bit. Att han blir ledsen arg osv. Han vänder mkt inåt när han själv känner i efterhand att det blir tokigt så vi jobbar för att stärka hans självkänsla och prata mkt med honom och bekräfta honom).

På 5 års kontrollen på BVC så hade han ej gått upp mer än knappt 1 kg på ett år. Kontaktade hans läkare (han är prematurfödd med 2 mån och har årliga kontroller på barnkliniken här som kommer (eller kanske inte i och med detta) avslutas nu i år) direkt efter 5 års kollen och semestern, som då ser i hans journal att vissa av hans prover som tagits av olika anledningar senaste åren sjunkit. Bland annat järnvärde. Vi lämna nytt blodprov och det konstaterades järnbrist. Så nu får han det. Kanske en delvis förklaring till tröttheten menade hans läkare. Samtidigt så skrev läkaren remiss till ÖNH och vi ska dit nästa vecka. Tror stor del av tröttheten beror på sömnkvaliteten som troligtvis inte är så bra. Baserat på ovanstående.

Nögon som känner igen sig? Jag vet inte riktig hur jag ska hantera ifall nästa veckas ÖNH inte ger något. Att de ej hittar något. Ser hur mkt detta påverkar honom! Det är otroligt jobbigt att se honom så trött och orkeslös. Han går knappt 07.30-14/15 på Fsk och efter lunch är han ofta helt slut.

Någon som har tips. Tankar. Igenkänning. Osv. Tar tacksamt emot allt. Något jag borde tänka på när vi möter ÖNH? Vad kan tänkas att de gör vid första besöker? Ska ringa de imorgon så jag kan förbereda sonen lite.

Tacksam för all inputs!

• Svar på tråden 5 åring ev polyper, andningsuppehåll - hjälp.
  • LejonSa
    Tow2Mater skrev 2020-10-06 01:02:02 följande:

har han testats for allergier (nästäppan)?

Nej. Inte än. Ingen som pratat om allergier. Kanske är ett steg om ÖNH ej finner några polyper eller liknande? Deras hypotes nu är polyper eller någon form av körtel som täpper till.

Hur jobbigt som helst iaf. Nu har han legat vaken i snart 30 min och klockan är 2.30. Han har fått koksalt som ej hjälper direkt. Men för att fukta slemhinnorna. Han andas in så mkt via näsa. Eller försöker. Att han vid något tillfälle fick näsblod också.
  • Stampe77

Har ni kollat hans käkar? Alltfler barn har underutvecklade käkar med trångt mellan tänderna och en haka som sitter för långt bak. Detta kan blockera luftvägen.

Stanford University Press kom precis ut med en bok, ?Jaws? av Sandra Kahn. Läs den om du tror att det kan vara något med käkarna!

Ni kan också kolla in Myobrace som hjälper käkarna att växa rätt.

Lycka till!

• LejonSa
    Stampe77 skrev 2020-10-06 04:10:38 följande:

Har ni kollat hans käkar? Alltfler barn har underutvecklade käkar med trångt mellan tänderna och en haka som sitter för långt bak. Detta kan blockera luftvägen.

Stanford University Press kom precis ut med en bok, ?Jaws? av Sandra Kahn. Läs den om du tror att det kan vara något med käkarna!

Ni kan också kolla in Myobrace som hjälper käkarna att växa rätt.

Lycka till!

Hur skulle man märks det? Jag tror inte det är det. Han är så undersökt inom vården pga prematuriteten att de kanske borde märkts då eller? Men ska kolla upp. När jag fått sova och hjärnan funkar lite bättre. Nu somna han nyss kl 04.30. Varit vaken sen 2. Pga nästäppan!
  • Stampe77
    LejonSa skrev 2020-10-06 04:35:45 följande:
    Hur skulle man märks det? Jag tror inte det är det. Han är så undersökt inom vården pga prematuriteten att de kanske borde märkts då eller? Men ska kolla upp. När jag fått sova och hjärnan funkar lite bättre. Nu somna han nyss kl 04.30. Varit vaken sen 2. Pga nästäppan!
    För det första ska det finnas mellanrum mellan mjölktänderna, annars är det ganska säkert att de permanenta tänderna inte kommer att få plats. Det indikerar en för liten käke.
    För det andra kan man titta på vinkeln mellan näsa och läpp. Den bör vara mellan 90 och 110 grader och läppen ska helst luta något utåt, dvs vinkeln ska vara spetsig. 
    Du kan också mäta avståndet mellan nästippen och nedersta delen av framtänderna. Idealet är personens ålder plus 23 mm för pojkar och 21 mm för flickor. Om avvikelsen från idealet är mer än 5 mm längre avstånd kan det vara en indikation på en för liten käke.

Mer info i boken jag rekommenderade, där står allt man behöver veta om du tror detta kan vara problemet (det är otroligt vanligt, t.ex. en undersökning visade att 10% av barnen  har det problemet nu). 
  • LejonSa
    Stampe77 skrev 2020-10-06 19:52:26 följande:
    För det första ska det finnas mellanrum mellan mjölktänderna, annars är det ganska säkert att de permanenta tänderna inte kommer att få plats. Det indikerar en för liten käke.

För det andra kan man titta på vinkeln mellan näsa och läpp. Den bör vara mellan 90 och 110 grader och läppen ska helst luta något utåt, dvs vinkeln ska vara spetsig. 
    Du kan också mäta avståndet mellan nästippen och nedersta delen av framtänderna. Idealet är personens ålder plus 23 mm för pojkar och 21 mm för flickor. Om avvikelsen från idealet är mer än 5 mm längre avstånd kan det vara en indikation på en för liten käke.

Mer info i boken jag rekommenderade, där står allt man behöver veta om du tror detta kan vara problemet (det är otroligt vanligt, t.ex. en undersökning visade att 10% av barnen  har det problemet nu). 
    Ok tack! Ganska säker på att det inte är det. Stämmer inte överens med det du skrev och det jag läste lite. Men tack ändå
  • Stampe77
    LejonSa skrev 2020-10-06 21:03:33 följande:

Ok tack! Ganska säker på att det inte är det. Stämmer inte överens med det du skrev och det jag läste lite. Men tack ändå

Ok! Men var försiktig och uppmärksam ändå eftersom vilka andningssvårigheter som helst kan orsaka bettfel/underutvecklade ansikten och vice versa.

Hoppas det löser sig, kram!
  • elinone

Det låter som att ditt barn troligtvis har förstorad körtel i näsan och/ eller förstorade tonsiller precis som du är inne på. Det är ganska vanligt hos barn i den åldern. Mycket vanligare än underutvecklad käke. Tröttheten kan absolut hänga ihop med såväl det som järnbrist. Ta det lugnt du och se vad de säger på ÖNH :)

• Tomelilla15

Jag var ett sådant barn. Snarkade och var så torr i munnen på morgonen att det var riktigt obehagligt. När jag var 12-13-14 någon gång, minns inte exakt ålder, då opererade jag bort halsmandlar och polyper och det blev enorm skillnad. Ganska jobbig operation då man har ont efteråt men att slippa skiten resten av livet är en lycka. Kan bara hoppas att du får operation och om inte så hade jag skrivit egenremiss dit och träffat en ny läkare. Det är en operation som kan förändra ditt barns liv väldigt positivt. Också ett plus att inte alltid gå runt och låta förkyld.

• LejonSa
    Tomelilla15 skrev 2020-10-09 21:00:11 följande:

Jag var ett sådant barn. Snarkade och var så torr i munnen på morgonen att det var riktigt obehagligt. När jag var 12-13-14 någon gång, minns inte exakt ålder, då opererade jag bort halsmandlar och polyper och det blev enorm skillnad. Ganska jobbig operation då man har ont efteråt men att slippa skiten resten av livet är en lycka. Kan bara hoppas att du får operation och om inte så hade jag skrivit egenremiss dit och träffat en ny läkare. Det är en operation som kan förändra ditt barns liv väldigt positivt. Också ett plus att inte alltid gå runt och låta förkyld.

Hej!

Tack! På måndag har vi första läkarbesöket. Jag har inte lyckats få tag på dem för att veta exakt vad de ska göra. Känns inte bra. Kan tänka mig att de ska upp med kamera via näsan och har förberett honom på att det eventuellt sker. Men hade velat veta säkert för att mentalt preppa honom. Är ju sjukt obehagligt att göra. Hur långt efter operation gör det ont?
  • LejonSa
    elinone skrev 2020-10-09 20:22:00 följande:

Det låter som att ditt barn troligtvis har förstorad körtel i näsan och/ eller förstorade tonsiller precis som du är inne på. Det är ganska vanligt hos barn i den åldern. Mycket vanligare än underutvecklad käke. Tröttheten kan absolut hänga ihop med såväl det som järnbrist. Ta det lugnt du och se vad de säger på ÖNH :)

Hej tack! Håller med dig. Han har inte en underutvecklad käke.

På måndag har vi tid. Hoppas verkligen de kommer fram till vad det är. Han har alltid sovit så bra. Varit pigg. Ätit bra osv. Nu senaste 6 mån är han trött. Lättirriterad. Orkeslös. Går ej upp i vikt. Liten i maten. Snarkar och sover oroligt och vaknar minst 1 h för tidigt varje dag osv. Snart vet man knappt vad som beror på vad!
  • Tomelilla15
    LejonSa skrev 2020-10-10 15:20:28 följande:

Hej!

Tack! På måndag har vi första läkarbesöket. Jag har inte lyckats få tag på dem för att veta exakt vad de ska göra. Känns inte bra. Kan tänka mig att de ska upp med kamera via näsan och har förberett honom på att det eventuellt sker. Men hade velat veta säkert för att mentalt preppa honom. Är ju sjukt obehagligt att göra. Hur långt efter operation gör det ont?

Jag tog ju bort halsmandlarna också så min erfarenhet är från det. Det gjorde ont minst en vecka, och ganska kraftigt. Jag var ju sydd i halsen och fick äta yoghurt, glass, potatismos o soppa typ en vecka. Sen kom stygnen ut av sig själva. Det var länge sen, nu tror jag inte man får ut små knutna stygn i munnen som jag fick. Ny teknik. Men även om det är jobbig operation så blir det sådan oerhörd förbättring på livskvaliteten så man ska inte avstå för att det är jobbigt.
  • LejonSa
    Tomelilla15 skrev 2020-10-10 18:22:48 följande:

Jag tog ju bort halsmandlarna också så min erfarenhet är från det. Det gjorde ont minst en vecka, och ganska kraftigt. Jag var ju sydd i halsen och fick äta yoghurt, glass, potatismos o soppa typ en vecka. Sen kom stygnen ut av sig själva. Det var länge sen, nu tror jag inte man får ut små knutna stygn i munnen som jag fick. Ny teknik. Men även om det är jobbig operation så blir det sådan oerhörd förbättring på livskvaliteten så man ska inte avstå för att det är jobbigt.

Tack! Ja, nej att ha det som nu är inget alternativ. Han måste få må bra. Orka med sin dag. Han är ju slutkörd redan vid lunch/strax därefter. Och så har det inte varit tidigare. Han somnar direkt man säger att det är dags att sova. Bok och sen sova. Inga problem. Kl 19-19.30 och sen vaknar han nu senaste tiden runt 5-5.30. Alldeles för tidigt och då säger han ibland att han inte kan somna om för att han kan knappt andas (genom näsan)

Man hör hur han kämpar. Så är det polyper eller halsmandlar så får de fixa det. Han har genomgått operation tidigare. Betydligt mkt större än en sån här så det ska vi nog fixa tillsammans är det inte det så vet jag ju knappt vad jag gör.

Och ja låter ständigt förkyld. Inte så jättebra i dessa tider dessutom då det tydligen varit någon förälder på förskolan som reagerat. Personalen förklarade så det var ur världen fort men ändå... :-/
  • LejonSa

Så kom dagen. Och världens mest osmidiga och opedagogiska läkaren mötte vi. Noll koll på hur barn funkar. Inget förberedande (vi försökte ju hemifrån så gott de gick) och så svag empati.

Började påtala hur dyr utrustningen var och att han därför MÅSTE vara helt still annars förstör han den osv (kameran som kikar in i näsan. de hade inte ens kommit så långt att han ens var i närheten av den så det var ju inte bara opassande utan obefogat). Sen NÄR funkar det att tala om för ett BARN (eller någon annan för den delen!) hur dyra saker är för att få dem att medverka?! Sen vända sig till mig och uppgivet säga att detta ej funkar. Nej och vad är alternativen då, undrar jag? ?Det finns inget annat alternativ.? Vadå inget annat alternativ. Klart. Det finns ALLTID ett annat alternativ. Jo till slut klämde hon fram att det gör det. Sömnregistrering kom fram efter hon pratat med kollega.

Så arg jag blev. O när sonen väl säger kan vi försöka igen då säger hon: ska vi det? Nu har du inte många minuter på dig innan mitt nästa besök! Vid det laget hade jag redan börjat klä mig och skakade på huvudet. Och påtalade att vi nog vänder oss till hans kirurg (sonen är opererad vid födsel och följs noga upp o de erbjöd sig göra denna undersökning o eventuell operation!) där vi får träffa ett barnteam!

Jisses. Iaf. Har någon av er genomgått sömnregistrering?

• Tow2Mater

Det kan vara svart att sova med sömnregistreringens sladdar och apparater.... maken forsokte, men det gick inte alls for honom.

• Tomelilla15
    LejonSa skrev 2020-10-12 13:51:27 följande:

Så kom dagen. Och världens mest osmidiga och opedagogiska läkaren mötte vi. Noll koll på hur barn funkar. Inget förberedande (vi försökte ju hemifrån så gott de gick) och så svag empati.

Började påtala hur dyr utrustningen var och att han därför MÅSTE vara helt still annars förstör han den osv (kameran som kikar in i näsan. de hade inte ens kommit så långt att han ens var i närheten av den så det var ju inte bara opassande utan obefogat). Sen NÄR funkar det att tala om för ett BARN (eller någon annan för den delen!) hur dyra saker är för att få dem att medverka?! Sen vända sig till mig och uppgivet säga att detta ej funkar. Nej och vad är alternativen då, undrar jag? ?Det finns inget annat alternativ.? Vadå inget annat alternativ. Klart. Det finns ALLTID ett annat alternativ. Jo till slut klämde hon fram att det gör det. Sömnregistrering kom fram efter hon pratat med kollega.

Så arg jag blev. O när sonen väl säger kan vi försöka igen då säger hon: ska vi det? Nu har du inte många minuter på dig innan mitt nästa besök! Vid det laget hade jag redan börjat klä mig och skakade på huvudet. Och påtalade att vi nog vänder oss till hans kirurg (sonen är opererad vid födsel och följs noga upp o de erbjöd sig göra denna undersökning o eventuell operation!) där vi får träffa ett barnteam!

Jisses. Iaf. Har någon av er genomgått sömnregistrering?

Fy så trist. Jag behövde ingen sådan undersökning för att få beslut om operation. Har svårt att förstå att det ska vara nödvändigt. Ett tips är att du tar av honom på överkroppen och filmar honom när han sover. Då ser man hur han låter, rör sig och hur mycket indrag det blir i bröstkorgen, dvs hur mycket han måste kämpa för att få luft. Ta med filmen till nästa läkarbesök. Hoppas du får hjälp av hans tidigare läkare annars sök igen till ÖNH och be att få träffa annan läkare.
  • LejonSa
    Tow2Mater skrev 2020-10-12 20:11:57 följande:

Det kan vara svart att sova med sömnregistreringens sladdar och apparater.... maken forsokte, men det gick inte alls for honom.

Ja hon sa det också. Eller hon sa det främst v g masken vid näsan. Får se vad hans barnläkare säger.

Verkar inte som ÖNH läkaren va inne på att han eventuellt skulle ha problem med halsmandlar körtel bakom näsan osv. För hon påpekade att han ju inte under besöket andades tungt eller med öppen mun. Och det har hon ju rätt i. Det är nätterna/när han sover som problemen uppstår. Inte när han är vaken...
  • LejonSa
    Tomelilla15 skrev 2020-10-12 20:29:54 följande:

Fy så trist. Jag behövde ingen sådan undersökning för att få beslut om operation. Har svårt att förstå att det ska vara nödvändigt. Ett tips är att du tar av honom på överkroppen och filmar honom när han sover. Då ser man hur han låter, rör sig och hur mycket indrag det blir i bröstkorgen, dvs hur mycket han måste kämpa för att få luft. Ta med filmen till nästa läkarbesök. Hoppas du får hjälp av hans tidigare läkare annars sök igen till ÖNH och be att få träffa annan läkare.

Tack! Jag har filmat. Dock ej med bar överkropp. Men hon var inte så intresserad av det. Har filmat vid några olika tillfällen med dagar/veckor emellan. Hon såg på en och knappt hela.

Frågade om han har andningsuppehåll och det tror jag han har. Han kan andas och sen blir det tyst och man här efter en stund hur han drar efter andan igen. Men då undrade hon om det var mer än 10 sekunder. Sa att jag ej räknat men att det vid vissa tillfällen varit tyst så pass länge att jag blivit rädd och puttat till honom lite för att han ska komma igång igen. Om det är 5-10-15 sek har jag inte registrerat. Får väl göra det.

Sen fastnade hon lite i att jag sa han sover mindre nu. Sover ca 10 h per natt. Tidigare 12 h. Hon menade att han blir äldre o behöver mindre sömn då. Han är FEM. Och uppenbarligen behöver han ju sömnen när han redan vid lunchtid (eller som

Idag redan under undersökningen kl 8!) gäspar, är trött och orklÖs. Sa att jag ej fäster mig vid antalet timmar så mkt som kvaliteten. Det är den jag funderar över. Inte om det är 10-11 eller 13 h han sover.

Frustrerande! Han är en så skärpt liten kille, som redan som 4 åring knäckte läskod och fixar basic matte osv. Jag blir så ledsen av att se att han idag är så trött och orklös att han ej orkar koncentrera sig ens på en saga ibland. Medan han för bara 6-8 mån sen ville vi skulle läsa minst 3-4 innan läggdags. Han vill det idag med men säckar ihop. Somnar direkt. Hur ska han fixa skolan till höst blir jag orolig över bland annat.

Hör hur han snarkar genom hela huset. Något måste det ju vara med mandlar eller körtel.
  • Tomelilla15
    LejonSa skrev 2020-10-12 23:24:05 följande:

Tack! Jag har filmat. Dock ej med bar överkropp. Men hon var inte så intresserad av det. Har filmat vid några olika tillfällen med dagar/veckor emellan. Hon såg på en och knappt hela.

Frågade om han har andningsuppehåll och det tror jag han har. Han kan andas och sen blir det tyst och man här efter en stund hur han drar efter andan igen. Men då undrade hon om det var mer än 10 sekunder. Sa att jag ej räknat men att det vid vissa tillfällen varit tyst så pass länge att jag blivit rädd och puttat till honom lite för att han ska komma igång igen. Om det är 5-10-15 sek har jag inte registrerat. Får väl göra det.

Sen fastnade hon lite i att jag sa han sover mindre nu. Sover ca 10 h per natt. Tidigare 12 h. Hon menade att han blir äldre o behöver mindre sömn då. Han är FEM. Och uppenbarligen behöver han ju sömnen när han redan vid lunchtid (eller som

Idag redan under undersökningen kl 8!) gäspar, är trött och orklÖs. Sa att jag ej fäster mig vid antalet timmar så mkt som kvaliteten. Det är den jag funderar över. Inte om det är 10-11 eller 13 h han sover.

Frustrerande! Han är en så skärpt liten kille, som redan som 4 åring knäckte läskod och fixar basic matte osv. Jag blir så ledsen av att se att han idag är så trött och orklös att han ej orkar koncentrera sig ens på en saga ibland. Medan han för bara 6-8 mån sen ville vi skulle läsa minst 3-4 innan läggdags. Han vill det idag med men säckar ihop. Somnar direkt. Hur ska han fixa skolan till höst blir jag orolig över bland annat.

Hör hur han snarkar genom hela huset. Något måste det ju vara med mandlar eller körtel.

Det verkar ju vara en mupp till läkare nu träffat. Det spelar ju ingen roll hur många timmar han sover, hon hänger upp sig på detaljer och tittar inte på helheten. Det är ju uppenbart att han har svårt att andas på natten. Han låter förkyld dagtid och har andra typiska tecken. Det är en vanlig operation - hur svårt ska det vara?. Boka ny tid hos annan läkare med samma specialisering. Ett sätt ett pressa en läkare är att säga att om de symtom som barnet har är normalt så vill du ha det skriftligt. Dvs de symptomen uppräknade och beskrivna och ett skriftligt utlåtande av den läkaren där det står att det är normalt. Då ska du se att händer grejer. Ingen läkare kommer stå för det i skrift.
Svar på tråden 5 åring ev polyper, andningsuppehåll - hjälp.