• Anonym (AnnA)

Kronofogden och blivande sambo, vad tänka på?

Ska snart bli flytta ihop och min blivande sambo har skulder hos kronofogden efter en konkurs i samband med Corona. Många anställda som han försökte rädda jobbet för in i det sista och gick då in som borgensman med egna besparingar. Det räckte dock inte och den egna förmögenheten försvann rätt snabbt och nu är det bara skulder kvar. Även några små privata räkningar gick till fogden som han inte kunde betala just då. Vad behöver jag tänka på innan vi flyttar ihop? Kan dom komma och ta mina saker? Har bara en bil och ett mindre hus av värde och det står i mitt namn. Vi kommer att ha skilda konton och ekonomi, ev ett Ica kort för mat tillsammans.

• Svar på tråden Kronofogden och blivande sambo, vad tänka på?
  • Kjell2
    Anonym (AnnA) skrev 2020-10-06 14:21:14 följande:

Ska snart bli flytta ihop och min blivande sambo har skulder hos kronofogden efter en konkurs i samband med Corona. Många anställda som han försökte rädda jobbet för in i det sista och gick då in som borgensman med egna besparingar. Det räckte dock inte och den egna förmögenheten försvann rätt snabbt och nu är det bara skulder kvar. Även några små privata räkningar gick till fogden som han inte kunde betala just då. Vad behöver jag tänka på innan vi flyttar ihop? Kan dom komma och ta mina saker? Har bara en bil och ett mindre hus av värde och det står i mitt namn. Vi kommer att ha skilda konton och ekonomi, ev ett Ica kort för mat tillsammans.

Nej, så länge det är tydlig vem som äger vad kommer de inte ta dina saker.

Däremot kommer du troligtvis i rätt stor utsträckning få försörja honom. I och med att ni blir sammanboende kommer kfm dra mera pengar från hans inkomst då de ser till hela hushållet ekonomi.

Oavsett kommer han ha lite pengar. Räkna med att du får stå för dyra gemensamma aktiviteter som restaurang, event, större inköp, hobby mm.
  • Anonym (Z)

Tänk på att skriva samboavtal om du betalar er blivande gemensamma bostad om du inte vill att den ska delas om ni skulle separera. Annars är det väl som Kjell säger, ställ in dig på att det är du som får stå för fiolerna. Är du ok med att vara den som betalar så kör bara.

• Anonym (Tips från coachen)

Köp ingen gemensam bostad innan sambon är skuldfri, eller gå till advokat och se till att skriva ett vattentätt samboavtal så han får stå för sina egna skulder om ni skulle gå isär.

• Anonym (AnnA)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2020-10-06 16:37:48 följande:

Köp ingen gemensam bostad innan sambon är skuldfri, eller gå till advokat och se till att skriva ett vattentätt samboavtal så han får stå för sina egna skulder om ni skulle gå isär.

Yes. Nu kommer vi att hyra en bostad och dela lika på alla kostnader.
  • Anonym (AnnA)
    Kjell2 skrev 2020-10-06 14:25:57 följande:

Nej, så länge det är tydlig vem som äger vad kommer de inte ta dina saker.

Däremot kommer du troligtvis i rätt stor utsträckning få försörja honom. I och med att ni blir sammanboende kommer kfm dra mera pengar från hans inkomst då de ser till hela hushållet ekonomi.

Oavsett kommer han ha lite pengar. Räkna med att du får stå för dyra gemensamma aktiviteter som restaurang, event, större inköp, hobby mm.

Förhoppningsvis får han nytt jobb snart.

Han har haft höga positioner innan och tjänat väldigt bra så förhoppningsvis är skulden borta inom några år.

Men såklart kommer ekonomin drabbas lite och jag får lägga lite mer. Tack för svar :) ett samboavtal är kanske inte fel även om det är en hyresrätt vi flyttar till.
  • Anonym (A)
    Anonym (AnnA) skrev 2020-10-06 16:48:18 följande:
    Yes. Nu kommer vi att hyra en bostad och dela lika på alla kostnader.
    Bra det.
Svar på tråden Kronofogden och blivande sambo, vad tänka på?