• Anonym (Jh)

Orättvist på jobb - vad göra

Jag började ett nytt jobb för några år sedan. I jobbet har man ett antal kundkonton med olika värde som ligger till grund för ens lön.

Jag och en kollega började samtidig och startade upp kontoret. Delade då upp existerande och lättsålda konton sinsemellan. Redan i den uppdelningen blev det ganska ojämnt och efter ett halvår visade det sig att fördelningen var ungefär 70-30 till min nackdel. Jag brydde mig inte mycket om det då jag vid det här laget var gravid och snart skulle gå hem. Påtalade det dock till chefen som sa att han också lagt märke till det och att vi skulle åtgärda det när jag kom tillbaka.

Nu har jag varit hemma ett år och börjar snart jobba igen. Det som hänt sedan sist är att min kollega gått in och tagit över kontakten med mina viktigaste kunder (inget konstigt - bra att de hanteras i min frånvaro) men nu vill hon inte släppa ifrån sig alla dem. Hon har fått så bra kontakt, säger hon. Hon vill inte heller ge upp några av sina egna konton som hon slitit hårt för.

Inför min start är således fördelningen 85-15 till min nackdel. Kollegan drar in runt 100k i månaden då hon alltid överträffar sin budget. Jag kommer i bästa fall ligga på 30k, bra månader.

Jag påtalade detta för chefen idag. Sa att det kändes orättvist och bad om en ny fördelning. En fördelning där vi kastar upp alla konton i luften mer eller mindre och fördelar dem 50-50 efter bästa förutsättningar. Relation kan spela roll men bäst för företaget måste ju vara att vi båda är lika belastade och arbetsbördan och lönen jämn.

Svaret: förstår att du vill det, men XX (kollegan) ska ju inte bli bestraffad för att du är föräldraledig.

Va? Får man säga så? Ska jag bli bestraffad för att jag är föräldraledig då?

Vad kan jag göra? Är det bara att finna sig i detta eller bör jag kontakta fack! Risken då är att jag utöver dålig lön också får kalla handen på jobbet. Något jag verkligen inte vill.

Ska tillägga att vi planerar barn två inom inte alltför lång tid. Kommer troligtvis hinna jobba ett år. Är det bäst att bara hålla god min och knega på med skituppgifter och låg lön?

• Svar på tråden Orättvist på jobb - vad göra
  • Anonym (Q)

Jag tror att din chef har rätt. Du kan inte kräva att få tillbaka dina kunder, som numera är kopplade till din kollega. Bäst för företaget är ju att vårda sina kundkontakter, och då behåller man ju den de är vana vid.

Det du kan säga till chefen är att eftersom det är en så ojämn fördelning vill du ha de nästkommande X nya kunderna som inkommer, tills ni ligger ungefär lika. Facket lär du inte komma långt med för det känns inte som diskriminering utan mer en naturlig följd av att du varit borta, då får du nöja dig med det som finns kvar. Eller så kan du byta jobb om det inte passar. Ska du dessutom ha ett barn till snart så kommer ju ännu fler av dina kunder att försvinna medan du är borta. Världen står inte still i väntan på att du ska komma tillbaka så någon måste ju ta hand om dem också.

• Anonym (ooo)

Chefen borde verkligen inte sagt så. Man har ju all rätt i världen att skaffa barn och bilda familj. Däremot kanske det blir svårt att flytta konton men några borde du ai kunna få ta.

Om jag var du skulle jag ringa facket och fråga ändå, bara helt neutralt, vad som gäller när någon varit grav-ledig och kommer tillbaka till den situationen. Passar det så nämner du det chefen sagt. 

• Steven01

Företaget har inte gjort fel, ts har jobbet kvar. Man kan alltså inte kräva att allt ska vara exakt som det var när man gick på föräldraledighet. Om ts vill få till en förändring här måste man tyvärr hota med att säga upp sig om det inte blir någon förändring.Tips är att ha ett färdigt förslag hur kontona skulle kunna fördelas som är fördelaktigt för kollegan men som även ts kan acceptera.

• EpicF

Jag hade tagit kontakt med facket även om inte din chef gjort något formelt chef. Men det är fortfarande i gråzonen för diskriminering.

• Anfield12

Om du vet med dig att du bara ska jobba dryga året nu och sen vara borta igen, så tycker jag det är klokare att nöta på nu och ta den diskussionen när du kommer tillbaka efter nästa föräldraledighet. Det verkar oklokt att göra sig till ovän med både kollegan och chefen för max ett års jobb. Då verkar det mer genomtänkt att hålla låg profil nu och sen eventuellt ta striden när du vet att du kommer vara kvar länge och alltså kan bevaka det du åtagit dig.

(Men ja, både chefen och kollegan är snåla och fåniga. Det har du rätt i. Men låt inte det komma åt dig så att du blir den fåniga).

• Anonym (Elin79)

I min värld är det alldeles för stor skillnad för att jag skulle acceptera det. Faktiskt. Man har inte rätt att komma tillbaka till exakt samma tjänst eller ens arbetsuppgifter efter en föräldraledighet. Det finns massor som kan ha hänt på arbetsplatsen under den tiden.
    Men om det var 70/30 innan -vilket alla visste om, så var det ju skevt redan då.
    Och att då bara acceptera rakt av att okej, nu är det 85/15?
    Det är ju extremt stor skillnad i uppgifter och lön för två individer som supposedly har samma typ av tjänst?

Men ok, om dinarbetsinsats är lägre så att du kan ta det chill och är nöjd med din lön med de kunder du har så är det väl en sak. Då kan din kollega jobba röven av sig på sina 85%. Och ingen kan kräva mer av dig heller eftersom de klart och tydligt har lagt fram spelreglerna på det viset. Skulle din kollega börja lägga över saker på dig så kan du bara nähe du, då gör vi om fördelningen så att belastningen blir mer jämn oss emellan. DÅ kan jag hjälpa dig

• Zaxika

Måste du ta över kunder helt? Borde du inte kunna avlasta/dela kunden på kollegan och därav få in ca 50%? Tjänar inte företaget på att du stannar kvar istället för att söka dig vidare?

Jag tycker att det är ett märkligt lönesystem, men det kanske är vanligt i er branch.

• Anonym (Men.)

Chefen och kollegan har rätt. Kollegan har övertagit dina kunder eftersom du varit borta länge.

Du får försöka jobba upp nya kunder tills du blir hemma nästa gång vilket är väldigt snart.

30k är ingen dålig lön!

• Studentpappa

Nu är det kanske inte exakt samma sak, men jag har jobbat som konsult. Då har du som okänd, ung förmodligen ganska låg efterfrågan (personligen) uppdrag kan du ju få ändå via chefen etc. Det gäller då att jobba sig upp, visa framfötterna.

Nu jobbar jag som beställare dvs kund, jag vill inte bli hänvisad till en konsult pga vad som är rättvist. Jag anlitar den som gör ett bra jobb och jag har förtroende för. Sen om skrivbordsgrannen står på 0% beläggning är inte mitt problem.

Börja inte gnälla och dra in facket det första du gör efter en ledighet. Väldigt konstigt sätt att göra karriär på. Jobba dig uppåt istället.

Ride it like you stole it
  • Mimosa86

Jag fick behålla min kollegas kunder när hon var föräldraledig. Hon fick däremot spännande nya uppdrag att hugga tag i när hon kom tillbaka. För som sagt, sliter man och jobbar upp en bra kontakt så blir det ju märkligt om det jobbet ska gå förlorat.

Och gissa vad, när jag var föräldraledig, fick hon faktiskt tillbaka sina kunder. Yin och yang

Jag tror du behöver tänka långsiktigt här. Skit i vad som känns rätt och orätt. Det är orättvist när man får barn. Speciellt att konkurrera med yngre förmågor som jobbar dag och natt för att göra karriär. Man är på olika plan.

Man måste fokusera här och nu. Vilka nya och givande uppdrag kan jag ta mig an nu? Och tro mig. Det kommer en tid då din kollega kommer vara hemma med barn och du ha mer tid att jobba upp dig. Som sagt långsiktigt perspektiv.

• Anonym (K)
    Steven01 skrev 2020-10-07 16:04:31 följande:

Företaget har inte gjort fel, ts har jobbet kvar. Man kan alltså inte kräva att allt ska vara exakt som det var när man gick på föräldraledighet. Om ts vill få till en förändring här måste man tyvärr hota med att säga upp sig om det inte blir någon förändring.Tips är att ha ett färdigt förslag hur kontona skulle kunna fördelas som är fördelaktigt för kollegan men som även ts kan acceptera.

Hota ? De lär bli glada att slippa henne kanske.

Få vill ha anställda som kräver att få saker ( kunder ) serverat och slippa jobba för att få kunderna.

Att TS råkar ha barn/varit förälderledig är ej relevant, det är hennes attityd som är problemet.
Svar på tråden Orättvist på jobb - vad göra