Anonym (Fia) skrev 2020-10-17 03:01:20 följande:
Missade du hela biten om att det är något som aktualiserats nyligen med extra kritik från tillsynsmyndigheten över AF? Alltså är vad som hände dig när fas 3 fortfarande fanns inte relevant alls.
Reglerna har ganska länge varit hårda men AF har slappat. Minns jag rätt var det ca 2 år sedan den granskningen skedde och de fick allvarlig kritik just för det här, alltså är de tvungna att vara mycket hårdare med uppfyllandet av de formella kraven.
Nej då, jag missade det inte. Men man behöver inte heller gå händelserna i förväg, och bita sig själv i svansen. Så länge som inte TS' handläggare säger något, så är det lugnt. Och att handläggaren på Ekonomiskt bistånd skulle börja titta på vilka orter hon har skickat platsansökningar till, håller jag för uteslutet. Det har de inte tid till på soc idag, de brukar ha 70 klienter var, och många av dessa med stora behov. Mest troligt kollar handläggaren bara att hon fortfarande är inskriven hos Af med jämna mellanrum, och i övrigt litar hon på att Af sköter de kontroller som ska göras.
Dessutom har ju TS sagt, att det bara handlar om några månader. Varför skulle hon vända upp och ner på sitt och sina barns liv nu, och ta barnen långt bort ifrån fadern - för några månader? När det mest troliga är, att hon kommer att komma undan med att bara söka lokalt?
En sak till till TS, förresten: man ska aldrig erkänna någonting om man blir påkommen med någonting. Om din Af-handläggare mot förmodan skulle ta upp att du bara sökt lokalt, så ska du bara säga att du trodde att det var OK, eftersom du har barn under 12 år, och dessutom ett med särskilda behov. Säg att du inget visste om reglerna. Bred på om de speciella behoven som ditt barn har. Inget kan hända - ingen vågar fucka med en ensam mamma med barn med särskilda behov idag. Och att ta barnen från deras pappa efter en skilsmässa, och fasa ut honom ur deras liv genom att flytta långt bort, är också väldigt omodernt i det genusmedvetna Sverige - det var sådant som skedde på 1960-talet. Bara prata på så, så är du home free! :)