• Anonym (Eremiten)

Ekonomiskt bistånd, vad kan socialtjänsten kräva?

Hej

Pga olika anledningar har jag blivit tvungen att söka ekonomiskt bistånd via socialtjänsten.

Givetvis är jag arbetssökande och inskriven på arbetsförmedlingen, vilket inte är ett orimligt krav från deras sida.

Men de kräver även att jag söker jobb i hela landet och flyttar om jag så blir erbjuden en tjänst, mina barns pappa kommer aldrig godkänna en flytt (Ja barnen är folkbokförda hos mig och något annat alternativ finns inte) och det här jag försökt förklara för min handläggare på socialtjänsten men de verkar inte spela någon roll.

Kan socialtjänsten rimligen kräva detta?

Söker endast seriösa svar och undanber kommentarer om hurvida man inte ska skaffa barn om man inte har inkomst.

• Svar på tråden Ekonomiskt bistånd, vad kan socialtjänsten kräva?
  • Akidoki
    Anonym (På den tiden) skrev 2020-10-14 15:48:53 följande:

För vem? Det finns massor av människor utan andra sociala problem, som lever på soc år efter år. 

Hur vet du det?
  • Silverjenny
    Anonym (.) skrev 2020-10-14 18:43:07 följande:

Nej, det är inte så det fungerar praktiskt och juridiskt.

För du kan inte förhålla dig till lagen som med åsikter och bara tar fasta på det du tycker är bra och struntar i resten.

Flyttar förälder B i ditt scenario MED barnen utan förälder A's tillstånd är det egenmäktighet med barn. Vilket kan ge två års fängelse samt genererar skadeståndskrav gentemot barnen och förälder A.

Du som förälder kan helt enkelt inte göra som du vill med dina barn idag. Man kunde det för 30-40 år sedan men läget är annorlunda idag.

What, vad är det här för hemmapåhittat skitsnack?!

Om du tar med dig barnen och flyttar utomlands eller gömmer dem på okänd ort visst kanske, men aldrig för att du flyttar inom Sverige och dessutom inte hindrar den andra föräldern att vare sig besöka barnen eller låta barnen åka dit.

Barnen har umgängesrätt dvs det är inte föräldern som egentligen har rätt att träffa barnen utan det är barnen som har rätt att ha umgänge och kontakt med båda sina föräldrar. Och det kan tillgodoses t.o.m genom att de har telefonkontakt och pratar via skype eller whatsapp, de måste inte ens träffas fysiskt!

Som i TS scenario där pappan inte vill eller kan ha barnen boende hos sig, om TS får arbete på annan ort och kan ta med sig barnen när hon flyttar dit, så kommer varenda familjerätt och domstol att tycka att det bästa för barnen är att flytta med mamman, om det inte finns särskilda omständigheter som talar emot det.

Möjligen blir TS dömd att bidra till kostnaden för resor för barnen att resa till pappan när de ska ha umgänge - och det kan vara 1-2 gånger om året om avståndet hindrar dem från att träffas oftare.
  • Anonym (?)
    Anonym (Eremiten) skrev 2020-10-14 01:57:53 följande:

Blir så ledsen när jag läser de flesta kommentarer där ni skriver att prio är att ha inkomst.

Min prioritet är mina barns välbefinnande, att jag skulle ta med dom och flytta så pass långt att de rycks upp från familj och framförallt pappan skulle inte göra dem gott.

Hur ska du kunna tillgodose tina barns välbefinnande om du står utan inkomst och jobb?
  • Anonym (...)
    Silverjenny skrev 2020-10-16 00:24:29 följande:
    ... gallimatias...
    Ta reda på fakta innan du sätter igång med personangrepp och bråk nästa gång.
  • Anonym (Eremiten)
    Anonym (?) skrev 2020-10-16 00:46:58 följande:

Hur ska du kunna tillgodose tina barns välbefinnande om du står utan inkomst och jobb?

Anser att mina barns mående kommer drabbas hårdare av att inte ha umgänge med sin pappa än att få hjälp ekonomiskt ett par månader tills jag kan ansöka till högskola.

Har en son med autism som inte klarar av sådana förändringar.
  • Anonym (Eremiten)

Har för övrigt tagit kontakt med en advokat för rådgivning.

Det krävs ett godkännande av vårdnadshavare för att flytta ett barn till en annan kommun, om barnet är 15 år ska barnet egna vilja spela in. Man måste se till barnets mognad och ålder. Vilket innebär att jag inte kan flytta barnet utan den pappans godkännande, även om de så gäller ett nytt jobb i en annan kommun.

Skulle jag vilja ta detta till rätten skulle det antagligen ta lika lång tid, om inte längre tills ett beslut skulle fattas till att jag kan söka in på en skola, dessutom är det en mycket jobbig process för alla inblandade.

Jag har aldrig i något svar uttryckt att barnens pappa inte vill ha boendet, men hans situation just nu går inte hand i hand med min sons behov, Då min son har autism och inte klarar av så stora förändringar som en flytt TILL pappa eller att inte få träffa pappa på de dagar som det alltid varit.

Någon påpekade även i tråden att man kunde ha videosamtal osv. Mitt ena barn är för litet för att sådan kontakt ska anses vara tillräckligt för hennes behov.

Tack för mig!

• Tow2Mater
    Anonym (Eremiten) skrev 2020-10-16 18:56:06 följande:
    Anser att mina barns mående kommer drabbas hårdare av att inte ha umgänge med sin pappa än att få hjälp ekonomiskt ett par månader tills jag kan ansöka till högskola.

Har en son med autism som inte klarar av sådana förändringar.
    15 Oktober (igår) var sista anmälningsdag för vårterminen, varför har du inte ansökt?
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2020-10-16 19:09:07 följande:

15 Oktober (igår) var sista anmälningsdag för vårterminen, varför har du inte ansökt?

Är inte säkert den utbildningen hon vill gå har uppstart till våren och då är sista dagen 15 april 2021
  • Tow2Mater
    Anonym (?) skrev 2020-10-16 20:38:39 följande:
    Är inte säkert den utbildningen hon vill gå har uppstart till våren och då är sista dagen 15 april 2021
    Då stämmer det ju inte med vad TS sa om "få hjälp ekonomiskt ett par månader"...
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2020-10-16 22:37:19 följande:

Då stämmer det ju inte med vad TS sa om "få hjälp ekonomiskt ett par månader"...

Det är ett par månader så ko, tekniskt sätt stämmer det.
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2020-10-16 22:37:19 följande:

Eller så har hon skrivit fel och menar att det är ett par månader tills hon kan börja på högskolan.
  • Silverjenny

Har du tagit upp detta med socialen och förklarat varför du anser att du inte kan söka jobb på annan ort pga dina barn? Vad har du fått för reaktion från dem?

Är det ett reellt scenario vi diskuterar här eller ett worst case scenario?

• Anonym (På den tiden)
    Anonym (Eremiten) skrev 2020-10-14 20:31:39 följande:
    Om jag flyttar så kommer pappan skiljas ifrån möjligheterna att utöva vårdnaden av sina barn.

Faktum kvarstår att de rutinerna vi har ni inte är lämpliga att bryta, delvis pga diagnos hos mitt ena barn.
    Jo, och jag tänker att även om barnen får åka på umgängesresa en gång i månaden, eller varannan helg - så kan det inte på något sätt kompensera för, att få ha del i vardagen med barnen. Den förälder som blir lämnad ensam, missar massor.

Och eftersom det mesta händer på vardagar, så kommer han eller hon inte heller att kunna gå på utvecklingssamtal, föräldramöten, luciafiranden och sådant. Han eller hon kommer helt utanför barnens skoltid. Att bara läsa utskick från skolan (som man kan få elektroniskt idag) och kanske maila eller prata med lärarna i telefon, är ju inte alls samma sak som att kunna vara närvarande i skolan ibland. Samma gäller de flesta fritidsaktiviteter. 

Lärarna tar också ofta för givet, att den förälder som aldrig syns till i skolan inte är särskilt engagerad i barnen - och så låter man den andra föräldern bestämma allting (t.ex. om barnet ska få sova borta på en skolresa, eller om det ska vaccineras eller ej). Även om sådana beslut egentligen SKA tas i samråd mellan föräldrarna.

Dessutom är det jättevanligt, att barnen slutar åka till sin umgängesförälder när de kommer upp i mellanstadieåldern. De har ju alla sina kompisar och aktiviteter på orten där de bor. Det kan gå väldigt fort att bli utfasad ur barnens liv. 
  • Anonym (På den tiden)
    Akidoki skrev 2020-10-15 22:55:24 följande:
    Hur vet du det?
    För att jag känner/har känt sådana människor. De tycker att det är bekvämast så, och föredrar mycket fritid och lugn och ro framför pengar. Söker de bara de där obligatoriska tio jobben i månaden lite halvslött, och går på någon aktivitet när Af beordrar det (brukar vara typ några veckor om året), så får de vara ifred för myndigheterna i övrigt. 
  • Anonym (På den tiden)
    Silverjenny skrev 2020-10-17 00:02:33 följande:

Har du tagit upp detta med socialen och förklarat varför du anser att du inte kan söka jobb på annan ort pga dina barn? Vad har du fått för reaktion från dem?

Är det ett reellt scenario vi diskuterar här eller ett worst case scenario?

Detta är annars en dålig idé. Om man går på soc, ska man aldrig dra socialens uppmärksamhet till något negativt. För då kanske de börjar leta i sina handböcker, och kommer fram till att hon måste söka jobb utanför länet - trots att de aldrig ens hade tänkt på det annars. Samma gäller med Af såklart. 

TS - sök bara jobb lokalt - fyll ut med "öppna ansökningar" som du kan skicka även till lokala arbetsplatser som inte söker folk just nu. Så att du får ihop tillräckligt många. Säg inget till någon. Låt Af eller soc själva upptäcka att du bara söker lokalt - och det tror jag inte att dom kommer att göra. De hinner inte kolla på orter, de vill bara se att du har lämnat in en aktivitetsrapport.

Dessutom tror jag som sagt inte att du egentligen måste göra det, när du har barn under 12 år, och dessutom med särskilda behov. Skulle du någon gång  - mycket osannolikt - bli ifrågasatt, så säger du det - att du tog för givet att du inte skulle behöva söka utan för det-och-det geografiska området, eftersom du har små barn varav ett med särskilda behov, som inte kan flytta ifrån sin pappa. Ingen myndighet kommer att bråka på dig om det, utan i så fall ställs kravet att du ska söka vidare geografiskt framåt i tiden - inte retroaktivt. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (På den tiden) skrev 2020-10-14 05:14:02 följande:
    Jag har känt rätt många som varit arbetssökande, eftersom jag var i den svängen under några år. Gick på diverse aktiviteter genom Arbetsförmedlingen, och var även på två olika Fas 3-verksamheter innan det skrotades. Och jag har faktiskt aldrig hört om någon som blivit tvingad att flytta. Nu är det förstås möjligt att de flesta som kommit så långt som till Fas 3, ansågs vara hopplösa fall. (Fast jag tog mig i alla fall så småningom ur det.)

För mig var det i alla fall så, att så länge som man hade barn under 12 år, så behövde man inte söka arbete utanför sitt län. Sedan fyllde min äldsta 12, 13, 14 - och jag började aldrig söka jobb utanför länet. Och ingen sa något om det. Jag har svårt att tänka mig att handläggarna på Af kollar igenom orterna man angett på aktivitetsrapporten, på sökta jobb.  (Eller soc, om de ens ser aktivitetsrapporten - alla gör inte det, i vissa kommuner räknar de med att Af kollar sådant, och det enda kravet är att vara anmäld på Af.) Dessa yrkeskategorier är så stressade ändå. Och varför skulle de vilja förstöra en familj?

Kontentan är, att man kan ta de formella kraven med en nypa salt, så länge som ingen handläggare säger något...
    Missade du hela biten om att det är något som aktualiserats nyligen med extra kritik från tillsynsmyndigheten över AF? Alltså är vad som hände dig när fas 3 fortfarande fanns inte relevant alls. 
    Reglerna har ganska länge varit hårda men AF har slappat. Minns jag rätt var det ca 2 år sedan den granskningen skedde och de fick allvarlig kritik just för det här, alltså är de tvungna att vara mycket hårdare med uppfyllandet av de formella kraven.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Mia) skrev 2020-10-14 21:38:45 följande:
    men du gör problemet väldigt stort. Gå soc till mötes och sök 20 jobb eller vad kravet var. Ingen arbetsgivare kommer kalla dig på intervju ändå om du bor 30mil från arbetsplatsen. Jag är rekryterande för en kommun och vi får i runda slängar 600-700 ansökningar på de mer okvalificerad jobben. Kravet från soc är ju inte ens att skriva ett bra CV. Ibland får jag personliga brev med raderna hej jag vill helst inte ha jobbet eller liknande
    Ett sådant brev uppfyller inte reglerna för a-kassa - och soc brukar följa samma regler så kontakta gärna AF med sådana. 
  • Akidoki
    Anonym (På den tiden) skrev 2020-10-17 01:03:52 följande:

För att jag känner/har känt sådana människor. De tycker att det är bekvämast så, och föredrar mycket fritid och lugn och ro framför pengar. Söker de bara de där obligatoriska tio jobben i månaden lite halvslött, och går på någon aktivitet när Af beordrar det (brukar vara typ några veckor om året), så får de vara ifred för myndigheterna i övrigt. 

Att du känt sådana människor betyder inte att det är vanligt.

Eller att du känner till deras egentliga situation.
  • Anonym (På den tiden)
    Anonym (Fia) skrev 2020-10-17 03:01:20 följande:
    Missade du hela biten om att det är något som aktualiserats nyligen med extra kritik från tillsynsmyndigheten över AF? Alltså är vad som hände dig när fas 3 fortfarande fanns inte relevant alls. 
    Reglerna har ganska länge varit hårda men AF har slappat. Minns jag rätt var det ca 2 år sedan den granskningen skedde och de fick allvarlig kritik just för det här, alltså är de tvungna att vara mycket hårdare med uppfyllandet av de formella kraven.
    Nej då, jag missade det inte. Men man behöver inte heller gå händelserna i förväg, och bita sig själv i svansen. Så länge som inte TS' handläggare säger något, så är det lugnt. Och att handläggaren på Ekonomiskt bistånd skulle börja titta på vilka orter hon har skickat platsansökningar till, håller jag för uteslutet. Det har de inte tid till på soc idag, de brukar ha 70 klienter var, och många av dessa med stora behov. Mest troligt kollar handläggaren bara att hon fortfarande är inskriven hos Af med jämna mellanrum, och i övrigt litar hon på att Af sköter de kontroller som ska göras. 

Dessutom har ju TS sagt, att det bara handlar om några månader. Varför skulle hon vända upp och ner på sitt och sina barns liv nu, och ta barnen långt bort ifrån fadern - för några månader? När det mest troliga är, att hon kommer att komma undan med att bara söka lokalt?

En sak till till TS, förresten: man ska aldrig erkänna någonting om man blir påkommen med någonting. Om din Af-handläggare mot förmodan skulle ta upp att du bara sökt lokalt, så ska du bara säga att du trodde att det var OK, eftersom du har barn under 12 år, och dessutom ett med särskilda behov. Säg att du inget visste om reglerna. Bred på om de speciella behoven som ditt barn har. Inget kan hända - ingen vågar fucka med en ensam mamma med barn med särskilda behov idag. Och att ta barnen från deras pappa efter en skilsmässa, och fasa ut honom ur deras liv genom att flytta långt bort, är också väldigt omodernt i det genusmedvetna Sverige - det var sådant som skedde på 1960-talet. Bara prata på så, så är du home free! :)
Svar på tråden Ekonomiskt bistånd, vad kan socialtjänsten kräva?