5 åring ev polyper, andningsuppehåll - hjälp.
Hej.
Min 5 åring har senaste månaderna (sen innan sommarlovet) snarkat ofantligt mkt. Oavsett vilken sovposition han befinner sig i. Snarkar i princip hela tiden. Andas oftast med öppen mun när han sover.
Sover oroligt. Och typ svettas lite när han sover. Men fötter är kalla! Typ kallsvettiga nästan jämt.
Han är väldigt väldigt trött om dagarna. Sover mellan 19/19.30-05.30/06.30. Kunde gärna sovit lite längre tycker jag men han kan inte sova. Kanske pga andningen. Han vaknar ibland orolig och man hör hur han liksom kämpar med att andas via näsan men är totalt täppt. Som en rejäl nästäppa.
Han tappar också lätt koncentration och när han är riktigt trött vid 4-5 tiden så blir saker så tokiga ibland. Han får utbrott och blir ledsen. Arg. Besviken osv. O mitt i allt detta så är han nästan in i sömn. Jättetrött Mao. (Vi håller även koll på denna bit. Att han blir ledsen arg osv. Han vänder mkt inåt när han själv känner i efterhand att det blir tokigt så vi jobbar för att stärka hans självkänsla och prata mkt med honom och bekräfta honom).
På 5 års kontrollen på BVC så hade han ej gått upp mer än knappt 1 kg på ett år. Kontaktade hans läkare (han är prematurfödd med 2 mån och har årliga kontroller på barnkliniken här som kommer (eller kanske inte i och med detta) avslutas nu i år) direkt efter 5 års kollen och semestern, som då ser i hans journal att vissa av hans prover som tagits av olika anledningar senaste åren sjunkit. Bland annat järnvärde. Vi lämna nytt blodprov och det konstaterades järnbrist. Så nu får han det. Kanske en delvis förklaring till tröttheten menade hans läkare. Samtidigt så skrev läkaren remiss till ÖNH och vi ska dit nästa vecka. Tror stor del av tröttheten beror på sömnkvaliteten som troligtvis inte är så bra. Baserat på ovanstående.
Nögon som känner igen sig? Jag vet inte riktig hur jag ska hantera ifall nästa veckas ÖNH inte ger något. Att de ej hittar något. Ser hur mkt detta påverkar honom! Det är otroligt jobbigt att se honom så trött och orkeslös. Han går knappt 07.30-14/15 på Fsk och efter lunch är han ofta helt slut.
Någon som har tips. Tankar. Igenkänning. Osv. Tar tacksamt emot allt. Något jag borde tänka på när vi möter ÖNH? Vad kan tänkas att de gör vid första besöker? Ska ringa de imorgon så jag kan förbereda sonen lite.
Tacksam för all inputs!