• Anonym (Johanna)

Ekonomiskt bistånd

Jag och barnens pappa har valt att gå skilda vägar, efter många om och men. Han bor fortfarande kvar, så det har inte riktigt blivit verklighet än. Jag är så ledsen att jag slitit upp familjen och krossat drömmen om en kärnfamilj men det var tyvärr den enda utvägen.

Jag pluggar till ett bristyrke och vi kommer klara oss bra ekonomiskt första tiden. Till sommaren är jag plötsligt nyexaminerad utan erfarenhet då jag under sommaruppehållen varit hemma med barnen... Bristyrket innebär mycket långa pass alltifrån 12h till dygnspass, vilket absolut inte passar mig längre nu när jag är ensamstående med barnen på nästan heltid... Kommer få söka mig till arbetsplatser med dagtidstjänster, vilket är få. Jag misstänker att jag kommer bli arbetslös ett tag även att jag verkligen ska göra allt jag kan för att lösa det.

Måste bara poängtera: nattis är svårt att få ihop med barnets skola (ligger 3,5 mil ifrån varandra). Vi bor på landet och barnens pappa i stan, utan körkort. Han hinner inte lämna barnen på fritids och förskola innan jobbet pga det. Därför har jag barnen mesta dels.

Iallafall kommer den sista utvägen vara ekonomiskt bistånd, under en väldigt begränsad tid. Vilket gör mig ledsen, jag började ju plugga för att kunna försörja mina barn men så kan jag ändå inte det... Jag har också hört att det är jättesvårt att gå runt, så kollade upp beloppen och blev FÖRVÅNAD?!

Vuxen: 3150

Barn 4 år: 2430

Barn 7 år: 3050

Hushåll: 1410

Plus hyra och el?!

Stämmer verkligen det?! Med våra utgifter idag, skulle jag få ungefär 2000 över... Helt galet!

• Svar på tråden Ekonomiskt bistånd
  • Anonym (Svar på tal)
    Anonym (U) skrev 2020-10-09 15:12:41 följande:
    Men soffan då? Dammsuger du inte soffan
    Är allergisk mot damm och kvalster så är därför jag tycker det är viktigt, men det är ju så att det tillhör en normal standard att kunna göra.
    Nej, den torkar jag av eftersom den är av fuskläder. 
  • EpicF
    Anonym (Oj) skrev 2020-10-09 14:20:05 följande:

TS och Anonym (Svar på tal) lever i en fantasivärld. Det går inte till så som dem tror!

Att "gå på soc" är ett rent h-vete och i nuläget är det värre än någonsin! Omöjligt att leva på utan att få skulder.

Planerar man sina utgifter jämtemot sina inkomster så går det hur bra som helst att överleva med ekonomiskt bistånd (eller annan låg inkomst) utan art man får skulder. Allt handlar om planering utefter vad man får in. Överskrider man sina utgifter jämtemot inkomster då har man planlagt dåligt och får skulder. Det har dock inget att göra med om man har ekonomiskt bistånd eller inte.
  • Limeblad

Internet ingår väl nu för tiden.

Det ska inte vara lätt att gå på försörjningsstöd eftersom det är sista utvägen men mitt intryck är att det kan vara svårt för utsatta personer att nå upp till nämndernas krav eller snarare förstå vad som krävs. På samma sätt som att sjukas möjligheter att få rätt mot försäkringskassan med relativt många som får rätt i domstol.

• Anonym (Svar på tal)
    Anonym (Oj) skrev 2020-10-09 15:14:27 följande:
    Personen pluggade på distans och var alltså inte arbetssökande.

Nej plugga kan man INTE göra på biblioteket. Maxtid för lån av dator är i bästa fall 1 timme per dag. Blir inte mycket pluggande då.

2 år sedan var extremt annorlunda än hur det ser ut idag. Du vet faktiskt ingenting, det är helt uppenbart!
    Man kan gott och väl plugga med en timme dator om dagen. Kurslitteraturen får man ju ofta i form av böcker som ska köpas eller lånas, pdf eller liknande kan man skriva ut och inlämningsuppgifter gör man på papper och renskriver sedan på datorn.

Vilken tur att du är en sådan expert :)
  • Anonym (U)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-10-09 15:19:43 följande:
    Man kan gott och väl plugga med en timme dator om dagen. Kurslitteraturen får man ju ofta i form av böcker som ska köpas eller lånas, pdf eller liknande kan man skriva ut och inlämningsuppgifter gör man på papper och renskriver sedan på datorn.

Vilken tur att du är en sådan expert :)
    Att skriva ut massa papper är inte heller gratis dock. Och är det onlineutbildning så är en timme om dagen inte realistiskt. 
  • EpicF
    Anonym (U) skrev 2020-10-09 15:29:50 följande:

Att skriva ut massa papper är inte heller gratis dock. Och är det onlineutbildning så är en timme om dagen inte realistiskt. 

Läser man en onlineutbildning då förutsätter det att man själv har en dator och tillgång till internet, antigen hemma eller att man sitter på biblioteket med sin egna dator och deras wifi.
  • mari123
    Anonym (H) skrev 2020-10-09 15:06:22 följande:
    Dammsugare är ju skitsmidigt, men knappast nödvändigt. Jag veckopendlade under en period och körde sopborste+våttorkning i pendlarlägenheten. Funkade finfint. Så att man skulle behöva skuldsätta sig för en dammsugare är orimligt.
    Så städar jag också ofta fast jag HAR en dammsugare. Katten hatar oväsendet från den lika mkt som jag gör. 
  • Anonym (o)

Det kan vara svårt att klara sig på försörjningsstöd om man har för dyr hyra, lån/skulder ( ja, man kan få skulder av att ha problem med t.ex FK, inte pga slarv). Att lägga ut x antal kronor för läkarbesök och mediciner för att få tillbaka senare är inte direkt enkelt heller på bidrag. Numera är det tur att t.ex Apotea finns så man kan ta på faktura. Jag har knappt haft problem med ansökningarna dock så det enda som varit jobbigt är när jag själv inte lyckats ansöka i rimlig tid.

Självklart får man ett mer ekonomiskt tänk om man inte redan hade det. Telefon, dammsugare, jacka går att få billigt second hand/köpa på t.ex Facebook Marketplace eller tom i bortskänkesgrupper. Det sistnämnda har en stadig ström av folk som söker exakt allt det där. Ingen lägger värdering i det.

• Anonym (o)

En telefon kan vara knepigt för man behöver en som klarar bankapp, ibland ändras det snabbt och om man inte har en dator eller den går sönder är det ett helvete att lyckas betala räkningar annars.

• mari123
    Anonym (o) skrev 2020-10-09 18:50:10 följande:

Det kan vara svårt att klara sig på försörjningsstöd om man har för dyr hyra, lån/skulder ( ja, man kan få skulder av att ha problem med t.ex FK, inte pga slarv). Att lägga ut x antal kronor för läkarbesök och mediciner för att få tillbaka senare är inte direkt enkelt heller på bidrag. Numera är det tur att t.ex Apotea finns så man kan ta på faktura. Jag har knappt haft problem med ansökningarna dock så det enda som varit jobbigt är när jag själv inte lyckats ansöka i rimlig tid.

Självklart får man ett mer ekonomiskt tänk om man inte redan hade det. Telefon, dammsugare, jacka går att få billigt second hand/köpa på t.ex Facebook Marketplace eller tom i bortskänkesgrupper. Det sistnämnda har en stadig ström av folk som söker exakt allt det där. Ingen lägger värdering i det.

Vad gäller medicin på faktura så får man inte det om man har betalningsanmärkning! För den som får betala lite varje månad är det ju fantastiskt. Ibland kostar medicinen många hundralappar. MEN läkarbesök är det ju till att betala OCH om man har otur och måste gå ett par tre ggr på en månad så blir det riktigt dyrt för den med liten ekonomi. Jag har varit hos sjukgymnast tre ggr på kort tid och det svider.............(mer än i axlarna )
  • Anonym (o)
    mari123 skrev 2020-10-09 18:54:12 följande:
    Vad gäller medicin på faktura så får man inte det om man har betalningsanmärkning! För den som får betala lite varje månad är det ju fantastiskt. Ibland kostar medicinen många hundralappar. MEN läkarbesök är det ju till att betala OCH om man har otur och måste gå ett par tre ggr på en månad så blir det riktigt dyrt för den med liten ekonomi. Jag har varit hos sjukgymnast tre ggr på kort tid och det svider.............(mer än i axlarna )

Ja, det är visserligen en faktor. Beror på typ av anmärkning skulle jag tro, jag har inte haft problem med min när det gäller att ta fakturor via Klarna men inte högre belopp än ca 2000. Jag betalar mina mediciner direkt på Apotek vid möjlighet och lämnar in kvittot till socialtjänsten. Annars tar jag via Apotea vilket brukar innebära hemleverans för 750 kr medicin och skickar fakturan med månadens ansökan. Betalar aldrig en liten summa per gång utan enbart fakturor.

Det kan gå att få rekvisition från socialtjänsten och hämta ut på apotek med den om man inte kan lägga ut pengar.

• Anonym (f)
    mari123 skrev 2020-10-09 18:54:12 följande:
    Jag får faktiskt på faktura trots betalningsanmärkning.
  • mari123
    Anonym (f) skrev 2020-10-09 20:09:26 följande:
    Jag får faktiskt på faktura trots betalningsanmärkning.
    Okej! Ja DÅ ska man inte behöva höra på gnäll från folk som "inte har råd att lösa ut sin medicin"! Låter jättebra.
  • Anonym (f)
    mari123 skrev 2020-10-09 20:44:53 följande:
    Okej! Ja DÅ ska man inte behöva höra på gnäll från folk som "inte har råd att lösa ut sin medicin"! Låter jättebra.
    Man ska väl ändå ha råd att betala den också? sedan tror jag det varierar för olika personer, och att det beror på hur dyr medicinen är. Jag blev nekad mina psykiatriska mediciner, men fick ta ut mina billigare somatiska. Tex.
  • Anonym (o)
    mari123 skrev 2020-10-09 20:44:53 följande:
    Bara för att man får på faktura behöver det inte betyda att man har råd...
  • Anonym (Fattig)

Jag har ekonomiskt bistånd och betalar 210:- per månad via apotekskonto. Men jag har massor av mediciner att hämta ut flera gånger i månaden, vilket gör att jag ligger ute med en stor summa pengar. Jag får ersättning för de mediciner som jag har betalat kontant månaden efter.

Svar på tråden Ekonomiskt bistånd