Orättvist på jobb - vad göra
Jag började ett nytt jobb för några år sedan. I jobbet har man ett antal kundkonton med olika värde som ligger till grund för ens lön.
Jag och en kollega började samtidig och startade upp kontoret. Delade då upp existerande och lättsålda konton sinsemellan. Redan i den uppdelningen blev det ganska ojämnt och efter ett halvår visade det sig att fördelningen var ungefär 70-30 till min nackdel. Jag brydde mig inte mycket om det då jag vid det här laget var gravid och snart skulle gå hem. Påtalade det dock till chefen som sa att han också lagt märke till det och att vi skulle åtgärda det när jag kom tillbaka.
Nu har jag varit hemma ett år och börjar snart jobba igen. Det som hänt sedan sist är att min kollega gått in och tagit över kontakten med mina viktigaste kunder (inget konstigt - bra att de hanteras i min frånvaro) men nu vill hon inte släppa ifrån sig alla dem. Hon har fått så bra kontakt, säger hon. Hon vill inte heller ge upp några av sina egna konton som hon slitit hårt för.
Inför min start är således fördelningen 85-15 till min nackdel. Kollegan drar in runt 100k i månaden då hon alltid överträffar sin budget. Jag kommer i bästa fall ligga på 30k, bra månader.
Jag påtalade detta för chefen idag. Sa att det kändes orättvist och bad om en ny fördelning. En fördelning där vi kastar upp alla konton i luften mer eller mindre och fördelar dem 50-50 efter bästa förutsättningar. Relation kan spela roll men bäst för företaget måste ju vara att vi båda är lika belastade och arbetsbördan och lönen jämn.
Svaret: förstår att du vill det, men XX (kollegan) ska ju inte bli bestraffad för att du är föräldraledig.
Va? Får man säga så? Ska jag bli bestraffad för att jag är föräldraledig då?
Vad kan jag göra? Är det bara att finna sig i detta eller bör jag kontakta fack! Risken då är att jag utöver dålig lön också får kalla handen på jobbet. Något jag verkligen inte vill.
Ska tillägga att vi planerar barn två inom inte alltför lång tid. Kommer troligtvis hinna jobba ett år. Är det bäst att bara hålla god min och knega på med skituppgifter och låg lön?