• Sm00n

    Hon vill aldrig

    Hej!

    Min första tråd här.

    Jag och min sambo har levt tillsammans i 10 år,fick vårat första barn för snart 4 år sedan, barn nr2 för 2 år sedan. Vi lever nog ett rätt vanligt svenssonliv villa, ungar, vovve Volvo...

    Vad iallafall jag upplever som ett problem, som blivit jobbigt för mig, är att vi "aldrig" har sex, kanske en gång i månaden, på sin höjd 2 gånger, och då är det för att jag mer eller mindre tjatar hål i huvudet på henne och hon ställer upp för att slippa tjat. Hon säger att om jg inte tjatar så har vi sex oftare för det är osexigt när jag tjatar, men det blir inget initiativ från henne ändån, senast hon tog initiativ var när vi skulle försöka få barn. Hon har egentligen aldrig varit kåt av sig. Utan jag som alltid få dra igång det, även innan barnen kom.

    Såhär har det egentligen alltid varit, visst, sen vi fick första barnet har det blivit värre, tror inte hon "försökt" få igång mig på 4 år, utan det är jag som tjatar till mig det.

    Börjar bli jobbigt... Jag behöver mycket mer sex än så, några gånger i veckan, vet inte vad jag ska ta mig till, älskar henne otroligt mycket, men är sexuellt frustrerad, säger jag det får jag till svar, gå och runka då... Inte det svar jag vill ha.

    Hjälp mig att förstå vad jag ska göra för att få igång sexlivet, om den någonsin kommer gå?

  • Svar på tråden Hon vill aldrig
  • Anonym (Iknow)

    Jag känner ju att du bara ska låtsas som att din sexlust försvunnit helt. Gör inget förutom att sköta det själv under en tid- min man gjorde detta. Jag blev galen och undrade vart min sextokige man tog vägen. Hahaha..

  • New  Dawn
    Anonym (man) skrev 2020-10-06 11:23:09 följande:

    1) Du begår knappast ett övergrepp genom att tjata dig till sex (så länge du inte tvingar henne till sex) men däremot är det ett dåligt sätt att väcka hennes lust och ett bra sätt att få henne att tappa lusten. Så sluta med det.

    2) Du måste få henne att förstå hur viktigt det här är för er relation och att ni båda måste ta ansvar för det. Eftersom ni verkar ha olika sexlust får ni kompromissa. Om hon sällan vill men du vill flera gånger i veckan så kanske en gång i veckan är en bra kompromiss?

    3) Sätt av tid för er själva varje vecka och ge er tid att bara umgås, kravlöst men att det blir som en date. Planerat sex kan låta trist men för någon som inte spontant får lust kan det tvärtom vara ett sätt att fokusera tankarna på sex och hinna få lust. Det funkar för mig och min fru (som tappat mycket lust efter klimakteriet men gillar sex när vi har det planerat). Just vetskapen om att vi har en sexdate inplanerat gör att man kan låta förväntningarna och lusten byggas upp - väntar man på att lusten spontant ska dyka upp kan man vänta i evighet; för många kvinnor i synnerhet är spontan lust något de mest upplever i början av ett förhållande men sällan efter tio år.

    4) Massage mm är bra men kan också ha motsatt effekt om hon upplever att du förväntar dig sex som belöning för din uppmärksamhet. Så visa att du älskar och åtrår henne men gör det för hennes skull, inte för att få sex.

    5) Om hon har låg sexlust så kan det hjälpa med planerat sex och att prata med en terapeut/sexolog. Men om hennes minskade lust beror på att hon tappat känslorna för dig så är det värre. Oavsett vad det beror på måste ni prata och du måste få henne att fatta att det är viktigt för dig, och därför viktigt för er relation. Om hon vägrar att diskutera det, ja då kanske du ska fråga dig om du kan vara lycklig i relationen eller om det vore bättre att gå skilda vägar.


    1. Nej, tjat är i sig inte ett övergrepp, men i vissa fall kan det vara så pass pressaande och tvingande så att det kan klassas så. Men som sagt, i regel inte.

    2. Nja...Jag tycker lösningen måste vara djupare än så. Om hon fortfarande inte har lust den enda gången i veckan löser det inget.

    3. Ja! Planerat tillfälle till sex kan vara ett sätt. Mycket bra att du tar med ordet kravlöst, för det ska handla om att planera in tillfälle för intimitet och sex, men det måste fortfarande vara okej om det inte blir sex på ett traditionellt sätt. Jag tycker det kan vara en bra idé att ge varandra njutning.

    Jag har förövrigt hört att kvinnor (ofta?) inte får spontan lust. För mig är det jättekonstigt. Får de inte lust att onaner heller i så fall, undrar jag. För mig kommer behovet delvis innifrån om jag inte fått orgasm på några dagar får jag spontan lust. Denna lust räcker dock inte till att få ett tillfredsställande sexliv. Responsiv lust måste också vara en viktig del.

    4. Ja, massage bör i regel inte ges som handelsvara för sex.

    5. Jag tror att problemen i TS relation är djupa och känslomässiga, (Har åtminstone blivit så) och är nog svåra att lösa utan någon typ av terapeut.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (tja)

    Jag tycker att det är konstigt att skaffa barn med någon som redan från början haft låg sexlust och sedan klaga på låg sexfrekvens efter att barnen har kommit. Egentligen borde man ju räknat ut att sexlivet inte direkt skulle bli bättre med barn med i bilden. Nåväl, nu är det för sent att göra något åt det, så mitt råd är att du bör lugna ner dig med tjatet och testa parterapi så att ni har en chans att komma vidare.

  • Anonym (man)
    New Dawn skrev 2020-10-06 12:57:32 följande:
    1. Nej, tjat är i sig inte ett övergrepp, men i vissa fall kan det vara så pass pressaande och tvingande så att det kan klassas så. Men som sagt, i regel inte.

    2. Nja...Jag tycker lösningen måste vara djupare än så. Om hon fortfarande inte har lust den enda gången i veckan löser det inget.

    3. Ja! Planerat tillfälle till sex kan vara ett sätt. Mycket bra att du tar med ordet kravlöst, för det ska handla om att planera in tillfälle för intimitet och sex, men det måste fortfarande vara okej om det inte blir sex på ett traditionellt sätt. Jag tycker det kan vara en bra idé att ge varandra njutning.

    Jag har förövrigt hört att kvinnor (ofta?) inte får spontan lust. För mig är det jättekonstigt. Får de inte lust att onaner heller i så fall, undrar jag. För mig kommer behovet delvis innifrån om jag inte fått orgasm på några dagar får jag spontan lust. Denna lust räcker dock inte till att få ett tillfredsställande sexliv. Responsiv lust måste också vara en viktig del.

    4. Ja, massage bör i regel inte ges som handelsvara för sex.

    5. Jag tror att problemen i TS relation är djupa och känslomässiga, (Har åtminstone blivit så) och är nog svåra att lösa utan någon typ av terapeut.
    Nej, många kvinnor får inte spontan lust och onanerar aldrig eller sällan. Finns massor med studier som visat detta. För mig som man är det svårt att föreställa sig det men bevisligen funkar många på det sättet. Kvinnor är olika helt enkelt.
  • Anonym (op)

    Jag föredrar också väldigt mycket sex i en relation, men du skriver tat ni har sex några gånger i veckan. Det är inte lite i en relation med små barn?

  • Anonym (tja)
    Anonym (op) skrev 2020-10-06 13:19:49 följande:

    Jag föredrar också väldigt mycket sex i en relation, men du skriver tat ni har sex några gånger i veckan. Det är inte lite i en relation med små barn?


    Han skriver att de har sex en eller på sin höjd två gånger i månaden.
  • New  Dawn
    Anonym (man) skrev 2020-10-06 13:12:17 följande:

    Nej, många kvinnor får inte spontan lust och onanerar aldrig eller sällan. Finns massor med studier som visat detta. För mig som man är det svårt att föreställa sig det men bevisligen funkar många på det sättet. Kvinnor är olika helt enkelt.


    Jo, jag har hört denna beskrivning från kvinnor också. I studier om onani onanerar män oftare än kvinnor men skillnaden är inte så jättestor som man kan tro.

    Jag vet att det stämmer att kvinnor inte alltid känner detta inre driv, och det är ganska uppenbart att män ofta har ett högre inre driv jämfört med kvinnor, men ibland undrar jag om vissa kvinnor inte vågar säga att de onanerar om de samtidigt inte har så mycket lust för sex med partnern. Jag har åtminstone pratat med några kvinnor som har det så.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (man)
    New Dawn skrev 2020-10-06 13:49:42 följande:
    Jo, jag har hört denna beskrivning från kvinnor också. I studier om onani onanerar män oftare än kvinnor men skillnaden är inte så jättestor som man kan tro.

    Jag vet att det stämmer att kvinnor inte alltid känner detta inre driv, och det är ganska uppenbart att män ofta har ett högre inre driv jämfört med kvinnor, men ibland undrar jag om vissa kvinnor inte vågar säga att de onanerar om de samtidigt inte har så mycket lust för sex med partnern. Jag har åtminstone pratat med några kvinnor som har det så.
    Visst kan det vara så. Men jag tror det är rätt vanligt att kvinnor kan gilla sex men sällan onanera. Min fru onanerar aldrig, annat än när vi har sex (då gillar hon att leka med dilsos och massagestavar). Men hon gillar sex och vi har ett hyfsat aktivt sexliv om än inte lika ofta som när vi var yngre (vi är i 50-årsåldern).
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (man) skrev 2020-10-06 13:12:17 följande:

    Nej, många kvinnor får inte spontan lust och onanerar aldrig eller sällan. Finns massor med studier som visat detta. För mig som man är det svårt att föreställa sig det men bevisligen funkar många på det sättet. Kvinnor är olika helt enkelt.


    Verkar som du haft otur med dina kvinnor? Jag har alltid onanera dagligen och kan ofta bli spontant kåt. Lever ensam och tar hand om det själv..tills vidare...

    Kan erkänna att lusten är mångfalt större efter 35+ för min del och har inte barn.
  • Anonym (op)
    Anonym (tja) skrev 2020-10-06 13:23:44 följande:
    Han skriver att de har sex en eller på sin höjd två gånger i månaden.
    Ja ok, blandade kanske ihop ts med nån annan.
  • Anonym (man)
    Anonym (Blomman) skrev 2020-10-06 14:19:32 följande:
    Verkar som du haft otur med dina kvinnor? Jag har alltid onanera dagligen och kan ofta bli spontant kåt. Lever ensam och tar hand om det själv..tills vidare...

    Kan erkänna att lusten är mångfalt större efter 35+ för min del och har inte barn.
    Nja, jag tror det beror mest på åldern - bristande sexlust var aldrig ett problem för mina tidigare partners eller min fru när hon var yngre, däremot efter att vi fick barn avtog den en del för henne men framförallt sen hon kom i klimakteriet. Jag tror att kvinnor i din ålder, särskilt de som inte har barn, sällan har problem med sexlusten. Men i varje fall mina kvinnor har föredragit sex framför onani, fast de kanske bara var obekväma med att erkänna att de onanerade, vad vet jag...
  • Anonym (Biobonus)

    Med en 2-åring och en 4-åring misstänker jag att hon sällan får ha sin kropp ifred. Småbarn kräver mycket närhet, och även om det är mysigt är det krävande. Delar ni lika på ansvaret för barnen? Att båda också har möjlighet till egentid är också viktigt. Får man inte tid till sina egna behov är det svårt att prioritera andra vuxnas behov. Fråga henne om hur hon känner kring detta, inte bara kring sex. Finns det något ni kan förändra så att hon känner sig som inte enbart mamma?

    Sex är ju inte bara knulla utan även närhet och intimitet. Det bygger upp vi-känslan hos ett par. Om du kan förmedla till din fru att detta är saker som du också saknar och som du tycker är viktigt för er som par, så kanske hon är villig att försöka få tillbaka gnistan mellan er. Förutsatt att det faktiskt är sant för dig förstås... Hos många minskar sexlusten ju mindre sex man har, och ökar när man börjar ha mer sex.

  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Biobonus) skrev 2020-10-06 15:42:19 följande:

    ...........

    Sex är ju inte bara knulla utan även närhet och intimitet. Det bygger upp vi-känslan hos ett par. Om du kan förmedla till din fru att detta är saker som du också saknar och som du tycker är viktigt för er som par, så kanske hon är villig att försöka få tillbaka gnistan mellan er. Förutsatt att det faktiskt är sant för dig förstås... Hos många minskar sexlusten ju mindre sex man har, och ökar när man börjar ha mer sex.


    Det där är dömt att misslyckas. Vill hon inte ha sex så vill hon inte - har hon inte gnistan så har hon inte. Det är inget man kan ändra på genom att diskutera om det. Man kan inte påverka sin partners attraktion. Tyvärr. (Iaf inte om partnern är en kvinna - en man kan nog påverkas enklare om kvinnan verkligen vill ha sex. Men inte alltid.)

  • Bjoer
    Anonym (Kalle) skrev 2020-10-06 15:51:02 följande:
    Det där är dömt att misslyckas. Vill hon inte ha sex så vill hon inte - har hon inte gnistan så har hon inte. Det är inget man kan ändra på genom att diskutera om det. Man kan inte påverka sin partners attraktion. Tyvärr. (Iaf inte om partnern är en kvinna - en man kan nog påverkas enklare om kvinnan verkligen vill ha sex. Men inte alltid.)
    Givetvis kan man påverka sin partners attraktion. Annat är bara skitsnack. Men det svåra kan vara att veta HUR man kan påverka den.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-10-06 15:51:02 följande:

    Det där är dömt att misslyckas. Vill hon inte ha sex så vill hon inte - har hon inte gnistan så har hon inte. Det är inget man kan ändra på genom att diskutera om det. Man kan inte påverka sin partners attraktion. Tyvärr. (Iaf inte om partnern är en kvinna - en man kan nog påverkas enklare om kvinnan verkligen vill ha sex. Men inte alltid.)


    Det är ju skillnad på vill absolut inte ha och att inte riktigt orka. Småbarnsåren är ju inte direkt kända för att vara den mest sexfyllda tiden i livet. Sedan får man väl ha rimliga förväntningar, det kanske handlar om en gång i veckan snarare än varje dag. Men är den gången utan tjat och till glädje för båda kanske det kan duga tills dess att livssituationen lämnar mer energi över.

    Även om man inte orkar ta initiativ så kan man ibland övertalas (genom att påminna sig om att närheten man får genom sex är viktig). Lusten kan komma under tiden man håller på, och eftersom kan det bli allt lättare att känna lust. Det är som att genom att ha (halvhjärtat) sex kryper lusten ändå närmare upp till ytan.

    En sak för båda att komma ihåg är att likväl som tjat tar död på lusten så tar ständiga avslag död på känslan att vara värdefull.
  • Anonym (Kim)

    Förutom de råd du fått här finns ett fult knep att ta till. Låtsas att du är intresserad av en annan kvinna, antyd att det är ömsesidigt, nämn henne då och då i positiva ordalag. smussla med telefonen, låtsas var mer glad och positiv än du brukar. Kvinnor hatar att erkänna det, men metoden är häpnadsväckande effektiv mot de som tar sin man för given. Konkurrens och svartsjuka triggar...

  • Mimosa86
    Anonym (Pelle) skrev 2020-10-06 10:40:37 följande:

    Du säger att hon aldrig varit intresserad av sex. Det är inte direkt troligt att hon skulle bli mer intresserad av sex efter barn heller.

    Så varför är du förvånad? Om sex var viktigt för mer än att skaffa barn så verkar det märkligt att börja klaga på det efter 4 år och två barn...

    Jag förstår inte att folk tror på mirakel. Har du inte tänkt några steg längre än din näsa ?


    Bra formulerat. Helt rätt.

    Lust kan komma och gå i en relation, speciellt när man har småbarn. Men har man en partner som redan från start varit ointresserad av sex så är man inte kompatibla på det planet
  • New  Dawn
    Anonym (man) skrev 2020-10-06 14:01:01 följande:

    Visst kan det vara så. Men jag tror det är rätt vanligt att kvinnor kan gilla sex men sällan onanera. Min fru onanerar aldrig, annat än när vi har sex (då gillar hon att leka med dilsos och massagestavar). Men hon gillar sex och vi har ett hyfsat aktivt sexliv om än inte lika ofta som när vi var yngre (vi är i 50-årsåldern).


    Fast nu vände du på det Om man har regelbundet sex räcker ju det för att stilla det inre behovet av orgasm, som tex jag har. Jag onanerar aldrig. Ser absolut ingen poäng med det om vi inte är ifrån varandra längre tid. Däremot får jag behovet att komma om jag INTE har sex.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (xxxx)

    Kan det vara så, att hon aldrig har tänt på dig? Att hon nöjde sig med dig för att hon inte trodde att hon skulle få någon mer attraktiv man? Och för att det var "dags" för bröllop, barn och hus - tre saker som är mycket viktiga för många kvinnor, och kräver en man. Även om man inte fått tag i en man man kan tända på. Kan det vara så att hon har egensex och fantiserar om någon tjusigare man än dig? I så fall är det kört för er, ni kan inte leva så. Då är det bättre med skilsmässa. 

    Annars är det inte så konstigt att lusten minskar för en kvinna när hon har småbarn, eftersom hon ofta är utarbetad och trött helt enkelt under småbarnsåren. Det klassiska rådet till mannen är då förstås, att han ska ta en större del av hushållsarbetet så att hon inte blir så trött. En annan variant är att hon går ner i arbetstid. Det är även viktigt att få avlastning med barnen - finns mor- och farföräldrar, eller andra släktingar, som kan ta barnen en helg i månaden? Om det bara är småbarnsårströtthet, så går det över... Men eftersom du säger att hon "aldrig varit kåt av sig" så är det antagligen inte det.

    En tredje förklaring är att det är något hormonellt. I så fall går det att avhjälpa med östrogen + testosteron. Men det kräver ju att din fru också VILL det. Har hon inte lust att känna lust s.a.s., så kanske hon inte vill medicinera för att få mer lust. Hur eller hur, så bör ni prata om det. 

Svar på tråden Hon vill aldrig